(Novation) Wie geilt hier eigelijk op de Novation Supernova 2?

Mart.M...

Ingeburgerd
Lid sinds
9 december 2005
Berichten
61
Blijkbaar een synth die gewaardeerd wordt,maar ook weer een beetje tussen wal en schip lijkt te vallen... Ik heb geen idee en ben dus benieuwd wat menig gebruiker/vroegere gebruiker hier over te zeggen/vertellen heeft. Het lijkt mij een vrij complexe synth,ben benieuwd,aangezien deze synth op diverse sites wordt uitgeroepen als toekomstige klassieker.Al hoor ik wel dat mening gebruiker hem alsnog weg zou hebben gedaan wegens de minder mooie filters? Zweer je er bij of vult ie wat aan...
 

Attachments

  • supernova2r.jpg
    supernova2r.jpg
    25 KB · Bekeken: 56
Toen ik hem voor het eerst zag, geloof voor 3000 gulden dacht ik echt woooooooow wat een vet ding. Was ook flink aan het puberen toen dus dan vind je dat soort dingen meteen wooooooow vet, zeg maar.

Heb hem feitelijk nooit lang gehoord, mee kunnen spelen of wat dan ook. Maar ik geil op de Supernova 2, dat is zeker.

Hij ziet er mooi uit, en ik heb iets met dat type schermpje wat er in zit, doet me denken aan die ouwe rekenmachines..

Nou als ik dit bericht zo terug lees heb je eigenljk geen kont aan dit verhaal!
 
De Supernova2 is een monstersynth!!!

Zeker de toestenversie want dan heb je nog meer knoppen voor de efx sectie en schuiven voor de 2 enveloppes.

2 x input
8 x output
Vocoder
Zeer uitgebreide arpegiator
Veel filtertypes

En als je echt diep in de synth duikt dan kan je bijna iedere sound maken, want er zitten enorm veel mogelijkheden in om byv. je oscilliators in te stellen.

Dit is zeker een klassieker...(ook al zullen de analoge diehards hier wel weer hun mening over hebben maar dikke l*l, het is echt een toffe synth)
 
Ik moet dit ding nog steeds een keer uitproberen. Waar ik naar op zoek ben is een synth die net zo vet is als een Virus maar toch weer anders klinkt dan een Virus of een Nord Lead, en dus een goede toevoeging is aan deze 2. Alleen is mijn ervaring met dat Novation spul dat het allemaal een beetje slap klinkt. Ik maak hardcore en het moet dus lekker stevig klinken. Zijn er mensen die hier goede hardcore sounds uit gekregen hebben?
 
Ik denk dat je zowiezo niet zo snel een hardcoresound rechtstreeks uit een synth/module haalt zonder het eerst door een FX apparaat te halen (distortion/compressie?). (net als een 909 kick bijvoorbeeld ook nooit droog wordt gebruikt in hardcore).

Ik heb net even een oude nederlandse Future Music magazine uit februari 2001 tussen m'n oude magazines opgezocht, waarin de Supernova II keys én rack wordt gereviewd. De auteur van de review was vol lof en vond hierin de keys versie de beste synth die hij ooit heeft gezien (in die tijd natuurlijk). Maar ja, dat is ook maar een persoonlijke mening van hem ;) cijfer: een 10/10

De rackversie heeft precies dezelfde mogelijkheden, maar wegens plaatsgebrek op het frontpaneel ontbreken er een paar knoppen (de 2 envelope control gebieden zijn vervangen door één set controls, controls voor de effecten sectie, tracking control in het filter). Deze zijn nu verborgen in menuutjes. cijfer 9/10

Persoonlijk heb ik 'm nooit in het echt gezien of gehoord. Er zat nog een cd bij de magazine met wat presets en voorbeelden van de Supernova II. Ik zal eens kijken of ik ze hier kan plaatsen.
 
:) ERG fijne synth, vind ik.

Heb 't al vaker getypt: qua bediening ken ik weinig synths die lekkerder/makkelijker werken.

De sound is "typisch Novation", lekker vaag begrip, maar degenen die Novation(s) hebben (gehad) weten wel wat ik bedoel.
Ik vind 't een hele fijne aanvulling op andere merken; toch nèt even anders van geluid. Voor sequence-synth/bass-geluidjes vind ik 'm ideaal, en ook de vocoder (42-bands) werkt lekker makkelijk.

Pad/string-achtige geluiden zitten er ook zat in, maar zelf heb ik die wel wat 'warmer'/'dikker' gehoord bij andere VA's.

Heel veel is uiteraard smaak afhankelijk, maar de mogelijkheden zijn behooorlijk op dat ding!


Zelf heb ik de rack-versie (Pro-X <=> 48 stemmen), trouwens.

:okdan: fijn dingetje
 
Ik vind de supernova 2 ook een hele fijne synth. Hij klinkt in eerste instantie erg smooth (c.q. braaf). Ik ben erg weg van z'n subtiele pads en heldere leads. Het effecten per part gedeelte is ook heel aangenaam.

Ook de KS serie klinkt wel ok overigens, maar de supernova serie steekt er wat mij betreft bovenuit.
 
Origineel geplaatst door ChampionSound
Ik denk dat je zowiezo niet zo snel een hardcoresound rechtstreeks uit een synth/module haalt zonder het eerst door een FX apparaat te halen (distortion/compressie?).

Jawel hoor...

Het zou erg tof zijn als iemand eens een goede lead zou kunnen maken met dit ding en een voorbeeldje hier zou plaatsen. Het feit dat de sound 'typisch Novation' is spreekt me niet echt aan, aangezien ik, zoals ik al zei niet erg te spreken ben over de andere Novation apparaten die ik geprobeerd heb..
 
Hmmmm, wat dat betreft kan je wel gelijk hebben. Ik heb er idd wel meerdere mensen over het typische novation geluid gehoord...
Zelf heb ik alleen een simpele A-station, en ben hier wel tevreden mee, zeker voor het geld. Persoonlijk stoor ik me niet aan het geluid. Het zal wel een kwestie van smaak zijn :)
 
:) Nee, 'k stoor me er ook zéker niet aan: door die sound is het juist een leuke 'aanvul'bak voor de rest van je gear!



:dubbel: Meer = Beter!!
 
Origineel geplaatst door ChampionSound
Ik denk dat je zowiezo niet zo snel een hardcoresound rechtstreeks uit een synth/module haalt zonder het eerst door een FX apparaat te halen (distortion/compressie?). (net als een 909 kick bijvoorbeeld ook nooit droog wordt gebruikt in hardcore).
.

deze synth heeft een prima distortion aan boord...ik heb zelf de gewone Nova (desktop) en vind het nog steeds een ondergewaardeerde bak...heb er al hele ladingen hardcore-leads en kicks uit gehaald...

en deze synth klinkt heel anders dan een A-station of andere Novation bakjes...
 
Ik weet niet goed wat ik van de (super)nova 's moet vinden ...

hij klinkt wel lekker, maar toch krijg ik niet echt inspiratie van t geluid om eens lekker patches te gaan programeren ...
elke keer betrap ik mezelf er toch wel weer op dat ik naar de virus grijp en dan meestal met een mooier geluid uitkom..

het geluid is (zonder stapelen) erg ''licht'' maar toch sterk aanwezig ik denk dat ie misschien daarom ook best wel lekker in de mix ligt bij een hardcore track.... scheuren kan t beest wel maar ik krijg er maar geen lekkere sounds uit (naar mijn smaak).

btw ... pain till i die .. de lead daarvan lijkt mij ook de nova .... iig in dat soort geluiden is de nova wel goed ....
maar echt de rauwe klanken haal ik toch uit de virus ...

al kan de nova ook rauw klinken maar wel met een te lief randje naar mijn smaak...

als je trouwens een nova wilt voor t lieve werk zoals mooie pads en strings en andere trance sounds, is t wel een hele coole bak, waarin ik juist de filters mooi vindt klinken (JP80x0 achtig)
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Ik weet niet goed wat ik van de (super)nova 's moet vinden ...

hij klinkt wel lekker, maar toch krijg ik niet echt inspiratie van t geluid om eens lekker patches te gaan programeren ...
elke keer betrap ik mezelf er toch wel weer op dat ik naar de virus grijp en dan meestal met een mooier geluid uitkom..

het geluid is (zonder stapelen) erg ''licht'' maar toch sterk aanwezig ik denk dat ie misschien daarom ook best wel lekker in de mix ligt bij een hardcore track.... scheuren kan t beest wel maar ik krijg er maar geen lekkere sounds uit (naar mijn smaak).

btw ... pain till i die .. de lead daarvan lijkt mij ook de nova .... iig in dat soort geluiden is de nova wel goed ....
maar echt de rauwe klanken haal ik toch uit de virus ...

al kan de nova ook rauw klinken maar wel met een te lief randje naar mijn smaak...

een kwestie van smaak misschien...ik vind juist de Nova veel vetter dan de Virus...en hij kan ook veel smeriger klinken....de verschillende filters,de hypersaw,sync skew : allemaal dingen die je niet op andere synths vind...zowiezo is de Nova veel dieper te programmeren dan de Virus,elke functie in de Nova heeft nog een menuutje,waar de Virus ophoudt...tel daar bij op dat elke sound z'n eigen fx heeft...

tis wel een bakje waar je iets dieper in moet duiken...maar dan heb je ook wat...



de lead uit "Pain til i die" komt idd uit de Nova...ook alle sounds van "Liquid super d","Destination death","Aggressive behaviour" (ook de kick),"Highway to hell" (ook de kick) enz. enz....in die tijd gebruikte ik de Nova heel veel...soms alleen met de Virus om een beetje te layeren (zoals in "Just kickin ass" )...
 
Als ik alles zo lees hier boven moet ik nog veel leren. Ik ben net begonnen met muziek maken en dus druk zoekende naar apparatuur om vette sound uit te halen voor de hardcore en de in tracks die dione noemt zitten idd de sound die ik graag zelf wil maken. Ik heb net een tr-909 gehaald (ouwe bak zoals niel zegt op pf of niet dione ;-) .) Was van plan om een sherman achter te zetten maar als ik dit zo lees weet ik niet wat ik eerst wil hebben. kan ik bv een novation er achter gooien en zo mijn kick op boosten? please help me !!! Oftewel ik ben net begonnen en moet nog heel heel veel leren.
 
Een synth lijkt me beter om eerst te kopen.
 
Origineel geplaatst door remon de boer
Als ik alles zo lees hier boven moet ik nog veel leren. Ik ben net begonnen met muziek maken en dus druk zoekende naar apparatuur om vette sound uit te halen voor de hardcore en de in tracks die dione noemt zitten idd de sound die ik graag zelf wil maken. Ik heb net een tr-909 gehaald (ouwe bak zoals niel zegt op pf of niet dione ;-) .) Was van plan om een sherman achter te zetten maar als ik dit zo lees weet ik niet wat ik eerst wil hebben. kan ik bv een novation er achter gooien en zo mijn kick op boosten? please help me !!! Oftewel ik ben net begonnen en moet nog heel heel veel leren.

Hier snap ik dus geen zak van.. Met alle respect, iedereen is ergens begonnen, maar je gaat toch niet je studio volgooien met apparatuur waarvan je klaarblijkelijk geen idee hebt wat het doet? Installeer wat software, klooi een hoop aan met VSTi's, kijk of de feeling er is... Koop voor een paar tientjes een midikeyboard/controller en kijk of je het wat vindt! Je kunt met alleen software ongelooflijk ver komen! Mocht je over een poosje echt uit willen breiden: Koop dan wat gear! En koop niet ineens 12 apparaten.. In mijn ervaring heb je dan tijd tekort om ECHT in een synth/apparaat te duiken en de gear te leren kennen...

Mocht je over een poosje toch denken dat muziek maken niet helemaal jouw ding is, dan heb je in ieder geval niet een heel hok vol gear staan wat je weer moet verkopen enzo..

Lees je hier toch best vaak.. Dat mensen blind gear kopen omdat ze van iemand anders horen dat het vet spul is... Als Dione zegt dat hij een Nova waanzinnig vindt omdat hij er allerlei vette leads uithaalt, wil dat niet zeggen dat die bak voor jou ook bruikbaar is: Jij hebt namelijk geen Dione in je studio! De gebruiker is net zo belangrijk, zo niet belangrijker dan/als de apparatuur! (Wel gaaf trouwens, je eigen Dione in je studio... Als je dan geen muziek aan het maken bent, kan ie mooi poetsen ;))

Nogmaals, het is een heel goedbedoelde tip hoor! Als jij liever meteen allerlei gear haalt: Go for it! Alleen snap ik het niet.. Niet proberen te rennen voor je kunt lopen! :biertje: :okdan:
 
Wat is/was eigenlijk de nieuwprijs van dit ding?

Mijn intresse blijft toch wel groeien, net als dat gat in mijn hand en ik denk dat ik aan het einde van de week misschien wel zo'n beestje in mn studiotje heb staan...
 
Ik ben al enige tijd bezig geweest met programma's als fruity loops en reason. Daarom heb ik de keus gemaakt om apparatuur aan te gaan schaffen. Ik ben dus niet helemaal nieuw met het maken van muziek alleen ben ik wel begonnen om te gaan spelen met losse appartuur ipv alleen maar achter mijn pc.Dat bedoelde ik dus met net begonnen. In de progamma's die ik gebruik (fl en reason). zitten niet de tr-909 enz. Ik stel dus daarom de vraag wat ik volgens jullie (in mijn ogen de kenners omdat jullie al langer met deze spullen werken) wat ik beter kan halen om een goede kick te krijgen. In bv reason is het een stuk makkelijker je kiest wat vst's propt ze in je rack en pingelt wat. Hierin heb ik ook een aantal lekkere kicks kunnen maken. Nu ik iets aan wil schaffen wil ik wel zeker weten dat er mee kan wat ik wil gaan doen. vandaar mijn vraag. :mega: ;)
 
Back
Top