Bounce to the ounce: Funky Vocoder

Mikula

Soulman
Lid sinds
17 februari 2003
Berichten
529
Locatie
Amsterdam
Hey luitjes,

Zit nu op mijn werk en hoor het nummer 'Bounce to the ounce' van ZAPP voorbij komen.
Hierin zit een vocal welke zeer heftig is bewerkt met een vocoder en klinkt heerlijk funky.

Voor degene die het nummer van ZAPP niet kennen; Hetzelfde vocoder effect is toegepast op het nummer 'California knows how to party' van Tupac en dr-dre.

weet iemand hoe je hard of softwarematig dit effect kan bereiken??
 
Origineel geplaatst door bliepbliep
ik dacht iets met auto tune ook...

ben erg benieuwd.

Jep, zou heel goed kunnen dat autotune met overdreven settings (lees: het cher - do you beleve in love effect).
Maargoed, we willen het natuurlijk zeker weten. :D
 
nope...

geen cher (autotune in '76, dacht het niet...)
geen vocoder (klinkt niet 'hard' genoeg in de toonovergangen)

maar een talkbox. je weet wel, zo'n slang die in je mond gaat. 'Oorspronkelijk' voor gitaristen, maar Zapp en Roger zijn er beroemd mee geworden door hun synths er doorheen te jagen. google maar even.

komt op het volgende neer: je speelt gewoon lekker op je keys, het geluid wordt door een specisle versterker via een slang je mond in gejaagd en je gebruikt de klankkarakteristiek van je mond als filtermodulatie op het gewone geluid. vervolgens zet je een microfoon voor je mond en klaar is kees... uhh.. roger!

check bijgevoegde snippet, de remix van california love, daarin hoor je echt duidelijk dat er toetsen gespeeld worden.

(kut ik heb 'm even zelf niet bij de hand. komt later!)
 
100% zeker talkbox

Je hoort ook echt dat die slang in zijn bek zit bij de S-en als je een beetje beter luistert:

"Iiiiij lijke to bounsj"


Maar echt een ge-ni-aal nummer! Bootsy Collins is ook de producer geweest van Zapp, en dat hoor je wel aan die bassline :)



Dat California nummer is trouwens ook door Roger himself ingezongen.
 
Ok ik heb wat research gedaan en blijkt dat Roger Troutman de volgende gear gebruikte;

eh_goldenthroat_003.jpg

1. Electro Harmonix Golden Throat (deze worden echter niet meer gemaakt. Roger Troutman maakte later zijn eigen talkboxes)

5853.jpg

2. Yamaha DX100 als carrier (zou leuk zijn als we voor NI FM7 een preset weten te vinden :W

check dit topic:
http://www.synthzone.com/ubbs/Forum26/HTML/001509.html

:)
 
Roger gebruikte ook een minimoog en PRO5 als carrier,o.a. te zien in ''i'm gonna make you dance''
Ik ging ff over de digitech talker beginnen,maar zal het maar niet doen....
 
Origineel geplaatst door trash
En een goede tandarts verzekering aflsluiten.

Dat heb ik ook gelezen :D Ik kan me alleen niet voorstellen waarom. Het is toch niet meer dan een luchtstroom?
 
Origineel geplaatst door Mikula
Dat heb ik ook gelezen :D Ik kan me alleen niet voorstellen waarom. Het is toch niet meer dan een luchtstroom?

Je klemt de buis tussen wang en kiezen, er gaat nogal wat geluid door de buis, gaat soms erg hard (30 wat speaker).
Dat zijn trillingen, je vullingen kunnen zomaar naar de mallemoer gaan.
Was de buis ook goed uit, want anders zit je zomaar met een infectie.
 
Back
Top