Drum Clipje

X-Rated

pr0n
Lid sinds
22 februari 2005
Berichten
88
Locatie
Putten, Gelderland
Een klein stukje drums + gitaren waar ik deze avond een uurtje aan heb gespendeerd met de drummer en onder "toehorend oor" van de rest van de band. Nu heb ik dit alleen nog opgenomen met een kick mic en een snare mic, dus ruimtelijkheid is ver te zoeken ;) De snare vind ik al lekker klinken maar hij mist nog een beetje galm.

De drum is op een mengpaneel met 8 mic in en een stereo out naar 1 line ingang op mijn pc opgenomen. Alles is op het mengpaneel geequalised om het nog net ietsje een edge te geven. Er zijn geen compressors aan te pas gekomen. Het is een vrijwel ruwe mix. Gitaartjes erop gedaan met een PODxt om te luisteren hoe het geheel zou klinken.

Nu ben ik er zelf helemaal trots op en ik moét het gewoon even laten horen hoe kort het ook is.

Tips zijn natuurlijk welkom. De basis moet niet meer veranderen want dan ben ik bang dat ik het weer helemaal verneuk.

Linkje
 
Heb zelf onlangs nog een mix gedaan voor een metalband.
De kick was dubbel gemiket (vel + ketel), heb deze twee sporen eerst in een verhouding gezet die aangenaam klonk. Hierna een compressor erover met een snelle attack (zodanig dat hij de 'klik' toch wat vangt) en een korte release (voor de dubbele bas), waarna ik praktisch alle mid vanaf 120 Hz tot een 2 kHz eruit gehaald heb (-16dB), en rond de 3.5 kHz terug wat geboost (+1.5 dB). Dat gaf een iets meer getriggerd geluid, wat ik wel wat mis bij jouw kick, metalwijs gezien. Naar mijn mening zit er nog iets te veel 'vel'klank in.

De snare kan idd wat galm gebruiken.
 
Origineel geplaatst door mrt
Heb zelf onlangs nog een mix gedaan voor een metalband.
De kick was dubbel gemiket (vel + ketel), heb deze twee sporen eerst in een verhouding gezet die aangenaam klonk. Hierna een compressor erover met een snelle attack (zodanig dat hij de 'klik' toch wat vangt) en een korte release (voor de dubbele bas), waarna ik praktisch alle mid vanaf 120 Hz tot een 2 kHz eruit gehaald heb (-16dB), en rond de 3.5 kHz terug wat geboost (+1.5 dB). Dat gaf een iets meer getriggerd geluid, wat ik wel wat mis bij jouw kick, metalwijs gezien. Naar mijn mening zit er nog iets te veel 'vel'klank in.

De snare kan idd wat galm gebruiken.

We hebben helaas maar één kick mic en daarmee zullen we het moeten doen. De kick hoeft overigens ook niet erg metal te zijn. We hebben geluisterd hoe een triool of een langzaam/snelle dual kick uitkwam. De muziek is wel metal maar met een hard-rock flavour (onze drummer houdt niet van het erg snelle werk en luistert naar bands als pearl jam).

Maar als je deze kick hoort, zou je dan nog een voorstel kunnen doen van minder/meer mid/low/high?
 
Origineel geplaatst door X-Rated
We hebben helaas maar één kick mic en daarmee zullen we het moeten doen. De kick hoeft overigens ook niet erg metal te zijn. We hebben geluisterd hoe een triool of een langzaam/snelle dual kick uitkwam. De muziek is wel metal maar met een hard-rock flavour (onze drummer houdt niet van het erg snelle werk en luistert naar bands als pearl jam).

Maar als je deze kick hoort, zou je dan nog een voorstel kunnen doen van minder/meer mid/low/high?

Ik kan je natuurlijk vertellen hoe 'jouw' kick moet klinken, maar dat ben'k dus niet van plan, het blijft 'jouw' kick :).

Ervanuitgaande dat je een meer-dan-3-bands-equalizer hebt op je computer ben je met volgende tips wel heel wat, en kan je eens proberen wat het effect is op je kick, en besluiten wat je 'zelf' lekker vind klinken:

- de punch van de bass drum zit in 1.5 - 3kHz (boost)
- de diepte zit in 60 - 100 Hz (boost)
- vel: 350 - 400 Hz (Daarom ook dat ik zo'n mooi rond getriggerd geluid kreeg als ik die hele midrange drastisch cutte)

- de aanwezigheid van de snare is 4 - 5 kHz (boost)
- de aanslag van de snare is 1 - 2 kHz (boost)
- het lage mid gerommel is 200 - 600 kHz (cut)

Ik heb mezelf een PDFje gemaakt met alle frequenties in een mix, waar te cutten en te boosten, en welke instrumenten er in een rock / metalband waar in het spectrum zitten.
Die info heb ik verzameld uit verschillende bronnen en is me al heel nuttig geweest.
Ik zal em binnenkort even online zwieren.
 
Laatst gewijzigd:
Even bumpen...

We hebben weer een stukje vooruitgang. Deze keer zijn alle mics (dus kick,snare, toms, 2 overheads) gebruikt om een drumtrack te maken. In combinatie met wat gitaren is dit het resultaat van vanavond. Let niet op de slordig ingespeelde riffs, dat komt natuurlijk allemaal goed als we de tracks serieus in gaan spelen.

Veranderingen:
- De kick heeft iets meer laag gekregen
- De snare iets voller gemaakt door laag toe te voegen
- Een beetje galm over de mix gezet voor een geheel effect

Linkje
 
Back
Top