Open source sampler OS... Waarom niet?

lo-fi

...Het maakt geluid...
Lid sinds
21 juli 2001
Berichten
1.926
Locatie
A'dam
Ik ben zelf geen programmeur, maar 'n vriend van me wel, en 'n hoop forumleden ook heb ik gemerkt. Kan iemand voor mij de bovenstaande vraag beantwoorden?

Ik heb 'n S5000 met 'n mooie 'undo' knop, die nooit geimplementeerd is. Het os is (nu) verder best okee, maar ik denk dat er best wat slimme jongens rondlopen die voor hun lol wat verbeteringen zouden kunnen aanbrengen, met name in het disk/file management gedeelte... Ik bedoel, als je FreeBSD en Linux bekijkt, is het OS van 'n S5000 peanuts zou ik denken.

En why not? Ik snap dat Access niet graag alle algoritmen van hun Virus prijsgeeft, maar bij 'n sampler moet dat toch minder van toepassing zijn. Een beter OS zou alleen maar de waarde van hun samplers kunnen vermeerderen toch? Natuurlijk kunnen er ook crappy versies gemaakt worden, maar bij Linux kun je ook zonder je zorgen te maken 'n Red Hat of Mandrake distributie halen. Wat zie ik over het hoofd?
 
Ik denk dat als je weet hoe de software werkt, dat je dan ook makkelijker zo'n sampler na kan maken. Misschien niet precies, want hardware is nogal complex, maar op een andere manier zal het bestwel te doen zijn.

Zou het trouwens niet veel beter werken als je een simpel OS op een PC of MAC laat draaien met maar 1 doel: sampler.
 
De Yamaha TX-16w? sampler had toch ook zo'n gehackt OS, Typhoon geloof ik...
 
Er zijn al sjakies die de boel aan't reverse engineeren zijn.

Er was er ook een bij die het OS van een synth op een andere gekregen had. (Waldorf naar Virus?)

Maar lijkt me geen standaard 'Ikea klus' om je eigen OS in elkaar te flansen.
 
Ik weet niet wat voor processor er in de 5000 zit maar Akai geeft geen source vrij. Verder laten ze niet graag weten hoe "hun" programmeertaaltje in elkaar steekt.

Met de mpc2000xl was het iig onbegonnen werk had ik begrepen.

De Korg Triton schijnt overigens wel makkelijk te tweaken te zijn. Er zijn al gasten die lettertypes e.d. kunnen veranderen in dat apparaat... best lachuh wel, alleen heb ik het lef niet die tooltjes in m'n triton te laden...
 
Origineel geplaatst door fuse

Maar lijkt me geen standaard 'Ikea klus' om je eigen OS in elkaar te flansen.

Nee goed, maar als Akai de boel zou vrijgeven...

Maar als ik het goed begrijp doen ze dat dus niet, omdat ze hun geheimen niet willen prijsgeven.... Tsja, maakt sense. Maar toch; ze verkopen hardware. Als ze de software mede kunnen laten ontwikkellen door de open source community, dan zouden ze er misschien wel op vooruit kunnen gaan. Zeker als je ziet hoeveel moeite ze hebben om op tijd 'n beetje stabiele software voor hun apparaatjes klaar te krijgen. Volgens mij kan je 'n paar hele dope dingen verwachten als je 'n paar enthousiastelingen op het S5/6k os loslaat. (op z'n minst pong spelen met midi controllers!)

Maar ja, als ze over 'n tijdje net als EMU hun hardware samplers de deur uit doen en alleen software samplers gaan verkopen dan gaat dat hele verhaaltje niet op natuurlijk...
 
De heren van Autechre gebruiken Ensoniq ASR-10 en EPS samplers met gemodificeerde operating systems...

Kunnen we wel horen aan hun geluid :D

Zie ook deze link

Mvg.

CoolRunning
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door lo-fi
(op z'n minst pong spelen met midi controllers!)

Da's een strakke. :)

Maar al heb je nog de software dan ben je er nog niet.
D'r hoort ook een heel ontwikkel platform incluis de EEProm zooi erbij. En hoe wil je debuggen? Zul je ook een aangepast model nodig hebben die dat kan.
En hele dikke handleidingen van CPU's en DSP's uit je knars kennen.

Ik gebruik hem liever met de bugs die er inzitten. :)
 
Origineel geplaatst door fuse

Maar al heb je nog de software dan ben je er nog niet.
D'r hoort ook een heel ontwikkel platform incluis de EEProm zooi erbij. En hoe wil je debuggen? Zul je ook een aangepast model nodig hebben die dat kan.
En hele dikke handleidingen van CPU's en DSP's uit je knars kennen.

Inderdaad !
Wat kennelijk een misopvatting van een hoop mensen is, is dat digitale hardware een kwestie van een dikke chip op een PCB plakken is, software programmaatje schrijven en klaar is kees....NOT dus. Hardware besturingen schrijven is heel andere koek, waarbij je inderdaad precies moet weten wat de hardware (processor, eeprom, fpga enz.) doet en kan.

Niet zo gek dus dat weinig tot geen hobby-isten zich hieraan gewaagd hebben...

equate
 
Ik twijfel er niet aan dat het heel ingewikkeld is, maar er lopen ook hele slimme gasten rond. En het OS van 'n S5000 staat voor zover ik het snap niet op 'n EEPROM; je kan het toch gewoon updaten via floppy of USB? dan staat het toch in Fashrom?

Maar goed, het blijkt wel dat het 'n beetje naief van mij zou zijn om te denken dat je de boel makkelijk kan open sourcen en dat het dan allemaal wel goed komt. Jammer.

Dan ga ik nu 'n mail naar Akai sturen waar m'n Undo-knop blijft!
 
Origineel geplaatst door lo-fi
Ik twijfel er niet aan dat het heel ingewikkeld is, maar er lopen ook hele slimme gasten rond. En het OS van 'n S5000 staat voor zover ik het snap niet op 'n EEPROM; je kan het toch gewoon updaten via floppy of USB? dan staat het toch in Fashrom?

Het kan ook net zo goed in een eeprom geladen worden, ik weet het niet: ik ken de hardware van de S5000 niet.

Tsja..kijk aangezien ik dit soort dingen op mijn werk ook doe
(digitale hardware besturingen), zou ik het in theorie ook kunnen. Ik heb er alleen geen zin in....Als ik een S5000 sampler koop, koop ik die om muziek mee te maken, niet om het OS compleet te herschrijven... Ik denk dat dat de insteek van de meeste mensen die muzikant en techneut zijn is.

Je ziet het overigens wel vaker bij OS-en van goedkope en oude samplers zoals de W-30. Daar zijn een hele hoop tooltjes voor geschreven, zelfst een of ander snake game. Vaak is de programmeur echter een Tsjechische student elektronica die gewoonweg niet meer geld heeft, en dus uit frustratie maar zelf aan het hobbyen slaat.

equate
 
...Ja ik zou er zelf ook geen zin in hebben... Maar je weet nooit wat voor freaks er rondlopen die dat wel willen.
 
De source code vrijgeven doen ze gewoon niet omdat niet alleen de consument daar wat aan heeft maar ook hun concurrenten. Merken als Yamaha en Emu zouden kunnen kijken hoe het nu in elkaar steekt. Of Novation besluit ineens een sampler te maken, dan scheelt het ze een hoop investeringskosten. En Akai wil echt niet dat mensen gratis meerijden op hun bloed, zweet en tranen.

Het is hetzelfde als toen ik m'n gitaar kocht. Er zaten twee zebra pickups op. Ik heb een mailtje gestuurd naar Dean en heb van de Dhr. Dean persoonlijk bericht gehad dat de pickups eigen ontwerp zijn en dat hij de specs helaas niet kon vrijgeven in verband met de concurrentie.
 
Back
Top