midibox seq

gi_joe

Stamgast
Lid sinds
10 december 2003
Berichten
164
hoi, ik heb hier wat gelezen over die midibox seq, en zit te denken om er zelf ook 1 te bouwen, ware het niet dat ik een totale nitwit ben als het om electronica gaat. (ik kan zelf kabels solderen, maar that's it.)

in de hoop dat er hier wat mensen rondzwerven die er zelf ooit een hebben gebouwd vroeg ik me het volgende af:

-hoe moeilijk is het nou echt? is het een kwestie van al doende leert men, of is het allemaal zo ingewikkeld dat het mij waarsch. nooit zal lukken.

-zijn er ook kits met alles behalve displays, frontpanels en pots/encoders te krijgen? zo ja, waar?

-hoe duur zou zo'n kit (al dan niet in z'n geheel verkrijgbaar) als hierboven ongeveer zijn? (geloof dat dit ook wel te vinden is op die ucapps site, maar toch..)

-is er eigenlijk zoiets als een globale bouw instructie voor mensen met mijn 'niveau' qua kennis/ervaring?

-ik las dat er naast de midibox seq ook een midibox64E is. wat is het verschil?

aardig wat vragen, en waarsch. ook veel van het kaliber :stupid , maar het kost me waarsch. 2 weken om dit allemaal uit te zoeken terwijl er ongetwijfeld iemand is die dat ooit al eens heeft gedaan :)

ben benieuwd :)
 
Laatst gewijzigd:
Geloof me, als je geen zin hebt dit zelf uit te zoeken begin er dan niet aan, er mocht eens ergens een solderinkje niet goed zitten, dat kost je heel wat meer werk om uit te zoeken en dan heb je er al geld in zitten.
 
okay, dat was misschien niet zo'n handige manier om het te stellen.. 't is niet dat ik geen zin heb om me erin te verdiepen..
ik wil wel eens horen van mensen die er al 1 hebben gemaakt/aan het maken zijn hoe het is, etc. voor ik mezelf in het diepe gooi.. misschien lees ik ergens overheen, etc.

ik weet inmiddels het antwoord op de meeste vragen die ik heirboven stelde al wel, maar zoals gezegd wil ik het er wel eens over hebben met mensen die er bekend mee zijn.

anyway, ik zag op dat forum ook n paar posts van jouw hand, kun je me aan of afraden hieraan te beginnen met geringe electronica-ervaring? was je zelf al skilled op dat gebied toen je eraan begon?
ik heb zelf het gevoel dat het wel gaat lukken na wat uren turen naar de bouwinstructies/googlen/suffe vragen stellen op fora, maar dat kan natuurlijk overmoed zijn. :)
 
ik ben zelf eens aan die sid versie begonnen en had alles bijna verzameld maar kon het toch niet meer opbrengen uiteindelijk....
te weinig kennis was voor mij de oorzaak. Maar als je verder niks te doen hebt moet het zeker lukken! ik wilde gewoon muziek maken ipv solderen en lezen.
 
Re: midibox seq

-hoe moeilijk is het nou echt? is het een kwestie van al doende leert men, of is het allemaal zo ingewikkeld dat het mij waarsch. nooit zal lukken.

Het ucapps spul is allemaal niet heel ingewikkeld, maar ja, ik soldeer al sinds m'n 14e dus of ik daar nog objectief over kan oordelen kun je je afvragen :D Je moet wel een beetje weten waar je mee bezig bent, want als je niet kunt foutzoeken in elektronica en je midibox werkt niet, dan heb je denk ik best een probleem.

-zijn er ook kits met alles behalve displays, frontpanels en pots/encoders te krijgen? zo ja, waar?

Zover ik weet niet. De prints en PICs zijn te bestellen, maar de rest moet je gewoon zelf bij de elektronicaboer kopen (nou zit er buiten PICs, printen, displays en encoders niet heel veel in natuurlijk...)

-is er eigenlijk zoiets als een globale bouw instructie voor mensen met mijn 'niveau' qua kennis/ervaring?

Volgens mij niet. De Ucapps site is hier en daar zelfs vrij summier.
 
ahh :)

opzich heb ik de tijd wel, en ik denk dat als ik eenmaal de prints van componenten heb voorzien voor mij het moeilijkste er wel op zit. ik krijg de indruk dat het meer een kwestie van stug volhouden is dan dat het echt niet te doen is.

overigens heb ik es wat rondgeneusd, en op de elektronikseite van mike kun je geloof ik wel iets van kits bestellen. echter weet ik er ook weer net niet genoeg van om helemaal zeker te weten dat alle compontenten om die prints goed af te maken er ook echt bij zitten.

ik heb 't inmiddels maar gewoon besteld.. ik hoop alleen dat 't forum van ucapps n beetje vriendelijk is tov newbies.

zijn er trouwens plekken op internet waar je wat basic dingen kunt vinden mbt electronica, wat n beetje in de richting van dit verhaal komt?
het is misschien wel erg handig dat ik me er goed in verdiep alvorens eraan te beginnen. ook wat dat foutzoeken enzo betreft.. nog goeie links? :)
 
Het midibox forum is behoorlijk newbie-vriendelijk, zolang je maar niet naar de bekende weg vraagt. De meeste info is te vinden op de ucapps.de site, alleen niet in hapklare brokken. Ik ben zelf al 3 jaar met een SID bezig (pauze van 1,5 jaar genomen) en dat komt nu eindelijk goed op gang, mede doordat ik maar niet aan een stabiele voeding kon komen (heb er nu zelf 1 ontworpen).

Jammer dat je al bordjes bij Mike hebt besteld, die van SmashTV zijn echt 10x beter. (Heb zelf mike bordjes liggen, voor mijn uiteindelijke box wil ik alleen nog maar SmashTV bordjes.)

Tip: bestel ergens een spuitbus SK10 (loodlak) en spray dat meteen over de koperbanen-kant van je bordjes zodra je ze binnekrijgt, zelfs nog voordat je gaat solderen. Blijven je bordjes hopelijk vrij van oxidatie.
 
Je bedoelt flux. Met lood gaan spuiten is niet zo gezond namelijk (zwaar giftig)...

Voor mensen met elektronica ervaring is zo'n midibox project eigenlijk niet zo moeilijk, het komt er gewoon op neer de juiste componenten te verrzamelen en alles op de PCB's te monteren. Zo moet je bvb zelf geen software voor een PIC of andere microcontroller gaan schrijven.

Als je het nog nooit hebt gedaan kan het flink frustrerend zijn als er iets niet werkt. Maar uit je fouten leer je (veel).

Eens je de smaak te pakken hebt wordt het echt een verslaving zoals je de synth-verslaving hebt :)
 
ik vroeg me al af waarom alle nederlanders hun bordjes uit amerika haalden, maar dat is dus daarom. iig bedankt voor de tip.. :) zijn die pcb's van meneer mike op andere punten ook minder trouwens?

overigens, wat is het nu? flux of loodlak :)
 
N.10/200 - Soldeer Flux - € 8.30 ($ 11.79) including VAT Add a product to the shopping cart
SOLDEERLAK SK10 is een hoogwaardige soldeerlak (flux) voor de elektronika en elektrotechniek. Verhindert oxidatie, laat de tin extra goed vloeien en voorkomt koude soldeerplekken. Een flux geschikt op elk gebied van de elektronika en service.

Contents: 200 ml

Soldeer Flux
getfile.php
 
het komt er gewoon op neer de juiste componenten te verrzamelen en alles op de PCB's te monteren. Zo moet je bvb zelf geen software voor een PIC of andere microcontroller gaan schrijven

Het is overigens wel handig als je zelf een PIC-programmer hebt. Je kunt ze inderdaad bestellen met de bootloader er al in, maar ik heb al twee keer gehad dat bij een upload via midi er een checksum error optradt en dat daarbij ook de bootloader om zeep was. Op zo'n moment is een programmer echt nodig om de PIC weer te herstellen.

Ik denk dat NorthernLightX met "loodlak" een verkeerde vertaling gemaakt heeft vanaf het Duitse "Löt".

Overigens heb ik op die bordjes van Mike geen problemen gehad met gewoon fluxhoudend soldeertin. Dat ging prima zonder extra flux. En daarna gewoon een lag printlak erover tegen corrosie. Zo doe ik het met mijn eigen printen ook altijd. Het zijn wel "slordige" bordjes in dat ze er niet zo mooi uit zien, maar ja, ze zitten toch binnenin je apparaat ;)
 
k dan.

ik heb mijn PIC voorgeprogrammeerd besteld in de hoop dat het gewoon goed gaat.. vind het zo al ingewikkeld genoeg ;)

ik wilde m'n frontpanel trouwens schaeffer laten maken, maar ik lees overal dat het met lazertran (of hoe het ook weer heette) ook goed te doen is..
zijn daar nog voors en tegens voor te noemen? :)
 
Het frontpaneel zelf (daarmee bedoel ik de gaten) zou ik zowieso bij schaeffer of een ander bedrijf laten doen. Je kunt immers nooit zo mooi gaten maken zoals zij dat kunnen. Het bespaart je daarnaast een hoop energie want die gaten wil je echt niet met een vijl gaan maken... dat krijg je nooit recht en het is een hels karwei.

De tekst die ze bij schaeffer op je panel zetten wordt gegraveerd. Je kunt die tekst er echter zelf opzetten met lazertran als je dat mooier vindt. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ga het binnenkort maar eens bekijken hoe dat in z'n werk gaat, want persoonlijk vind ik zo'n opdruk toch mooier dan een gegraveerd paneel.
 
zo had ik het nog niet bekeken :) opdruk is idd een stuk mooier..
het lijkt me alleen net als met het opplakken van een sticker gaan; de kans dat je 'm er in 1 keer perfect recht op krijgt is opzich vrij klein ;) maargoed. misschien is het de moeite van het zweten wel waard.

ik ben inmiddels trouwens begonnen m'n printjes te solderen en het gaat boven verwachting!
het is allemaal toch wel vrij eenvoudig als je 'n beetje in de gaten houdt wat je aan het doen bent. nu hoop ik alleen dat het zaakje ook werkt als ik het ga testen, maar ik zie het voorlopig zonnig in :)

wat ik wel erg lastig vind is de pinout van de ic's. ze hebben het constant over bruggen en condensators die je op bepaalde pinnen moet solderen, maar ik heb nog niet echt kunnen uitvinden hoe dat nu precies zit.
misschien dat iemand daar wat zinnigs over kan zeggen? ;)
 
Staat toch in die manuals welke condensators je op welke plaats moet solderen? Die condensators dienen trouwens voor ontkoppeling van de IC's.

Persoonlijk vind ik die printen niet zo goed gemaakt (het design); die condensators zou je gewoon op de print moeten zetten i.p.v. ze aan de onderkant van de print te gaan friemelen.

Maar goed de layouts zijn gratis dus dan mag je ook niet klagen :)
 
De printjes van SmashTV zijn hertekend door de man zelf en zijn een pak beter van layout. Nuja, ik heb ook printjes van Mike. Ik had alles vlug-vlug meebesteld toen een vriend ging bestellen. Pas daarna merkte ik dat SmashTV beter spul verkoopt.
 
mja.. het is idd niet zo fraai. vooral ook omdat ik te weinig verstand heb om ze ergens neer te zetten en zeker te weten dat het goed zit (die condensators).
ik meen dat het ook gewoon werkt zonder en dat het meer een soort extra beveiliging is, maargoed..

misschien is er iemand met mike-bordjes die wél weet waar ze precies moeten die zin heeft even een gedetailleerd fotootje te maken van waar ze nu moeten op de core, din, dout en ltc module? :) of fotootjes van mijn bordjes te fotoshoppen? ;)

ik heb alles af nu trouwens :geslaagd:. zou het veilig zijn de boel te gaan testen zonder die bypass condensators?
 
misschien is er iemand met mike-bordjes die wél weet waar ze precies moeten die zin heeft even een gedetailleerd fotootje te maken van waar ze nu moeten op de core, din, dout en ltc module? :) of fotootjes van mijn bordjes te fotoshoppen? ;)

Geen Mike-bordje, maar goed, de layout is hetzelfde. En ja, ik moet er nog overheen met Fluxclene ;)

En ja, je kunt gewoon testen zonder deze ontkoppelcondenstators. Theoretisch loop je wel het risico dat je schakeling "gekke" dingen gaat doen door spanningspieken in je voedingslijnen. Maar je kunt wel zien of hij het uberhaupt doet of niet.
 

Attachments

  • core.jpg
    core.jpg
    39,3 KB · Bekeken: 59
wow, super! alsof je ervoor betaald word, zo snel ;)

ik heb ze erop. zo maar es even wat testen :)
dankje! :halleluja
 
Ben benieuwd hoe het ervoor staat met jullie projecten!

Het begon bij mij ook weer te kriebelen, had bijna besteld, maar toch maar niet gedaan. Even wachten nog...
Jammer dat je niet alles gewoon bij 1 zaak kunt kopen. De 1 heeft weer geen 40 karakter lcd, de ander weer geen encoders..

Trouwens, bij mikes electronics site kun je een kitje kopen voor 52,- maar is deze dan compleet met componenten?
en wat is die mbhp_LTC module eigenlijk?

MIDIbox SEQ V2
contents these module kits:

1 x MBHP_CORE, 3 x MBHP_DINX4
1 x MBHP_DOUTX4, 1 x MBHP_LTC

:yamaha:
 
Back
Top