Monitors vs PC-luidsprekers

Mr Mau

my studio
Lid sinds
29 januari 2005
Berichten
166
Locatie
Belgium
Ik heb nu al een tijdje mijn monitors (Tapco S5) en mijn sound is er ferm op vooruit gegaan maar steeds wanneer ik vergelijk met andere mensen klinkt mijn sound maar als prul op mijn pc-luidsprekers en de andere klinkt alles zo goed op dezelfde pc-luidsprekers..

Aan wat kan dat grote verschil nu liggen?

Ik heb nog altijd geen deftige geluidskaart op dit moment. Scheelt dit echt zoveel of is er iets anders.
Kan dit ook schelen aan de frequenties die je bespeeld? waarschijnlijk wel.. maar iedere luidsprekers zijn anders , en kunnen dus ook andere of net juist niet die frequenties aan... tussen welke frequenties blijf je best voor welke onderdelen..

enfin.. wanneer ik mijn sound vergelijk in mijn koptelefoon klinkt alles weer zo scherp qua rides en cymbals en op mijn pc-luidsprekers klinken die dan wel weer goed... wat is de gulden midden weg van zoiets?

help me out.

Ondertussen heb ik een audio-midi interface gekocht (Tascam US122). Zou dit al veel schelen als ik die er tussen gooi, tussen mijn pc en mijn monitors?

mvg

Dries
 
Neem een zuivere sinus sub toon en die hoor je nauwelijks op een pc speaker setje . Dan nog een keer een sinus met wat vervorming erop . Zelfs 50 hz kun je dan op de meest goedkoper speakers horen . Het is dan niet de 50 hz maar de bovenste harmonics .
 
Re: Monitors vs PC-luidsprekers

Origineel geplaatst door Mr Mau
Ik heb nu al een tijdje mijn monitors (Tapco S5) en mijn sound is er ferm op vooruit gegaan maar steeds wanneer ik vergelijk met andere mensen klinkt mijn sound maar als prul op mijn pc-luidsprekers en de andere klinkt alles zo goed op dezelfde pc-luidsprekers.


Beste Dries,

Hebben deze mensen exact dezelfde pc-speakertjes en luister je op dat moment ook naar exact dezelfde mix die je gemaakt hebt? Als dat zo is dan is dat raar. Maar stel dat je eigen mixen nergens goed klinken behalve op je monitors dan ken je de klank van je monitors nog niet voldoende. Luister eens een paar honderd uur muziek afwisselend op je PC-speakers en je monitors en doe hetzelfde met je mixen. Op een gegeven moment weet je hoe het op de ene speaker gaat klinken terwijl je naar de andere speaker aan het luisteren bent. Dan ken je de klank van je monitors.

Een hoofdtelefoon vertekend altijd enorm. Eigenlijk is dit je 3e referentie.

Maak een mix op je monitors, beluister het vervolgens op je PC-speakers, maak vervolgens aanpassingen, beluister het dan weer op je monitors, en weer op de pc-speakers. Doe hetzelfde met je hoofdtelefoon, doe dit ongeveer 10 keer en je krijgt een mix die op al deze afluisteringen aardig klinkt.

Frank
 
Origineel geplaatst door Mr Mau
Dank je Frank, dat heb ik ondertussen al eens geprobeerd en kmoet zeggen dat het al aardig lukt.
belangrijk hierbij is ook goeie compressie en de juiste manier denk ik. Het maakt alleszins al veel verschil. tnx!

Alle handelingen zijn belangrijk en het vergt veel oefening om een goede mix te maken. Veel plezier toegewenst. Vraag maar raak als je tegen problemen aanloopt. :)
 
wel.. ik heb soms nog 'vieze klanken' zowat met ongewenste ruis...
maar dat zal wss voor een andere topic zijn..
ik heb ooit eens gezien hoe iemand dat goed kon wegfilteren met cooledit maar dat ben ik namelijk vergeten.

trouwens.. wanneer weet je dat je mix goed zit? want op alle klankkasten zal je ongemasterde track altijd toch iets anders klinken?
 
Origineel geplaatst door Mr Mau
wel.. ik heb soms nog 'vieze klanken' zowat met ongewenste ruis...
maar dat zal wss voor een andere topic zijn..
ik heb ooit eens gezien hoe iemand dat goed kon wegfilteren met cooledit maar dat ben ik namelijk vergeten.

ongewenste ruis... Bedoel je in samples of dingen die je zelf hebt opgenomen? Ruis van effectprocessoren?

Je kunt een analyse laten maken van een passage 'ruis zonder muziek' en vervolgens een stuk 'ruis met muziek' aan de hand van deze analyse aanpakken. Het nadeel is dat er altijd meer weg gaat dan alleen de ruis. Het is een noodoplossing die naar mijn mening niet echt werkt.

Origineel geplaatst door Mr Mau
trouwens.. wanneer weet je dat je mix goed zit? want op alle klankkasten zal je ongemasterde track altijd toch iets anders klinken?

Klopt, dat weet je bijna nooit zeker, ook na mastering blijft het overal net een beetje anders klinke. Mastering is niet heilig wanneer een mix niet goed is dan kun je dat met mastering eigenlijk niet meer goed krijgen, er zijn wel kunstgrepen maar er zijn grenzen. Ik heb geen verstand van mastering, dat is een vak appart.

Een goede mix kan mastering bijna overbodig maken, bijna want bij mixen kijk je naar een track en bij mastering richt je je blik op een compleet album en dus ook op de onderlinge verhoudingen tussen de verschilende tracks. De mastering is er dan om het complete album dan ook als een compleet album te laten klinken en niet als een verzameling losse nummers.

Gewoon veel mixen maken en veel naar andere muziek luisteren zodat je weet wat er allemaal mogelijk is. Het is net als een piloot, veel vlieguren maken.
 
1. je monitoren, wie zegt dat deze doen wat ze moeten doen (al die grafiekjes van de fabrikant zeggen niet alles)

2. je akoestiek, een foute ruimte geeft een fout resultaat maar in hoeverre dat bij jou van toepassing is weet ik niet.

3. combinatie van de eerste twee

4. ander materiaal waarmee je werkt zoals je geluidskaart

maar zoals een paar al hebben aangegeven is het natuurlijk ook zo idd dat je als je je eigen spul goed leert kennen dat het beter zou moeten gaan, vanaf dat moment zul je ook andere dingen gaan zien die je anders wilt gaan doen, ervaring opdoen met mixen en je spul kennen is zeer belangrijk.
 
Back
Top