tr-909 bassdrum decay mod

anoniempje

hobby knooier
Lid sinds
30 september 2003
Berichten
4.873
hoi, ik wou vanavond de bassdrum decay mod uitvoeren op de 909, een 1 Uf condensator parallel op condensator C8 zou voor voldoende lengte zorgen, ik heb voor de zekerheid nog even wat condensatoren met waardes rondt die 1 Uf meegenomen zodat ik eventueel met een verlengt kabeltje naar buiten condensatortjes kan testen.


maar nu ik heb m,n 909 open liggen, ik zou het board er niet uit hoeven te halen, maar op het voorbeeldje zie ik alle waardes staan bij de soldeerpunten, in mijn 909 staat helemaal niets, ik wou dat board eruit halen en kijken of er nog boardjes onder zaten, maar alle schroefjes zijn eruit en nog klemt het board. dus voor ik verder ga wou ik eerst even nuttige informatie op doen


even een fototje (van de frasier website) bijgesloten met het voorbeeld waar de condensator komt (het is de middelste)


ik heb zo,n vermoeden dat die foto een ander board in de 909 is , of mijn 909 board heeft er echt geen waardes op staan, wel lastig want zo vindt ik het plekje wat ik moet hebben natuurlijk niet.
 

Attachments

  • sdgfdfdfdfdffdffdfdffd.jpg
    sdgfdfdfdfdffdffdfdffd.jpg
    67,4 KB · Bekeken: 88
mijn main board, volgens mij moet ik toch op dit main board zijn, ik zie wel andere herkennings puntjes van andere mods op dit board, gek genoeg staan er daar wel waardes bij. hier een foto van mijn mainboard

het is een beetje een matige foto en moest de foto klein houden door die irri 800x600 maatregel.

afijn in elk geval is er wel te zien dat er niets opstaat
 

Attachments

  • sdadddsdafggzxd.jpg
    sdadddsdafggzxd.jpg
    38,5 KB · Bekeken: 65
jonges komop :mega: ik wil liefst vanavond nog kunne knalle met een te lange 909 kick :biertje: :okdan:
 
ik weet het al , ik wist dat er ergens foto,s van deniax zijn inside 909 stonden, heb even vergeleken.

ik heb dus inderdaad een main board zonder de waardes erop.


als iemand een fototje zou willen maken van het bassdrum gedeelte met vooral C8 in het midden dan ben ik erg dankbaar !!


edit>> nevermind, ik heb het al gevonden. eventueel wil ik er wel een fototje van maken voor andere mensen die het niet kunnen vinden in te toekomst
 
Laatst gewijzigd:
oke hier een testje



eerst de ongemodde bassdrum



de eerste 4 maten zijn met decay op minimaal, de andere 4 maten met decay op maximaal, zoals je hoort is er een heeel erg marginaal verschil, hier is het bijna alleen op koptelefoon te horen dat de bassdrum langer wordt
 

Attachments

  • kort.wav
    551,2 KB · Bekeken: 70
en hier de kick nu hij gemod is


de eerste 4 maten staat de decay minimaal, zoals je hoort is hij nu even lang als de korste stand in de ongemodde kick

de laatste 4 maten zijn met de decay maximaal, hier is het ook niet zo nodig om te vertellen hoe de decay knop staat want het is overduidelijk te horen dat de decay flink omhoog gaat, ook als hij uitsterft gaat hij nog flink door, lang zat voor mij dus.
 

Attachments

  • langerekcik.wav
    803,4 KB · Bekeken: 69
nog een wav voorbeeldje, nou ook nog met decay en accent voluit op de bassdrum. hij klinkt nu echt lekker!!

zit verder niets geen effecten of compressie of wat dan ook overheen
 
audio voorbeeldje met decay en accent maximaal
 

Attachments

  • langekickmetfullaccent.wav
    823,1 KB · Bekeken: 92
mokum, wat let je :) . Hier een plaatje van mijn mod, voor de mensen die het een keer eveneens totaal niet kunnen vinden op een mainboard zonder marks en waardes
 

Attachments

  • bassdrummod.jpg
    bassdrummod.jpg
    80,7 KB · Bekeken: 62
Laatst gewijzigd:
Hey het is al gelukt zie/hoor ik. Als het goed is heb je een laag serie nr. Die ouwe 909's hadden nog een printplaat zonder bedrukking.

Veel suc6 met je 808 kick :)
 
klinkt zeer ok ,,,ga ik ook doen...duhh, ik heb ook de oude sr nr printplaat, van jouw foto kan ik de lokatie wel zien..

dus gewoon een 1 Uf condensator erop zetten zoals bij jouw op de foto, that,s all!! op die andere foto, staan meerderecondensatoren etc??

alvast bedankt voor de info!
 
1 UF is mooie waarde idd. Ik had keer andere waardes geprobeerd, wat wel lachwekkend lang was :) Boooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooom :P
 
die andere condesnsatoren , zijn van de tune extend mod die hoef je niet uit te voeren voor de bassdrum decay mod, op de frasier colin site staat meer informatie over die tune extend mod
 
voor anoniempje..

dus gewoon een 1 Uf condensator erop zetten zoals bij jouw op de foto, that,s all!! ,kan de orginele 0,33 gewoon laten zitten en geen baantjes weg te krassen?

ik zal je niet verantwoordelijk stellen voor de tips die je me geeft..

is de decay trouwens ook gewoon kort, als ik mijn pot naar links draai. of is hij in dat gedeelt ook langer??
 
de 0.33 uF laat je inderdaad gewoon zitten, de 1 uF soldeer je er parralel op. Geen baantjes weg trekken dus.


als je de 909 op z,n kop legt (op een kusse?) met de stekkers van je weg, dus de voorkant (met de steps) tegen je buik. dan moet de min van de condensator (die aangegeven is door de min aan de kant van het kortere pootje) naar je toe staan.


de minimale decay stand blijft het zelfde, alleen de maximale stand wordt verlengt.


hier heb je de website van de bassdrum decay mod, en nog meer mods trouwens. http://www.colinfraser.com/tr909/909mods/909mods.htm
 
Origineel geplaatst door anoniempje

de minimale decay stand blijft het zelfde, alleen de maximale stand wordt verlengt.

Als je de condensator parralel aan de 0,33uF zet word de decay in alle knop standen 3x zo lang, dus ook als de decay op z'n laagst staat.
Daarom heb ik een schakelaar erop gezet.

Er is ook nog een andere kick drum mod: C9 die verlengt de envelope van de pitch modulatie.
Ik heb er een 0,22uF condensatortje parralel over gezet, ook met schakelaar. Dit zorgt voor meer punch.

En ik weet nog een mod (die ik nog niet heb geprobeerd):
Als je C12 vergroot word de noise en pulse envelope langer. Dit zorgt voor meer attack.
Een waarde van 0,022 zou voldoende moeten zijn.



P.S. zorg ervoor dat alle modificaties omkeerbaar zijn. Geen gaten zagen in je 909!
 
Origineel geplaatst door Patat Met
Er is ook nog een andere kick drum mod: C9 die verlengt de envelope van de pitch modulatie.
Ik heb er een 0,22uF condensatortje parralel over gezet, ook met schakelaar. Dit zorgt voor meer punch.

En ik weet nog een mod (die ik nog niet heb geprobeerd):
Als je C12 vergroot word de noise en pulse envelope langer. Dit zorgt voor meer attack.
Een waarde van 0,022 zou voldoende moeten zijn.

P.S. zorg ervoor dat alle modificaties omkeerbaar zijn. Geen gaten zagen in je 909!

Yo Patat Met dit vind ik wel heel interessant! Zou je deze 2 mods wat duidelijker (uitvoeriger,stap voor stap, fotos?:halleluja ) kunnen uitleggen? Je zou mij en ik denk nog meer mensen er een groot plezier mee doen.

Alvast bedankt! :okdan:
 
Origineel geplaatst door deniax
Yo Patat Met dit vind ik wel heel interessant! Zou je deze 2 mods wat duidelijker (uitvoeriger,stap voor stap, fotos?:halleluja ) kunnen uitleggen? Je zou mij en ik denk nog meer mensen er een groot plezier mee doen.

Alvast bedankt! :okdan:

Ik heb geen foto toestel, ook niet in m'n telefoon. (R-ond heeft er wel een, die kan ik meschien even lenen)

Maar het zijn hele simpele mods, die op dezelfde manier gaan zoals beschreven door Anoniempje en op de Colin Fraser site. Dus gewoon parralel aan de orginele condensator eventueel met een schakelaar zodat je ook terug naar de orginele waarden kan.

Wat ik alleen gedaan heb is, ipv de condensatoren op de print te solderen, een flatcable op de print solderen en die via de baterij klep naar buiten laten gaan. De extra onderdelen zitten dus buiten de 909, zodat ze in een mooi kastje gebouwd kunnen worden (dit heb ik nog niet gedaan, omdat: 1 er nog meer mods zijn die ik nog niet heb gedaan en 2 ik ben een lui zwijn die tevreden is als het gewoon werkt en 3 m'n gedachten al weer bij een volgend project zijn.

Als R-ond langs komt kan hij foto's maken, die we zullen delen met het forum.

Gr Patat Met
 
Back
Top