eerste track; fonky

J3773

- = +
Lid sinds
16 februari 2006
Berichten
430
Locatie
Utrecht
Dag forummers,

Hieronder de eerste track die ik hier post. Het is misschien minder electronisch dan de meeste muziek hier, maar er is een alesis micron te spotten.
De track is nog niet af, volgens mij hoort er zang bij, maar ja, als ik zelf in zou gaan zingen :(
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties, zowel over productie als over opbouw/structuur en wat je verder opvalt.

groet
Jelle

http://minorincident.nl/msc/uitgefonkt.mp3
 
alles zelf ingespeeld? Allereest maar eens een compliment :okdan: Punten voor verbetering heb ik ook zeker:
-Drumpatroon is te simpel; ik mis de nodige funky breaks/ en ghost-notes. Wel een goede snare sound!
-Het gitaargeluid kan nog wel wat opgefunkt worden (wah, wah, enfelope-filter, stereo effectjes etc.) en de slaggitaar (die met die akkoordjes zeg maar) mag wat mij betreft minder laag hebben.
-De baslijn vind ik persoonlijk een lekker basis. Misschien is het leuk om in een break je loopje een octaaf hoger te pakken of naar boven te improviseren.
-De synthlijn/-bas komt wat plots erin en is ten opzichte van de rest van de track ineens wel heeeel erg stereo.
-Meer orgel! Vind ik een lekker geluidje, zo met zo'n rotary/leslie-effect.:{
Over het algemeen denk ik dat je met name wat meer in het stereo-beeld moet doen en de verschillende tracks wat meer ruimte moet geven.:walker:

Misschien heb je er wat aan :) Succes ermee!
 
Bedankt voor het commentaar Hazes!
Alles is idd zelf ingespeeld. Wat betreft de drumlijn heb je zeker gelijk, ik zou er het liefts live drums achter hebben, omdat het bij mij anders toch altijd vrij statisch blijft. Wat betreft de ruimte voor tracks; bedoel je daarmee ruimte wat betreft eq en stereo-beeld, of ruimte wbt compositie? Ik ben aan het experimenteren met eq en stereo, maar ik vind het best lastig om een evenwichtig geheel te krijgen. Vandaar dat het nu vrij_plat is, dat is ook een soort evenwicht...

groet
Jelle
 
ruimte mbt. eq en stereobeeld idd. met betrekking tot eq zou ik vooral proberen frequenties weg te eq-en ipv te versterken. (bv low-cut op die gitaar partij.) Wanneer je niet alle partijen in het midden panned, krijg je ook al weer wat meer ruimte voor de partijen die wel in het midden moeten (kickdrum, bas). Die gitaarrifjes lenen zich bv. prima om stereo wat mee te doen bijv. door middel van wat modulatie/delay effecten. Ook kun je misschien eens voorzichtig denken aan wat reverb hier en daar. De compositie vind ik ok (maar ik heb eigenlijk niet zoveel verstand van dit soort zaken; ik volg meer mijn gevoel)
 
wederom bedankt Hazes!

Misschien moet ik maar eens wat experimetele mixjes maken met wat extemere pan, eq en fx. Ik zal vanavond eens aan de slag :dj:

Jelle
 
eej jelle , best een lekker trackie !
klinkt wel wat rammelig en een beetje blikkerrig maar wel muziekaal . waarmee heb je dit allemaal opgenomen ?
er zou verder idd wat vocalen (samps?) in kunnen om het meer een geheel te maken . zo blijft het toch een soort van jam .
maar je bent lekker bezig ! keep on going !

cheers
 
Thnx bassio!

Het is idd nog niet helemaal 'tight', en de mix kan zeker beter, daar heb je gelijk in. Ik post immers om te leren :)
De track is opgenomen met een yamaha bb1000s door een basspodXT, een strat door podXT live, Alesis micron, cubase, en een crappy audiotrak geluidskaart. Die laatste staat vrij hoog op mijn lijst van te vervangen gear, want volgens mij verlies ik daar redelijk wat transparantie of helderheid.

grtz
Jelle
 
ok cool.
ik zal ff wachten met het vervangen van je geluidskaart , en eerst ff proberen het beste uit je spullen proberen te halen. zelfs met een soundblaster kan je nog aardige opnames maken
(zie link van mijn bandje hier ergens onder ,alle mp3s (behlve die live recorded) zijn ook met een soundblaster en een onboard kaartje opgenomen)
en jouw opnames zijn ook zeker niet slecht.

iets nieuws kopen kan altijd nog . en hoe meer ervaring je hebt met minder spul , des te beter weet je wat je echt zoekt .
neem je alles direct vanuit de efectenbakkies op naar je geluidskaart of zit hier ook nog een mixertje tussen?
daar kan je namelijk ook nog een hoop mee doen om het lekker(der) op te nemen . (mits er EQ op zit dan) maar dat zou je tuurlijk ook in je pods en synts kunnen regelen .
mijn ervaring is meestal , als ik iets niet lekker opneem dat het dan zelden goed komt met alle bewerkingen die mogelijk zijn op de computer .

hoop dat je er wat aan hebt , cheers !
 
Laatst gewijzigd:
gaaf man.. vind het wel een lekker nummertje.. mooi orgeltje.
Ik kan je misschien wel een tipje geven wat betreft de ruimte in je track.. wat bij mij altijd goed werkt is b.v. hats van links naar rechts te panne, zo krijg je een swing. Bij breaks kun je je beat opbouwend naar links en rechts toe panne zodat je muziek eigenlijk explodeert!

Het heeft een younderboi tintje, ken je die?

:okdan:
 
Origineel geplaatst door FrankJames
gaaf man.. vind het wel een lekker nummertje.. mooi orgeltje.
Ik kan je misschien wel een tipje geven wat betreft de ruimte in je track.. wat bij mij altijd goed werkt is b.v. hats van links naar rechts te panne, zo krijg je een swing. Bij breaks kun je je beat opbouwend naar links en rechts toe panne zodat je muziek eigenlijk explodeert!

Ai, dat zijn wel heel erg flauwe truukjes. Niet doen, hoor.
 
mee eens, lekker natural houden deze track

ik vind de baspartij erg lekker, goeie intonatie zeg maar. Die gitaar, weet ik niet, ik vind de timing niet zo lekker,

die dubbele noten van die synth in de bridge zou ik echt weghalen, mischien gewoon die synth op mono zetten.


voor de rest:okdan:
 
hee bedankt allemaal voor de tips (en de complimentjes) ! Ik waardeer het zeer :okdan:.

Ik ben nu met wat wijzigingen bezig; de drum wordt idd dynamischer, dat maakt het minder eentonig. Verder probeer ik de gitaarlijn met de akkoorden te verbreden. Ik heb nu naar links het origineel, en naar rechts een reverb met redelijk wat predelay op 100% wet, maar ik weet nog niet of ik tevreden ben.
Verder heb ik net idd de dubbele synth noten weggehaald, en meer lowcut op de gitaren gedaan. Wat betreft drums beter maken, daar moet idd ook wat aan gebeuren, maar ik moet eerst de groove voorelkaar hebben.
Ik denk niet dat het vanavond nog lukt, maar ik probeer snel een bijgewerkte versie te posten.

Nogmaals bedankt allemaal!
Jelle
 
Ok, hier een quick 'n'dirty bijgewerkte versie...

zeker dirty, het is een probeersel, maar zit ik op deze manier op de goede weg wat betreft drums, en verbreden van het stereobeeld? Kortom, het is een wat rauwere versie(te veel reverb hier en daar), maar klopt het idee een beetje?

grtz
Jelle

http://minorincident.nl/msc/uitgefonktv2.mp3

p.s.; de drums zijn ook nog niet helemaal gladgestreken..
 
Laatst gewijzigd:
dank hazes!

naar mijn idee is het nog steeds niet klaar. De drum ligt wat te plat in de mix, maar ik ben vrij huiverig om reverb toe te voegen. Heeft iemand nog tips? Het steeds breder pannen lijkt me bij dit liedje niet echt een optie, omdat de drums toch ergens op echte drums moeten lijken volgens mij (dit is eigenlijk tegen mn filosofie in, maarja, het past bij de track...).

@FrankJames: Ik ken alleen de eerste cd van yonderboi, maar die is zeker leuk, dus bedankt voor het compliment.

Jelle
 
Wat man jij hebt echt talent serieus, gewoon lekker doorgaan klink super!
 
Origineel geplaatst door Hazes
ik vind het zeker een verbetering tov versie 1! :okdan:

Erg lekker nummer, goeie ideeen.

Het probleem met de drums is dat ze nog geen eenheid vormen. De snare en de hihat liggen te ver uit elkaar, denk ik, en de kick mag wel wat voller. Je kan op de snare een heel kort reverbje zetten en die een paar milliseconde gedelayed onder de snare gooien, zodat hij ook net wat voller word. Verder is het ook een kwestie van eq-en. De hihat moet gewoon wat harder denk ik, en ook een beetje tweaken met de eq tot hij lekker in de mix ligt. Wees niet bang om een beetje te experimenteren :)

Daarna de bas er lekker in mixen tot hij een eenheid vormt met de drums.. en dan de rest.. lol
 
Bedankt voor de tips Payt, ik zal snel weer gaan experimenteren!
Het resultaat zal hier te horen zijn :)

Jelle
 
Zodra het orgeltje erbij komt loopt de kick lekker. Daarvoor niet. Lijkt wel een delay (terugslag). Misschien een gate op zetten.
Het is een lekker nummertje, maar ik zou wat beter op je timing letten. Misschien gebruik metronoom.

Je hebt inderdaad talent. Mooie melodie met spanningsopbouw wanneer het orgeltje binnenkomt.
 
Back
Top