DIY Buizen Synth Ofzoiets

Origineel geplaatst door anoniempje
ziet er erg interresant uit :biertje: , ik had dit topic al een tijd niet meer gevolgd eigenlijk maar ga hem nu nog eens nalezen.

Heb je niet eens een email notificatie op deze topic dan :D :D , ach verlopig ben ik nog niet klaar, als deze VCO werkt dan ga ik er nog een bouwen, daarna ga ik een VCF maken, wordt een ladderfilter en daar zitten ook iets van 8 buizen in, en dan nog een VCA, LFO...enz.
Moet ook maar nog aan de kast beginnen waar de zooi inkomt.

Oh ja nog een tip, als iemand Alpha potmeters gaat gebruiken, hou er rekening mee dat die assen iets dikker zijn dan de normale 6mm, schijnbaar Amerikaanse (?) 6mm want de knoppen die ik bij Conrad besteld heb passen niet :frons: , kan je lekker al die knoppen staan uitboren met 6.5mm, wat heel voorzichtig moet gebeuren, als je boor vastslaat en dat doet ie op het schroefgaatje van de knop, dan is je knop ook naar ze kl*ten.

Plaatje achterkant, die sub D bus is de voedingaansluiting,
 

Attachments

  • vco proto module achterkant bijna af.jpg
    vco proto module achterkant bijna af.jpg
    92,7 KB · Bekeken: 49
Trafootje is binnengekomen, alleen jammer dat er maar 1x 15VAC op zit terwijl ik om 2x 15VAC heb gevraagd, nou ja mailtje gestuurd naar trafofabriek, ik hoor het wel...:erm:

Is een flinke jongen, hij kan zo'n 70 ECC's (dubbeltriodes) van (6,3VAC bij 22Amp) gloeistroom voorzien, en geeft 275VAC,150mA aan anodestroom, genoeg voor die 140 triodes.
En 2x15 (1x15 in dit geval dan) bij 1,5 Amp voor de transistors.

Op het foutje na, een mooie trafo....
 

Attachments

  • trafo met maar 1x15vac.jpg
    trafo met maar 1x15vac.jpg
    49,7 KB · Bekeken: 48
Wat een wereldbedrijf, die Automatic Electric Europe , 1 mailtje dat de trafo verkeerd gewikkeld is, en zonder enige discussie een mailtje terug dat ze een nieuwe voor me gaan wikkelen, goeie service die je niet snel meer tegenkomt tegenwoordig, bij Conrad zeiken ze al om een onderdeeltje van 30 eurocent....

Klasse, dus mocht je een trafo nodig hebben, AE doet niet moeilijk en ze zijn niet echt duur, de mijne was nog geen 70euro, is niet duur voor een speciaal gewikkelde trafo van 250VA en bijna 10kilo en een goeie service:) .

Wilde ik ff kwijt...;)
 
Origineel geplaatst door richard2000
Wat een wereldbedrijf, die Automatic Electric Europe , 1 mailtje dat de trafo verkeerd gewikkeld is, en zonder enige discussie een mailtje terug dat ze een nieuwe voor me gaan wikkelen, goeie service die je niet snel meer tegenkomt tegenwoordig, bij Conrad zeiken ze al om een onderdeeltje van 30 eurocent....

Klasse, dus mocht je een trafo nodig hebben, AE doet niet moeilijk en ze zijn niet echt duur, de mijne was nog geen 70euro, is niet duur voor een speciaal gewikkelde trafo van 250VA en bijna 10kilo en een goeie service:) .

Wilde ik ff kwijt...;)

er zijn inderdaad bedrijven waar je versteld staat van de service, zeker in deze tijden kom je ze nauwelijks meer tegen helaas, ook bestel winkels geven vaak pas service nadat je je gezicht hebt laten zien.
 
Idd, zo heb ik nog een ervaring met een mobo die 1 jaar weg is geweest ter reparatie, of bij Conrad waar je bij elke bestelling wel een verkeerd geleverd onderdeel krijgt, is zo'n gezeik met retouren dat je het maar opnieuw besteld, of haalt bij de electronicaboer..., je schrikt gewoon bijna als je nog goede service krijgt tegenwoordig, maar gelukkig bestaan ze nog.
 
trouwens, een kapot mobo mag 9 van de 10 keer opgestuurd worden naar de fabriek, ik had een asus en is na anderhalf jaar kapot gegaan, (vraag me niet waarom maar bij mij gaan er makkelijk 2 in het jaar kapot) heb hem terug gestuurd en een paar maanden later een nieuwe opgestuurd gekregen, ik had zelf allang een zelfde vervangende gekocht want ik ga daar niet op wachten natuurlijk, maar ik heb nu wel een exact dezelfde reserver liggen
 
Update, lekker vlot na 4 jaar :D.
Door wat verhuizingen enzo heeft het in de ijskast gestaan en een half jaar geleden maar eens uitgepakt en verder gegaan waar ik gebleven was.
Nou dat werkte eigenlijk voor geen meter, trackte slecht en niet stabiel te krijgen, de temp drift lag meer in octaven dan een paar nootjes...
Dus ben eigenlijk een beetje opnieuw begonnen maar het basic ontwerp is weinig veranderd, alleen de koppeling tussen de log.amp en het buizen VCO is totaal veranderd en de CV summing is vereenvoudigt dus heb daarvoor ook een nieuw printje gemaakt, het buizenspul zit nog steeds in een chasis.
Daarmee is het best een goed en stabiel VCO geworden, sta er zelf verbaasd van hoe stabiel die nu eigenlijk is, er is amper opwarm tijd en de tracking is net zo zuiver als mijn 101, het bereik is zo'n 8 octaven zuiver, vanaf 16Hz tot zo'n 4096Hz, met een kleine foutmarge haalt ie zo'n 15 octaven, van 1Hz tot 32 zoveel Khz, en temp.drift is er bijna niet.
Heb alleen nog het zaagtand, blok had ik al maar die gaat ook eerst door de molen.
Maar genoeg gelult nu, wavje, eerst fragment is C vanaf 1Hz tot 32Khz in stappen van 1 octaaf, daarna arpje gestuurd vanuit de 101 (nee ik ga niet zelf spelen, wil jullie geen hoofdpijn geven) en daarna samen met 101, kan je een beetje de gelijke tracking horen, en nog wat plaatjes.
 

Attachments

  • Test zaag.wav
    4,7 MB · Bekeken: 42
  • 100_1025klein.JPG
    100_1025klein.JPG
    86,7 KB · Bekeken: 41
  • 100_1041kl.JPG
    100_1041kl.JPG
    62,1 KB · Bekeken: 39
  • 100_1064kl.JPG
    100_1064kl.JPG
    93,2 KB · Bekeken: 42
  • 100_1070kl.JPG
    100_1070kl.JPG
    81,5 KB · Bekeken: 37
Back
Top