"Akai S6000 geheugen herkenning...."

gremlin23

Compleet gestoord!
Lid sinds
3 december 2004
Berichten
1.186
Hey guys,

Ik heb vandaag 4 stickjes 64 MB-72Pins-5V-Non Parity Ram geheugen (van Marktplaats) per post binnen gekregen...
Ze zagen er uit als nieuw en lijken het ook te doen. Alhoewel...
Wanneer ik de S6000 weer aan heb gezet krijg ik op het display te zien dat er 138 MB geheugen beschikbaar is..
Dit terwijl ik er zojuist 256 MB in heb gestopt. Voordat ik de nieuwe ram moduletjes erin heb gestopt had ik 138 Mb.
Ik heb een memory check gedaan in de utilities mode van de Akai S6000 en dan wordt er 4 keer 32 mb gedecteerd.
Heel vreemd!
De ram moduletjes zien er betrouwbaar uit. Elk heeft nog een sticker waarop staat: 4 * 16mb= 64 MB Edo Ram.
Het merk van de modules is Hitachi.
Ik had gedacht dat de memory check functie het probleem zou oplossen, maar helaas.
Heeft iemand een idee wat er probleem zou kunnen zijn.
Ik laat de S6000 nog maar even openstaan. Geen zin om dingen weer dicht te schroeven om vervolgens alles weer open te........ Maar, dan kan ik geen muziek maken... Dat is vreselijk!:P

Alvast bedankt!!

Groetjes,

Frederik.
 
Ik heb het zelfde gehad met mijn pc. Had te maken met dubbelzijdig of enkelzijdige geheugenstripjes.
Wanneer je nét de verkeerde hebt, detecteerd het apparaat precies de helft.
En dan maakt het niks uit of het nu merk geheugen is of niet.


:biertje:
 
Twee puntjes:
De Akai heeft liever FPM dan EDO
Akai heeft liever geheugen met 4k aan rows (niet 2k of 8k).
Vooral door een ander aantal rows (andere indeling van het geheugen dus) kan hij nog wel eens minder zien dan erin zit.

Dit is wat ik heb (en wat probleemloos werkt):
 

Attachments

  • akaimem.jpg
    akaimem.jpg
    19,4 KB · Bekeken: 56
Ik had al zo een vermoeden...
Ik had inderdaad al over FPM gelezen.
Reden waarom ik toch voor standaard edo had gekozen kwam door berichten op internet, volgens welke EDO (niet FPM) sneller was dan Edo FPM. Wel blijken er vaker problemen bij de normale EDO.
Uiteindelijk denk ik dat je niks merkt aan het verschil in snelheid.
Ik moet nu maar weer op zoek gaan naar 256 Ram voor mijn S6000.
Kent iemand heel toevallig een plek waar ik deze goedkoop kan krijgen?
Ik betaal niet meer dan 30 euro voor de 4 modules ;)
De 4 stiks die ik gister heb gekregen hadden het net zo goed kunnen doen (=( ) en die hebben mij 15 euro gekost.
 
128 Mb is momenteel eigenlijk ook nog genoeg..

By the way, ik heb dus het volgende te koop:

4 keer 32 MB, EDO, 72 Pins, Parity. Volgens mij ook FPM, moet ik nog even checken. Deze passen in oude akai samplers en Mpc's. Ook in Emu's volgens mij. Misschien in Yamaha, weet ik niet zeker.

4 keer 64 MB, EDO, 72 Pins, Non Parity. Worden in de Akai S5000/s6000 herkent als 32 MB.


:maffia:
 
Ik heb nu iemand gevonden met het volgende ram.
Volgens mij is dit niet goed maar de manual van de s5000/s6000 biedt te weinig info.
Ik kan voor een redelijk prijsje, in een winkeltje in de buurt, het volgende geheugen krijgen (4 modules van 64 mb).

EDO, 60ns, 3v FP 72 Pins.

Waar ik een beetje bang voor ben:

3V ? Hoor ik niet modules te hebben van 5V? Of maakt dit weinig uit? (staat niks over in de manual en internet biedt weinig info as well..)

FP? Dus niet FPM, maar "FP".
Volgens mij waren de modules ook iets anders qua formaat dan degenen die ik nu heb. Ze zijn volgens mij anderhalf keer zo hoog maar wel dubbelzijdig.

Wie begrijpt hier iets van?
 
Je moet inderdaad 5 volt hebben. Als je daar 3 volt geheugen (3.3 volt is het waarschijnlijk) in stopt is de kans erg groot dat het meteen stuk is. En je moet inderdaad FPM hebben en niet EDO. En "EDO FPM" bestaat niet. FPM en EDO zijn twee verschillende soorten geheugen.
 
Das merkwaardig....

Ik heb in mijn S5000 al standaard 2X 64mb Mutec geheugen van, jawel:

64mb PS/2 SIMM EDO en ook nog eens van het type 3,3V.
Dit is toendertijd bij de eerste eigenaar erbij geleverd, maar het werkt als een speer! :confused:
Deze zijn wel 4K btw.
 
Hmmm misschien dat 4k dan het enige criterium is.
Ik ging er alleen maar van uit dat er 5 volt op die bussen stond omdat in de mijne allemaal 5 volt geheugens zitten.
 
Snap ik, vind het voltage nogal een groot verschil....maar het werkt probleemloos.
Je kan natuurlijk ook altijd even een memory check doen via het OS,
weet je meteen of hij alles "ziet", duurt alleen wel even.
 
Ik moet even mezelf corrigeren, want die reepjes van Digital die ik laatst in de mijne gestoken heb, die zijn 16Mx36 ECC EDO. Dat werkt dus inderdaad ook.
 
Back
Top