OPtimalisatie Win XP systeem

cgholland

Stamgast
Lid sinds
11 juni 2005
Berichten
116
Locatie
Amsterdam
HI guys,

Ik vroegm me het volgende af.

Ik heb recentelijk een firewire 410 interface aangeschaft en hij werkt ok.

Nu gebruik ik veel reaktor5 Als stand alone synth in combinatie met min RS7000 Sequencer.

De latency staat op 3 ms, maar ik hoor nog teveel pops en clicks.

Pas vanaf 10 ms wordt dit acceptabel. Weet iemand nog optimalisatie trucjes om de pops en crackeles te reduceren bij een latency van 3 ms ???

Meer grheugen ???

Processor optimalisatie ??

OJa ik heb een centrino laptop di draait op 1.6 ghz met 512 mb geheugen...


Any tips ??

cheers

CGholland
 
Soms helpt het ook om een additionele firewire kaart (pcmcia in jouw geval) aan te schaffen. Ow: en als de driver het ondersteunt om te kiezen welk apparaat er wordclock is: de master/slave configuratie aanpassen.

Ik zelf gebruik een Yamaha 01x op firewire en bij mij werkt het het beste als ik de PC wordclock master laat zijn. Bij andere mensen is dat weer net anders om. Firewire en USB interfaces hangen af van de kwaliteit van de Firewire en USB van de computer, dus als je problemen blijven raad ik je aan om een andere firewire controller te kopen.

Groet,
Joost.

P.S. Die musicxp.net werkt trouwens ook wonderen hoor! Het maakt je machine stukken sneller, stabieler en meer geschikt voor music productie.
 
P.S. Die musicxp.net werkt trouwens ook wonderen hoor! Het maakt je machine stukken sneller, stabieler en meer geschikt voor music productie.

Dit klopt soms, maar lang niet altijd. Heb er pas op het Sonar Forum nog weer veel over gelezen. Ook mijn eigen ervaringen zijn niet zo geweldig met al dat tweeken. Een paar zaken kun je gewoon doen, maar andere kunnen de boel zelfs erger maken dan het al is.

Eerst een Ghost maken en dan gewoon proberen, niet alles tegelijk, maar stuk voor stuk.
Automatische Windows update gewoon uitschakelen, echt lullig als je tijdens je opname ineens merkt dat je pc gaat updaten . . .
Services, gewoon proberen, maar wees voorzichtg.
Windows geluiden uitzetten, eigenlijk een must voor een DAW.
Animaties e.d. ook proberen uit te zetten, kies voor maximale prestaties, maar schrik niet als de prestaties juist achteruit gaan.

Succes, en vergeet die Ghost niet eerst te maken!
 
Heb je al eens geprobeerd welke latencies je haalt in een andere applicatie als reaktor?

Ik gebruik namelijk reaktor 5 op een M-audio Delta44 en kan probleemloos 3ms draaien met gebruik van zowel alle inputs als outputs.

Wat je vergeet aan te geven in je startpost:

Systeemconfiguratie: Wat heb je al gedaan, geoptimaliseerd (of een poging toe gedaan).

Welke programma's heb je geinstalleerd staan en welke daarvan draaien bij het opstarten van windows meteen in het geheugen? (checken met taskmanager).

Verder moet je je denk ik ook realiseren dat je met een laptop niet dezelfde performance gaat krijgen als een goed desktop systeem. Ik draai mijn configuratie met een 4400+ Athlon 64 met 2 Gigabyte geheugen met 7200rpm SATA harde schijven in een RAID opstelling. Een configuratie die je niet snel in een laptop zult zien.

Verder kan ik na talloze experimenten opmerken dat je voor dergelijk gebruik erg weinig resultaat zult halen uit optimalisatie zoals musicxp of de optimalisaties genoemd door Bert ten Hove. Een sequencer als cubase of logic zal door dat soort optimalisaties vaak net even wat meer tracks stabiel kunnen draaien maar een processor intensieve applicatie als reaktor heeft gewoon cpu cycles nodig. En veel ook....

Ik moet ook wel opmerken dat ik niet weet of een dergelijk latency wel haalbaar is als je praat over een firewire interface i.c.m. reaktor. Het hangt er ook erg vanaf of je firewire interface veel processor kracht vraagt om zijn werk te doen of dat het een volledige hardware oplossing is.

Al met al denk ik dat je met 10ms ook wel uit de voeten kunt.......

Is 3ms op laptops per definitie haalbaar?

Ik raad je overigens ten sterkste af om zomaar te gaan proberen wat services uit te schakelen als je geen idee hebt wat je aan het doen bent.

Mocht je er echt mee aan de slag willen is de website van blackviper echt een erg goede bron. Helaas is deze nu down maar een samenvatting van het gedeelte over services kun je
hier vinden.
 
OK thanks Allemaal,

Reaktor is bij mij de zwaarste applicatie, zeker als ik 4 vette synth plus een mixertje heb ingeladen. Fm7 & of absynth draaien moeiteloos onder 3 ms.

Ik denk dat er een groot verschil is in performance tussen interne en externe kaarten. Zeker als de kaart in je computer op je moederboard zit, via pci zal dit allicht uitmaken. Wellicht moet ik op den duur ook gewoon naar een standalone PC met een interne geluidskaart en vet veel processorkracht en 2gig geheugen.

OK tot zover,
 
Back
Top