Computer en de studio

fuse

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
7 juli 2001
Berichten
18.831
Voor degenen die een computer in de studio hebben staan en zich storen aan het geluid of de groote van zo'n (on)ding.

Er zijn diverse vormen van kleine computerkasten of 19" kasten. Zeker een interessant alternatief naast de laptop.

Ze bestaan al langer in diverse vormen. Maar misschien een idee voor de mensen die het wat stiller aan willen gaan doen of ruimte willen maken voor nog een synth erbij. :)
En nu de prijzen van de Pentium 4 dramatisch zijn gestegen kun je voor een leuke prijs zoiets aanschaffen en prima je muziek ding doen.
Let er dan wel even op dat het een Sis chipset heeft en je PCI geluidskaart kaart kan haperen. Maar met een digitale SDIF in/out kan het ook als slave computer heel goed acteren.

http://www.ece-it.nl/articles/shuttle/ss51.htm

http://www.creative-direct.com/slix.htm
 
hij is echt lief.. :)
dit is ook wel leuk om te gebruiken als game, mp3, divx en dvd console voor bij de tv... infrarood keyboard erbij.. aansluiten op de server ofzo.. en goan !
 
Ik werk in de automatisering en ik heb de ervaring dat 19" rack computers beduidend meer herrie maken dan een desktop PC. Er is door de fabrikant meestal wel aandacht besteed aan ventilatoren in de desktop PC om die zo stil mogelijk te houden omdat het apparaat vlak bij je staat. Bij 19" rack uitvoeringen wordt daar geen aandacht aan besteed omdat deze apparaten bedoeld zijn als robuuste servers voor in een aparte serverruimte en dus niet als 'muziekcomputer'.
 
Origineel geplaatst door Martin Peters
Ik werk in de automatisering en ik heb de ervaring dat 19" rack computers beduidend meer herrie maken dan een desktop PC. Er is door de fabrikant meestal wel aandacht besteed aan ventilatoren in de desktop PC om die zo stil mogelijk te houden omdat het apparaat vlak bij je staat. Bij 19" rack uitvoeringen wordt daar geen aandacht aan besteed omdat deze apparaten bedoeld zijn als robuuste servers voor in een aparte serverruimte en dus niet als 'muziekcomputer'.

Dus vervang je zelf je ventilatoren voor stille exemplaren. Simpel toch? Ik bedoel, als je genoeg kennis hebt om je hele PC over te bouwen in een 19" rackmount kast dan kun je ook wel een fannetje vevangen. Andere opties zijn om ze op 7 volt te laten lopen i.p.v. 12 volt, maar dat is meer een onderwerp voor tweakers.net.
 
En nu de prijzen van de Pentium 4 dramatisch zijn gestegen kun je voor een leuke prijs zoiets aanschaffen en prima je muziek ding doen.
Gestegen? Je bedoelde het goed Fuse :D

Ik heb trouwens de overzichten gemaakt van Shuttle Barebones op http://shuttle.ece-it.nl :) Thanx for mentioning it though :halleluja

Zelf ben ik de trotse eigenaar van 2x SV24, SS40, SS50 en eind deze week ook de SS51.

In de SS40 heb ik een tijd lang mijn (ondertussen verkochte) Hoontech DSP2000 zitten. Werkte echt perfect!

Door tijdgebrek (studie en vrijwilligerswerk) ben ik echter weer aan het inleveren op mijn muziekhobby en eigenlijk complete hardwarestudio verkocht. De Hoontech DSP2000 ook dus (was beetje overkill zonder externe gear). Nu is de latency echter vrij brak met gebruik making van onboard AC' 97 en ben ik opzoek naar goede budget oplossing met lage latency qua Asio/Giga. Iemand ideetjes?
Audiotrak Maya/Maya 44 spreekt me wel aan.
Midiman Audiophile 2496 is ook een optie, maar vind ik eigenlijk alweer vrij duur.
SB Live Audigy ... :) Nahh zal vast niks zijn ... prijs is ook veels te hoog.

Tevens betrap ik mezelf op het steeds vaker kijken van DivX en DVD's op mijn PC. Is een 5.1 of 7.1 geluidskaart met decoder misschien een optie? Terratec DMX, Audiotrak Maya 5.1 wellicht een optie?
 
check de hoontech DSP24 eens...er is ook een value van...
 
Weet ik. Maar nogal duur voor wat die te bieden heeft. 150 euro bij Thomann terwijl de Audiotrak Maya 79 euro kost. Hmmm waarom vraag ik het eigenlijk? Nouja heeft iemand er een Audiotrak geluidskaart? Hoe bevallen ze?
 
die audiotrak is niet 24bits voorzover ik weet
 
Ja gestegen, gedaald. Wat maakt het uit. ;)

Maar als zo'n computer een digital spdif out heeft dan kun je met VST link relatief makkelijk een extra kastje met CPU power gebruiken om je 'greed for CPU cycles' te botvieren.
 
Origineel geplaatst door fuse
Maar als zo'n computer een digital spdif out heeft dan kun je met VST link relatief makkelijk een extra kastje met CPU power gebruiken om je 'greed for CPU cycles' te botvieren.
True ... behalve dat de latency voor softsynths dus zuigt, dus zou niet weten waarom je het dan zou willen?
Hmmm misschien voor audiotracks? :o: :stupid Goodpoint there!
 
Voor ieder die een stille computer wil heb ik wel wat praktijkervaringen die ik kan delen.

Dat 19" behuizingen wat meer herrie maken klopt idd. Verder zorgt het metaal voor resonantie. Om dit tegen te gaan kun je speciale kurkmatten aan de binnenkant plakken of "magic fleece" (gebruik ik zelf). Dat is een soort samengeperst tapijt uit meerdere lagen wat je op alle plaatdelen plakt.

Ventilatoren zijn ook heel belangrijk. De cpu koeler kun je vervangen door een Zahlman cooler. Dit bestaat uit een grote waaier van puur koper en een grote, losse ventilator die weinig toeren draait. Zeer effectief en voor mensen met een amd processor nog betaalbaar ook. Die voor een P4 zijn onbegrijpelijkerwijs wat duurder.

De voeding kun je vervangen door bijvoorbeeld een Enermax voeding met variabel toerental. Tevens kun je achter nog de maximum snelheid van de ventilator regelen.

Dan het allerbelangrijkste. De harde schijf. Als je niet weet waar die pokkeherrie vandaan komt: in negen van de tien gevallen is het de harde schijf. Helaas werk ik met verwisselbare schijven ivm een "rommel maar aan" windows en een "muziek os" waar dus niet mee gerommeld wordt. Gebruik je geen verwisselbare schijven stop ze dan in een harddiskbehuizing van silent systems en ziedaar, je computer is letterlijk geluidsdood gemaakt.

Als je wat zuinig met je geld om moet springen begin dan bij de harde schijven. Die maken het meeste lawaai.
 
Back
Top