Hoe zit dat nu met die rackmodellen van Emu ?

karstieman

Super K
Lid sinds
28 januari 2006
Berichten
857
Locatie
Z-Limburg
Ik zag dat EMU een serie racksynths heeft (xtreme lead, orbit, mo' phatt, eva.)
Hier weet ik persoonlijk niet veel vanaf, en op de emu site vind ik er ook niets meer over..

Nu krijg je die al redelijk goedkoop op veilingsites, maar ik zag dat je er ook roms voor kan krijgen ?
Betekent dat, dat je er geluiden kan bijprikken ?
Dus kan ik bijv. een mo'phatt kopen en er een xtreme lead rom bijprikken ?
 
Ja, je kunt Roms erbij prikken, maar let op dat er verschillende "generaties" en uitvoeringen zijn. De laatste (en beste) generatie van E-MU modules is de Proteus 2000, waarin standaard een rom kaart met 32Mb aan samples zit (of 2x32Mb in het geval van de Orbit 3).

Elke module is uitbreidbaar met 1 extra rom kaart van 32Mb. Stel je er niet veel van voor, het is gewoon een SIMM-achtig geheugen reepje die je ook wel kent uit pc's. Elke Proteus 2000 uitbreiding geeft je dus extra materiaal om mee te werken + nieuwe geheugenplaatsen voor het opslaan van patches.

Je hebt ook nog Turbo uitvoeringen van Proteus 2000 serie. Met deze "upgrade" kunnen er zelfs 3 rom kaarten bij. Heb je totaal dus 128Mb aan ROM samples. De Turbo uitvoering heeft nog wat extra voordelen ook: polyfonie is verdubbeld en je krijgt er wat outputs bij.

Dit alles in natuurlijk erg mooi, ware het niet dat E-MU geen "legacy hardware" meer maakt. Je bent dus overgeleverd aan tweedehands spullen (of voorraad in winkels die geen idee hebben wat normale prijzen zijn ;)). De prijzen van sommige E-MU roms zijn erg gestegen tot soms wel rond de 200 euro of meer voor de zeldzame exemplaren.

Naast de 1u hoge Proteus 2000 serie modules is er ook nog de Proteus 2500 die de kracht van de kleinere modules combineert met een fatsoenlijke control surface (veel knoppen dus) en een uitgebreide sequencer. Ditzelfde geldt voor de meer groovebox-achtige Commandstations (XL7, MP7 etc).

Kijk ook eens op deze informatieve E-MU site :)
 
In tegenstelling tot wat Kwok zegt, zijn de laatste generatie EMU modules uitbreidbaar met niet één maar drie (3) soundroms. In elke module passen 4 roms (een rom kan 32 of 16 MB sounds en patches bevatten - de meeste roms hebben 32 MB), en als je er eentje koopt dan zit er normaal gezien al een rommetje in natuurlijk (vandaar dat je er nog drie kunt bijsteken).

Ik heb zelf een Proteus 2000 en vind de sounds heel goed, deze rom is een allround rom dus je kunt er werkelijk alle kanten mee uit. Ik heb vroeger (in m'n beginperiode) een MP-7 gehad (heeft de Mo'Phatt Rom) en vond dat toen niet fantastisch, maar daar zou ik vandaag misschien anders over denken (was toen, in tegenstelling tot nu, enkel en alleen in één bepaald soort muziekgenre geïntresseerd en de sounds in dat toestel waren niet echt bruikbaar bij die éne stijl die ik per sé wilde maken).
 
Origineel geplaatst door Steven V
In tegenstelling tot wat Kwok zegt, zijn de laatste generatie EMU modules uitbreidbaar met niet één maar drie (3) soundroms.

Dan zal de proteus 2000 al de turbo upgrade "as standard" hebben. De mo"phatt, x-lead en planet earth hebben dat bijvoorbeeld niet, daar kan standaard maar 1 rom bij en heeft een polyfonie van 64 (en geen 128 ).
 
Origineel geplaatst door mc_kwok
Dan zal de proteus 2000 al de turbo upgraded "as standard" hebben. De mo"phatt en x-lead hebben dat bijvoorbeeld niet, daar kan standaard maar 1 rom bij en heeft een polyfonie van 64 (en geen 128 ).

Aha dat wist ik niet. Weer iets bijgeleerd :geslaagd:

EMU heeft trouwens ook keyboards met dezelfde engine (en sounds) als de rack of groovebox versies.
 
Wat mag zo'n synth nu nog kosten ?
Ik wil er namelijk graag een aanschaffen, maar betaal natuurlijk niet graag teveel.
ik zie bijv. een mo'phatt staan voor 175, maar ook voor 400 euro.
En een Proteus2000 zie ik voor 150, maar ook voor 300 euro.
 
Ik heb mijn eigen Proteus voor 300 gekocht, nog niet zo lang geleden trouwens (deze zomer), en vond dat al een heel faire prijs. Sommige mensen doen hem voor de helft weg, dus dan zou je gek moeten zijn om daar niet op in te gaan.

Je ziet trouwens ook soms wel eens een Command Station weg gaan voor 400 euro en dat is echt heel weinig voor een toestel waar je zoveel mee kunt.
 
Na een rondje veilingsites zag ik ook dat je Emu soundcards hebt,
waarbij je alle geluiden van de 2000 serie Emu's op cd kan verkrijgen.

Dat is natuurlijk stukken voordeliger, maar is dat ook net zo goed en/of handig als een fysieke Emu synth ? 8~

Dit staat er op de site van EMU:
Massive Sound Library Included
Proteus X ships with over 2GB of sounds with thousands of presets, including a stunning Stereo Grand Piano, the full Proteus 2000 soundset (includes all 1024 original presets), a Hip-Hop producer bank, Beat Shop 24-bit drums and grooves, and many more.

Expansive Sound Library and Format Support
You can expand your Proteus X with soundsets from some of E-MU's most popular sound modules, like the Mo'Phatt, Virtuoso 2000 and Planet Earth, as well as any CD-ROM from the Emulator X library. Proteus X also supports a host of other sound formats, including EOS, EIII, GigaSampler, Akai, HALion, EXS24, and SoundFont 2.1.
 
Laatst gewijzigd:
proteus x

proteus x

dat is een geluidskaart met proteus x software
bestaat uit de sample lib + emu 0404 geluidskaart
 
TIP!!!!

Let bij goedkope aanbiedingen op of er wel een ROM inzit; ik ken mensen die hem onbewust en ongewild ZONDER rom hebben gekocht

Als je de ROM daarna los wil kopen moet je zoals al eerder gemeld is véééél geld op tafel leggen

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen: Prima machines! vooral de XL-1(turbo) klinkt gruwelijk goed!
 
Origineel geplaatst door MikeJarod
Huh? Wat?

Kan iemand dat uitleggen? 288 verschillende filters? Wat voor filters zijn dat dan allemaal?
z-plane filters
(je had toch een emu kaart, zat daar geen proteus LE ofzo bij?)
 
Nee zat er niet bij, was 2e hands.

Maar kan iemand uitleggen wat die Z-plane filters dan inhouden? Zijn dat dan allemaal variaties op de standaard LP/HP/BP/BR/Comb filters? Zitten er dan ook spannende extra's tussen zoals filter overdrive etc?
 
Een Z-plane-filter is een complexe filterkarakteristiek die kan morphen van 1 model naar de andere. Net alsof je een EQ hebt met een heel aantal banden en dan tegelijk alle frequenties, bandbreedtes en gains kunt veranderen zodat je iets radicaals anders krijgt. Dit kun je voor formanten gebruiken, maar ook voor andere dingen, natuurlijk.

Overdrive - geen idee, volgens mij niet.
 
Back
Top