Cubase SX3 crash bij afsluiten en nieuw project

mc_kwok

Proffessjonel Zeezoogdier
Lid sinds
8 juni 2004
Berichten
3.125
Locatie
Katwijk
Het volgende vage is sinds kort aan de hand bij mij in Cubase (bijgewerkt tot laaste versie):

Ik start Cubase en open een nieuw project (m.b.v. een zelf gemaakt template)
Na wat nutteloos frotten besluit ik toch maar overnieuw te beginnen met een nieuw project
Crash. Programma sluit af.

Ditzelfde gebeurd bij het afsluiten van cubase (op normale wijze dus). Ik druk op het kruisje om Cubase af te sluiten en boem!

Als ik vervolgens Cubase opnieuw start, zijn mijn Asio settings verdwenen. Cubase heeft nu "ASIO multimedia driver" geselecteerd in plaats van "ASIO 2.0". Als ik dan de Asio settings terug zet op "ASIO 2.0" krijg ik de melding: Asio 1010 load failed.

Wat heb ik al geprobeerd
- Cubase herinstalleren
- Template opnieuw aanmeken, alsmede asio connections e.d.
- Driver reinstall van de ESI ESP 1010 geluidskaart

Waar zou ik de oorzaak kunnen vinden? Is dit een Cubase gerelateerd probleem of moet ik het in de hoek van mijn geluidskaart zoeken?

Ik draai op een zo clean mogelijke Windows XP (SP2) versie, met alleen Cubase en wat bekende vst's. Ik kan me niet herinneren iets geinstalleerd te hebben dat dit mogelijk zou kunnen veroorzaken.

De geluidskaart is ook bijgewerkt met de laatste driver en dat werkte voorheen altijd goed.
 
Zou ook kunnen liggen aan je laatste update.

Heb zelf de ervaring ook dat nieuwe drivers rotzooi kunnen veroorzaken.
Heb zelf toen lang lopen zoeken naar een probleem dat werd veroorzaakt
door de driver van m'n Powercore card.

Kan ook liggen aan je laatste Cubase update. Ik zit nooit aan de computer
genageld om de laatste update te downloaden (of het moet een major update zijn)
Ik neem hem pas in gebruik wanneer ik geen klachten om me heen hoor. (na maanden)

Het kan ook liggen aan een 'geleende' plugin die je sequencer in de soep laat lopen.
Ga eens na wat je er als laatste hebt op gezet.


gr. Tom
 
En systeemherstel moet je uitzetten.
Is één van de tweakdingetjes van een muziekpc.


gr. Tom
 
Plugins die ik gebruik zijn freeware, zoals drumatic en superwave P8. Daar verwacht ik geen schade van.

Misschien dat de laaste Cubase update er iets mee te maken heeft. Zou kunnen. Wat betreft Cubase SX ben ik erg voor updaten vanwege de nieuwe features die intrede doen. If it ain't broken, don't fix it gaat dus niet op in dit geval, ik update gewoon :)

Systeemherstel vind ik echt een paardemiddel. Misschien dat ik die optie al uit had gezet, anders kan ik dat als laaste nog eens proberen als ik verder niets meer weet.

Ik maak voor deze XP install geen gewoonte gebruik te maken van internet. Af en toe kijk ik op cubase.net of synthforum, maar that's it. Ik zoek het dus ook niet in de hoek van virussen en spyware. Verdenk me er dus niet van dat ik zo'n koekwous ben die cracks ga zitten zoeken voor vst's in een muziekomgeving. 8o)

Overigens heb ik al van verschillenden gehoord dat ze dezelfde symptomen hebben gehad (maar niet alle die ik als probleem heb omschreven), al dan niet met eerdere versies.
 
Hee ik heb die problemen ook gehad. Elke keer als ik Cubase afsloot, crash. Was standaard. Echter sinds de 3.1 update is het bij mij nog maar 1 keer voorgekomen (paar dagen geleden was dat). Dus bij mij is het na de laatste update juist radicaal afgenomen... Daar zou je misschien uit kunnen afleiden dat Cubase zelf niet het probleem is? Maar ik weet het ook niet, ik heb verder geen verstand van dit soort vage shit. :)
 
Origineel geplaatst door Flesje
Hee ik heb die problemen ook gehad. Elke keer als ik Cubase afsloot, crash. Was standaard. Echter sinds de 3.1 update is het bij mij nog maar 1 keer voorgekomen (paar dagen geleden was dat). Dus bij mij is het na de laatste update juist radicaal afgenomen... Daar zou je misschien uit kunnen afleiden dat Cubase zelf niet het probleem is? Maar ik weet het ook niet, ik heb verder geen verstand van dit soort vage shit. :)

Het probleem kan ook je windows configuratie zijn... Ik had mijn PC 3 jaar niet ge herinstalleerd.
Totdat ik Cubase SX 3 wilde installeren.. dat ging gewoon niet..

Een herinstall van XP loste het op...
 
Veel verser dan deze XP install kan het bijna niet zijn. :). Nogmaals, alleen Cubase geinstalleerd en een paar vst's. En dat was al een tijdje terug. Ik begrijp er echt niets van maar ga er binnenkort nog maar eens induiken.
 
...heb je genoeg freespace op je HD? (ivm virtueel geheugen)

...en , in het ergste geval? werken al je geheugenbanken nog wel?

dat was bij mij een jaar geleden het grote probleem met exact dezelfde symptomen...
 
Problem solved (thanks to quifster!). Al is het echte probleem me nog niet helemaal duidelijk (hoewel het zeker met de Cubase ASIO configuratie te maken heeft).

De snelste oplossing is het backuppen en vervolgens leegmaken van de steinberg folder in je local settings map (Win XP). Moet je daarna natuurlijk wel weer van alles instellen als je Cubase opstart.
 
Back
Top