Hulp gevraagd met aanschaf sampler

Ramirez

Ouwe rot
Lid sinds
10 oktober 2004
Berichten
1.226
Ik heb me eigenlijk nog nooit in samplers verdiept dus ik zal wel een beetje leek overkomen.
Maar mischien dat jullie me iets verder willen helpen.

De enige ervaring die ik heb is met de sampler van de mc909.
Deze gebruik ik vaak voor drum samples.

Maar waar ik nou eigenlijk naar opzoek ben is een sampler:
-Die simpel, en overzichtelijk werkt.(ik heb echt geen zin in menu na menu na menu na menu).
-Die niet perse achterlijk veel mogelijkheden hoeft te hebben.
-Het is de bedoeling synthesizers leeg te sampelen.M.A.W een mooie overzichtelijke klankbiblotheek op te bouwen,en het geselecteerde geluid op m'n klavier af te kunnen spelen zonder al te veel omwegen.
-Ik verwacht ongeveer 200 a 300 geluiden te samplen.
-Die ongeveer op of rond de 300 eur zit.of gaat me dit niet lukken?
-Hij moet de samples goed verdelen over het klavier.dus het moet niet zo zijn dat tussen de eerste en de laaste toets 10 sec verschil zit.
hier heb je een naam voor time-strech of zo?sorry hoor. verbeter me maar als ik het niet goed heb.
-De geluiden hoeven zich niet perse allemaal intern te bevinden,ik vind het niet zo erg een schijvje te wisselen.

En tot slot nog een vraag:
-Ik zie in de latere modellen samplers van akai nog steeds een 3,5 diskette station zitten.worden de samples hier op gecomprimeerd of dient het ergens anders voor?

Bij voorbaat bedankt





:okdan:
 
Re: Hulp gevraagd met aanschaf sampler

Origineel geplaatst door Ramirez
De enige ervaring die ik heb is met de sampler van de mc909.
Deze gebruik ik vaak voor drum samples.

Maar waar ik nou eigenlijk naar opzoek ben is een sampler:
-Die simpel, en overzichtelijk werkt.(ik heb echt geen zin in menu na menu na menu na menu).
Kontakt.
Die niet perse achterlijk veel mogelijkheden hoeft te hebben.
Tja, wat heet achterlijk veel? Da's alleen maar hinderlijk als het je in de weg zit, niet? Maak simpele dingen makkelijk en maak moeilijke dingen mogelijk.
-Het is de bedoeling synthesizers leeg te sampelen.M.A.W een mooie overzichtelijke klankbiblotheek op te bouwen,en het geselecteerde geluid op m'n klavier af te kunnen spelen zonder al te veel omwegen.
-Ik verwacht ongeveer 200 a 300 geluiden te samplen.
Dat hangt dus altijd er van af wat voor harde schijf je er aan hangt, en tot wat voor detail je sample't.
-Die ongeveer op of rond de 300 eur zit.of gaat me dit niet lukken?
Nee :D.
-Hij moet de samples goed verdelen over het klavier.dus het moet niet zo zijn dat tussen de eerste en de laaste toets 10 sec verschil zit.
hier heb je een naam voor time-strech of zo?sorry hoor. verbeter me maar als ik het niet goed heb.
Je hebt het niet goed :)

Een sample kun je niet over het hele klavier uitrekken op een manier dat het nog goed klinkt; bij realistische geluiden lukt je dit in ieder geval niet. Timestretchen heeft -altijd- artefacten tot gevolg; wat wil zeggen dat het al snel "korrelig" gaat klinken, hoe goed je algoritme ook is.

Ook dan is de time-stretch op een hardwaresampler vaak niet in realtime; je moet het als berekening uitvoeren en de gestretchte sample wordt dan naast het origineel opgeslagen.

-De geluiden hoeven zich niet perse allemaal intern te bevinden,ik vind het niet zo erg een schijvje te wisselen.
Je hoeft geen schijfjes te wisselen als je een harddisk hebt die groot genoeg is.
worden de samples hier op gecomprimeerd of dient het ergens anders voor?
Samples worden bij mijn weten niet gecomprimeerd opgeslagen.

Je gaat de volgende adviezen krijgen:

Hardware: Koop een Akai S5000/6000 of een E-mu 6400 2ehands, of probeer een modernere Z4 op te sporen. Koop de Akai als je voornamelijk een hoop spul wil hebben en het gaat om gewoon samplen, koop de E-mu voor z'n karakter en Z-plane filters. Maar, dat ga je voor 300 euro niet halen.

Voor 300 euro krijg je een Yamaha A4000 als je mazzel hebt. Daar past 8 gb aan harddisk in. Hiermee werken kan je gaan tegenzitten omdat Yamaha een op z'n zachtst gezegde eigenzinnige manier van werken heeft.

Alles minder dan dat gaat nog harder tegenvallen, naar mijn nooit zo bescheiden mening. Je moet dan met SCSI aan de gang, zelf nog misschien een harddisk en/of CD-rom opsporen, je moet het geheugen uitbreiden voor behoorlijk wat geld als dat nog niet gebeurd is. Het helpt ook niet veel dat de schermpjes kleiner worden en dat ze niet kunnen timestretchen in realtime. Archiveren? Op z'n zachtst gezegd een hele klus, en je moet er de discipline in houden, anders gaat het mis. Editors? Vergeet het. Ondersteuning van de fabrikant? Er zijn er niet zoveel meer, Akai heeft nu de handen vol aan de MPC-samplers. Eigenlijk vind je alleen in de workstations zoals de Fantom, Motif, OASYS / Triton en Fusion nog een beetje leuke samplers terug. Die zitten echter ver boven je budget.

Wat je ook doet voor dat geld, het gaat je gewoon een tijd kosten om er een beetje in te komen en tegen die tijd zul je er misschien al je buik vol van hebben.

Ik geef je geen ongelijk.

Als ik jou was: ga voor Kontakt. Het archiveren en werken met de samples is ongelofelijk snel en makkelijk; ik heb welgeteld 2 keer de handleiding open gehad voor iets dat ik niet gelijk wist, de rest ging allemaal vanzelf. Je krijgt er een hele buts instrumenten bij dus je hoeft misschien nog niet eens alles leeg te samplen. Hij kan een hele ris formaten aan. Effecten? Geen probleem, smijt er op wat je wilt en maak het zo makkelijk/moeilijk als het kan.

Vergeet niet dat een sampler altijd al een computer is geweest - maar wel eentje met leuke D/A en A/D converters. Met de softwareroute kiezen lever je dus niet noodzakelijkerwijs iets in.
 
Hmmmmm.niet echt waar ik op hoopte.
Het was natuurlijk ook een beetje te mooi om waar te zijn.

Dus als ik het goed begrijp worden de goedkopere samplers bijv:s900,2000 enz voornamelijk gebruikt voor percussie klanken en korte efx stukjes.

Maar bij een roland s50 of w30 worden de string,piano samples toch ook netjes verspreid over het klavier?
En dat met een minimaal geheugen.
Dit zou dan ook brak moeten klinken.Of werkt dit totaal anders?
 
Origineel geplaatst door Ramirez
Dus als ik het goed begrijp worden de goedkopere samplers bijv:s900,2000 enz voornamelijk gebruikt voor percussie klanken en korte efx stukjes.
Ja. Of zanglijntjes. Je kunt in de S2000 nog altijd iets van 32 mb intern kwijt en een harddisk van 1gb of zo. Da's echter niet iets waar ik een hoop synths in zie verdwijnen.

Maar bij een roland s50 of w30 worden de string,piano samples toch ook netjes verspreid over het klavier? En dat met een minimaal geheugen. Dit zou dan ook brak moeten klinken.Of werkt dit totaal anders?
Een beetje. De W30 heeft ook nog een General MIDI geluidsset er in. De S50 is wel helemaal "leeg".

Jij wilt je synths leegsamplen. Wat voor synths? Je zult het geluid dan slim moeten gaan opknippen in transients en loops. Om een voorbeeld te geven : het geluid van een trompet bestaat uit het blazen (ruis, dit hoor je maar 1 keer) en een loopende golfvorm (dit blijf je horen). Omdat beide stukjes erg klein zijn en de ruis afhankelijk is van de toonhoogte (maar niet zo erg als de loop) kun je dit met goed programmeerwerk proberen te verstoppen. Dan is het verder nog zo dat de meeste percussie mono wordt opgenomen.

Voor synths te samplen moet je het geluid weer uit elkaar halen. Gebruikt de originele synth een filter, dan moet je de opname zonder filter maken; dat neemt je sampler over. 2 oscillators die een beetje verstemd zijn? Apart opnemen en door de sampler weer samen laten stellen en -daar- de verstemming regelen. Oscillator sync/ringmod/FM? Dat gaat niet; dit effect kan een sampler vaak gewoon niet namaken. Het sync-effect is namelijk tijdsgevoelig; de laserharp van Jarre kun je niet zomaar omhoog en omlaagpitchen zonder het anders te laten klinken.

Als je dat wil doen, dan is zo'n goedkoper geval misschien een optie. Maar, wederom, meer werk :). Zijn het sample-playback synthesizers (zoals de geluidsbron van de MC909), dan moet je in feite de multisamples die in de synth zelf zitten en die het hele geluid maken te pakken krijgen. Je breekt je patch eerst helemaal af en bouwt 'm daarna weer op.

De manier waarop met software een apparaat leeggesampled kan worden is meer brute-force gericht; je pakt van 3 of 4 velocities elke noot en sampled 'm. Aan ruimte toch geen gebrek. SampleRobot en de Openlabs Mimik werken op die manier.
 
Hoe je het ook went of keert...samplen/archiveren kost tijd.
Ik heb zelf ook een hekel aan "menu naar menu naar menu", maar ik heb ook een hekel aan "klik naar moeilijk naar klik" op de PC.
Toch denk ik dat het op een PC makkelijker/overzichtelijker werkt. Kontakt of het werken met soundfonts in Cubase bijv.
Met een sampler werk je met menu's en met je gehoor(je ziet de sample niet).
Je kan een sampler wel live inzetten.
De keus is: of ik doe alles met de PC of alleen een sampler of PC+sampler...in het laatste geval moet je dan een goede interface( verbinding+programma )hebben.

Zelf heb ik een E-mu esi-32 full options, heb nog nooit met PC gesampled(gaat wel spoedig komen), maar wil toch liever met PC gaan samplen en dan overspugen naar m'n sampler.
Zowel op PC als sampler heb je idd. nog veel functies/filters om geluid te bewerken( je kan die functies/filters zefs inzetten als complete synth....vanuit een golfvorm een nieuw geluid creeeren).Als je synths gaat leegsamplen heb je hier dus idd.weinig mee te maken.

Een esi-32+turbo kaart heb je tegenwoordig geloof ik al onder de €300.
Werkt vri j makkelijk( blijft menu--menu ), warme sound..... Akai is meer uitwisselbaar..
Wil je een sampler hebben moet ie dus van een interface(SCSI/USB) voorzien zijn...let daar dus op. Zelf heeft mijn E-mu met alle uitbreidingen 4000,- gld. gekost!

Tja.....als ik m'n gitaar pak hoef ik em enkel te stemmen en dan ga ik..!:confused: :D
 
Met een sampler werk je met menu's en met je gehoor(je ziet de sample niet).

Ten eerste kun je afvragen in hoeverre dat erg is. Het gaat tenslotte om hoe het klinkt en niet om hoe het eruit ziet. Er wordt al veel teveel muziek visueel (balkjes tekenen...) gecomponeerd tegenwoordig. Ten tweede is het niet helemaal waar. Mijn S6000 kan prima samples grafisch weergeven en bewerken.
 
Ben het met je eens. Met je gehoor werken is uiteraard niks mee en uiteindelijk zou je als je met een PC werkt ook met je gehoor moeten werken. Soms ben je dat gedeelte in de sample in een sampler gewoon ff kwijt en moet je onthouden waar(in ms )dat deel zat...op de pc kan je het dan misschien nog zien, maar is het risico soms groter dat je visueel te werk gaat .Absoluut: blijf je gehoor gebruiken!
In m'n sampler liet ik bijv. ook weleens de sampler bepalen/uitrekenen waar het loop-point moest zitten en dan bleek toch mijn (op m'n gehoor)gezochte looppoint toch meer te grooven!
 
Als het echt makkelijk moet werken en je niet veel synthese mogelijkheden nodig hebt kun je een MPC overwegen.

Typische what goes in comes out sound en zeer simpele engine zonder poespas. Helaas ook weinig knoppen om die paar parameters die je dan wel hebt te bedienen. Nog een voordeel: Je krijgt er een sequencer bij.

2e optie is een yamaha A5000, kan veel geheugen in, fijne engine en minder complex kwa menu's dan emu of akai. Als je toch de akai directheid wilt met een iets miner harde sound kun je voor een Z4 of Z8 kiezen. Dan heb je ook meteen USB.

Wat ook nog steeds een goede optie is, en deze gaf Yoozer al aan, is gewoon met de computer werken. Daar zijn erg goede sampler vsti's voor zoals (ook reeds aangegeven) kontakt.....een sampler die je zo simpel of complex als je zelf wilt kunt maken.

Mijn laatste opmerking gaat over dat archiveren. Als je echt een samplearchive wilt gaan opbouwen zou ik een sampler kiezen die goed ondersteund wordt door een sampleconvertor/sample library builder. Dan kun je je sample archief lekker met de pc/mac samenstellen en later in je sampler laden met alle parameters die je al hebt geconfigureerd. Scheelt veel tijd en irritatie!
 
Mensen als je een synth wil multisamplen dan heb je toch geen mega grote samples nodig?
Je kan een sampler goed als synth gebruiken door gewoon waveforms te samplen en layeren etc.
Heb je wel is naar zo een Vintage Soundfont gekeken van 512kb.
Dit zit helemaal vol met 128 "vintage" sounds etc.
Volgens mij weet 90% van de mensen niet met een sampler om te gaan op het forum.
 
Er werd echter niet bij gezegd -wat- voor synth ;). Het maakt nogal een verschil of 't een Juno of een JV-1080 is :).
 
Origineel geplaatst door Ramirez
Hmmmmm.niet echt waar ik op hoopte.
Het was natuurlijk ook een beetje te mooi om waar te zijn.

Dus als ik het goed begrijp worden de goedkopere samplers bijv:s900,2000 enz voornamelijk gebruikt voor percussie klanken en korte efx stukjes.

Maar bij een roland s50 of w30 worden de string,piano samples toch ook netjes verspreid over het klavier?
En dat met een minimaal geheugen.
Dit zou dan ook brak moeten klinken.Of werkt dit totaal anders?


tegen woordig gaan de s5000+ vanalles met mbs en disks hardrives samplescollecties voor 3a400
dus je hebt eg een topsampler
voor heel weinig tegen woordig
ik heb een a4000+van alles en werkt niet lekker ,...wel met een edittor via je sherm ,...
er is te veel keuze
maar asje synthgeluiden wil samplen en opslaan heb je veel werkgeheugen nodig
en geen s100/2000
of ouwe sampler
das voor snippets
sc6
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Wat is het verschil.
Leg me eens uit!

Juno: 3 basic waveforms die je tegelijkertijd kan horen. 1 lowpassfilter.
JV-1080: een paar honderden multisamples, transients en loops. En drums.

Toch ooit maar eens een digitale synth kopen die na 1990 gemaakt is? ;)
 
Als ik zo bekijk zijn er gewoon te veel samplers en meningen om een keus te maken.
Ik had er iets te simpel over gedacht.

Ik moet me er toch iets meer in gaan verdiepen wil ik een goede oplossing vinden.

In ieder geval bedankt voor de reacties.Ik ben weer een stapje verder
:okdan:
 
hoi

als je een usb-sampler neemt (s6000 als ik mij niet vergis) dan kun je je samples via je pc beheren op je sampler??
dit zie ik eiglik wel zitten :D

Greetz
 
Origineel geplaatst door Sir Ravel
hoi

als je een usb-sampler neemt (s6000 als ik mij niet vergis) dan kun je je samples via je pc beheren op je sampler??
dit zie ik eiglik wel zitten :D

Greetz

Check deze link http://www.akai-pro.de/produkte/aksys.html

Hiermee kan je samples via USB heen en weer sturen en alle interne parameters op je computerscherm editen.
Zelfs de LCD display word ge-emuleerd/gerenderd in realtime op je monitor.
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Nou en dan nog kan je met 32mb heel die fucking jv leeg samplen.

die JV80 expansionborden zijn zelfs maar 8mb en het interne romgeheugen van de JV1080 ook volgens mij.

De truuk is single cylci waveforms te nemen (behalve bij vocals en perc uitaard, maar die transponeer je niet) en die loopen. Als je die gaat transponeren klinkt het niet zo artificial ;) Rest doe je met envelopes. Hiervoor moet je dus echt diep in de waveforms duiken die je sampled en een goede droge bron hebben zonder fx enzo.

ik heb met 32mb echt bijna alle ouwe drumboxen gesampled en in kits gezet. Alle beatboxes, Rhythmboxes, analoge drumcoputers en de digitale drumputers. Van Dr Bohm, Soundmaster tot en met alesis SR16 en zelfs de roland MC303 ;)

Maar doorgaans samplen mensen op een andere manier en dan kost het veel meer geheugen....
 
Ik denk dat ik het via een andere weg ga probeeren.

Ik had er ook bij moeten vermelden dat ik geen pc heb in m'n studiotje.
Voor percussie klanken te samplen gebruik ik de mc909.
Dit werkt goed en snel.

Voor synth geluiden wordt het een ander verhaal.
Ik heb er nu een 2e mc-50 bij,en diverse software waaronder een midi dump lybrarian pakket.

Ik moet me er nog wel goed in verdiepen,maar ik geloof wel dat ik hiermee een aardige bibliotheek kan bouwen.
alleen gaat het nu in midi.

In ieder geval bedankt voor de reacties.


:okdan:
 
Back
Top