Oberheim Matrix 6r vs Matrix 1000

Origineel geplaatst door smackos
Potverdorie die snuitige oostenrijkse boys van de workshop hebben er een mp3 van

http://www1.oegb.at/chemie/cafe/matrix6_workshop.mp3

Stukje van een opname op MP3 uitgeknipt, ik hoor ook een flanger er bij ruisen na het normalizen, maar goed. Het is gewoon een patch van de Matrix-1000, geen andere geluiden behalve een hihat en een of ander non-descript tjrrrrrr geluid op het einde.

---------

Dat Duitse stukje laat ook wel een hoop horen.....leuk Oostenrijks accent :D
 

Attachments

  • mtausend.mp3
    311,8 KB · Bekeken: 74
Origineel geplaatst door Leo
natuurlijk niet gelijk dezelfde is als van dure analoge synths, oud of nieuw. je koopt voor 200 euro niet 6 cwejmans, voyagers of arp2600's n een kastje.

Als je hem vergelijkt met een prophet 600, dan kan de Matrix6 toch echt meer. De sound vind ik mooier dan die van de prophet. Smaken verschillen dus. De Prophet 600 is wel 2e hands 200 euro duurder.
 
Badankt voor allen die tot nu toe hun bijdrage hebben gedaan kwa info.
Ik heb nog een vraag over de Matrix 6r en de Matrix 1000:
Het schijnt dat de Unison belabberd klinkt, van wat ik gehoord heb van op het internet. Is dit ook zo?
Meeste Unison die ik heb meegemaakt klinkt wel lekker.
Alvast bedankt,

Yoonchi
 
Origineel geplaatst door Yoonchi
Badankt voor allen die tot nu toe hun bijdrage hebben gedaan kwa info.
Ik heb nog een vraag over de Matrix 6r en de Matrix 1000:
Het schijnt dat de Unison belabberd klinkt, van wat ik gehoord heb van op het internet. Is dit ook zo?
Meeste Unison die ik heb meegemaakt klinkt wel lekker.
Alvast bedankt,

Yoonchi

Ik gebruik hem nooit, niet iets waar het beter van gaat klinken.

Maar dat heb ik op meer analoge bakken, met name DCO bakken. De unison spreidt niet genoeg, vergeleken met bv. een Jupiter of VA unison.
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Als je hem vergelijkt met een prophet 600, dan kan de Matrix6 toch echt meer. De sound vind ik mooier dan die van de prophet. Smaken verschillen dus. De Prophet 600 is wel 2e hands 200 euro duurder.

tja, de prophet600. kwestie van smaak inderdaad, ik vind de prophet krachtiger klinken. en ook daaruit haal je heel mooie strings. misschien dat al die verschillende geluiden wel makkelijker te vinden zijn in de matrix. nee, ik denk eigenlijk dat de matrix inderdaad veelzijdiger is. en de mogelijkheden met een editor, tja daar kunnen weinig synths tegenop.
 
Origineel geplaatst door Hanz
Verder slikt de Matrix alleen sysex voor het bewerken van stemmen, dus ja, daar kan je een programmeerbare controller als de BCR voor inrichten. De Matrix reageert alleen ontzettend langzaam op veranderingen, dus voor realtime-sweeps etc. is het minder geschikt.

De access matrix programmer kan wel realtime sweeps maken, dat vind ik juist heel mooi. Hij rochelt dan echt alsof het een levend wezen betreft :D
Met een wat hoge resonantie hoor je wel stapjes als je sweept maar dat kan soms ook wel weer inzetbaar zijn.
 
Origineel geplaatst door Hanz
Hier is een Duitse vrind bezig met het bugfixen van het Matrix-1000 OS:
http://www.synthesizerforum.de/synthesizer/viewtopic.php?t=7207

Heeft al wat kleine dingen opgeleverd, misschien komt er nog wel meer?
(MIDI CC ondersteuning bijv? Performance tuning?)

Veel leuke matrix-1000 informatie: http://wolzow.mindworks.ee/analog/m1k-midi-spec.htm

Kijk, dat is mooi werk :)

Ik heb zelf ook wel eens zitten te denken aan het upgraden van dit soort synthesizers naar wat snellere processoren, aangezien nadelen als langzame envelopes en 'korrelige' parameterdieptes te wijten zijn aan een lage klokfrequentie van dit soort onderdelen.
 
Hier een eigen patch met basloopje uit de matrix 1000:
 

Attachments

  • basloop loop.mp3
    471 KB · Bekeken: 89
Origineel geplaatst door MadR
ik word zo nostalgisch van dat begin ! luister het al een week ofzow maar moest het toch effe zeggen !

Is inderdaad een mooie demo m.b.t. wat het apparaat kan. Inderdaad nostalgisch (jaren '70 Softmachine).

Vind de matrix zelfs mooier en meer bruikbaar dan de synthex. En die brass sounds waar Oberheim om bekend staat hoor je terug. Smullen.
 
Origineel geplaatst door smackos
Uh...

HEB je thuis een Synthex naast een Matrix staan?

Of baseer je dat op die demos...

Synthex was in 1987 mijn eerste synthesizer. Gekocht voor 1400 gulden bij feedback. Hij stond daar lang in de verkoop, want het was geen gewild ding. Ze waren blij dat ze hem aan mij konden slijten. Ken de synth dus goed. Na 2 keer kapot gaan mocht die van mij de deur uit, want het is geen betrouwbare synth qua techniek.

Trouwens is die laserharp wel enorm achterhaald, onbruikbaar, tenzij je op jarre wil lijken. Jarre is leuk, maar heeft het complete apparaat doorgelopen, dus weinig vernieuwende sound.
 
Laatst gewijzigd:
Re: Re: Oberheim Matrix 6r vs Matrix 1000

Re: Re: Oberheim Matrix 6r vs Matrix 1000

Origineel geplaatst door levka
uitgang 1 geeft het geluid van patch 1, uitgang 2 van patch 2 (als je die gebruikt);
Valt verder niets aan te wijzigen

kan je dat nader uitleggen? ik kan wel pan instellen, alles naar links, hoor ik links, alles naa rechts hoor ik rechts (hoofdtelefoon), maar de rechter output geeft geen geluid, ook met pan helemaal naar rechts. ook in gebruik met split.
waar komtdie tweede patch vandaan en hoe gebruik je die dan? (ik kan me niet anders dan split voorstellen?!)
 
Origineel geplaatst door Catalunya

Trouwens is die laserharp wel enorm achterhaald, onbruikbaar, tenzij je op jarre wil lijken. Jarre is leuk, maar heeft het complete apparaat doorgelopen, dus weinig vernieuwende sound.

Helemeel mee eens, ik heb dat altijd een nogal dubieus geluid gevonden. Maar die Synthex is wel lekker hands on met die sequencer vooral.
 
Re: Re: Re: Oberheim Matrix 6r vs Matrix 1000

Re: Re: Re: Oberheim Matrix 6r vs Matrix 1000

Origineel geplaatst door Leo
kan je dat nader uitleggen? ik kan wel pan instellen, alles naar links, hoor ik links, alles naa rechts hoor ik rechts (hoofdtelefoon), maar de rechter output geeft geen geluid, ook met pan helemaal naar rechts. ook in gebruik met split.
waar komtdie tweede patch vandaan en hoe gebruik je die dan? (ik kan me niet anders dan split voorstellen?!)

Potdorrie heb jij die M6 weggekaapt voor mijn neus :D
 
Re: Re: Re: Re: Oberheim Matrix 6r vs Matrix 1000

Re: Re: Re: Re: Oberheim Matrix 6r vs Matrix 1000

Origineel geplaatst door smackos
Potdorrie heb jij die M6 weggekaapt voor mijn neus :D

wat heeft ie er voor betaald ! daar ben ik dan benieuwd naar !
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Synthex was in 1987 mijn eerste synthesizer. Gekocht voor 1400 gulden bij feedback. Hij stond daar lang in de verkoop, want het was geen gewild ding. Ze waren blij dat ze hem aan mij konden slijten. Ken de synth dus goed. Na 2 keer kapot gaan mocht die van mij de deur uit, want het is geen betrouwbare synth qua techniek.

Trouwens is die laserharp wel enorm achterhaald, onbruikbaar, tenzij je op jarre wil lijken. Jarre is leuk, maar heeft het complete apparaat doorgelopen, dus weinig vernieuwende sound.

Ha, zeker de presets doorlopen ! Welke preset is die Laserharp eigenlijk ? Verder zeer veelzijdige synth hoor, sjeesman. Van Jarre ken ik alleen Oxygene (de eerste), de LP die ik kocht was een mispersing, (krom en kraak), het vervangexemplaar ook. Toen ik er maar een fruitschaal van gemaakt en Oxygene nooit meer teruggehoord. 30 jaar geleden zie ik nu!
 
Back
Top