Mensen met live ervaring gezocht voor surround sound project

Phontaq

+---O---+
Lid sinds
23 januari 2003
Berichten
377
Locatie
Net geen België
Beste forumleden,

Ik ben momenteel bezig met een afstudeerproject voor de TU Delft, waarin ik op zoek ga naar een goede toepassing van surround sound bij live optredens met een bijbehorend ontwerp van een surround controller. Hierbij zal dan de focus voornamelijk op het verbeteren van de concertbeleving van het publiek liggen, en minder op de technologie (hoewel de technologie rondom een concert natuurlijk een grote invloed heeft op de concertbeleving van het publiek).

Tijdens de ontwerpfase die over twee maanden begint wil ik al in een vroeg stadium werkende prototypes van de surround controllers gaan bouwen en testen, zodat ik de diverse concepten op een goede manier in de praktijk kan evalueren.

Zelf heb ik voornamelijk ervaring als geluidsman en studio-mens, en nog vrijwel geen ervaring met het geven van live optredens. Daarom ben ik op zoek naar mensen die hier wel ervaring mee hebben (van ambient tot techno, maakt niet uit) en die interesse hebben om mij wat meer te vertellen over hoe zij tegen een live optreden aankijken en die binnenkort mijn prototypes willen gaan testen. In eerste instantie wil ik mij op live-sets richten en niet op DJ’s, maar als je hele bijzondere creatieve dingen doet als DJ ben ik daar natuurlijk ook in geinteresseerd.

Dus lijkt het je interessant om aan dit project mee te werken of heb je nog vragen, neem dan contact met mij op!

UPDATE: Ik heb ook een korte vragenlijst samengesteld die gericht is op iedereen die ervaring heeft met live optreden. Het zou tof zijn als je vijf minuten hebt om deze vragenlijst even in te vullen. Je vindt 'm hier.

Bedankt!

Groeten,

Harry van Mierloo

harry@vanmierloo.nl
www.vanmierloo.nl
 
Laatst gewijzigd:
tof ... ik had op mn nordmodular een patch gemaakt die rond gaat en als ik dan 2 versterkers heb en vier speakers dan kan ik een mooie rondgang van geluid maken... gebruiikt voor een geluidswerk op school :D

de leraren vonden t een druks hok :P maar hoe bedoel je presies met suround??

edit: ik heb zeker wel interesse trouwens
 
Ja ik vroeg me ook af hoe het in zijn werk zou gaan.

Je hebt bijvoorbeeld live bij je een Yamaha SU700, een Machinedrum en een Evolver. Deze hebben allemaal een stereo uitgang. Normaal sluit je die aan op je mixert, en schuif je hem er live in (in stereo dus)

Wat voor prototype word het dan, een soort mixer? Hoe bepaal je de positie van de afzonderlijke instrumenten? Als je live bezig bent?

Ben nieuwsgierig!
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik ben nu nog niet bezig met de ontwerpfase zelf, maar een mixer-achtige device behoort zeker tot de mogelijkheden, maar dan met bijvoorbeeld een surround panning joystick i.p.v. een stereo panner. Maar zelf wil ik liever zelf eerst ook eens naar wat andere, minder traditionele mogelijkheden kijken, zolang de interface maar gebruiksvriendelijk blijft.

Je zou surround ook bijvoorbeeld als effect kunnen gebruiken i.p.v. als een manier van mixen. Bijvoorbeeld dat een gitarist niet een distortion pedaal maar het surround pedaal indrukt tijdens een refrein.
 
Om het dan live handig te maken zou je dus per kanaal (mono of stereo) een joystick nodig hebben. Lijkt mij het best te realiseren met een multi I/O geluidskaart en een midi controller..

Zou ook eens kijken (mocht je het nog niet kennen) op www.ucapps.de daar staan ook een hoop ontwerpen op, en het is een DIY site, kun je je eigen controller ontwerpen maar hoef je niet je eigen besturing er voor te schrijven (je zal natuurlijk wel een aanpassing moeten maken her en der omdat je een specifiek doel hebt: surround)
 
Origineel geplaatst door Syntax Terror
Zou ook eens kijken (mocht je het nog niet kennen) op www.ucapps.de daar staan ook een hoop ontwerpen op, en het is een DIY site, kun je je eigen controller ontwerpen maar hoef je niet je eigen besturing er voor te schrijven (je zal natuurlijk wel een aanpassing moeten maken her en der omdat je een specifiek doel hebt: surround) [/B]

Leuke tip, bedankt! Ik kende 'm nog niet, dus het is handig voor de inspiratie!
 
In 't live-circuit heb ik surround nog niet meegemaakt maar de voorloper wel en ik denk dat 't precies hetzelfde is nl quadrofonie dat heb ik in 013(tilburg) wel een keer meegemaakt en dan moet je een tafel hebben die 4 kanaals of meer uitstuurt en je hebt processors die de boel een beetje vertragen.........of is dit niet wat je precies bedoeld8D

p.s. op deense site staat wel een mooie C64 SID synth
 
Interessant...ik ben heel benieuwd wat je van plan bent. Wat wil je zoal weten over optreden? 't Programmeren van een set+synths, of meer 't audiogedeelte (mixen, fx, monitoring). Monitoring bijvoorbeeld lijkt me een interessant punt als je surround wil gaan gebruiken op 't podium. Het is dan natuurlijk erg handig om te weten wat je surround doet. Maar op 't podium is monitoring vrijwel altijd mono....
En wat wil je gaan gebruiken? Hardware of PC? Ik kan me voorstellen dat als je mixing in een PC of digitale tafel doet, dat je dan al meer met surround kan doen.

En wat moet ik me bij zo'n surround controller? Een soort effecten bakkie? Of wil je nog meer met surround gaan doen? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je, als je creatief met AUX-sends omgaat, je nog veel meer weirde dingen kan doen.

Nogmaals, leuk project. Hou me op de hoogte, en meedenken is altijd leuk! :eureka:
 
Origineel geplaatst door etaoin
Deens?

Ja van .de toch ;) ;) geintje..

Deze ziet er vet uit, is wel een MP3 controller maar met die joysticks, zie ik de surround toepassing al voor me!

nenad4.jpg
 
Origineel geplaatst door gjb68
In 't live-circuit heb ik surround nog niet meegemaakt maar de voorloper wel en ik denk dat 't precies hetzelfde is nl quadrofonie dat heb ik in 013(tilburg) wel een keer meegemaakt en dan moet je een tafel hebben die 4 kanaals of meer uitstuurt en je hebt processors die de boel een beetje vertragen.........of is dit niet wat je precies bedoeld8D

p.s. op deense site staat wel een mooie C64 SID synth

Omdat je bij live surround muziek in principe geen rekening hoeft te houden met vooraf opgenomen materiaal, ben je in principe ook niet echt gebonden aan een vaste speaker setup zoals bijvoorbeeld een 5.1 setup. Vier, zes of acht speakers, in een cirkel, naar binnen of naar buiten gericht, het kan allemaal in principe dan.

Binnen dit onderwerp is het lastig om niet meteen op de techniek te focussen, maar om eerst een stap terug te doen en te bedenken HOE surround sound nu echt op een interessante manier gebruikt kan worden. Dit is veel belangrijker dan bijvoorbeeld te bedenken wat voor soort mengtafel ik nodig heb. Dat is slechts een technisch middel om het doel te bereiken. Ik betrap mezelf er ook voortdurend op dat ik al teveel in praktische oplossingen denk, terwijl er veel meer wegen naar Rome leiden natuurlijk.

Het leuke is dat er op het gebied van surround sound nog weinig conventies zijn met betrekking tot het mixen en het gebruik van surround effecten. In de afgelopen decennia zijn de stereo-conventies langzaam in de loop der jaren ontstaan. Tegenwoordig staan bijvoorbeeld kick, bas en zang vrijwel altijd in het midden van de mix. Dit was in de begintijd van de Beatles wel anders. Vergelijkbare conventies zijn er voor surround sound nog niet echt en dit maakt het project ook interessant voor mij.
 
ben je in principe ook niet echt gebonden aan een vaste speaker setup zoals bijvoorbeeld een 5.1 setup. Vier, zes of acht speakers, in een cirkel, naar binnen of naar buiten gericht, het kan allemaal in principe dan.

Precies. Roger Waters had op 10 juni naast de gewone links/rechts naast het podium, vijf speakersets rondom het publiek staan die allemaal apart aangestuurd werden. Dus feitelijk een 7.0 (of beter: 2/5.0) setup.

Overigens komt het bij muziekopnamen ook wel voor dat ze afwijken van de standaard setup. DMP heeft Jazz-opnamen in surround waarbij ze ervan uit gaan dat je die afspeelt over vijf gelijkwaardige speakers die opgesteld staan in een soort hoefijzervormige opstelling. Maar de setup voor muziek is sowieso wat minder star dan die voor films. Met name de verwachting dat de surroundspeakers niet ergens hoog in de lucht hangen zie je wel vaker bij muziekopnamen in surround. Mijn Denon versterker heeft zelfs aparte uitgangen voor hoog hangende surrounds en vloerstaande surrounds, zodat je altijd kunt omschakelen. Wat alleen jammer is dat er vaak niet bij de opnamen staat hoe ze gemixt zijn...

Overigens zijn er bij films ook wel uitzonderingen. De meeste films zijn min of meer 1-op-1 het geluid uit de bioscoop en zijn dus gemixt met in het achterhoofd een hoger hangende surround array. Maar bijvoorbeeld Mi Casa mixt dvd's voor New Line op lager staande surrounds af. De re-release van SE7EN is daar een mooi voorbeeld van.

Anyway, dat allemaal even enorm off-topic...
 
> Jeetje, ben ik een stuk aan het typen, komen er alweer een paar reacties bij! :-) Bedankt voor het meedenken mensen!

@ ProtoHuman:
De engine van de prototypes zal in principe steeds in Max/MSP draaien en in combinatie met een audio-interface (waarschijnlijk mijn Motu Traveler) en de door mijzelf ontworpen en gebouwde hardware controller het hart vormen van de surround setup.

De monitoring is inderdaad nog een lastig punt en daarvoor heb ik ook de on-stage ervaring van live artiesten nodig. Ik kan me voorstellen dat voor sommige surround effecten (dynamische pan-bewegingen bv.) surround monitoring essentieel is. Voor andere effecten als bijvoorbeeld een surround delay is het misschien minder noodzakelijk om deze in surround terug te kunnen horen en voldoet een mono- of stereo versie misschien al. Dit soort dingen ben ik momenteel in kaart aan het brengen.

In eerste instantie wil ik mij vooral op surround-mix en surround als effect richten. Toch kan het inderdaad ook heel interessant zijn om je sound design in surround te doen. Ik heb zelf ooit m.b.v mijn Nord G2 wat testjes gedaan met het creëren van een surround pad-sound, en dat klonk er tof. Niet alle soorten geluiden zullen zich hier echter voor lenen verwacht ik.
 
UPDATE (staat ook in mijn eerste bericht bovenaan): Ik heb een korte vragenlijst samengesteld die gericht is op iedereen die ervaring heeft met live optreden. Het zou tof zijn als je vijf minuten hebt om deze vragenlijst even in te vullen. Je vindt 'm hier.
 
Ja monitoring had ik nog niet bij stil gestaan, is ook best lastig..

Als surround koptelefoon zou ik zoiets gebruiken, heb je geluid links, rechts, voor én achter!
 

Attachments

  • headphone.jpg
    headphone.jpg
    79,3 KB · Bekeken: 73
@Syntax :D lol

ik heb een oud apparaatje (mid 70's ofzo) thuis liggen waarmee je het geluid kan versterken maar ook rond kan laten gaan dmv een soort joystick. Wie weet helpt dit je id verder uit te werken?

Als je intresse hebt kan je um komen ophalen (Rotterdam Centrum) om ff te lenen.
 
Origineel geplaatst door Phontaq
UPDATE (staat ook in mijn eerste bericht bovenaan): Ik heb een korte vragenlijst samengesteld die gericht is op iedereen die ervaring heeft met live optreden. Het zou tof zijn als je vijf minuten hebt om deze vragenlijst even in te vullen. Je vindt 'm hier.
Vijf minuutjes? Daar eeh... had ik wel wat langer voor nodig ;)
 
ja ik was er ook wel ff mee bezig..;)

@Phontaq: laat je nog weten als er wat intressants uit komt?
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top