de slechtste rompler (synth!!!) ever?!

Hoe kun je daar nou over oordelen als je nog nooit alle romplers bij elkaar hebt vergeleken?
 
Origineel geplaatst door Bartology
Iedere synthesizer is zo goed als zijn gebruiker!!

Maar als een goede gebruiker een slechte synth goed gebruikt blijft het een goed gebruikte slechte synth:geslaagd:
 
Re: Re: de slechtste rompler (synth!!!) ever?!

Re: Re: de slechtste rompler (synth!!!) ever?!

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
"Allerbeste" of "allerslechtste" zijn totaal irrelevante begrippen in de muziek. Als iets geluid maakt kan in principe gebruikt worden om muziek te maken. Een "slechte" synth kan dan juist weer leuk zijn vanwege zijn eigen karakteristieken. Laten we wel wezen: de TB-303 was eigenlijk ook gewoon een beroerde bas-synth.

De vraag was ook: "Wat VIND je de beste rompler", niet wat IS.

Quasimidi Quasar...
Wat een bak ellende, zo dof als wat...

Mijn slechtste synth (achteraf) is de Raven-Maxx (is dus een rompler)... samples zijn wel mooi op zich, sequencer ook maar filters zijn nauwelijks de naam waard. Als die nou vetter waren zou ik het een prima bak vinden. Toch heb ik er veel plezier aan beleefd en vanwege de nieuwprijs die ik destijds betaald heb (2700 harde Duitse Marken in 1997) doe ik hem niet weg.
 
op stip met nummer 1 :D Roland D10. wat een stuk ellende. 1 voordeel: hij's van staal dus hij zinkt goed als je m' in het kanaal mikt. ARGH. Toetsen: sponzig. Ellendige pitchbender-mod stick. Sound is echt heeeeeel...ruk. Ik had eerst eentje als 2e toetsenbord voor midi, snel verkocht. Toen had ik voor onze bandtour/vakantie in zuidfrankrijk weer een goedkope solide controller nodig, en er kwam er eentje voorbij voor een schijntje. Gekocht. Alles deed 't. Bij terugkomst geruild met de keybo-versterker van onze geluidsman. Die kreeg ik dus heel snel weer terug, interne sounds deden het niet meer. Wellicht dat gewoon de batterij kaduuk was, geen idee, in elk geval, verkocht aan iemand die er 'industrial' mee ging maken in Enschede.

Ik kom verder niet uit de voeten met KORG romplers. D'r gebeurt van alles als je een toets, en ik wil zelf spelen, niet de synth voor mij. Bovendien heb ik een hekel aan veel reverb, dus die schakel ik uit: resultaat: sound weg. Heb zelf kortstondig een M3R gehad...huuuuuuuuu. Enigszins ervaring met de N364 en Triton...alles zelfde probleem. Sommige sounds van de X5D gaan wel.

In het hoekje "eigenlijk niet echt mooi", de AKAI VX90. Ik kan me voorstellen dat iemand er wel wat mee kan, maar ik vond m veel te agressief en schril klinken. Wel goed gebouwd.
 
Wersi Max-1. De bediening was vreselijk, de geluiden zo mogelijk nog erger.
Inhoudelijk van het niveau 'dog bark', klankmatig van het niveau 'Korg M1 die van de trap is gevallen'.
Oorspronkelijk dacht ik nog "zit er een MIDI ingang op, dan is-ie bruikbaar voor me" maar uiteindelijk heb ik 'm voor een prikkie weggedaan aan een medeforummer.
Dit teneinde het ding een zo pijnlijk mogelijk uiteinde te bezorgen in de vorm van circuitbending.
Ik hoop dat de soldeerbout een paar keer is uitgeschoten! }:|
 
In het hoekje "eigenlijk niet echt mooi", de AKAI VX90. Ik kan me voorstellen dat iemand er wel wat mee kan, maar ik vond m veel te agressief en schril klinken. Wel goed gebouwd.

Sinds wanneer is de VX90 een rompler?
 
Origineel geplaatst door smackos
Kawai K1

die vind ik dan wel erg dun, maar het gebakje is toch zeker wel in staat wat leuks te doen. die menu's zijn alleen gruwelijk.

dat pookje is vet.

er zullen toch wel ergere synths zijn dan de k1 (toch jongens......) 8D

bliepbliep
 
Origineel geplaatst door Formant
Evolution EVS-1, waarschijnlijk de grootste baggerbak die ik ken met additive, subtractive en FM synthesis.

Is dus geen rompler, maar wel de mooiste synthesizer die je voor een tientje kunt krijgen.

Het eerste ding dat ik had was een Roland U220 en ik heb nooit meer een apparaat gehad waar ik zoveel mee gedaan heb als dat. Daarna een tijdje geen enkele rompler meer gehad en toen ik er weer een beetje aan begon vond ik ze ALLEMAAL kut. Een flinke vent programmeert z'n sampler toch?
 
Roland D-20...wat metalige en dunne klank.
Was m'n eerste synth en had/heb er een editor bij voor op de atari, waarmee je makkelijk eigen sounds kan creeeren.
Heb em altijd bewaard omdat het m'n enige synth is met velocity en aftertouch+ seq.
Gebruik hem dan ook als masterkb., maar wat schetst m'n verbazing... de juno-2 heeft ook aftertouch en velocity...hmmm. juno-2+pg300 dan maar?!!?
 
ehm in mijn zoektocht naar een keyboard kwam ik op de volgende types:

Roland Em-serie en EXR serie...

wat een baggerzooi..... kan me van school herinneren dat er een oude e-96 stond
vond de sound toen al bagger en het klavier nog erger same shit bij de em/exr serie

korg PA serie... sounds waarik niets mee kom lelijk van layout en ook kut toetsenbord...

toch maar een PSR 3000 gekocht toen..........
:D :doei:
 
Origineel geplaatst door Stage73
op stip met nummer 1 :D Roland D10.

Naast de VX90 is ook de D10 (of de D-110) niet echt een sampleplayer maar juist een hybride synth. Hij bestaat uit een volledig analoog gedeelte maar kan inderdaad ook korte attack- of loopsamples afspelen.
 
Origineel geplaatst door keyz
ik werk nog nietzo lang met synths, maar welke ik kut vond klinken was de alesis Q reeks en ook de Fusion


Ja, lache, waar de Q voor stond, snap ik nog steeds niet...er zat helemaal geen resonantie op het filter en de helft van de presets heette BasQ of PadQ, etc. Toch heeft de S4 en Q serie de helderste samples van bijna alle romplers die zelfs digitaaal konden worden uitgestuurd (48Khz). Dus wil je een schone sample, dan moet je deze bakken hebben: met een analoog filter en een buizencompressor heb je een geluid als een huis...my 2cnts ;)
 
Origineel geplaatst door Sjaak
1) Met iedere synth valt muzikaal gezien iets te doen...dus als je synth bagger klinkt ligt dat aan jezelf
2) Alle synths zijn bagger...anders had iedereen dezelfde gehad

Prettig weekend :)

Met de eerste stelling kan ik nog wel wat maar die 2de slaat helemaal nergens op.
Ik weet zker als iedereen 5 gratis synths zou mogen uitkiezen er erg veel dezelfden zouden worden gekozen.

Ergo, niet alle synths zijn bagger
 
Origineel geplaatst door Sjaak
1) Met iedere synth valt muzikaal gezien iets te doen...

Dat klopt ...

Maar : dus als je synth bagger klinkt ligt dat aan jezelf

klopt niet
 
Origineel geplaatst door Bass
Dat klopt ...

Maar : dus als je synth bagger klinkt ligt dat aan jezelf

klopt niet

ach, bagger kan het ook erg goed doen.. kijk maar naar de tb303 :D
 
Origineel geplaatst door Sjaak
1) Met iedere synth valt muzikaal gezien iets te doen...dus als je synth bagger klinkt ligt dat aan jezelf
2) Alle synths zijn bagger...anders had iedereen dezelfde gehad

Prettig weekend :)

Die tweede ben ik het niet mee eens... alle synths zijn bagger omdat al je geld erin gaat zitten! ;)
 
Origineel geplaatst door lcasei
Voor mij was de proteus1 de slechtste rompler.
Sommige klanken waren O.K. maar je kon er verder niet veel me doen, en had helemaal geen filter.

voor die tijd waren het anders zeer revolutionaire klanken en gewoon erg goed voor de prijs. Enige alternatief destijds was kurzweil. Maar die hielden het alleen maar bij beetje het standaard spul (pianos, stijkers, blazers, gitaar etc.)
Emu had tenminste ook andere dingen als de fairlight en synclavier sounds, ethnic stuff, oude dingen (vintage stuff. Leads, pads etc. maar ook rhodes, wurlie, trons, clavinets etc.) dus voor die tijd zeker revolutionair. Bood veel meer aan soort geluiden dan roland, yamaha en co deden.
 
Back
Top