Welke tools voor live act met veel edits in muziek?

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
Lid sinds
11 juli 2001
Berichten
1.002
Locatie
Rotterdam
Ja sorry voor de lastige titel maar ik zal het zo helder mogelijk proberen te houden
Ik wil live gaan met de muziek die ik maak (duh), maar mijn muziek (gewoon house) bevat heel veel edits, dit vind ik mijn handtekening en dus moet dit live goed te doen zijn. Hier een link van een voorbeeld.

http://webdisk.planet.nl/thero007/publiek/album/projects/calvinharris-rockband(jaimiefanaticsfreakoutmixv3).mp3

Nu heb ik wel Ableton Live (hoewel ik er nog nooit mee gewerkt heb), maar denk dat dit ten eerste een beetje sneu eruit ziet, alleen een laptop on stage, maar ook niet zo flexibel werkt met die edits die ik wil doen EN mijn wens om live remixes te maken.. vocals van die track over een andere beat, beats remixen, veel edits, etc.

De vraag is dus eigenlijk, welke tools zouden jullie mij adviseren? Een mpc met 2 x su700...? Of is er misschien een machine die het zelf ook aan kan? 2x SU7000? en dan live mixen als een DJ? Misschien toch Ableton maar dan met een mixer een 2 controllers om zo veel vrijheid te hebben met editen? Ik ben al heel lang aan het dubben over wel of niet live.. en nu de kogel door de kerk is kan ik alle ondersteuning en adviezen gebruiken.

alvast bedankt..:doei:

PS: ik heb Vitalic live gezien en dat vond ik wel erg cool, kon alleen niet zien wat hij gebruikte....
 
Als je samplebased wil optreden zit je idd met de Akai mpc serie of Yamaha su700/rs7000

Als je iets meer cash wilt uitgeven zou ik voor een Radikal Spectralis gaan (heb ik zelf ook)

Wat ik zelf ook een interessante combo vind is:

Roland XR + Akai MPD24 + SequentixP3 + Mutator Filter +- 3000,- euro bij elkaar.

Succes
 
Origineel geplaatst door pal
Als je samplebased wil optreden zit je idd met de Akai mpc serie of Yamaha su700/rs7000

Als je iets meer cash wilt uitgeven zou ik voor een Radikal Spectralis gaan (heb ik zelf ook)

Wat ik zelf ook een interessante combo vind is:

Roland XR + Akai MPD24 + SequentixP3 + Mutator Filter +- 3000,- euro bij elkaar.

Succes

thanks voor je 1e advies, ik zal die tools eens opzoeken, hoewel ik 3000 wel beetje veel $$ vind.
Ik zag in ieder geval al MPC's voor niet al te veel geld..
 
Alleen een laptop ziet er inderdaad wat schraal uit, maar als je genoeg externe controllers gebruikt is het verschil met dedicated hardware erg klein natuurlijk.

Die hoeven niet duur te zijn. De al genoemde MPD24 bijv. en/of een stel Behringer BCR2000's.
 
Origineel geplaatst door DavidMenting
Alleen een laptop ziet er inderdaad wat schraal uit, maar als je genoeg externe controllers gebruikt is het verschil met dedicated hardware erg klein natuurlijk.

Die hoeven niet duur te zijn. De al genoemde MPD24 bijv. en/of een stel Behringer BCR2000's.

Dat is zo.. ik heb nu een Oxygen8 voor in de studio. met wat extra controllers ben je idd een stukje verder. Maar leent Ableton zich om een live act te doen met mijn style muziek?
 
Origineel geplaatst door jaimiefanatic
Maar leent Ableton zich om een live act te doen met mijn style muziek?

Volgen mij wel.

ik heb het progje niet maar je laad gewoon je sounds/patterns/clipjes in (scene's) en je kan er mee doen wat je wilt....
 
ja maar mijn muziek bestaat niet alleen uit loops. Er zitten heel veel edits in.. verknippingen van die loops. Het zou overigens nog leuker zijn als ik met een paar plug ins dit soort edits live zou kunnen doen..
 
maakt volgens mij nog steed niet uit....
Maar jj hebt het progje toch? het lijkt mij ideaal... juist voor dat soort dingen...
hoezo zou een su700 beter zijn? das toch een sampler voor loops...
 
ableton is juist het meest geschikte programma voor wat je wilt doen.
zeker bij loopbased muziek. en je commentaar van veel edits doet er
echt niet toe. is allemaal perfect mogelijk met ableton. je moet je er
alleen in verdiepen.

vitalic(en 90% van alle andere laptoppers) gebruikt zelf ook ableton.
 
Misschien dat de Allen & Heath Xone3D wat voor je is?

Xone3D.jpg
 
Origineel geplaatst door isnieZot
ableton is juist het meest geschikte programma voor wat je wilt doen.
zeker bij loopbased muziek.
vitalic(en 90% van alle andere laptoppers) gebruikt zelf ook ableton.

Ok dan, dat is fijn te horen. Ik bezit het proggie inderdaad al. Live 5.0.1 maar moet eerlijk toegeven dat ik nog niet toegekomen ben om het te bestuderen. is er misschien iemand die hier les in kan en wil geven, specifiek gericht in het opzetten van een live act .. in mijn muziekstyle? Hier heb ik natuurlijk wel $$ voor over.
 
Origineel geplaatst door jaimiefanatic
Ok dan, dat is fijn te horen. Ik bezit het proggie inderdaad al. Live 5.0.1 maar moet eerlijk toegeven dat ik nog niet toegekomen ben om het te bestuderen. is er misschien iemand die hier les in kan en wil geven, specifiek gericht in het opzetten van een live act .. in mijn muziekstyle? Hier heb ik natuurlijk wel $$ voor over.

het programma zelf is vrij intuitief. maar ga eens kijken in deze thread op de ableton forums.
staat vol van de bruikbare tips. ik heb zelf eens een liveset in ableton gemaakt terwijl ik ableton
nooit gebruikt had. ging perfect.

http://www.ableton.com/forum/viewtopic.php?t=27120
 
Origineel geplaatst door isnieZot
het programma zelf is vrij intuitief. maar ga eens kijken in deze thread op de ableton forums.
staat vol van de bruikbare tips. ik heb zelf eens een liveset in ableton gemaakt terwijl ik ableton
nooit gebruikt had. ging perfect.

http://www.ableton.com/forum/viewtopic.php?t=27120

thanks ga ik zeker doen!
Mocht er overigens toch iemand zijn die enorm goed uit weet te leggen hoe Ableton te gebruiken dan staat mijn aanbod nog om daar voor een dag les een leuke vergoeding tegenover te stellen.

Andere tips over tools zijn nog steeds welkom!
 
Origineel geplaatst door nick nova
Ableton is idd het meest flexibel oa. voor jou ding.
Daft Punk doet het ook, dat live remixen met Ableton (of was het gewoon playback....)

Het verschil tussen Live remixen of playback is of je ondertussen nog wat knoppen aanraakt of niet.
 
Misschien moet ik ook mijn ideeen van live bijstellen want in mijn ogen zijn er 2 opties om live te gaan..

1) je knipt een track in bijv 5 stukjes, 5 loops.. intro, chorus etc. en die zet je 1 voor 1 aan in de volgorde die je wenst om je live act verrassend te maken.

2) en deze manier wil ik juist.. is alle tracks die in de live act zitten helemaal uit elkaar halen.. alle drumloops, alle basslines, alle soundloops, alle FX etc.. alle loops los.. en die dus een voor een aanzetten en loops door elkaar jassen om zo dus een remix te maken.. Dit is in mijn ogen dan ook echt LIVE omdat ik zo ook producer (buiten de dingen die ik thuis inspeel).


maar dan wil ik dus idd zoals ik in mijn tracks veel edits heb, dat ook live kunnen doen.. dat zijn heel vaak tussen stukjes die niet de lengte van een loop hebben, maar misschien 1/4e ervan en daar zelfs dan 4 verschillende versies van die op een freaky manier achter elkaar komen te staan. Eigenlijk zou een filter die dat soort effecten zelf maakt, nog handiger zijn..
 
Origineel geplaatst door jaimiefanatic
Misschien moet ik ook mijn ideeen van live bijstellen want in mijn ogen zijn er 2 opties om live te gaan..

1) je knipt een track in bijv 5 stukjes, 5 loops.. intro, chorus etc. en die zet je 1 voor 1 aan in de volgorde die je wenst om je live act verrassend te maken.

2) en deze manier wil ik juist.. is alle tracks die in de live act zitten helemaal uit elkaar halen.. alle drumloops, alle basslines, alle soundloops, alle FX etc.. alle loops los.. en die dus een voor een aanzetten en loops door elkaar jassen om zo dus een remix te maken.. Dit is in mijn ogen dan ook echt LIVE omdat ik zo ook producer (buiten de dingen die ik thuis inspeel).

in feite zijn deze 2 werkwijzen eigenlijk identiek, het enig verschil is de mate van 'verknipping'. ;)
 
Back
Top