Origineel geplaatst door Kikker
mja, dat geldt vast wel voor sommige apparaten, maar wat ik niet snap is het verschil tussen een chip die een berekening doet en een computerprogramma die een berekening doet, bij 1+1 is de uitkomst toch altijd 2.
Dan kan het kwaliteitsverschil toch alleen te maken hebben met de kwaliteit van je converters??
Ja, daar sla je de spijker op z'n kop, maar op een andere manier dan je denkt.
Dat de Reverence 'gebaseerd' (eigenlijk nog vager: "inspired by") is op de Lexicon 200 wil alleen maar zeggen dat de plugin een vintage-georienteerd reverb geluid produceert.
Daarbij is het grappig: het typische 'vintage' galm geluid ligt dus mijlenver van een realistische galm (dus zoals uit een echokamer, kerk, podium) maar heeft gewoon z'n hele eigen charme.
En daar zijn weer genoeg liefhebbers voor...
Het feitelijk reverb-algoritme dat Lexicon gebruikt heeft in de vintage bakken zoals de 200 en 480 en noem ze maar op, dat is echt niet zo zwaar meer voor moderne systemen. Ik denk dat een werkelijke 99% emulatie zomaar zou kunnen, technisch gezien (waarbij voor de laatste 1% het converter verhaal weer een rol gaat spelen).
De feitelijke 'sound' van de reverb zit in het toegepaste algoritme (wat je noemt "de berekening"). Echter: Lexicon is niet gek, die zit op haar algoritmes als de kip op de gouden eieren. De kans dat je een typisch klassiek Lexicon algoritme in 3e partij software of zelfs een low-end Lexicon apparaat terugvindt is vrij klein.
Maar, soit: dat het geen werkelijke 1-op-1 emulatie is, dat zal me nou persoonlijk niet boeien.
Een Lexicon uit die serie, een Quantec, een Ursa Major of een EMT gaat toch m'n budget te boven (momenteel
).
Voor $39 krijg je een leuke plugin. AudioDamage maakt namelijk echt leuk spul, ze hebben ook een grappige vintage delay (Ronin). En dat ze een leuke GUI hebben, och, neem het ze eens kwalijk, dat verkoopt. Arturia flikt dat ook al jaren met groot succes, en moet je eens kijken wat voor soort software daar feitelijk achter hangt...