Jammen over internet

renema

V.S.O.P.
Lid sinds
9 januari 2005
Berichten
527
Locatie
Veluwe
Techneuten en midiologen,

Zou het mogelijk zijn om, met bijvoorbeeld een midi-light protocol, over het internet met een paar collega muziekanten te jammen ? :confused:

Tuurlijk zullen er wel een hoop problemen aan zoiets kleven, maar laten we dat eerst eens als uitdaging zien alvorens het idee tot de grond af te branden.

'k stel me zoiets voor als een paar VST's op je PC die je kunt sharen voor midi-input.

Wat zouden de problemen zijn en hoe zouden deze (theoretisch) opgelost kunnen worden ? :eureka:

Lijkt me wel een te gekke uitbreiding op het forum als het zou werken.
 
ninjam.org

werkt prima hier... helaas geen MIDI-support (alleen MIDI-clock sync met de wasabi-client).

heb al een paar zieke online jamsessies gehad via dat programma
 
Heb ik gezien, maar dat is toch op basis van een audio stream met een (bewuste) grote latency ?
Ik bedoel eigenlijk een soort protocol waarmee je dat juist omzeilt.

In die grote Multiplayer games heb je toch ook de indruk dat je realtime tegen tokyo zit te spelen. Dan moet er toch op muzikaal gebied ook wel zoiets te verzinnen zijn ?
 
audio vreet iets meer bandbreedte als coordinaten uit een computerspel (denk ik)
 
als ik me niet vergis is dat geimplimenteerd in nuendo...

zou het even moeten opzoeken, nu ja nuendo is een duur programma om dit zomaar eens te testen.
 
audio vreet iets meer bandbreedte als coordinaten uit een computerspel (denk ik)
Vandaar dus Midi. Note-On, Note-off, velocity, en nog wat. Hoeveel kan dat zijn ?
als ik me niet vergis is dat geimplimenteerd in nuendo...
Hmmm.. daar ga ik na het winnen van de staatsloterij eens aan denken.

Kun je niet midi door een ssort VPN tunnel duwen of zoiets ?

Wie heeft het gouden idee :eureka:
 
Origineel geplaatst door renema


In die grote Multiplayer games heb je toch ook de indruk dat je realtime tegen tokyo zit te spelen. Dan moet er toch op muzikaal gebied ook wel zoiets te verzinnen zijn ?


dat lukt mijij niet, die servers staan te ver weg , krijg je een hoge ping en latency met lag.(soort slowmotion)
misschien niet met alle multyplayer spellen , die bf 2 en 1942 doen het bij mij niet goed zover weg

midi alleen in nederland ?europa ? met grote bandbreedte verbindingen misschien
:P
 
.

.

met een dedicated jamserver!!
Even een proggie schrijven iemand?Om audio heen en weer te zenden in real time..?
Bij de chat..een jamhoek..*D :{

Volgens mij kan dit best,net als skype..je moet gewoon voice over ip gebruiken,met geluid is toch veel makkelijker dan met midi,met al die cc's,en extra info..en dan kan het niet met hardwaresynths alleen virtueel..nêhh8D
 
Marcel D , dank voor de tip. :halleluja Ga ik zeker proberen. De "specs" klinken niet gek in ieder geval.

From the time you hit your MIDI keyboard, strum a MIDI guitar or bass or strike MIDI drums, the time it takes to hear that note and those of the other players on your eJamming® stage varies according to distance:

Distance Milliseconds
Within a City/State (up to 250 miles) 10-20 ms
Within a Region (up to 1500 miles) 25-40 ms
Cross Country (up to 3000 miles) 40-50 ms
Cross Ocean (NYC-London) 49-60 ms

Musicians accommodate their playing to other musicians all the time, ever-so-slightly altering their attack in different situations. The players who’ve been testing eJamming -- including the most proficient and skeptical we could find -- have accommodated very quickly to these instrument-feel delays (surprisingly quickly), and many have found they can even deal with the 50-90mS delays when collaborating from the East Coast of the US to Eastern Europe.
 
zoiets zit toch ook in fl studio geimplenteerd ?? samen projecten bouwen over internet

heb het zelf nooit gebruikt
 
Origineel geplaatst door klausito
Een aantal jaren geleden had je zoiets als of "resrocket". Werd in 1996 op de Frankfurter Musikmesse een grote demo van gegeven, heb ik zelf eens gebruikt. Verbruikte nauwelijks bandbreedte, destijds had ik zelfs maar een 28k8 modem verbinding.
Helaas bestaat het niet meer:

http://www.boettger.net/go/en/1/cID/6/aID/93/ResRocket.html

Hmmm... Zat er in Cubase VST (versie 5 denk ik) niet zo iets dat daarvan gebruik maakte? Alleen noemde het daar InWire. Zit dat nog in Cubase SX?
 
was jammen over het internet niet het hele concept van 'ISDN' van de Future Sound of London? Check eens hoe zij dat destijds gedaan hebben.
 
Even een HELE dikke bump!!

Ik gebruik sinds een maandje eJamming en het is echt monsterlijk vet!
Er zijn op dit moment maar 25 nederlanders vertegenwoordigd. Toch is deze software veel gaver dan 'concurent' NINJAM. Met de fatsoenlijke banddreedtes van deze tijd is heb je weinig latency en kun je goed REAL TIME jammen, zelfs drummers geven positieve geluiden!!

Join snel op www.ejamming.com
Snelle download geen moeilijke aanmelding en GAAN.

Er zijn wel veel members nu maar nog niet zoveel in europa. 25 nederlands, 96 duitsers, 50 fransen en 104 uit de UK.


Dus meld je aan en pass the word!

:)
 
btw ik leef onder de naam Radathag.
Als je vragen hebt over de setting, contact me!
 
he net geinstalleerd..port open gezet..etc

klopt het dat ie alleen input 1-2 van je audio interface pakt?

dus je kan geen komplete mix doorsturen ofzo?
 
ja dat klopt.
Deze functionaliteit willen ze wel verder uitbreiden (ik spreek de makers regelmatig).
Op dit moment is VST pluginns dus ook nog ff lastig te combineren met eJamming, maar ook dit staat op de to-do list. Groot voordeel is dat je hier direct met de makers kunt praten en misschien goede tips kunt geven (voeg dit toe, is het niet handig als..?) en ze daadwerkelijk ermee aan de slag gaan. sinds een paar maanden is dus software in opmars in aantal gebruikers. Ik probeer het Nederlands bloed een beetje te stimuleren om mee te doen. Want het is toch wel heel handig als toetsenist om niet met je gear te gaan zeulen. Hoevaak ik al wel niet dacht: Hmmm zal ik vandaag deze synth meenemen, of die? Of toch die? Maar die heeft een vette sound. Maar ja die is weer zo zwaar. En dan moet ik eigenlijk ook mijn mengpaneel meenemen en.....
Nu gewoon lekker thuis. Alles op z'n plek waar het hoort, niet meer alles afstellen. Inloggen en lekker raggen!


Er zijn nu trouwens 30 Nederlanders geregistreerd. Heb ik nou vandaag nog met je ge-jammed Septic?
 
Back
Top