[Track] Cover Tangerine Dream Horns of Doom

studio35d

Ingeburgerd
Lid sinds
11 september 2004
Berichten
26
Locatie
Rotterdam
Hallo Forumleden,

Ik zal me eerst eens voorstellen. Ik heb nog niet zo gek veel berichten geplaatst, sinds ik een jaar of wat geleden lid ben geworden van dit forum. Ik ben Rene, en ben sinds 1987 aan het hobbyen met synthesizers.

De eerste tien jaren ben ik, samen met een ander forumlid, vooral onder de indruk geweest van de muziek van Tangerine Dream. Voornamelijk hun periode tussen 1978 en 1985 sprak ons zeer aan. We wilden ook het liefst muziek maken in die stijl. Door die invloeden was toen ooit eens een projectje ontstaan dat Almery heette, wat enkel op cassette was gedistibueerd (anno 1989).

Tegenwoordig zijn onze interesses wel wat veranderd en zijn we de Tangerine Dream sferen aardig kwijtgeraakt. Maar onlangs werden we toch weer op één of andere manier getriggered en zijn we weer helemaal terug.

Als experiment heb ik willen proberen om een TD nummer te coveren. Ik wilde het eigenlijk voor mezelf houden. Het tweede doel van het experiment was om te zien of zoiets geheel in Reason te realiseren was.
De track die ik hierbij meestuur, is een ingekorte versie van dit experiment. Wat je hoort is 100% Reason en vooral ook 100% geïmproviseerd. Het is een nummer dat vooral door TD op live concerten zou zijn uitgevoerd en ook ergens de naam Horns of Doom meegekregen zou hebben. Het stamt uit ongeveer 1980 - 1981.

Op de één of andere manier wilde ik toch weten wat anderen ervan zouden vinden. Vandaar dat ik het met jullie wil delen. Ik ben benieuwd wat de reacties zullen zijn.

Helaas heb ik momenteel geen andere mogelijkheid om het nummer sterk gecomprimeerd en ingekort te uploaden. Ik heb nog niet zo veel kaas gegeten van TFP sites en dergelijke. Als iemand weet hoe dat werkt en je ongestoord een track van zo'n 4 a 5 MB kan plaatsen, dan houd ik me aanbevolen.
Groetjes,

René.
 

Attachments

  • odetothehornsshort1.mp3
    1.017,4 KB · Bekeken: 117
Dank je wel. Er is inderdaad niet veel overgebleven van de kwaliteit, maar dat mag natuurlijk geen escuus zijn.
 
Nogmaals mijn petje af..........jammer dat er maar weinig reacties zijn , omdat het gewoon een lekker nummer is wat echt karakteriestiek was voor die periode.
 
Ehm, call me stupid... En dan?
(offtopic dus) Ik neem aan dat ik hiermee mijn track naar jouw email adres moet sturen, zodat jij daarvoor ergens een linkje van maakt? Toch?...:confused:
 
Aha, dus zooiets als dit..?

Oei, dat is handig (oeps, heb wel de 128bps versie gelinkt. Is een beetje groot bestand (3,7MB)

Bedankt Mono-Poly. Geweldige tip. :halleluja
 
zeker niet onverdienstelijk !, sterker nog... ik vind het hartstikke goed gedaan.... ken vrij veel van TD,
dit is zeker de sequences en sounds die je van TD gewend was. En dat in Reason... dat vindt ik eigenlijk
nog veel knapper...

Misschien kun je het met de andere forumleden delen, hoe je het in Reason hebt gemaakt ?,
soort van workshop ?... ik zou er erg benieuwd naar zijn in elk geval...

keep up the good work ! :okdan:
 
Bedankt voor je compliment, andere René.

E-Live? Dat is binnenkort toch?
Ik was er trouwens achter gekomen dat het nummer geen 'Horns of Doom' heet, maar 'Silver Scale'.

Of eigenlijk is het een medley tussen Horns of Doom en Silver Scale. Werd vanaf 1980 op liveconcerten gespeeld. Tenminste, als ik de bootlegs moet geloven. En dat was uiteraard in de Tangram tijd.

Tegenwoordig ben ik me meer gaan interesseren in de industriele vormen van elektronische muziek, maar de Tangerine Dream koorts is plotseling weer in me gaan opkomen. Misschien dat ik nog wel wat materiaal ga posten van toen ik nogal TD-minded was.
 
Dank dank dank Krafty. Je maakt me nog verlegen op deze manier :-)

Ik kan zeker wel een aantal tipjes van de sluier oplichten (heb zelfs niets te verbergen).
Wat mij vooral belangrijk leek om de juiste sounds te creëren, was door zo veel mogelijk in een bepaald frequentiespectrum te denken. Klinkt ingewikkeld, maar als je goed luistert naar de TD muziek uit die tijd, dan hoor je bijna geen hoog en diep laag is ook nergens te bekennen. Maar het midden is heerlijk warm.

Dus dat betekent, dat je je voornamelijk op analoge (al dan niet vitrueel) synths moet richten. En een lekkere dot chorus op sommige 'Oberheim achtige klanken' moet je je ook niet voor schuwen.

Sequences genootten vooral veel van de delay, om ze extra groove te geven. En af en toe wat geratel van '32ste' noten ertussen, daar was Chris Franke de beste (zo niet de enige) in. In Reason heb ik voor sequences voornamelijk de Matrix sequencer gebruikt, om het 'Moog-sequence' gevoel erin te houden.

Voor alle sounds (op de drums na) heb ik allemaal Subtractors gebruikt. De drums zijn in dit geval Drumtrax samples, maar dan een beetje getweaked. In die tijd hadden ze volgens mij de Drumtrax nog niet, maar gebruikte Franke custom built drumsamples. Maar als je de Drumtrax een beetje Lo-Fi maakt, kom je een eind in de buurt.

En het meest belangrijke aspect van het echte Tangerine Dream gevoel is volgens mij het perfecte samenspel tussen drie muziekanten. Dus, wanneer je TD-achtige muziek wilt maken, denk dan alsof je met z'n dieën bent. Zal misschien wat schitzofrenie met zich meebrengen, maar je maakt dan wel mooie muziek :-)
 
Chris Franke deed zeker in de periode 79-85 regelmatige van die 32-ste noten tussendoor. Ik probeer dat ook te doen, dat maakt de muziek weer wat spannender. Wat je veel in hedendaagse EM hoort, is het afratelen van de 16-steps sequencer. Dan wordt het gauw eentonig. Terwijl een rust er tussen ook de nodige variatie kan geven.
 
Krafty ik doe met je mee. Ik denk dat ik voor het slapen nog even Logos draai of zo (my all time favorite).
 
Die heb ik ook pas nog gedraaid. ik heb helaas de korte versie op CD. Je weet wel, waarvan gewoon de mooiste delen eruitgehaald zijn.=(
Ik zal maar eens op zoek moegen gaan naar de volledige versie, als die nog ergens te verkrijgen is.

Jeetje, wat leuk trouwens, dat hiermee TD weer eens in het zonnetje wordt gezet.
 
De ingekorte versie heb ik origineel, de volledige versie van het net geplukt. Het is fout, maar goed...

Misschien stap ik straks nog over naar "Le Parc".

Het is zeker leuk dat er aandacht voor is. Het merendeel van de forumleden schijnt alleen interesse te hebben in het DJ-en.
 
Back
Top