Rocktron Preamp met foute voeding??

MokuM

Jwz
Lid sinds
28 mei 2005
Berichten
1.395
Locatie
Zaandam
Een vriend van me had wat gear liggen wat hij niet gebruikte dus ik kreeg t in me handen geschoven zo van :" Jij speelt gitaar dus misschien heb je hier wat aan" ... Een HUSH/Rocktron Pro G.A.P. v2.0 Programmable Preamp... maar zonder voeding... dus even de achterkant gelezen en daar staat 9VAC/1400mA... Ik vandaag een adaptertje gekocht:

Input: AC100-240V 800mA 50Hz/60Hz
Output: 5-24V
max. Current: 1.5-4.0A

Tabelletje gelezen: 9V - max 3A dus ik denk dat moet ik hebben (let wel: ik ben een leek op dit gebied)...

Maar na inpluggen en aanzetten geeft de LED allemaal rare tekens en de lampjes gaan willekeurig aan en uit... Foute boel, dus gelijk weer uitgezet voordat de buurt zonder stroom zit.... De manual gedownload van Rocktron.com maar daarin wordt alleen gesproken over 110V (US) of 220V (EU) wat mij niets zegt aangezien een "Adapter" een voltage omzet naar iets waar het apparaat om vraagt (9Volt blijft 9Volt).... Iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan?

PS: Er zit ook een Phantom Power aansluiting op, 9VAC/DC... geen idee wat ik daarmee moet (is voor mics alleen toch?)...

Groet,
Jamie.

..oh en de Akai EX90R maakt t goed ;) (ook erbij gekregen zonder voeding)
 
Laatst gewijzigd:
Je Rocktron heeft AC spanning nodig, dat is wisselspanning. Uit je adaptertje komt DC spanning, oftewel gelijkspanning. Dat werkt helaas niet met elkaar samen. Je hebt verder niets gesloopt, maar je hebt dus een AC/AC adapter nodig om die Rocktron aan de praat te krijgen. Zulke adapters kun je met een beetje mazzel bij een goede electronicazaak nog wel krijgen, maar ze worden wel steeds schaarser.
 
Re: Rocktron Preamp met foute voeding??

Origineel geplaatst door MokuM
...dus even de achterkant gelezen en daar staat 9VAC/1400mA...

Hoe bedoel je scheel? :D Het staat er gewoon!
Thnx voor je reply... Ik heb een thread gevonden hier op SF waar het over AC adapters ging Link voor de geintresseerden, idd moeilijk aan te komen zeggen ze daar maar Hecke op de Ceintuurbaan (Amsterdam) schijnt ze te hebben (hopelijk 1.4A of hoger), dus daar ga ik even langs vd week...

groet,
Jamie.
 
Hoezo moeilijk aan te komen?. Een AC adapter is niets anders dan een transformator in een kassie. De beste oplossing is een ringkerntrafo (geen strooiveld), kost 25 euri bij Amplimo. Netsnoertje, plastic kassie, trafo, kabeltje naar Rocktron: klaar.
 
Origineel geplaatst door MisterG
Hoezo moeilijk aan te komen?. Een AC adapter is niets anders dan een transformator in een kassie. De beste oplossing is een ringkerntrafo (geen strooiveld), kost 25 euri bij Amplimo. Netsnoertje, plastic kassie, trafo, kabeltje naar Rocktron: klaar.

Kant en klare AC/AC adapters zijn gewoon moeilijk om aan te komen. Niet iedereen op het forum is namelijk een doe-het-zelver. En ook niet iedereen heeft meer dan 25 Euro over voor een trafo, vooral als je een apparaat gratis in je handen gedrukt krijgt. Maar een eigen trafo bouwen is zeker mogelijk, alleen doe je dat pas als het echt niet anders kan. :)
 
Origineel geplaatst door Boemtsjak
Kant en klare AC/AC adapters zijn gewoon moeilijk om aan te komen. Niet iedereen op het forum is namelijk een doe-het-zelver. En ook niet iedereen heeft meer dan 25 Euro over voor een trafo, vooral als je een apparaat gratis in je handen gedrukt krijgt. Maar een eigen trafo bouwen is zeker mogelijk, alleen doe je dat pas als het echt niet anders kan.

Idd ben ik geen doe-het-zelver en voor ik ga proberen zelf iets inelkaar te schroeven ga ik eerst op zoek naar een kant en klare oplossing... Duurd dat te lang of is het te duur, kijk ik wel wat ik doe...
 
okee, we zijn weer anderhalve maand verder en ik heb weer een vraag :D

Het *regelstaafje* van een potmeter is afgebroken (van de Threshold) en kan er dus niet meer aan draaien... Aangezien er wel wat techneuten/zelfbouw mensen hier op SF zitten het volgende:

Ik zou t zelf kunnen repareren, ziet er redelijk recht toe recht aan uit, drie contactpuntjes die vastgesoldeerd zitten (ook al heb ik 1,5 linkerhanden)
Op de potmeter zelf staat *B10K 9140* en op de printplaat *VR1 AGX THRES* (kan evt ook wat foto*s plaatsen)...

Op conrad vond ik er een dat er op lijkt (kan geen link plaatsen, werkt niet) bestel nr: 445665 - 89 een lineaire potmeter van 10kOhm.... maar de rest van de specs zeggen me niets:

Elektrische spec.:
Nom. weerstandswaarden 100 Ù - 4,7 MÙ
Verloop weerstandswaarden lin. of log.
Nom. belastbaarheid 0,25 W lin., 0,12 W log.
Grensspanning 350 V=.

B10K staat vast voor 10kOhm? maar wat moet ik met de rest van de specs en de *9140*?

Groet,
Jamie.
 
Op conrad vond ik er een dat er op lijkt (kan geen link plaatsen, werkt niet) bestel nr: 445665 - 89 een lineaire potmeter van 10kOhm.... maar de rest van de specs zeggen me niets:

Sowieso is dat een Radiohm potmeter. Die wil je NIET.
Ik koop zelf regelmatig goedkope potmeters (tot weerzin van sommige forumleden :D), maar deze zijn mij zelfs te brak...

Ik zou ook niet voor 1 potmeter bij Conrad bestellen, want dan komt er 8 euro bij omdat je je minimum bestelbedrag niet gehaald hebt plus minimaal 6,95 verzendkosten.

Ik kan je helaas geen aanbeveling doen want de enige online verkopers in Nederland die ook aan particulieren leveren, leveren alleen maar Piher (plastic en metaal) en dat schijnt ook uit den boze te zijn (maar die ik gebruik ik dus).
 
Sowieso is dat een Radiohm potmeter. Die wil je NIET.
Ik koop zelf regelmatig goedkope potmeters (tot weerzin van sommige forumleden ), maar deze zijn mij zelfs te brak...

Ik zou ook niet voor 1 potmeter bij Conrad bestellen, want dan komt er 8 euro bij omdat je je minimum bestelbedrag niet gehaald hebt plus minimaal 6,95 verzendkosten.

Ik kan je helaas geen aanbeveling doen want de enige online verkopers in Nederland die ook aan particulieren leveren, leveren alleen maar Piher (plastic en metaal) en dat schijnt ook uit den boze te zijn (maar die ik gebruik ik dus).

Okee... hmmm, lastig dus... Dan maar op zoek naar een onderdelen-huis? Als die nog bestaan... Of gewoon de Threshold niet gebruiken :D

Dank voor je antwoord ieder geval!
 
Ik zou natuurlijk ook iets op de bestaande Potmeter kunnen fabriceren zodat ik er weer aan kan draaien (hopend dat de Pot zelf niet stuk is natuurlijk)...
 
Back
Top