Halion, Kontakt, Sampletank of??

00melo00

Ingeburgerd
Lid sinds
13 augustus 2005
Berichten
32
Ok jongens ik zit met een probleem hiero, er zijn zoveel samplers (of heet dat nu weer sampleplayers), maarja in ieder geval ik wil er 1 (softwarematig wel te versaan) maar ik weet niet welke.

Ik weet niet of er een sampler is die een beetje hetzelfde is als de nn-xt in reason, want ik heb ook al samplers uitgeprobeerd en dan zijn opeens alle keys van je keyboard al opgenomen door 1 sample (en hoor je de pitches over de octaven) en dat wil ik dus niet!

Ik wil een sampler waarvan je een geluid op 1 noot gooit, en de andere geluidjes op andere noten.

Kan iemand me wat tips geven? :)
 
Als je de vergelijking gaat maken met nn-xt dan kan ik je zeggen dat halion en kontakt precies dezelfde dingen kunnen als de nn-xt. Sterker nog ze kunnen VEEL MEER! Ik heb zelf Halion gehad en werk nu al weer een aantal jaren met Kontakt. Als het gaat om het toewijzen van samples aan noten dan zit je met Kontakt ook perfect. Ik gebruik deze functie altijd en je bent volledig vrij in hoe je dit toepast. Halion kan dit geloof ik ook, maar dat mag je natuurlijk ook wel verwachten als we het over softsamplers hebben in deze prijsklasse.
Bijkomend voordeel vind ik de effecten van Kontakt. Ze zijn over het algemeen genomen goed te gebruiken.
 
En wat is de volle naam er dan van? Kontakt battery (dacht ik) of is dat weer iets anders?
 
hmm ik heb de demo (van kontakt) alleen ik laad mijn samples in en ze worden allemaal samengevoegd en ik weet niet hoe ik ze kan assignen aan 1 toets...
 
Gaat het om drums/percussie of echt 1 geluid waarvan je meerdere samples op verschillende toonhoogtes
wilt gaan gebruiken?
 
Origineel geplaatst door 00melo00
hmm ik heb de demo (van kontakt) alleen ik laad mijn samples in en ze worden allemaal samengevoegd en ik weet niet hoe ik ze kan assignen aan 1 toets...
Je zult even moeten leren hoe Kontakt samples behandelt :). Je maakt een mapje met alle samples die je in je program wilt hebben. Vervolgens moet je naar de Mapping editor. Die ziet er als volgt uit:

kontaktep0or.png


Elke sample ziet er uit als zo'n half-doorzichtig blauw vierkantje. Door aan de randen van dit ding te slepen kun je ze op de juiste toetsen zetten. Als je ze niet tegelijk wil horen moet je ze dus niet laten overlappen (wat standaard gebeurt als je de samples binnensleept).

Ik heb zelf ook Kontakt gehaald op basis van wat ik in NN-19 en NN-XT zag; Kontakt is nog gebruikersvriendelijker dan deze twee IMHO.
 
ik heb zelf een tijdje sampletank gehad
qua functionaliteit kan je toch beter voor kontakt of hallion gaan
als je nou puur een rompler wilt voldoelt ST2 wel
 
Wat betekent rompler?

En nu mijn belangrijkere vraag, ik heb het nu een beetje door dat midimapping alleen, als ik zo kijk zie ik bij jou alsof je alle samples gelijk kan zien en ik zie dat niet, ik moet eerst naar ze toe gaan en dan op dat gereedschapdingetje klikken dan midimapping en dan kan ik alleen hun en de rootnote mappen.

Dat moet ik per sample dus zo klikken, is er niet een mogelijkheid dat je gelijk alle mappings van elke sample in 1 venster ziet zoals ik op jouw screenshot zie? Of zit daar iets anders achter?
 
Origineel geplaatst door 00melo00
Wat betekent rompler?
ROM (Read Only Memory) (sam)pler. M.a.w., een sample-gebaseerde synthesizer waarvan de samples niet te veranderen zijn en vast in het geheugen zitten. Bij de Kompakt-edities van sample-cd's word niet toegestaan dat je de interne Kontakt-player gebruikt voor je eigen samples. Bij Kontakt mag dat wel, en bij de losse editie van Kompakt (Kontakt met restricties) mag dit ook.

En nu mijn belangrijkere vraag, ik heb het nu een beetje door dat midimapping alleen, als ik zo kijk zie ik bij jou alsof je alle samples gelijk kan zien en ik zie dat niet
Lukt het ook niet als je ze in de Mapping editor probeert te slepen ipv ze te openen? Links heb je je explorer/finder die de mappen en hun inhoud laat zien. Probeer een .wav file daaruit eens te drag & droppen op de mapping editor. Rek ze vervolgens uit.

Origineel geplaatst door jaccis
motu machfive...
Even toelichten waarom zou leuk zijn :).
 
Ik heb het gevoel dat ik het snap, dat menuutje daarvoor (dus voordat je het gereedschapskistje aanklikt) kan je meer zien als een preset (moet je hem wel op solo zetten of je hoort elke preset).

En dan daarin staan de samples... is dat een beetje het idee? :)
 
Back
Top