Wat weet u over panning....

Re: Wat weet u over panning....

Origineel geplaatst door Galo
Panning is ook heel erg vet met dikke effecten langs een backbone floor reverb sidechain junit jetser, kuch in mijn werkomgeving

ik ben spontaan arbeidsongeschikt geraakt door deze zin
 
Ok, ik zit nooit aan de pan, want als je op een feest staat, is het toch genaaid als net dat coole geluidje van links boven komt, terwijl jij voor de rechter speaker staat.
 
Re: Wat weet u over panning....

Origineel geplaatst door Galo
ik zou graag horen hoe u met panning binnen uw werkomgeving omgaat, ole los dan maar :mexico:

Hier dan hoe ik de panning gebruik. Ik mix eerst alles af in het center, midden. Zeg maar mono. Als dan alles in balans is volgens mijn oren ga ik over op het pannen van de geluiden. Om de balans in stand te houden verander ik niks aan het volume van de individuele geluiden.

Ik doe dit trouwens vrijwel volledig op de koptelefoon.

Met de panning gaan dan de geluiden iets naar achter, omhoog of meer op de voorgrond naarmate je meer naar links of naar rechts gaat. Essentieel is wel, voor het beste resultaat, van het volume van de individuele geluiden af te blijven, en de balans moet goed klinken voor het pannen.
 
Origineel geplaatst door RoZo
Je instrumenten ruimte geven met panning: Eerlijk gezegd geeft het mij alleen maar een indruk uit welke hoek het instrument komt. Voor echte ruimte kun je beter het linker signaal van het rechter signaal laten verschillen. Kleine verschilletjes uiteraard. (\wat je links verstelt, doe je rechts niet)
Of; helemaal super is, links later laten starten dan rechts. Try deze laatste, is really cool!!

Idd, verbreed je veld door ze verder uit elkaar te draaien verklein het door ze naar mekaar toe te draaien, en wat je links vestelt verstel je dan ook recht maar negatief iynwim ;)

"links later laten starten dan rechts" : gaan we zeker ff doen :D thanks

Origineel geplaatst door Bigbang
Je bedoelt natuurlijk: global music en local panning :D

Erm,... neen, heb jij geen panning op je filters aka randapparatuur dan, [local], en heb jij geen panning op je mix kanalen, ie sequencer, [global] ;) mijn termen staan ook niet in de boekjes, vandaart dat ik nog een hoop kan leren over dit topic, dus post ya kennis...

Origineel geplaatst door Stage73
dat we niet zo moeten zeuren en het koppie erbij moeten houden.:geslaagd:

anyway: hier de link naar Robjohns stukje:
Height in mix

[EDIT]
nog een link: ik was gefascineerd door het fasenverschuivingsverhaal van Galo en....het klopt!

galm ruimte phasen...

maar of je dat nu met die hard programmeerwerk voor elkaar krijgt (en niet met een standaard reverb..)?

Yes dus, kan wel hoor je programmeert gewoon de midi kanalen die je knoppen aansturen en klaar zeg maar :biertje:

Origineel geplaatst door chielos
maar dit is toch een forum?
deel je kennis! ;)
:okdan:

Origineel geplaatst door Syntax Terror
Ok, ik zit nooit aan de pan, want als je op een feest staat, is het toch genaaid als net dat coole geluidje van links boven komt, terwijl jij voor de rechter speaker staat.

Heb jij het dan niet over "live mixen", want ik zit mee met mijn gedachte bij mixen in de sequencer laat staan over het masteren waarin dat niet veel meer uitmaakt, en ik doe dat soms express lijkt alsof er echt iets in de ronte vliegt, tenminste, soms dan :duivels:
 
Laatst gewijzigd:
Ok, ik doe mee:

Wat dacht je van het via midi besturen van de decay van je galm; daarmee pan je van voor naar achteren of vice versa. Je moet dan wel een reverb hebben die via midi valt te besturen. Waarschijnlijk zijn er ook een aantal plugin reverbs waarmee dat kan.
 
Post ya kennis?

Leer eens wat iets doet zou ik zeggen en kom dan terug en stel een gerichte vraag.
Hier worden flink wat zaken door elkaar gehaald.

Nu worden delay, panning en reverb door elkaar gehaald en overlappen in zaken die niets met elaar te maken hebben.

Dus wat doet panning?

links, rechts en midden. Tenzij je in m/s werkt heeft er veel mee te maken maar is net iets anders.
 
Deze shit ontgaat me totaal. Ik ga mee met de gasten die beweren dat panning alles te maken heeft met links, rechts, midden en alles daartussenin, en verder niks.
 
Origineel geplaatst door Galo

Heb jij het dan niet over "live mixen", want ik zit mee met mijn gedachte bij mixen in de sequencer laat staan over het masteren waarin dat niet veel meer uitmaakt, en ik doe dat soms express lijkt alsof er echt iets in de ronte vliegt, tenminste, soms dan :duivels:

Klopt! Ik beredeneerde vanuit een live situatie! Dan zien mensen ze vaak zelf al vliegen}:|

Verder weet ik dat theory en kennis over bepaalde zaken heel handig kan zijn hoor, maar voor mezelf doe ik gewoon maar wat.. (wat ik fijn vind, niet nadenken, gewoon kijken wat er uit komt.)
 
Post ya kennis?

Leer eens wat iets doet zou ik zeggen en kom dan terug en stel een gerichte vraag.
Hier worden flink wat zaken door elkaar gehaald.

Nu worden delay, panning en reverb door elkaar gehaald en overlappen in zaken die niets met elaar te maken hebben.

Dus wat doet panning?

links, rechts en midden. Tenzij je in m/s werkt heeft er veel mee te maken maar is net iets anders.

Wikipedia:
In its most general sense, a panorama is any wide view of a physical space. It has also come to refer to a wide-angle representation of such a view — whether in painting, drawing, photography, film/video, or a three-dimensional model. Further, the motion-picture term, pan or panning, is derived from "panorama".

En:
panning (audio), panning is the spread of a monaural signal in a stereo or multi-channel sound field.

Panorama is dus niet gelimiteerd tot een links of rechts pannen in het stereobeeld, maar kan bij surround pannen ook voor en achter betreffen. Ook bestaat er 3-D panning in het stereobeeld. Het gaat dan om het pannen binnen 3 dimensies.

Wavearts software [http://wavearts.com/Panorama5.html] beschrijft 3-D panning als volgt: Panorama is a specialized tool for creating stunningly realistic 3-D audio scenes using regular stereo sound. The DSP technology in Panorama reproduces psychoacoustic sound localization and distance cues, allowing you to pan sounds in three dimensions: not just left and right, but up, down, front, back, near, and far.

Hardware voorbeelden zijn er ook. Een van de allereerste was de Ibanez Flying Pan waarover men het volgende schrijft:
One of the coolest, most unique pedals ever made. Tremolo, panning, and opto-coupler phasing. You can combine the three for some wild psychedelia. Combining the phaser and tremolo are something I have never seen before. GOOD!. Also you can use this unit to split your signal and run in stereo, not to mention panning back and forth. Imagine, a high speed tremolo going back and forth between two rigs. Talk about mind blowing.

Dan de Roland RSS-10 waarover Sound-on-Sound de volgende opmerkingen maakt:

- Roland's approach to achieving 3D over loudspeakers is to use phase, delay and filtering to process a mono sound into a binaural format, then generate additional out-of-phase signals to cancel out the crosstalk that normally occurs. By manipulating the relative left/right phase, filtering and levels in real time, the sound source can be made to appear to move, and in good listening conditions, it is possible to create the effect of a sound moving around the listener. Vertical sound movement is also possible by modelling the tonal changes that occur when a sound is moved further away from an acoustically reflective floor.

- The RSS10 offers rather more control over position than the original RSS system, as room reflections and reverb can now be modelled. Changes in early reflections provide clues as to sound movement, and this should, in theory, make the whole effect more believable.

En nog een geweldig voorbeeld is de Songbird Cyclosonics stereo panner waarover men het volgende schrijft:
What makes this unit special is the variety of panning options including the one and only figure eight panning setting creating musical 3D effect. Audio circles itself in stereo left to right while providing depth forward & back in the mix. Incredible!!!!!!!!!!!!!!

Al deze effecten gebruiken volume, fase, delay en filtering om 3-D te pannen. Decay volgens Wikipedia:
The sound decay rate is the time rate at which sound pressure level decreases in a room at a stated frequency.
Dit betreft dus volume; één van de bovengenoemde belangrijke variabelen. Combineer het decay-effect zoals ik eerder beschreef met een phasing-effect en een autopanner en je gaat uit dak!

Dus Mostatic en Rezonator: het wordt tijd dat jullie je panorama verbreden; ik bedoel verdiepen :D
 
Ik vond een HTML versie van een boek over dit onderwerp. Geen idee hoe ik er aan kom, maar wel erg interessant om te lezen. Het behandelt de plaatsing van instrumenten in een drie-dimentionale ruimte, inclusief aardige afbeeldingen daarvan. Sorry voor 't kloteformaat.

http://planetunknown.goddeloos.nl/temp/mixing.zip

Dit soort theorie is aardig om door te lezen. Maar in de praktijk maak ik er vrij weinig gebruik van. Ik luister liever gewoon goed. En als het goed klinkt, is het goed.
 
panning....

Origineel geplaatst door Galo
Tjah werkt idd 2 kanten op...


dit lijkt me het enige juiste antwoord voor deze thread ;)
(behalve als we het over surround gaan hebben natuurlijk)
 
Origineel geplaatst door 6 trak
ik snap er werkelijk geen zak van wat Galo van anderen wil horen...
en panning is gewoon links en rechts, niet boven en onder o.i.d. nutuulk :confused:

Reguliere panning wel. Maar er zijn toch meer dingen dichtbij veraf. Dit is bijvoorbeeld met eq te realiseren.
En pink Floyd had toch van die geintjes alsof het leek of een geluid van achteren kwam. Was trouwens ook iets met eq.
Eigenlijk gewoon het nabootsen van het geluid wat wij in onze oorschelp te horen krijgen als een geluid van achteren komt.
 
hmm als ik het tot nu toe even mag samenvatten:

Je hebt dus de term pannen/panning (live of studio) en je hebt de term "optimaal gebruik maken van het totale panorama" wat dan van de mixpolitie geen panning mag heten.

Heeft er iemand wat simpele voorbeelden van de tweede categorie die met een simpele host als Ableton Live en een handvol VSTs zijn te proberen.

Ik gebruik zelf Pan-oh-rama VST die 6 LFO gestuurde panbewegingen kan uitvoeren eventueel ook met volume veranderingen.



ik kan mijn geluiden naar links, rechts, boven, onder, dich, ver, plaatsen panning zorgt ervoor dat ietrs naar links of recht kan worden gedrukt en met compressie denk ik dan gelijk naar achter en voren maar da's of topic, toch ..

Hiermee zou bovenstaande toch mogelijk mee moeten zijn? of heb je daar toch een compressor vvor nodig Galo?
 
Origineel geplaatst door Bigbang
Wikipedia:
In its most general sense, a panorama is any wide view of a physical space. It has also come to refer to a wide-angle representation of such a view —blah heel verhaal copy paste, hoop geouwehoer.......vooral dit
panning (audio), panning is the spread of a monaural signal in a stereo or multi-channel sound field.

Ja natuurlijk iemand schrijf het dus is het waar.

Panorama is dus niet gelimiteerd tot een links of rechts pannen in het stereobeeld, maar kan bij surround pannen ook voor en achter betreffen. Ook bestaat er 3-D panning in het stereobeeld. Het gaat dan om het pannen binnen 3 dimensies.

Ehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh links en rechts is panning niet voor of achter.



Commentaar geen aanval;

PANNING = LINKS, RECHTS, MIDDEN.


Al dat andere = een heel andere questie vooral surround, dat is toch echt andere koek...........

Dus Mostatic en Rezonator: het wordt tijd dat jullie je panorama verbreden; ik bedoel verdiepen

MMrrrFFpPPhhhH... yeah right, LOL :)
 
Origineel geplaatst door Exzit
Reguliere panning wel. Maar er zijn toch meer dingen dichtbij veraf. Dit is bijvoorbeeld met eq te realiseren.
En pink Floyd had toch van die geintjes alsof het leek of een geluid van achteren kwam. Was trouwens ook iets met eq.
Eigenlijk gewoon het nabootsen van het geluid wat wij in onze oorschelp te horen krijgen als een geluid van achteren komt.

Vind ik toch knap, een geluid wat bewerkt is middels EQ en dat van achter komt..........
 
Origineel geplaatst door Mostatic
Ja natuurlijk iemand schrijf het dus is het waar.



Ehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh links en rechts is panning niet voor of achter.



Commentaar geen aanval;

PANNING = LINKS, RECHTS, MIDDEN.


Al dat andere = een heel andere questie vooral surround, dat is toch echt andere koek...........



MMrrrFFpPPhhhH... yeah right, LOL :)
Volgens mij bekijkt een ieder het vanuit zijn eigen perspectief en heeft het meer te maken wat voor definitie je aan pannen geeft.

Je kan panning op 2 manieren benaderen:
-Wat doet de pan knop op mijn mixer (dan ben ik met je eens l-midden-r)
-Vanuit de luisterpositie. En dan denk ik dat het zeker mogelijk is om met 2 speakers de illusie op te wekken dat een geluid boven/onder/achter je zit. Maar daar heb je meer voor nodig dan alleen de pan knop op je mixer.

Ik denk ook dat het laatste is wat Galo bedoelt
Maar misschien dat jij dat niet meer onder pannen verstaat. Ik zelf wel en denk BigBang ook :)

Ik heb er allemaal niet voor gestudeerd, maar komt het woord pannen niet van panorama dat uit grieks komt en "alles zien" betekend? In ieder geval betekent het woord pan "alles" dus dat lijkt mij zich niet te beperken tot alleen horizontaal bijv.

Dan zou je toch ook mogen spreken van pannen als je het hebt over boven/benden of achter/voor plaatsen van je geluid?
 
Word weer een discussie om een discusse. Daar heb ik helemaal geen zin in.
Mensen zijn zo fucking eigenwijs tegenwoordig nemen niets meer aan, luisteren niet eens meer.

Doe wat je er mee wilt en vooral van voren naar achteren en van links naar rechts.
Veel plezier ermee.
 

Attachments

  • 94%20peter%20pan[1].jpg
    94%20peter%20pan[1].jpg
    56,1 KB · Bekeken: 59
Origineel geplaatst door Mostatic
Word weer een discussie om een discusse. Daar heb ik helemaal geen zin in.
Mensen zijn zo fucking eigenwijs tegenwoordig nemen niets meer aan, luisteren niet eens meer.

Doe wat je er mee wilt en vooral van voren naar achteren en van links naar rechts.
Veel plezier ermee.
Tja jij weet waarschijnlijk meer dan ik, daarom wilde ik graag weten waarom je dat vind en wat er mis is met mijn redenatie.

Was wellicht wat te veel gevraagd. Mijn excuses...
 
Origineel geplaatst door Mostatic
Word weer een discussie om een discusse. Daar heb ik helemaal geen zin in.
Mensen zijn zo fucking eigenwijs tegenwoordig nemen niets meer aan, luisteren niet eens meer.

Doe wat je er mee wilt en vooral van voren naar achteren en van links naar rechts.
Veel plezier ermee.

Ja het loopt i.d.d. een beetje uit de hand zo......

Als mensen boven en onder menen te kunnen maken met panpot? Lijkt mij eerder quadrafonie, en zal je waarchijnlijk een speaker boven je en één onder je moeten plaatsen. Dan kan het natuurlijk.
Mijn idee is dat wanneer je een hoofdtelefoon benut als monitor, dit met panpot simpelweg onmogelijk is...

en besides........what's the use?
 
Back
Top