Balanced/Unbalanced vraag

Als het al zo is zou je eerder denken andersom, want een TS plug in een TRS aansluiting sluit de TR kort.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Als het al zo is zou je eerder denken andersom, want een TS plug in een TRS aansluiting sluit de TR kort.
Je bedoelt de RS denk ik?
 
Origineel geplaatst door etaoin
Als het al zo is zou je eerder denken andersom, want een TS plug in een TRS aansluiting sluit de TR kort.

Je hangt ze aan de ground en dat kan geen kwaad.

Als je in een synth een gebalanceerde kabel steekt "kan" de Ring zich gaan gedragen als een antenne. Maar soit , whatever works :D
 
Origineel geplaatst door Toon
Je hangt ze aan de ground en dat kan geen kwaad.


Een output aan ground hangen kan theoretisch behoorlijk kwaad als hij slecht ontkoppeld is...
 
Origineel geplaatst door etaoin
Een output aan ground hangen kan theoretisch behoorlijk kwaad als hij slecht ontkoppeld is...

Ongebalanceerde kabel:
Je hangt de Ring en Sleeve aan de ground bij de gebalanceerde "input" wat dus van de verschilversterker een gewone niet-inverterende versterker maakt.

Gebalanceerde kabel (bij een ongebalanceerde uitgang in een gebalanceerde) :
De ring hangt nergens aan en kan zich gedragen als antenne.
 
Origineel geplaatst door Toon
Ongebalanceerde kabel:
Je hangt de Ring en Sleeve aan de ground bij de gebalanceerde "input" wat dus van de verschilversterker een gewone niet-inverterende versterker maakt.

Wat ik bedoelde was een ongebalanceerde kabel in een gebalanceerde uitgang. Op een input kan inderdaad weinig kwaad. Maar de meeste uitgangen zullen ook wel voldoende ontkoppeld zijn om zoiets op te vangen.
 
MAAR ...

het kan geen kwaad om in heel je studio gebalanceerde kabels te gebruiken, dus ook voor niet-gebalanceerde signalen??
Maar ik vermoed van wel na de post van HardwareSucks te hebben gelezen.

Dank

Gagarin

PS: het zal alleen wat prijzig zijn.
 
Laatst gewijzigd:
MAAR ...

het kan geen kwaad om in heel je studio gebalanceerde kabels te gebruiken, dus ook voor niet-gebalanceerde signalen??
Maar ik vermoed van wel na de post van HardwareSucks te hebben gelezen.

Dank

Gagarin

PS: het zal alleen wat prijzig zijn.

+....:
Is er een soort "regeling" achter het gebruik van gebalanceerde en ongebalanceerde signalen op apparatuur?
bv. effectentoestellen zijn gebalanceerd, synth ongebalanceerd, ...
of hangt dit gewoon van fabrikant of ... af???

Veel niuewsgierige dank

Gagarin
 
Tijdens het zoeken naar balanced/unbalanced/stereo/mono kabels en wat je nou wel en niet op elkaar kunt aansluiten kwam ik een mooi documentje tegen op internet met wiring diagrams voor diverse type aansluitingen. Zo zie je bijvoorbeeld wat er gebeurt als je een ongebalanceerde kabel aan een gebalanceerde output hangt.
 

Attachments

  • Audio_and_Video_Cable+Connector_Wiring_Diagrams_for_DIY_purposes.pdf
    280,8 KB · Bekeken: 158
Nog wat plaatjes ter verduidelijking :
 

Attachments

  • Balanced_Unbalanced.JPG
    Balanced_Unbalanced.JPG
    53,6 KB · Bekeken: 83
  • Balanced_Unbalanced2.JPG
    Balanced_Unbalanced2.JPG
    52,7 KB · Bekeken: 78
  • Balanced_Unbalanced3.JPG
    Balanced_Unbalanced3.JPG
    131,4 KB · Bekeken: 77
Helaas is er heel veel onvolledige informatie over dit onderwerp in omloop, vandaar dat ik effe wat moet zeiken:

Het 1e plaatje wat Sander02 heeft gepost bevat geen goed gebalanceerde verbinding. Want zoals te zien is in de tekening van balanced to balanced is de afscherming aan 1 kant niet aangesloten (om een aardlus in het audiopad te voorkomen). Hierdoor kunnen electromagnetische stoorsignalen gewoon de schakeling binnen dringen. Deze verbinding heeft geen enkel voordeel tov een normale ongebalanceerde verbinding, en is ook eigenlijk gewoon een ongebalanceerde verbinding.
Voordeel (voor de fabrikant natuurlijk, want er is geen extra opampje nodig voor een degelijke DI input) van deze verbinding is dat je er gewoon ongebalanceerde apparaaten op kan aansluiten.

Bij een goede gebalanceerde verbinding moet de afscherming aan beide zijden aan chassis aarde worden aangesloten, en niet aan de signaal aarde. Signaal aarde en chassis aarde mogen ook maar op 1 plek worden aangesloten: Waar de netstekker het aparaat binnen komt of tussen de afvlak condensatoren van de voeding.
Voor de duidelijkheid: Chassis aarde is de metalen kast en signaal aarde is de referentie spanning van de schakeling.

Meer info hier.
 
Ik begrijp nog niet helemaal wat je nu bedoeld.. als ik zelf een gebalanceerde kabel maak, dan moet ik die toch maken naar het voorbeeld uit m'n plaatje ?

Want zoals te zien is in de tekening van balanced to balanced is de afscherming aan 1 kant niet aangesloten
ik zie ze symetrisch getekend.. waar zit dat verschil dan ?

De info is idd wel oud, komt uit m'n Soundcraft spirit handleiding :D

Bedankt voor je toelichting trouwens
 
even een vraag tussendoor. Veel outboard spul heb ik via inserts aangesloten. De gear zelf is gebalanceerd maar de inserts niet (toch?), is dit sowieso niet mogelijk? op de een of andere manier vind ik het 'zonde' om dit niet gebalanceerd aangesloten te hebben namelijk.
 
even een vraag tussendoor. Veel outboard spul heb ik via inserts aangesloten. De gear zelf is gebalanceerd maar de inserts niet (toch?), is dit sowieso niet mogelijk? op de een of andere manier vind ik het 'zonde' om dit niet gebalanceerd aangesloten te hebben namelijk.

Met normale inserts via een y kabel is dit niet mogelijk nee. Je hebt ook tafels met balanced inserts, deze tafels hebben dan geen enkele insert point, maar dubbele in/out sockets.

Als je tafel dat niet heeft en je wilt toch balanced werken, zul je de inserts moeten laten voor wat het is en je outboard gear tussen je instrumenten en je mixer moeten prikken.

Of tussen al je instrumenten en mixer een patch bay hangen zodat je alle outbord gear er eenvoudig tussen kunt prikken.

Outboard gear op bussen (bijv compressors) inserts overslaan, en de outputs van de bussen (als de mixer de heeft) in je outboard gear gooien en vervolgens weer binnen halen op kanalen van je mixer.

Ik gebruik zelf de inserts ook niet balanced simpel weg om de reden dat je dan kabels prikken blijft, alle aux zijn wel balanced.

Maar veel tafels hebben alleen de inputs balanced, en veel van de outputs (bijv aux sends, bussen sends) zijn niet balanced. Dus dan heb je er nog weinig aan.
 
Ik begrijp nog niet helemaal wat je nu bedoeld.. als ik zelf een gebalanceerde kabel maak, dan moet ik die toch maken naar het voorbeeld uit m'n plaatje ?


ik zie ze symetrisch getekend.. waar zit dat verschil dan ?

De info is idd wel oud, komt uit m'n Soundcraft spirit handleiding :D

Bedankt voor je toelichting trouwens

Je moet ze alleen zo maken als de signaal aarde van het apparaat op de afscherming is aangesloten. Dit is in 99,9% van alle gevallen zo, omdat je dan ongebalanceerde spullen kan aansluiten zonder brom. (De fabrikant is natuurlijk gewoon te zuinig om effe een DI te maken. Eigenlijk te zot voor woorden, want het gaat om een schakelingetje van 1 euro). Nadeel hiervan is dat storingen gewoon je aparaat binnen komen.

Het beste is echter om de signaal aarde los te solderen en de afscherming op het chassis vast te maken, dan heb je namelijk een echte gebalanceerde verbinding (Zoals in de AES48 pdf te lezen is). Magnetische storingen worden dan voorkomen door de twisting van de 2 audio aders en electrische storingen worden dan voorkomen door de afscherming.
 
Back
Top