Live sets hoe starten?

Sander + brmzz, bedankt voor jullie replies :)

Origineel geplaatst door brmzz
@Mokum: zo te horen is dit een van je eerste livesets?

zoiets moet groeien en gaanderweg leer je wat voor apparatuur je fijn vind om live te gebruiken. Neem voor februari gewoon je computer mee. Niks is fijner dan apparatuur die je kent. Zeker niks nieuws uitproberen. ok tot februari is nog veel tijd maar dan ben je alleen maar bezig om je nieuwe gear uit te proberen en je live set om te programmeren in die apparatuur. Ik vind het fijner om die tijd te gebruiken om je live set te tunen of op de kleine dingen te letten.

ga pas aan de hand van je eerste optreden nieuwe gear aanschaffen. dan weet je precies wat je de volgende keer nodig hebt om het nog vetter te maken. En goedkoop is duurkoop in dit geval. Koop solide gear waarvan je op aan kan en niet snel iets wat na de eerste keer kapot is.

ben ooit begonnen met 10 synths op het podium en 1 uur op en 1 uur afbouw tijd. nu is het 5 minuten + line check.

gear: 1 of 2 laptops, een paar doosjes en een synth...

just my 50 cnts.

Ja, dit word onze eerste live set :) Een PC (mijn PC zou t dan worden) vertrouw ik voor geen meter, t zal niet de eerste keer zijn dat ie vastloopt of crashed tijdens een produceeravondje, laat staan straks opt podium... Plus dat we geen echte live software hebben (Ableton Live)... Alleen Cubase SX3 + Reason 3.0...

Origineel geplaatst door sander
@Hee Mokum, ipv van een RM1X en een sampler zou je ook een MPC1000 kunnen kopen.
Alleen is het wel een beetje saai als je alleen bezig met met de knoppen op je MPC.

En je maatje moet dan maar de mixer besturen. De 1000 heeft 6 uitgangen.

Een MPC gaat op dit moment boven ons budget, een 2e hands MPC1000 kost >750 vandaar dat ik tot de conclusie was gekomen om een RM1X (ong 200Eur) + Studio sampler aan te schaffen (Een sampler heb je ook al voor 200) of die geschikt zou zijn voor Live optreden weet ik dus niet... Ik neem aan dat je je samples/loopjes inlaad en die dan via een Sequencer/ MIDI keyboard triggered...

;)
 
Origineel geplaatst door MokuM
Een MPC gaat op dit moment boven ons budget, een 2e hands MPC1000 kost >750 vandaar dat ik tot de conclusie was gekomen om een RM1X (ong 200Eur) + Studio sampler aan te schaffen (Een sampler heb je ook al voor 200) of die geschikt zou zijn voor Live optreden weet ik dus niet... Ik neem aan dat je je samples/loopjes inlaad en die dan via een Sequencer/ MIDI keyboard triggered...

;)

Volgens mij komen die wel eens voorbij rond de 550-600.

RM1X zal vast ook wel relax zijn, maar ik vindt die mpc display icm met de grote pads wel makkelijk.
 
Een MPC is een mooie alles-in-één oplossing, maar inderdaad misschien wat prijzig. Ik gebruik zelf de RM1x + E-mu ESI2000 voor live. Deze combi kun je tweede hands vanaf 300 euro vinden. De ESI is een fijne straightforward sampler. Als je vooral een playback sampler zoekt, zonder veel onnodige editopties, is het een goede keuze. Nadeel is dat er geen USB opzit, en je dus een SCSI interface zal moeten vinden voor je sampler. Zelf sample ik alles opnieuw in vanaf de PC. Klinkt een stuk lekkerder ;) en is niet zoveel werk.
Je zou ook kunnen kijken voor een Yamaha A sampler. Uitgebreider (vaak ook wat meer uitgangen) en ook relatief goedkoop te vinden. Een wat oudere Akai S is ook een goede mogelijkheid.

Vergeet overigens niet dat een liveset in elkaar zetten veel tijd kost, zeker als je met nieuwe gear aan de slag gaat. Je moet eerst uit zien te vogelen hoe je nieuwe sequencer werkt, wat mogelijk is, en vooral wat ie niet kan. Daarna moet je bekijken hoe je je set wil inrichten (wat voor tracks, hoe aan te sturen, hoe wil je de overgangen hebben), wat je moet aanpassen aan je sequencer. Met dit soort geintjes ben je al snel een paar weken zoet!
 
Origineel geplaatst door sander
Volgens mij komen die wel eens voorbij rond de 550-600.

RM1X zal vast ook wel relax zijn, maar ik vindt die mpc display icm met de grote pads wel makkelijk.

Origineel geplaatst door Roel
ik denk mpc voor live met samples erbij

Mocht ik de MPC1000 voor die prijs tegenkomen ga ik zeker voor de MPC, in de tussentijd ga ik op zoek naar een degelijke studio sampler + RM1x

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Vergeet overigens niet dat een liveset in elkaar zetten veel tijd kost, zeker als je met nieuwe gear aan de slag gaat. Je moet eerst uit zien te vogelen hoe je nieuwe sequencer werkt, wat mogelijk is, en vooral wat ie niet kan. Daarna moet je bekijken hoe je je set wil inrichten (wat voor tracks, hoe aan te sturen, hoe wil je de overgangen hebben), wat je moet aanpassen aan je sequencer. Met dit soort geintjes ben je al snel een paar weken zoet!

Ja, daar zijn wij ons wel degelijk van bewust... We kijken ook of we dit voor februari voor elkaar kunnen krijgen, en anders doen we een soort van MC/MD-Speler/Draaitafel/Sampler optreden en zorgen dat we voor de keer erop WEL alles op een rijtje hebben zoals we t willen... Mettertijd zal er vast wel een MPC komen maar voor nu moet t maar even zo...

Het achterliggende verhaal is dat 1 van ons (we zijn met zn 7en in totaal) *Ja* heeft gezegd tegen deze boeking terwijl wij alleen maar Djs/Producers zijn zonder ervaring met live optreden... We waren eerst van plan om met een niet aangesloten Juno op te treden en een MDtje de tracks te laten afspelen, maar dat vonden we te fout :) dus vandaar...

bedankt voor jullie tips en ik laat weten hoe t afloopt ;)
 
oude draad maar wel intressant

de tijd dat een rm1x hapert om naar de volgende track te gaan, kan je em dan niet beter stop zetten en er snel een externe delay over heen gooien?

een rm1x en sampler lijkt me wel wat voor live, + misschien nog een kaospad erbij ofzo..
 
Of 2 Rm1x'en elkaar laten afwisselen om de stiltes op te vangen :okdan:
 
Dit topic even een nieuw leven in blazen.
Ik gebruik live:
Electribe SX als sampler en sequencer: vooraf geprogrameerde beats met samples getriggerd via korg Padkontrol.
Korg Poly 800 voor baslijntjes, midi via de electribe.
Last but not least: M-audio Oxygen 8 v2 om synth riedeltjes er tussen door te spelen.

Midi-setup:
Oxygen 8 midi out-> Padkontrol midi in -> Padkontrol midi out -> Electribe SX midi in -> Electribe SX midi out -> Korg Poly 800 midi in

binnenkort post ik wel een fotootje.
 
dit gebruiken wij live

4 man

1: spectralis + 303 + blofeld
2: EMX + xoxbox + mopho
3: xbase09//kp3 + 303 + VA-nr-keuze
(4: ESX + 606 of 303)

303's lopen van ts303 naar dp4,
pedalen: distort en eq op kicks, (kdenk dat er al bij al zo 7-8 pedalen gebruikt worden)
yamaha mixer

recordtijd vr opzetten: 10min
afbreken gaat altijd trager
 
Ik sequence mijn synths ook live gewoon met een laptop (Cubase), vind ik zelf makkelijker/overzichtelijker.
 
dit gebruiken wij live

4 man

1: spectralis + 303 + blofeld
2: EMX + xoxbox + mopho
3: xbase09//kp3 + 303 + VA-nr-keuze
(4: ESX + 606 of 303)

303's lopen van ts303 naar dp4,
pedalen: distort en eq op kicks, (kdenk dat er al bij al zo 7-8 pedalen gebruikt worden)
yamaha mixer

recordtijd vr opzetten: 10min
afbreken gaat altijd trager

dat is een mooie live setup! hoewel 3x 303 wel wat overdreven is.. wat ik ook mis is iets met keys. spelen jullie ook echt iets live of is het vooral knoppengedraai?
 
stekkers in t stopcontact en dan het knopje power aan

boss dr55 lowpass mf-101 op direct uit
dap square/sine generator of cp-251 noise+graphex fx uit
op 4 track afmixen met tapco blend 6 en een tokai tdl-1 bbd delay op de fx sent return
kawai 1oof in smallclone mf-102+cp-251 memory man dlx pt-909
mic tubezipper reelecho guyatone phaser retroverb
 
dat is een mooie live setup! hoewel 3x 303 wel wat overdreven is.. wat ik ook mis is iets met keys. spelen jullie ook echt iets live of is het vooral knoppengedraai?

3x 303 wel te doen, maar dan speelt 1 tb de lead, de twee andere meer als draagvlak met een occasionele squelch. Iedereen heeft zijn eigen stijl van 303 lijntjes, bij mij zijn het vooral lijntjes die werken voor 4/4 terwijl de andere beter is in abstractere lijnen... maar meestal zijn het 2 303 die tegelijkertijd spelen.

mja, ik vind het toch allemaal live. Ik programmeer meestal mijn lijnen 15minuten voor ik moet beginnen. Keys zitten er idd niet bij, heb ik wel eens gedaan met de Indigo vroeger maar ik ben niet zo bijster goede pianospeler (noch iemand anders) dus...
verder is het inderdaad veel koppendraai en knopjes drukken maar dit leidt tot heel wat intuitiviteit en creativiteit on the fly...

bij manier van spreken kunnen we een acidhouse set beginnen en eindigen in terror, zonder op voorhand een heus draaiboek opgesteld te hebben.
 
Ik deed het altijd zo:

Voorheen:

TR606 > Trig 1 HT> Juno60
------- > Trig 2 LT> SH101
------- > Sync uit > Splitter > TB303 & TR909
Dit alles aangesloten op een Boss KM60 + Stompboxen voor Delay/Reverb/Distortion
...

Geen MPC/MMT8/RM1x/MCx0x/RS7000 nodig
 
So ey.. draadje uit 2010. Er zit al stof op mensen :D
 
Back
Top