bouwverslag midi controller

krachtwerk

Ouwe rot
Lid sinds
21 april 2004
Berichten
1.073
Locatie
berlin
yo dudes,

- omdat ik het moe ben om de hele tijd met mn muis/touchpad de parameters in mn software aan te sturen,
- en het gevoel heb daardoor ook minder gemotiveerd en creatief ben,

zou ik graag (zoals velen onder ons) een goede midicontroller tot mijn beschikking hebben die genoeg functies heeft en die ook nog eens overzichtelijk is voor mij.

Omdat die controller naar mijn smaak (nog) niet bestaat heb ik maar besloten om zelf zo'n ding in elkaar te gaan knutselen.
Van elektrotechniek enzo heb ik te weinig verstand, daarom viel een midibox project van ucapps jammer genoeg af ;{

maar gelukkig vond ik na enig speurwerk de diy-kitjes van doepfer , en na maanden van twijfel heb ik een paar weken geleden via ebay de CTM64 en de POCKET ELECTRONIC kunnen kopen voor 120 eurootjes (mooi even 60 euro goedkoper dus :okdan: )

vrolijk ben ik nu proef modellen aan het bouwen, en ik wil jullie dit zeker niet onthouden:

dus wereld: aanschouw mijn eerste kartonnen-midi-proefdoos :D

ik noem hem monomatrixdeck 1.0
... (geintje)
 

Attachments

  • kekkemididoos.jpeg
    kekkemididoos.jpeg
    119,8 KB · Bekeken: 87
de kwaliteit van de fotos zijn minder, omdat het eigenlijk filmbeelden zijn..
 

Attachments

  • kijkjeonder02.jpeg
    kijkjeonder02.jpeg
    109,5 KB · Bekeken: 70
deze liggen al te wachten (sliders, joystick en Pocket Electronic) om ook in zon lelijke doos ingebouwd te worden :D
 

Attachments

  • slidersenzo.jpeg
    slidersenzo.jpeg
    116,2 KB · Bekeken: 73
die samplebutton heb ik uit een oude commodore 64-joystick gesloopt, maar dat ding is jammer genoeg niet betrouwbaar dus ja..

zoals ik al zei zijn dit proefjes (hoewel ik de doos in deze vorm eigenlijk best cool vind), maar de bedoeling is om uiteindelijk een degelijke versie te maken met een mooie frontplaat en een mooie houten kist... ik ga jullie op de hoogte houden!

8)
 
Laatst gewijzigd:
Cool project!! leuk ook die benamingen "kapot" :D ben benieuwdt hoe het eruit ziet als het af is.
Zaten al die sliders en het joystickje en de knopjes ook al bij, of heb je die er zelf nog bij gehaalt?
 
Origineel geplaatst door anoniempje
Cool project!! leuk ook die benamingen "kapot" :D ben benieuwdt hoe het eruit ziet als het af is.
Zaten al die sliders en het joystickje en de knopjes ook al bij, of heb je die er zelf nog bij gehaalt?

nee dat heb ik bij conrad op hun website besteld..
die sliders bijna 6 euro per stuk, maar het verschil met plastic sliders van 2 euro is megagroot, dan liever meteen goed!
de slider die gebruik (10k linear, 100mm lengte)
ik kan geen link plaatsen want dat lukt niet met die stomme conradsite, maar typ dit artikel nummer in en je vind de slider: 442121
en ja, alles bij elkaar wordt het best een duur grapje, maar dan heb je ook wel je eigen custom-pimp ding he:D
 
Wat is dan het verschil tussen iets bouwen met doepfer of een project van ucapps ?

Zat namelijk te denken over het beginnen van zo'n ucapps project.
En ik weet ook nix van elecktrotehniek.

Maar ja als je het niet probeert dan leer je het ook nooit.
 
Wat is dan het verschil tussen iets bouwen met doepfer of een project van ucapps ?

Doepfer krijg je de controller kant-en-klaar, gebouwd en getest.
ucapps moet je helemaal zelf bouwen.
 
Leuk project, altijd leuk om wat te knutselen.
Hoe ga je het doen met de firmware van de controller. Waar ga je die mee maken?
 
Origineel geplaatst door Cornerman
Leuk project, altijd leuk om wat te knutselen.
Hoe ga je het doen met de firmware van de controller. Waar ga je die mee maken?

hee cornerman, ik sluit gewoon alles aan en doe niks met firmware enzo,
gewoon omdat ik daar niks vanaf weet, in principe kan ik met abletons midi-learn-functie de hele zwik programmeren..
de enige sjeit is dat ik bijv. geen ledjes en presets kan programeren.. maar zoals gezegd.. ik weet niet hoe dat moet.. en de uitleg op ucapps daar kom ik niet verder uit.

och ik zie wel..
 
Re: bouwverslag midi controller

Origineel geplaatst door krachtwerk
heb ik een paar weken geleden via ebay de CTM64 en de POCKET ELECTRONIC kunnen kopen voor

Ik ben nieuw in dit soort dingen dus ga misschien iets geks vragen 8o)

Maar heb je nu zometeen 2 midi in en 2 midi uit op je controller?? En merge je die dan met iets anders. Omdat ik dacht te zien dat zowel die CTM64 als die POCKET ELECTRONIC kant en klaar waren met midiports.
 
Re: Re: bouwverslag midi controller

Re: Re: bouwverslag midi controller

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Ik ben nieuw in dit soort dingen dus ga misschien iets geks vragen 8o)

Maar heb je nu zometeen 2 midi in en 2 midi uit op je controller?? En merge je die dan met iets anders. Omdat ik dacht te zien dat zowel die CTM64 als die POCKET ELECTRONIC kant en klaar waren met midiports.

nou nee in mijn geval in ieder geval niet:

ik laat de midi uit van de ctm64 in de midi in van de pe gaan..
die midi ins en outs zijn vooral om de onderlinge modules met elkaar te verbinden dus :)
 
ik ben op dit moment een frontplaat aan het ontwerpen..
dit doe ik met frontplatendesigner van schaeffer, hier een linkje
bij menig forumlid al bekend..

je downloadt een gratis programmaatje van hun site waarmee je je frontplaat ontwerpten dat wordt omgezet in een bestands-formaat dat door hun machines kan worden gelezen. dan stuur je je ontwerp via het net op en na 2 weken krijg je je frontplaat thuis geleverd.

hardstikke leuk, alleen werkt die software niet op een mac, dus moet ik iemand zoeken die een pc heeft..
nou wil het dat niemand in mijn omgeving een pc heeft AAAARGH...

zo'n frontplaat kan best duur uitvallen, vooral als je een formaat van 30x50cm zoals ik wil.
en, omdat het best vervelend zou zijn om na 150 euro's gedokt te hebben er achter te komen dat de faders niet passen, laat ik een klein proefexemplaar maken van 10 x15cm met 1 fader, 1 potmeter etc.

zodra ik de mogelijkheid heb zet ik wat online!!


:D
 
Origineel geplaatst door krachtwerk
hee cornerman, ik sluit gewoon alles aan en doe niks met firmware enzo,
gewoon omdat ik daar niks vanaf weet, in principe kan ik met abletons midi-learn-functie de hele zwik programmeren..
de enige sjeit is dat ik bijv. geen ledjes en presets kan programeren.. maar zoals gezegd.. ik weet niet hoe dat moet.. en de uitleg op ucapps daar kom ik niet verder uit.

och ik zie wel..

Ok, op die manier. Lijkt me wel onhandig zonder presets. Maar ach dat mag de pret niet drukken, veel succes en ik blijf het topic met belangstelling volgen.
 
Back
Top