Vraagje over Arp Odyssee schuifpotmeters

Klaas

Ouwe rot
Lid sinds
27 juli 2004
Berichten
621
Locatie
Rotterdam
Hallo Forumleden,

Ik heb een vraagje over de schuifpotmeters van de Arp Odyssee!

Wie kan voor mij even opmeten wat de schuifafstand (mm) is van de slider van een Arp schuifpotmeter?

Wie kan voor mijn ook even opmeten wat de afstand (mm) tussen de uiterste streepjes van de schaal verdeling naast de schuipotmeters is en wat de afstand tussen twee streepjes van de schaalverdeling is?

Ik zal jullie uitleggen waarom deze vragen;

Ik heb een set kopietjes van de originele Arp patches voor de Odyssee en wil deze omzetten naar patches voor een andere synth; in dit geval de MFB Synth II en de Akai VX-600. Nu werkt de instellen van de toonhoogte of frequentie van de Arp oscillatoren met een schaal verdeling in Hertz met een logaritmisch verloop en vrijwel alle andere synths met voetmaten.

Inmiddels heb ik de formule al uitgedocterd dat de schaalverdeling van de Arp voldoet aan

Afstand Y (mm) = Frequentie (Hz) = 2 x 10 tot de macht N

Dus bij N = 0 Frequentie = 2 x 10 tot de macht 0 = 2 x 10 = 20 Hz

Dus bij N = 1 Frequentie = 2 x 10 tot de macht 1 = 2 x 100 = 200 Hz

Dus bij N = 2 Frequentie = 2 x 10 tot de macht 2 = 2 x 1000 = 2000 Hz

Om nu de tussenliggende waardes te kunnen berekenen en uit te zetten in een grafiek, heb ik de afstand tussen de streepjes nodig om daarna de instellingen van de patches af te lezen of op te meten en om te kunnen rekenen.
Daarna kan ik naast de schaalverdeling in Hz ook een schaalvedeling maken van de frequenties in voetmaten en daarmee dus aflezen en omrekenen van Hz naar voetmaten.

Ik kan dus wel de afstand opmeten op een patchsheet, maar heb ook de werkelijke afstand nodig om de grafiek goed te kunnen maken en de waardes te kunnen omrekenen.

Jullie zouden mij hiermee een enorm plezeier doen!

Bijvoorbaat hartelijk bedankt voor jullie reactie en vriendelijke groeten,

Klaas.
 
Bedankt voor de link, Yawgmoth!

Dit was het antwoord van Saint Eric:

Hallo Klaas,

interessant..

de buitenste, midden op de streepjes gemeten: 48.3
twee onderste:12.0 de volgende :12.3 en nog twee van 12
slag sliders : midden op de shaft gem : 45
twee buitenkanten: 47.7

succes.

Eric.
 
Back
Top