[monitors] vraagje voor de zelfbouwers

Lid sinds
11 april 2002
Berichten
1.831
Locatie
Utrecht
Ik ga hoogstwaarschijnlijk mijn vakantiegeld komende maand aanwenden voor het aanschaffen van een nieuw setje monitors. Mijn budget zal ongeveer 1000 euro zijn, dus ik zit te denken in de richting MackieHR624, maar ook aan zo'n zelfbouwpakket voor een Scanspeak Reference monitor. Ik vroeg me alleen af hoe en waar je zoiets als het lakken van de speakerkast kan laten doen (ik neem aan dat dat houtpakket wat je krijgt gewoon kaal hout is...) en wat dat nog voor extra kosten meebrengt. Of kun je dat ook zelf doen?
Zijn er hier trouwens mensen die mij, mocht ik voor een zelfbouw gaan, kunnen/willen helpen met het bouwen van die dingen? Het lijkt me erg leuk en leerzaam, maar ben zelf niet zo technisch (behalve computers bouwen dan misschien :)).
 
makkie

makkie

het lakken van blank hout is een makkie, goede lak een kwast roller en schuurpapier voor 50 euro kopen, en dan op je gemak de kast 3 keer lakken, dan de speakers er pas in zetten, kaal mdf stelt niet veel meer voor, komt er alleen grondverf bij,ben je denk ik 80 euro kwijt.
Als het je niet lukt mail je maar, ik heb een afwerkingsbedrijf, schilderen stukadoren etc.
 
ok dat moet dan waarschijnlijk wel lukken eventueel :)
 
Ik ben ook wel benieuwd naar het proces en het resultaat.
 
De Scan Speak is wel passief, dus er moet nog een versterker bij. Past dat nog wel in je budget?
Het hoeft ook niet meteen Scan Speak te zijn, Vifa is ook erg goed en een stuk goedkoper. Als je een Vifa nearfield (Speakerland) pakt (€250,-) heb je nog geld over voor een Peerless XLS10 subwoofer (actief).

Als je het echt goed wilt doen moet je eigenlijk een dubbelwandige kast maken met zo'n 3-5 cm fijn zand (zilverzand) tussen de wanden. De weergave van de lage tonen wordt hierdoor een stuk beter.
 
Een versterker heb ik al (Rotel) dus dat is geen extra kostenpost. Ik weet sowieso niet precies wat m'n budget wordt (want ik moet natuurlijk ook nog een beetje geld overhouden om leuke dingen te doen deze zomer :)) maar ik denk dus ongeveer 1000 euro. De scanspeak reference monitor is bij Speaker & Co iets van 475 euro p/st. Maar ik zal ook eens naar die Vifa's kijken en misschien maar gewoon eens een keertje gaan luisteren.
Een subwoofer heb ik niet echt nodig denk ik. Dat kan ik ook m'n huisgenoot en buren niet aandoen ;)
 
Als je gaat zelfbouwen en je hebt weinig ervaring met houtbewerking/timmeren/bouwen, dan heb je zeker hulp nodig om tot een net resultaat te komen. Ik heb dus net een setje Vifa impuls in elkaar gezet en als je dat echt fatsoenlijk wilt doen dan heb je echt wel skills en het juiste gereedschap nodig (vooral gote lijmtangen...) Mijn vak is houtbewerking dus het komt hier helemaal goed, ik moet ze alleen nog schilderen...hmmm...

Het is wel kei leuk om te doen, en je kan naderhand lekker trots zijn op wat je hebt gemaakt. En uiteraard een prijs/kwaliteits verhouding die je nergens anders hebt.

SUC6
 
Back
Top