Juno 60 memory probleem

SergeL

Ingeburgerd
Lid sinds
19 april 2006
Berichten
52
Ik heb een vraagje mbt m'n Juno 60: bij het vastleggen van een geluid, neemt de Juno andere waardes van de pots over dan in werkelijkheid het geval is. Ik heb de pots een maand geleden allemaal gereviseerd, dus daar mag het niet aan liggen. Verder lijkt het een volslagen willekeurig iets te zijn; dan is de sustain een cm verschoven, dan weer de PWM, een andere keer de cutoff en soms zijn er meerdere settings fout overgenomen. 1 constante is de de LFO; wanneer die in 'auto' staat bij het saven, wordt er altijd een kleine mate van LFO toegevoegd aan zowel het filter als de osc.

Heeft iemand een idee hoe de memoryfunctie z'n waardes leest? Komt dit direct van de pot, of wordt het op een andere manier gelezen?
 
Heeft iemand een idee hoe de memoryfunctie z'n waardes leest? Komt dit direct van de pot, of wordt het op een andere manier gelezen?

Ik heb het schema van de JUNO-60 nog niet bekeken, maar ik neem aan dat de globale opbouw van de elektronica niet zoveel verschilt met die van de JUNO-106 of de JX serie.

De JUNO-60 is een hybrid synth met DCO's. Hij is half digitaal en half analoog. Alle pots en schakelaars worden uitgelezen door de CPU. De waarden van de patch worden daarna in het RAM gezet die gebackupt wordt met een batterij.

Raakt de inhoud van het RAM verminkt tijdens dat de synth aanstaat? -> Kan een defecte RAM chip zijn of een slecht contact op de printplaat bij het RAM en CPU in de buurt.

Raakt de inhoud van het RAM verminkt nadat de synth uit heeft gestaan? -> Dan kan het zijn dat je backup batterij (bijna) leeg is.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb afgelopen week alle elco's in het apparaat vervangen en dat maakte zowel voor het geluid als het memory-probleem een hoop verschil moet ik zeggen. Het geluid heeft weer een stuk meer definitie gekregen en van alle pots zijn er nu nog maar een paar die niet goed gesaved worden. Ik zal me nu eens werpen op die RAM en cpu chips.

Iemand een idee of dit nog te krijgen is?
 
Heeft iemand dan het schema/service manual van de Juno-60? voor zover ik weet staan ze nergens op het net...
 
Daar ben ik ook wel in geinteresseerd. Ik heb zelf ook het hele www af lopen zoeken, maar alleen de service manual van de 6 kunnen vinden.
 
Origineel geplaatst door SergeL
Daar ben ik ook wel in geinteresseerd. Ik heb zelf ook het hele www af lopen zoeken, maar alleen de service manual van de 6 kunnen vinden.

heb ik wel interesse in.. pdf file?
 
Hier is de service manual van de Juno6.
die zal hetzelfde zijn als de juno60 verwacht ik behalve natuurlijk het memory gedeelte waar het misschien wel om gaat in deze thread.

Maar toch voor diegene die er in geinteresseerd is:
 

Attachments

  • service manual.zip
    721,5 KB · Bekeken: 67
Origineel geplaatst door MatthijsBlom
behalve natuurlijk het memory gedeelte waar het misschien wel om gaat in deze thread.


Precies... :erm: Afgezien daarvan is de rest idd gelijk.

Is er hier iemand op het forum die een servicemanual van de 60 heeft en het memory gedeelte eens zou willen inscannen en uploaden?
 
In hoeverre zou een Juno-106 met de Juno-60 verschillen met het memorygedeelte? De schema's van de Juno-106 zijn iig hier te vinden http://www.synthfool.com/schm.html

De 106 heeft dan wel de knoppen op een heel andere plek zitten, maar misschien komt het technisch gezien wel overeen.
 
Ik heb zo het vermoeden dat dat totaal verschillende schema's zijn, maar ik zal het eens checken.
 
Origineel geplaatst door SergeL
Ik heb zo het vermoeden dat dat totaal verschillende schema's zijn, maar ik zal het eens checken.

ik kan je vermoeden bevestigen. een deel klopt wel maar ook een groot deel komt niet overeen.
 
Heb jij toevallig een schema van het memory-gedeelte voor me? Het hoeft niet gratis.
 
ik heb de orginele schema´s alleen zitten ze diep in een doos opgeborgen. ik zal volgende week ff kijken als ik hem kan pakken en wat foto´s nemen van het mem. gedeelte
 
Maar zou het 'memorygedeelte' zoveel verschillen tussen de Juno series? Eigenlijk is het gewoon een RAM IC dat gebackupt wordt door een batterij. Dat is het enige 'memorygedeelte' wat je kunt vinden in deze synths.

In hybride synths zoals de Juno-60 kunnen deze rare waarden liggen aan:

- Een verkeerde ADC afstelling, respectievelijk de DAC want een echte ADC zit er niet in. Analoge waarden worden m.b.v. de DAC en een comperator bepaald.

Maar als dit het probleem is dan zou je het ook moeten merken bij 'manual' patches en niet alleen bij het opslaan.

- Defect RAM IC of de communicatie tussen de CPU en het RAM dat problemen geeft. Als er bijvoorbeeld een bepaald bit niet doorkomt dan kan dit soms random waarden opleveren. Je kan verbindingen tussen de CPU en het RAM (de adres en databus) meten of ze allemaal wel goed aankomen.

Verder is een RAM IC nog wel goed te leveren als dat defect zou zijn. Zelfs conrad heeft nog een aantal van deze oude types.
 
Origineel geplaatst door matrixxx
ik heb de orginele schema´s alleen zitten ze diep in een doos opgeborgen. ik zal volgende week ff kijken als ik hem kan pakken en wat foto´s nemen van het mem. gedeelte

Dat zou echt super zijn!
 
Origineel geplaatst door organix
Maar zou het 'memorygedeelte' zoveel verschillen tussen de Juno series? Eigenlijk is het gewoon een RAM IC dat gebackupt wordt door een batterij. Dat is het enige 'memorygedeelte' wat je kunt vinden in deze synths.

In hybride synths zoals de Juno-60 kunnen deze rare waarden liggen aan:

- Een verkeerde ADC afstelling, respectievelijk de DAC want een echte ADC zit er niet in. Analoge waarden worden m.b.v. de DAC en een comperator bepaald.

Maar als dit het probleem is dan zou je het ook moeten merken bij 'manual' patches en niet alleen bij het opslaan.

- Defect RAM IC of de communicatie tussen de CPU en het RAM dat problemen geeft. Als er bijvoorbeeld een bepaald bit niet doorkomt dan kan dit soms random waarden opleveren. Je kan verbindingen tussen de CPU en het RAM (de adres en databus) meten of ze allemaal wel goed aankomen.

Verder is een RAM IC nog wel goed te leveren als dat defect zou zijn. Zelfs conrad heeft nog een aantal van deze oude types.

Ik zal 1 dezer dagen wat tijd vrijmaken om eens met je tips aan de slag te gaan en het is fijn om te horen dat het 1 en ander nog prima verkrijgbaar is!

Bij mijn weten heeft de 106 een heel ander ontwerp dan de 6 en 60, dit ivm o.a. midi, maar het opslag-principe zou idd heel goed op dezelfde manier kunnen functioneren. Ik ben echter niet zo'n ontzettende crack op electronica-gebied; ik krijg het bijna altijd wel voor elkaar, maar het kost me altijd veel tijd en inspanning. Zeker als ik niet zoiets elementairs als een servicemanual bij de hand heb.

Het blijft overigens wel een raar mankement hoor. Gisteren weer gerepeteerd met de band en 4 nieuwe geluiden voor nieuwe nummers gemaakt; stuk voor stuk foutloos gesaved! Dat maakt het er niet makkelijker op om de oplossing te vinden :frons:
 
Origineel geplaatst door matrixxx
ik heb de orginele schema´s alleen zitten ze diep in een doos opgeborgen. ik zal volgende week ff kijken als ik hem kan pakken en wat foto´s nemen van het mem. gedeelte

Heb je al wat gevonden?
 
Back
Top