SRX-03 sudio of SRX-07 ultimate keys

theGmus

Stamgast
Lid sinds
18 april 2006
Berichten
116
Locatie
Amsterdam
Hallo,

Ik wil de geluiden van mijn rd700 wat upgraden en ik twijfel een beetje tussen deze 2 kaartjes. ik maak vooral pop muziek een beetje jazz/funk hier en daar.

Beide kaartjes hebben als ik naar de patchlist kijken een beetje dezelfde type sounds en ik denk dat ik dat wel een beetje zoek.

Door mijn hooftelefoon heb ik naar de demo's op de roland site geluisterd. en ik vond de srx-03 studio wat beter klinken, maar de srx-07 heeft weer bijna het dubbele aantal sounds. (misschien heeft dat er wel wat mee te maken) Maar een demo' tje luisteren is natuurlijk heel wat anders dan zelf met zo'n kaartje spelen. Heeft iemand wat ervaring en advies? Misschien hebben andere ook voor deze keus gestaan?

Cheers,

Eddy
 
Kijk dan ook even naar de SRX-12


De SRX-03 is een leuke kaart, maar wel voor in de studio. Live heb je er een stuk minder aan.
 
SRX-07 heeft erg goede bassen, veel bruikbare synth-geluiden (pads, leads, etc), een hele hoop orgels (meestens B3's) en ook een hoop Rhodespiano's/Wurlies/clavinetten, in mijn ogen van redelijke kwaliteit, maar niet meer dan dat, afgezet tegen de huidige concurrenten als Motif (ES), Nord Electro, etc. Is ook geen schande: de samples op SRX-07 komen van de JV-80-kaartenserie dus is ook wat ouder en bovendien kun je niet de hele kaart aan bijvoorbeeld één Rhodes besteden, als je een brede kaarrt zoals SRX-07 beoogt te maken. De CP80-patch ("Stage Grand") is wel weer erg goed. All IMHO, of course.

Als je uitsluitend voor de Rhodes/Wurlies/Clavs gaat, dan is SRX-12 echt stukken beter. Mooie kaart is dat!

Heb je de orgels en de synths en het overige ook nodig, dan biedt SRX-12 je die niet en moet je voor SRX-07 gaan. Ik denk dat SRX-07 meer variatie biedt dan SRX-03.
 
Thanx,

Lijkt mij dat inderdaad de SRX-07 het meeste geschikt all-rounder id voor me, Ik ga eens kijken of die ergens een keer te beluisteren of te bevoelen is.

Al denk ik er ook over om er een extra synth bij te kopen omdat ik 2 keyboard life wat makkelijker vind. Ik denk hierbij aan een triton le of de nieuwe tr61 van Korg. Ik denk dat daarme vergeleken de srx-07 weer wat gedateerd gaat klinken.

Dus er zit niks anders op vrees ik.... zoveel mogelijk luisteren.

Cheers,

Eddy
 
Origineel geplaatst door theGmus
Thanx,

Lijkt mij dat inderdaad de SRX-07 het meeste geschikt all-rounder id voor me, Ik ga eens kijken of die ergens een keer te beluisteren of te bevoelen is.

Al denk ik er ook over om er een extra synth bij te kopen omdat ik 2 keyboard life wat makkelijker vind. Ik denk hierbij aan een triton le of de nieuwe tr61 van Korg. Ik denk dat daarme vergeleken de srx-07 weer wat gedateerd gaat klinken.

Dus er zit niks anders op vrees ik.... zoveel mogelijk luisteren.

Cheers,

Eddy

Die SRX-07 klinkt vele malen beter qua e-pianos dan de Triton LE of TR61.
Als je er een hele goeie live-bak bij wilt hebben, kun je ook eens kijken en luisteren naar de Yamaha Motif (classic of ES).
 
De Motif is me net een beetje te duur. Maar klinkt een srx-07 serieus beter dan de nieuwe TR61?? Het lijkt mij dat de TR61 een stuk nieuwer is en dus wat beterre samples aan boord moet heben.

Ik dacht trouwens dat juist de Triton's de echte life bakken zijn?

Ik ga trouwens niet alleen life mee aan de gang in de studio moet het geluid ook nog te pruimen zijn.
 
Smaken verschillen, zeker bij sounds. Ik vind de SRX-07 qua Rhodes-piano's niet beter klinken dan de TR61. Ken de Triton LE niet goed genoeg om daarover te oordelen. De nieuwe SRX-12 is wel echt te gek qua Rhodes. Uiteraard weer naar mijn smaak.

Wat is een "livebak"?... Biedt ook voldoende stof voor discussie. Zonder extra uitbreidingen vind ik de Motif het best op het gebied van elektrische piano's en strijkers. Ook bijvoorbeeld houtblazers en synth bassen vind ik erg goed in de Motif (als je de presets beluistert). Qua geluiden in het redelijk gangbare pop/rock/coverband-idioom is de Motif erg goed. Het editten van Yamaha-synths is echter niet het gemakkelijkst in mijn ogen.

Ik denk dat ik Roland het best vind qua orgels en leslie-effect. Een uitgebreide Roland (bijvoorbeeld een Fantom S of X met enkele SRX-kaarten) is wel echt prima hoor. Dan kun je de acoustische piano's (desgewenst) versterken (met SRX-11), of de Rhodes/Wurlys (met SRX-12) of de strings/orchestral sounds (SRX-04 en -06) of de synths (met SRX-07) of qua world sounds (SRX-09). Voordeel van Roland in mijn ogen: erg duidelijke menustructuur en programmeerbaarheid. En wat betreft Hammonds: echt goed wordt het pas met een "clonewheel" (Roland VK8(M), Nord Electro, Korg CX3, Hammond XK-2/XK-3, etc).

Een Triton (volgens mij ook de LE, en zeker de TR) heeft een dubbele arpeggiator. Heb je niet veel aan in een soulbandje, maar wel wat bij meer dance oriented muziek. Ik vind de TR best goed klinkend: meestal krijgt Korg goede kritieken op het gebied van dance/synthy sounds en minder op realistische instrument-imitaties (de piano's uit de Tritons worden niet zelden een beetje gebashed). Toch vond ik de TR helemaal niet gek qua piano. Tuurlijk, kan beter, maar toch... En de Rhodes in de TR vind ik ook lekker klinken. Mooie CP80 ook. Mooi compact instrument hoor.

Als je een one-stop-aankoop wil doen en geen topsegment-prijs wil uitgeven, zou ik kijken naar de MO6 of (goedkoper) een Motif (classic), evt tweedehands. Of kijk naar een Fantom S (werden een tijdlang "gedumpt" na introductie van de Fantom X) en koop er naar behoefte wat SRX-borden bij.

En als je de Tritons/TR's OK vind klinken, moet je dat gewoon doen. :D

Last but not least: een synth is editable. Je kunt er zelf dingen aan veranderen. Dus met voldoende tijd/kennis/zin kun je overal wel wát van maken.

Geen synth erbij nemen en alleen je RD700 upgraden? Dan zou ik zeggen:
* alleen Rhodes/Clavs/Wurly (voor funk toch wel handig)? Dan zeker SRX-12 nemen.
* SRX-07 is een redelijke "algemene bandkaart", mét de orgels erbij die SRX-12 ontbeert.

Neem ze desnoods beiden :D

En laat jouw oren de doorslag geven. Smaken verschillen, zoals je kunt zien. Dat wordt toch uitproberen 8)
 
Back
Top