Kat in de zak? (yamaha ns10m)

Daredevil

Stamgast
Lid sinds
17 mei 2005
Berichten
376
Locatie
Purmerend
Ik heb een paar yamaha ns-10m monitors gekocht uit duitsland
(tweedehands uiteraard) En nog in hele goede staat, optisch dan.
Het gaat om een "matched pair" die ontwropen is voor horizontale plaatsing.

Mijn vraag is dit.. Die dingen klinken niet.
Ja, ik wist wat ik in huis haalde, ik las al overal dat ze niet echt prettig in het gehoor liggen,
maar toen ik ze zelf beluisterde dacht ik eerst whut!? zóooo slecht?
Bas klinkt als een stuk karton en het mid is erg schel. vocalen klinken dan juist weer heel erg goed en open
op die dingen.

Klopt dit geluid een beetje? Of heb ik een kat in de zak gekocht?

Is er een manier om te testen of die dingen nog wel klinken zoals ze horen te kllinken?
Want ik begin me toch te twijvelen .. Ik heb ook geen referentie materiaal oid.

Kun je ze ergens laten doormeten of ze nog goed zijn en dan het grafiekje vergelijken met een
officiele yamaha ns10m schema ofzo?

Dank.
 
één van de hoofdeigenschappen van de ns10 is niet dat ze extreem goed klinken, maar dat "als het goed klinkt op een ns10, het overal goed zal klinken"

...naar mijn ervaring
 
Zoals je de klank beschrijft, klinkt het alsof ze authentiek klinken.
Je beschrijft exact mijn eerste reactie toen ik ze voor het eerst hoorde
(in de vorige eeuw). Het blijft even wennen.

Er zijn nog zat studio's die de 10's als referentie hebben, check even op het net
en vraag dan of je ze even A/B mag vergelijken.

Pas op!!! de tweeters zijn erg gevoelig voor overbelasting (pieken)
je blaast ze zo weg.
 
Ik zou nooit NS-10's als hoofdreferentie gebruiken. Maar naast een set goede monitors zijn ze wel erg nuttig. Langs de andere kant kan je net zo goed een paar rotte hifiboxen kopen als referentie ... (zal ook wel goedkoper zijn dan :D)
 
Bedankt voor de reacties tot dusver 8)

Origineel geplaatst door JazzMann
één van de hoofdeigenschappen van de ns10 is niet dat ze extreem goed klinken, maar dat "als het goed klinkt op een ns10, het overal goed zal klinken"
...naar mijn ervaring

Ja dat wist ik al wel voordat ik ze in huis haalde. maar dat zo slecht zouden klinken was ik niet op voorbereid :D
Ik vraag me af hoe mensen daarop kunnen mixen.. vocals worden veels te ver naar de voorgrond getrokken.
Dus als het "OK." klinkt op een ns10m dan trek je de vocals eigenlijk naar de achtergrond?

Origineel geplaatst door midisys
Zoals je de klank beschrijft, klinkt het alsof ze authentiek klinken.


:D

Er zijn nog zat studio's die de 10's als referentie hebben, check even op het net
en vraag dan of je ze even A/B mag vergelijken.

Pas op!!! de tweeters zijn erg gevoelig voor overbelasting (pieken)
je blaast ze zo weg.

Zouden studios dat zomaar toelaten, dat ik met een ns10m onder me arm aan kom zetten?
Ik denk dat ik gewoon es wat studios in amsterdam en omgeving ga bellen :D
(Zou het wel gaaf vinden een een pro-ingerichte studio van binnen te zien)

Origineel geplaatst door apollo
Ik zou nooit NS-10's als hoofdreferentie gebruiken. Maar naast een set goede monitors zijn ze wel erg nuttig. Langs de andere kant kan je net zo goed een paar rotte hifiboxen kopen als referentie ... (zal ook wel goedkoper zijn dan :D)

Ja dat was mijn bedoeling ook, maar ik snap nog steeds niet dat mensen op die dingen kunen mixen.
Maar ik heb dan ook nog 0 ervaring met afmixen, alhoewel, gek genoeg is mijn ervaring met afmixen tot nu toe op
hifi boxen, maar dat kan toch niet goed zijn?
Ik maak beats en luister af met 2 oude grote vloerstaande sony's en een eq ertussen, alles zo vlak mogelijk gemaakt
(kannniet, maar toch) en me mixen vertalen best goed als ik ze beluister in een buurthuis
met grote bose monitors :P Maar hoe ken dat nou weer?

Origineel geplaatst door bliepertronic
als die kat een beetje dof klinkt als of ie inderdaad in de zak zit dan zijn onmiskenbaar je tweeters opgeblazen

=( uh-ooooh.. Mwa, die tweeters klinken anders nog behoorlijk scherp..
veel teveel vind ik zelfs. Ik maakte me eigenlijk alleen zorgen om die bass.
DIe klinkt nl. als een stuk karton :D

Zijn dit nou de NS-10m Blues ?????
 
Hier een artikeltje dat zo'n beetje mijn ervaring opsomt:

http://www.cdmasteringservices.com/ns10nearfieldmonitors.htm

Ik ben simpelweg gewend geraakt aan de NS10's. Dat duurde wel lang en pas toen ik een andere, neutralere en krachtigere versterker erop aansloot leek het beter te gaan. Ook de tip die ik ooit van iemand kreeg (en die ook in het artikel staat) deed wonderen: mix op een laag volume.
Ik zou het niet meer anders willen. Althans, voorlopig niet... Wel staan ze bij mij bijna altijd uit en gebruik ik ze louter als referentie bij het afmixen, het zijn vermoeiende speakers om lang naar te luisteren. De rest van de tijd gebruik ik Magnat Vector 11 hifi speakers.
 
Er zijn tal van studio techneuten die je graag willen helpen, vraag maar eens rond.

De tip van Chinetti is een hele goeie, afmixen op laag volume, want dan hoor je meer diepte in het geheel.
Wil je een mix maken voor Dance/Trance, check dan het laag op een groot systeem om vooral het
laagfrequente gebied te beoordelen.

wat betreft de gevoeligheid van de NS10 tweeters let ook op hoogfrequente peaken door het aan en uitzetten
van apparatuur en instrumenten. m.a.w. zorg ervoor dat je altijd als laatst je monitor versterker aanzet en je
volumeknop op 0. Voorkomt een hoop ellende.

De plaatsing van monitoren en de frequentie eigenschappen van je luisterruimte zijn ook erg belangrijk.
Je kunt hier genoeg info over vinden op het net.

suc6
 
Origineel geplaatst door midisys
Er zijn tal van studio techneuten die je graag willen helpen, vraag maar eens rond.

De tip van Chinetti is een hele goeie, afmixen op laag volume, want dan hoor je meer diepte in het geheel.
Wil je een mix maken voor Dance/Trance, check dan het laag op een groot systeem om vooral het
laagfrequente gebied te beoordelen.

wat betreft de gevoeligheid van de NS10 tweeters let ook op hoogfrequente peaken door het aan en uitzetten
van apparatuur en instrumenten. m.a.w. zorg ervoor dat je altijd als laatst je monitor versterker aanzet en je
volumeknop op 0. Voorkomt een hoop ellende.

De plaatsing van monitoren en de frequentie eigenschappen van je luisterruimte zijn ook erg belangrijk.
Je kunt hier genoeg info over vinden op het net.
suc6

Echt bedankt voor de tips! :P
Ik was een beetje verbaasd wbt. afmixen op laag kamermuziek-volume met de ns10's. Maar het zal wel :)

Tja, ik denk dat ik maar es een redelijke studio-versterker ga kopen, liefst eentje waarmee ik kan switchen tussen
2 paar luidsprekers. Al vind ik die niet zo gauw gek genoeg.
Dat ik de Ns10's aan heb gesloten op een normale huiskamer sony-versterker ljikt me ook niet heel erg professioneel =( (schaam schaam)
Mischien maakt het wat uit als ik een betere versterker koop?
 
Daredevil, leuke interesses heb je:

Interesses scratcher, lockpicking, fotografie, boksen en daniëlla a-tjak

Mochten de studios in de buurt je verzoek afwijzen kun je toch altijd nog ff langs gaan en zelf ff op onderzoek uit gaan, na kantoor uren }:|
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Daredevil, leuke interesses heb je:

Interesses scratcher, lockpicking, fotografie, boksen en daniëlla a-tjak

Mochten de studios in de buurt je verzoek afwijzen kun je toch altijd nog ff langs gaan en zelf ff op onderzoek uit gaan, na kantoor uren }:|

=( :D
 
Back
Top