Wat is jouw snelst doorverkochte synth?

Ik ben niet snel met het wegdoen van synths, maar heb er in de loop der jaren onderhand wel veel gehad.

Van de meeste synths heb ik toch wel veel plezier gehad.

De synth die mij het minst aansprak was de Akai AX-80; ik vond de geluiden niet bijzonder en de alpha-dial programmeer methode beviel mij ook niet. Ik heb hem in 1990 voor 400,- gulden ingeruild bij de aankoop van een nieuwe Akai VX-600!

De VX-600 heb ik nog steeds en elke keer als ik hem weer gebruik, vind ik hem nog steeds weer goed en bruut klinken.
Inmiddels heb ik ook een goede Akai AX-60 kunnen kopen en ik weet nu al dat deze ook een blijver zal zijn; zo'n smerig en hard fluitende resonantie heb ik nog nooit eerder op een synth gehoord.

Verder heb ik nog een Korg Poly-800 Mk II en een Korg DS-8 gehad; beiden wel een aantal jaren gebruikt, maar toch weer verkocht; de Poly-800 was te beperkt, maar de DS-8 had toch wel hele mooie geluiden en een makkelijker user-interface voor een 4 operator FM synth.

Van de analoge synths die ik heb weggedaan mis ik de Arp Odyssee, de Roland SH-101 en de Teisco 110F steeds weer omdat zij allemaal hun eigen karakteristieke geluid hebben en zo lekker klinken. De Arp was 15 jaar geleden al zo gaar als wat en deze heb ik ook ingeruild voor de Akai VX-600; de Roland SH-101 is kort daarna ook weer verkocht, waarschijnlijk omdat ik weer iets anders wilde. De Teisco 110F heb ik uiteindelijk een paar jaar geleden aan Sander Meijer verkocht.
Toch wil ik nu niet meer terug naar spullen zonder MIDI.

Als laatste uit de lange lijst van gebruikte synths die weer weggegaan zijn, wil ik nog even de MFS Synth Lite noemen, deze heb ik maar een paar maanden gehad. Het geluid was zonder meer goed, maar ik vond hem iets te beperkt.

Als vervanger heb ik hiervoor een paar maanden geleden bij Grooveron een nieuwe MFB Synth II gekocht en hiervan heb ik veel meer plezier; hij klinkt enorm goed en heeft zeer veel leuke modulatiemogelijkheden. De MFB Synth II is echt een aanrader; een wolf in schaapskleren zogezegd en de vergelijking en bijnaam van een Poor-mans MiniMoog gaat zeker op!

Zo als een ieder op SF, wordt je wel eens voor de keuze gezet van wat nu: het blijft een leuke synt, maar ik gebruik hem zo weinig dus vaak na lang aarzelen toch maar de knoop doorhakken en weg ermee. Of net als anderen moet je wel eens wat verkopen om geld vrij te maken voor iets anders. Of andersom; dat komt ook wel eens voor.

Voor mij is ruimte gebrek ook een hele belangrijke factor bij de verkoop en aanschaf van apparatuur; de MicroKorg en de MFB Synth II zijn wat deze factor betreft dan ook mijn favourieten.

Mijn huidige synth setup is redelijk gestabiliseerd en blijft voorlopig:
Akai AX-60 / VX-600 / SG01v
MFB Synth II
Korg ELectribe EA-1 / ER-1 / MicroKorg / X5DR
Roland D-110 / P-330 / S-330
Yamaha CS1x / AN1x / RY-10

Om één of andere onduidelijke reden kunnen de nieuwe synths mij niet echt interesseren en boeien!
Komt dat omdat ik gewoon ouder wordt, of komt dat omdat er wat synth technologiën betreft de ontwikkelingen een beetje stil liggen en er eigenlijk niets nieuw op de maarkt verschijnt.

Ik ben wel benieuw of er meer SF leden datzelfde gevoel hebben en zijn "blijven hangen" in de wat ouder apparatuur?
Als dat zo is; is dat misschien wel een aparte thread waard!
 
Ik ben wel benieuw of er meer SF leden datzelfde gevoel hebben en zijn "blijven hangen" in de wat ouder apparatuur?

Dan ben ik het tegenvoorbeeld:

Apparatuur die ik had en doorverkocht:
Evolution EVS-1 (niks-synth, geen editor, niksige sounds, slappe FM implementatie), Akai AX-73 (sound is veel te dun, te weinig knoppen), Roland D-10 (kon ik echt niets mee), Oberheim Matrix 1000 (te veel eighties, ik moest de hele tijd denken aan Van Halen's "Jump!").

Wat ik wel heb en waarschijnlijk hou:
Korg Triton met MOSS board (kan echt alles!), Ensoniq Fizmo (voor al uw stoned-e coffeeshop sounds), Waldorf Microwave (unieke topgeluiden), Waldorf Pulse (ultiem analoog), Waldorf Micro-Q (allround VA).

Ik ben dan ook niet zo'n Tangerine Dream/ Klaus Schulze/ Jean Michel Jarre fetisjist
:) en heb dan ook geen kelder vol met analoge Roland meuk ;) (geintje hoor, niet flamen please) :engel:
 
Origineel geplaatst door Klaas
Ik ben wel benieuw of er meer SF leden datzelfde gevoel hebben en zijn "blijven hangen" in de wat ouder apparatuur?
Als dat zo is; is dat misschien wel een aparte thread waard!

Ik heb in de loop der jaren aardig wat doorverkocht. Ik herken het dat een synth zonder midi onhandig is in een midi setup.

Ik wacht nog steeds met een combi tussen een goede PC en mijn huidige midi setup. Mede doordat:
- de PC nog in ontwikkeling is en het nog niet uitontwikkeld is
- ik aardig wat geinvesteerd hebt in hardware, wat ik zonde vind als ik er niet veel mee heb gedaan
- alles in huis heb om zonder opname PC toch een productie kan maken

Wat hier zeker blijft hangen is:
- SY 85
- Virus C
- MPC 60 met nieuwe Roger Linn chips
- JP 8080
- 2 keer Oberheim Matrix 6
- EMU ultra 6400 sampler
- Prophet VS (toch wel mijn mooiste synth allertijden)

Wat ik qua synths niet veel gebruik, maar nog wel heb staan is:
- yamaha Cs6r
- Dynacord Add two drumsampler
- MKS 50
- Yamaha SY1
- Elka 22
- Prophet 2002 sampler
- kawai

Qua randapparatuur zijn mijn ultieme apparaten:
- Alesis X2 24 kanaals mixer
- 2x Sony V77 multieffect
- Symetrix 528 E voice processor
- Roland SDE 330, SRV 330 en SDX 330
- Tubetech LCA
- Neumann condensator
- PMC monitors
 
volgens mij is Leo de snelst doorverkochte eigenaar van een synth......:D :D
 
volgens mij heb ik mijn microwave (die van Waldorf, niet die van Sharp) van Leo gekocht :) Na een week stuurde ik Leo een mailtje met de vraag of ie de fabrieks sysex nog had, en toen mailde Leo terug dat ie een andere MW1 had gekocht... Kijk, dat is nou smaak hebben ;)

Misschien moeten we voor de waardering van synths een 'Leo index' invoeren; de Leo index is hoe vaak Leo een synth heeft verkocht en binnen een week heeft teruggekocht (dit is een indicatie voor de 'gewildheid' van een synth).

Ideetje? *D
 
k zou toch zweren dat hier net nog een post stond...
ik nam er geen aanstoot aan hoor!

de microwave is echt zo'n synth die mij in de war brengt. hij klinkt echt goed, maar de bediening hè.
deze sukkel is altijd maar op zoek naar de ultieme synth en heeft daarbij een haat-liefde verhouding ontwikkeld voor veel synths, met name de microwave, prophecy, nordlead en moog source.

op de korg d1600 en tc helicon voice prism na heb ik alle spullen die ik nu heb, al (meerdere keren) eerder gehad en weer weggedaan.
en ok nú zit ikalweer te overwegen het weg te doen (deels staat het er nog niet eens) om geld en ruimte te besparen.

de huidige lijst is:
odyssey, sonic6, source, tom, tr808, re201, moog graphic eq, sbf325, regelwerk, d1600, voice prism, tannoy reveals.
 
Origineel geplaatst door Leo
k zou toch zweren dat hier net nog een post stond...
ik nam er geen aanstoot aan hoor!

'k ben ook wispelturig .. :D
 
Origineel geplaatst door Leo
[B}de microwave is echt zo'n synth die mij in de war brengt. hij klinkt echt goed, maar de bediening hè.
[/B]

Microwave XT niks dan?
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Microwave XT niks dan?

dan heb je ze waarschijnlijk nog nooit naast elkaar gehoord.
de 1 heefteen analoog filter (ik weet neit of dat het enige is dat het klankverschil maakt) en klinkt echt heel ander, veel vetter. een moogbass klinkt (bijna) echt als een moogbass, bijvoorbeeld.

6trak heeft niks gemist. zeeuws meisje had iets gepost als: 'ik heb leo gekocht en na een dag weer weggedaan' of zo.
zit geen kwaad bij, bij die jongen.
 
Origineel geplaatst door Leo
6trak heeft niks gemist. zeeuws meisje had iets gepost als: 'ik heb leo gekocht en na een dag weer weggedaan' of zo.
zit geen kwaad bij, bij die jongen.

Binnen een dag hé .. :D

Maar idd, ik ben zooo een :engel:
 
Alesis QS6

fijn klavier maar vervelende rubber knoppen en filters zonder resonantie en in plaats daarvan samples van een slechte 303 kloon gesampled met verschillende cutoff :confused:
 
Origineel geplaatst door Backdrop
Alesis QS6

fijn klavier maar vervelende rubber knoppen en filters zonder resonantie en in plaats daarvan samples van een slechte 303 kloon gesampled met verschillende cutoff :confused:

Maak je geen zorgen..ik heb een mc303:D
 
De 1ste echte synth die ik kocht maar ook weer vrij snel verkocht was een Roland JX3P... achter natuurlijk beetje spijt van. Maar hij had geen midi dacht ik. Heb wel een aantal samples opgenomen, maar waar heb ik dat cdtje nou gelaten...:frons:
Heb er een Novation Basstation voor teruggekregen met wat guldens.
 
Origineel geplaatst door Leo
de microwave is echt zo'n synth die mij in de war brengt. hij klinkt echt goed, maar de bediening hè.

Ja dat is eigenlijk het enige nadeel van de uwave1. Maar met eoa controller gaat het wel. Of een editor voor op je pc.
 
Origineel geplaatst door elektrovolt
inderdaad, de drumstation heb ik ook gehad.
vond m te dun klinken, zeer gammele en te kleine knopjes.

Ooh.. ben er net aan het denken om er een te kopen. Dacht dat ie wel vet was. Kleine knopjes, ok... heeft de bassstation toch ook..
 
Novation K-station.. Ik vond hem te 'plastic' klinken... Hoewel hij hier toch nog wel een tijdje heeft gestaan.. Ik doe niet gauw spullen weg (ja, ik woon ook nog thuis ;)) .. Jomox airbase heb ik ook nog gehad, die uiteindelijk voor mijn doen best snel weg is gegaan voor een 909 ... Ik vind het maar moeilijk, apparaatjes weg doen 8~
 
Back
Top