MPC60 - sequence opnemen zonder vooraf bep. bpm en metronoom geluid. Hoe?

Daredevil

Stamgast
Lid sinds
17 mei 2005
Berichten
376
Locatie
Purmerend
Dan maar weer terrug naar mijn mpc60.

Ik heb drumsamples geladen en toegewezen aan pads.

Ik heb een hekel aan die metronoom-geluid bij het opnemen van een sequence.
En vind het vervelend om te moeten spelen op een vaaraf bepaald tempo.
Ik wil gewoon met de pads kunnen klooien en een patroontje kunnen inspelen en opnemen,
zonder dat ik daarvoor eerst het precieze aantal bpm hoef te weten. Kan dat?

Ik wil dus gewoon een drum-patroontje inspelen zonder dat dat strak op de metronoom/bpm moet
en dat ik steeds moet wachten op die eertse tel.
Die auto noot correctie is ook erg hinderlijk. ik speel leuke patroontjes, maar de 60 fucked het gewoon op
bij afsspelen!

ik wil trouwens ook beginnen met inspelen wanneer ik dat zelf wil. En niet te hoeven te wachten op die eerste tel.

En kan ik die irritante metronoom-geluid ook uitzetten?
 
Als je echt van alle regels af wilt zijn, kun je het best je drums live opnemen. Gewoon puur als wave file. zonder midi clock aan

In de mpc1000 kun je bijvoorbeeld je eigen outs samplen, Kan dat ook met een 60? Al zal deze niet zoveel geheugen hebben...
Anders met een kabeltje van je out naar sample in?

Zoniet kun je altijd nog een recorder of pc aan je mpc outs hangen, dan record je puur wat jij drumt toch? Zonder bpm quantize of metroon.
 
ja dat wa sik ook al van plan.

Maar ik vroeg me dus af waarom een sequencer niet gewoon opneemt wat ik speel, hoe ik ook speel.
Ik bedoel, je kunt toch ook met een synthsizer iets inepelen op het klavier. En alles wordt zo opgenomen als JIJ dat inspeelt toch?
Warrom kan dat met de mpc60 niet? Vreemd. Dat beest kon toch zoveel?

Wat stom dat je op de tel moet spelen.
Ik kon het ook zo gauw niet vinden in de handleiding.
 
Op internet vond ik een filmpje met een house-gast dat (weliswaar) een mpc2000 gebruikte.
Hij kon spelen wat hij wilde op elk tempo dat hij wilde.
Real-time bouwde hij een house-beat op met effecten op bongos die in ene dange-de-dangedange.. gingen.
Dat moet toch ook met een 60 kunnen (op die effecten na doan, dat snap ik wel -> 60 heeft geen builtin effects)?


Weer een bak dat niet doet wat ik wil..
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH!
(LIFE!)
 
Metronome

Metronome

Metronome uit

Druk op other. En draai het volume op nul.
 
Timing Correct

Timing Correct

Timing Correct. Note Value OFF (1/384)
 
Gast, lees eerst ff de handleiding voordat je begint te flippen. Je stelde laatst ook al vragen die gewoon in de handleiding stonden. Als je de handleiding niet leest, weet je ook niet wat het apparaat allemaal wel en niet kan. Hoe kan je nou zeggen dat dit 'weer een bak is die niet doet wat je wil' als je niet eens weet wat ie allemaal kan. Als je nog niet eens wist hoe je de timing correct uit moest uitzetten, dan zijn er ongetwijfeld meer dingen die je nog niet hebt 'ontdekt'.
 
Dit is een vreemde.
Een MPC60 gebruik je omdat ie juist zo'n te gekke feel heeft. Er is geen sequencer die zo lekker grooved, zelfs de latere MPC's niet.
Als je de handleiding bezit, neem dan de tijd om het te lezen, is echt de moeite waard. Het is geschreven door Roger Linn en die man heeft zo'n ongelooflijke goeie logica, dat het bijna een plezier is om de handleiding te lezen. De MPC60 is de meest gebruiks vriendelijke machine ooit gemaakt. Zelfs m'n Mac is nog niet zo gebruiks vriendelijk. Dat is waarom ik nog steeds de MPC60 als hoofd sequencer gebruik, want er is niets dat het kan verslaan.
De mogelijkheden zijn ook verassend goed voor z'n tijd. De hele groove functie is later allemaal overgenomen door Cubase en Logic. Zelfs Logic krijg ik niet zo aan het swingen als de MPC60.
Een andere goeie functie is 2nd sequence. Je kunt onder een song een tweede sequence mee laten lopen. Heel handig als je even een drum groove of baslijntje onder het gehele nummer wilt plaatsen, zonder dit te hoeven copieeren in alle patterns.
Ook erg handig is de mogelijkheid om een tweede midi kanaal in te stellen voor elk spoor. Heb ik ook nog nooit ergens anders gezien. Hoef je dus geen partijen te copieeren - gewoon even een extra synth laten meespelen op een ander midi kanaal op hetzelfde spoor.
De MPC60 is een beest van een apparaat en dus helemaal de moeite waard om beter te leren kennen.
 
@ iunowhu

Mooi ding hoor die MPC.
Heb je die echter niet (zoals ik) maar wel een RS7000, dan is de geruststelling dat alles wat je noemt ook (en veel meer) op een RS7k kan. (ow ja en de swing heeft ie ook!)

:D
 
Origineel geplaatst door Arv
@ iunowhu

Mooi ding hoor die MPC.
Heb je die echter niet (zoals ik) maar wel een RS7000, dan is de geruststelling dat alles wat je noemt ook (en veel meer) op een RS7k kan. (ow ja en de swing heeft ie ook!)

:D

Dan ben je toch echt appels en peren aan het vergelijken.
Toch moet ik zeggen dat je pas weet wat swing is als je met een MPC 60 hebt gewerkt.
De MPC60 kun je ook totaal niet vergelijken met de nieuwere generaties MPC's.
Hier een foto van mijn MPC, die ik zinds 1990 bezit.
 

Attachments

  • img_3582.jpg
    img_3582.jpg
    31,1 KB · Bekeken: 57
Dat van die metronoom volume op nul is erg stupid van mij.
Ik zag het nieteens. Mijn display is dan ook best wel vaag en is aan vervanging toe.

Dat van die time sig op "0" wist ik ook al, echter hij bleef loopen op een bepaald tempo.

Enige vraag dat mij tot nu toe rest is dat bij afspelen van een sequence is dat het een aanloop heeft.
(ik speel wanneer het me uitkomt)
Hoe snijdje het begin en eind van een opgenomen sequence weg?
Ook dat kan ik niet zo gauw vinden.
Onder locate vind ik wel 3 locate punten A, B, C.

(oh wacht ff, is zeker bars: noten ofzo?)

En ja die oude handleindigen zijn wel ok.
Dat van die SP12 is ook erg duidelijk, echter mijn SP12 vertoond gebreken en ik kan geen sequences opnemen.

ach ja, haha.
 
Origineel geplaatst door Daredevil
Dat van die metronoom volume op nul is erg stupid van mij.
Ik zag het nieteens. Mijn display is dan ook best wel vaag en is aan vervanging toe.

Dat van die time sig op "0" wist ik ook al, echter hij bleef loopen op een bepaald tempo.

Enige vraag dat mij tot nu toe rest is dat bij afspelen van een sequence is dat het een aanloop heeft.
(ik speel wanneer het me uitkomt)
Hoe snijdje het begin en eind van een opgenomen sequence weg?
Ook dat kan ik niet zo gauw vinden.
Onder locate vind ik wel 3 locate punten A, B, C.

(oh wacht ff, is zeker bars: noten ofzo?)

En ja die oude handleindigen zijn wel ok.
Dat van die SP12 is ook erg duidelijk, echter mijn SP12 vertoond gebreken en ik kan geen sequences opnemen.

ach ja, haha.

Nu moet ik zeggen dat eerder je ogen aan vervanging toe zijn dan de display, want er zit een COUNT IN knop met een LED er boven, pal boven de rewind toets, die je vier tellen geeft voordat de sequence begint. Is dus een dedicated toets voor gemaakt, wat weer heel slim is geweest van Roger Linn, want zo'n functie gebruik je heel vaak.

Die LOCATE punten kun je vergelijken met Punch ins op een multitrack recorder. Je kunt drie locate punten vast leggen in het geval je vaak naar bepaalde punten in de sequence terug keert. Zo hoef je niet steeds te spoelen en spring je direct naar dat punt terug. Allemaal dingen die later door Cubase en Logic zijn gepikt.

Doe jezelf een lol en lees de handleiding, je zult dingen ontdekken die je aangenaam zullen verassen, want dit ding is tot veel in staat. Ook leer je dat heel veel dingen bij dit apparaat zijn begonnen, dus ook weer een stukje technologische geschiedenis.
 
Back
Top