Aardeprobleem - electrische stroom - beste oplossing

skies

Klats, Boink, Klets
Lid sinds
20 januari 2006
Berichten
1.208
Locatie
randstad
Zoals in de titel gezegd heb ik dus een behoorlijk probleem met de randaarde. Die heb ik op geen enkel stopcontact. Het gevolg is nu dat als ik een plug die aan de PC is aangesloten vastpak (aan het metaal), dat er een continue stroom door mijn lichaam naar de aarde gaat.

De PC staat op een tapijt (wol denk ik). Het probleem doet zich vooral voor als ik erg ik contact sta met de aarde (de verwaming aanraak bijvoorbeeld....)

Zo had ik laatst de microfoon in mijn handen. Die is aangesloten op de microfoonversterker, welke weer (gebalanceerd) naar de PC gaat. Ik raakte toen met mijn grote teen (met sok) een verwarmingsbuis aan en toen voelde ik heel goed dat het een continue stroom was.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Een draadje via een metalen onderdeel van de PC behuizing naar de verwarming laten lopen?
En hoe zit dat met de audio-versterker, kan ik hierbij ook het beste een draadje naar de verwarming laten lopen?

Ik ben ook bang dat het schade aan de apparatuur kan leveren. Of lijd alleen ik schade? ;)


Bij voorbaat dank voor uw wijze raden :)
 
Ik zou - vanwege de veiligheid - een aarde laten maken in je studio. Dat kan door simpel een aardedraad te trekken naar je studio.
Ik zou niet de aarde maken door een draadje van je PC naar je verwarming, omdat dit erg onveilig is.

Neem eens contact op met je enrgie leverancier, die kunnen je wel een folder opsturen over veilig aarden.


Nadat je één apparaat veilig geaard hebt, is het het beste om alle andere appraten gewoon niet te aarden; de verbinding via de geluidssnoeren zorgen dan automatisch voor een ster-aarding.
Een ster-aarding is degelijk, heeft minimale kans op aardlussen, maar heeft als nadeel dat de aarding verdwijnt op het moment dat je de snoeren weghaalt. Maar goed, hoe vaak komt dat voor?
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om de PC te aarden, omdat dit de veroorzaker van de ellende is, alle andere apparten zijn minder gevaarlijk. Het is namelijk je PC die op de behuizing - indien niet geaard - de halve netspanning (circa 115 Vac) heeft staan!
Dat is dus wat je voelt, als je met je teen de verwarming aan raakt en tegelijk met je vinger de PC. Zijn die teen en vinger nat (van zweet of zo) dan voel je beduidend veel stroom.
 
Re: Aardeprobleem - electrische stroom - beste oplossing

Origineel geplaatst door skies
Zoals in de titel gezegd heb ik dus een behoorlijk probleem met de randaarde. Die heb ik op geen enkel stopcontact. Het gevolg is nu dat als ik een plug die aan de PC is aangesloten vastpak (aan het metaal), dat er een continue stroom door mijn lichaam naar de aarde gaat.
Ik zat hier met eenzelfde probleem; de onderverdieping had aarding, boven niet. Ik heb toen een behoorlijk dikke kabel (25A) doorgetrokken van de garage (waar wel weer aarding zat) naar de studio toe. Daar zijn nu alle stopcontacten op aangesloten. Daar er in de garage niks zit behalve een paar gloeilampen en een TL-buis (en die ook nog vrijwel nooit aanstaan als ik bezig ben) is hier nu alles prima.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Een draadje via een metalen onderdeel van de PC behuizing naar de verwarming laten lopen?
Da's niet alleen niet slim, maar ook nog eens niet toegestaan :D.

Ik zou naar eenzelfde oplossing kijken; waar in huis heb je wel aarde, en kun je het van daaruit doortrekken? Anders houdt dit in dat je alle bestaande stopcontacten mag gaan aanpassen, en een extra draad erbij frotten wil niet altijd even geweldig lukken.
 
Heel erg bedankt :halleluja

Ik ben helaas een "arm" studentje die in een woonhuis een plekje huurt.. De apparatuur is wel aardig pikant, ik heb hiervoor namelijk al wel gewerkt.

Ik kijk net nog even voor de zekerheid naar alle stopcontacten en wat zie ik: TOCH twee geaard, in het keukentje verstopt :) Dan zet ik daar dus een vette verlengsnoer aan en dan moet het lukken. De versterker ed. kan dan wel gewoon aan de ongeaarde blijven dus, dankzei de ster-aarding die ontstaat (zit ook meteen niet alles op één aansluiting).

Even nieuwsgierig: Waarom is een draadje naar de verwarming onveilig? Kan ik de verwaming dan niet meer aandraaien :P BzZZzZZ!
 
Origineel geplaatst door skies
Even nieuwsgierig: Waarom is een draadje naar de verwarming onveilig? Kan ik de verwaming dan niet meer aandraaien :P BzZZzZZ!

Stel er gaat iets mis*, waardoor er spanning komt te staan op de aarde (dat is namelijk de bedoeling, dat de gevaarlijke spanning weg vloeit naar de aarde). Dan staat de spanning dus op de verwarming, en alle daaraan gekoppelde buizen, in het gehele huis!
Dus kan iemand in de keuken die daar even zijn droogdoek op de verwarming legt, onder spanning komen te staan omdat iemand anders op de bovenverdieping een aardprobleem heeft...

Als je dan ook nog weet dat tegenwoordig heel veel leidingen van verwarming en water worden vervangen, is de 'weerstand' van het leidingsysteem naar de echte aarde/aardpotentiaal (de wereld, de nul potentiaal) vele malen groter dan verwacht. Het zou dus kunnen zijn dat niet alle gevaarlijke spanning meteen wegvloeit, maar zeer langzaam, waardoor de gevaarlijke situatie veel te lang blijft bestaan.

* dat mis gaan, zou bijvoorbeeld zijn dat een verbinding wordt gemaakt tussen de fase (230 volt ac ) en de behuizing.
Lekker :duivels: ...
 
Origineel geplaatst door skies
Dan zet ik daar dus een vette verlengsnoer aan en dan moet het lukken.

Letterlijk "vet" - ik zou het niet met een gewoon verlengsnoer proberen, die van mij heeft er 2.5mm² koper in zitten. Is niet duur, is alleen even een gedoe om 'm te leggen :).
 
De afstand is gelukkig wel klein: 3 meter om de muur heen. Dan is een 'redelijk' vette ook wel genoeg denk ik?
In iedergeval niet een op een rolletje ;)
 
De dikte van het verlangsnoer kan gewoon hetzelfde zijn als installatie draad. Dat is dacht ik 2.5 mm^2, moet je even navragen in de winkel.
Je kunt natuurlijk ook ipv een verlengsnoer, gewoon enkel de aarde-draad verlengen. Die kan door het plafond (in dezelfde buis als de installatie draden), of over de vloer, zoals je ook een verlengsnoer aan zo leggen.
 
Ik ga het navragen (en kopen) bij de electroboer :)
Het wordt een snoer, omdat ik hier (hopelijk) niet permanent zal wonen, en de snoer kan ook prima langs de muur zonder echt een doorn in het oog te zijn ofzo. Ik kan het er wel eens over hebben met m'n huisbaas (ook voor toekomstige bewoners) maar het lijkt me een behoorlijk gekl*. ;)
 
Back
Top