MPC vervangen voor een EPS-16+?!?

Vince2k

Ingeburgerd
Lid sinds
28 mei 2005
Berichten
94
Goede dag mensen,

Ik ben van plan dit weekend mijn MPC2000XL te verkopen om vervolgens een EPS-16+ aan te schaffen. Ik wilde namelijk graag een Synthesizer om aan te sluiten op mijn MPC, daar had ik echter geen geld voor dus ben ik opzoek gegaan naar een Synthesizer die eigelijk het zelfde als de MPC kan. Toen kwam ik uit op de Ensoniq ASR-10. Maar die is weer erg prijzig, gister na wat zoeken op de forums las ik dat de EPS-16+ erg dicht bij de ASR-10 komt. Klopt dit. Wat is precies het verschil?
En vinden jullie €250 euro voor een EPS-16+ onbeschadigd met handleiding een goede prijs? Alvast bedankt.
 
Er zijn een hoop dingen die hetzelfde kunnen als een mpc...technische gezien....

Maar, ik denk dat er weinig tot niets is wat zo gebruiksvriendelijk en intuitief is als een mpc.
Dus, je moet je afvragen wat je precies wilt. Een eps16+ heeft maar 1mb sample memory, vergeet dat niet....dus als het je main sampler moet worden weet ik niet of het een goede keus is...
 
Origineel geplaatst door Vince2k
Kan die sample memory niet worden uitgebreid dan?

Ja hoor, die kan wel degelijk worden uitgebreid - tot 2 MB :)

Ik heb zowel de EPS-16+ als de MPC2000XL en naar mijn mening zijn het behoorlijk verschillende machines, maar je kunt ze wel allebei redelijk als basis gebruiken in je setup. De sequencer van de Ensoniq is natuurlijk veel simpeler dan die van de Akai (en heeft tevens maar 8 sporen), maar er is echt goed mee te werken, afhankelijk van het soort muziek dat je maakt. Ik heb zelf jarenlang met deze machine gewerkt en met veel plezier kan ik wel zeggen.

Voordeel van de Ensoniq is natuurlijk dat je samples chromatisch kunt afspelen en dat is op de MPC niet mogelijk. Tevens is het samplergedeelte van de Ensoniq gewoonweg uitgebreider qua mogelijkheden, vooral op het gebied van looping, envelopes e.d.

Maar goed, de MPC sampelt natuurlijk in stereo, voor zover dit van belang voor je is. Het is gewoon een veel moderner apparaat en dat merk je aan allerlei zaken, waaronder het betere display en de uitbreidingsmogelijkheden.
 
Origineel geplaatst door Hooihuis
Voordeel van de Ensoniq is natuurlijk dat je samples chromatisch kunt afspelen en dat is op de MPC niet mogelijk.

Dat kan dus wel.
 
Origineel geplaatst door Mostatic
Dat kan dus wel.

Het kan misschien wel, maar echt handig werkt het niet. De MPC is volgens mij gewoon als drum/percussiesampler bedoeld en werkt niet met keygroups zoals andere Akai samplers.
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Precies. Je mist met het verkopen van de MPC een toegankelijke sampler/sequencer. Je gaat er 100% zeker spijt van krijgen.

Hier, koop https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=52081 dan, heb je stukken meer aan dan je MPC wegdoen.

zelf zou ik er nog niet dood mee gevonden willen worden .. doe mij maar een eps16+
aril brikha gebruikt de eps + mpc .. ;)

ik zou gewoon nog effe sparen en hem voor 200 euro aftroggelen ..
 
Origineel geplaatst door Hooihuis
Het kan misschien wel, maar echt handig werkt het niet. De MPC is volgens mij gewoon als drum/percussiesampler bedoeld en werkt niet met keygroups zoals andere Akai samplers.


Volgens jou misschien. Maar het is dus niet waar. Het is een volwaardige sequencer!!!
Dat autochromo gebeuren is slechts een kwestie van 2 of 3 knopjes indrukken en je sample is gemapt over al je pads of over je hele midi keyboard.
 
Origineel geplaatst door sander
Volgens jou misschien. Maar het is dus niet waar. Het is een volwaardige sequencer!!!
Dat autochromo gebeuren is slechts een kwestie van 2 of 3 knopjes indrukken en je sample is gemapt over al je pads of over je hele midi keyboard.

het gaat niet om het sequencer gedeelte .. de mpc sampler is gewoon errrrgggg spartaans en idd alleen voor drums en samples te gebruiken ..
 
Kijk anders eens naar een W-30 van Roland. Is een leuke sampler en kost haast niks (Iemand wilde die van hem ruilen tegen een CS1X, there you have it). Leuk voor bij een MPC hoor.
 
Re: MPC vervangen voor een EPS-16+?!?

Origineel geplaatst door Vince2k

En vinden jullie €250 euro voor een EPS-16+ onbeschadigd met handleiding een goede prijs? Alvast bedankt.

Ik zag er laatst eentje voor 150 piek en dat vond ik dan weer een goede prijs. Tegen 250 zeg ik NEE DANK U, dan maak ik er zelf wel eentje...
 
Maar, ik denk dat er weinig tot niets is wat zo gebruiksvriendelijk en intuitief is als een mpc.

Dat valt toch wel mee? Zo gebruiksvriendelijk is een MPC nou ook weer niet, zeker vergeleken met nieuwe sampler/sequencers zoals die van Korg en Yamaha. Log en langzaam.
 
Nou ik denk toch dat ik het doe. Het zit namelijk zo. Ik wil graag muziek maken melodietjes enzo. En dan heb ik meer aan een synthesizer. Ik kan altijd weer een MPC kopen. IK kan nu mijn MPC met veel winst verkopen. Tevens is de EPS uitgebreid tot 2 MB. Van de eerste eigenaar met aankoop bon, handleiding etc. Toch bedankt voor jullie reacties enzo, heeft wel geholpen.

Nog even een vraag, zijn er behalve het geheugen nog andere verschillen met de ASR10 of lijkt het verder erg op elkaar?
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door sander
Koop dan gewoon een cheap ass synthesizer en hou je MPC.

Ik kan dit alleen maar beamen. Gewoon je MPC houden en later een synth bijkopen. Als je hem gaat wegdoen, ga je er spijt van krijgen. Daar ben ik van overtuigd.

Wat je ook kunt proberen en wel degelijk tot nuttige resultaten leidt (daar ben ik onlangs achter gekomen), is een sample van bvb een pad te loopen op de MPC, en dan de note variation slider te gebruiken om bvb de tuning aan te passen. Oké, het is natuurlijk niet hetzelfde als een keyboard, maar je kunt er wel degelijk iets mee doen, mits je bronmateriaal goed is.

Overigens kun je met een MPC2000XL wel een sample chromatisch laten verdelen over de verschillende keys, en aldus wel een pad spelen bvb, vertrekkende van één sample.

Er zijn overigens veel artiesten/muzikanten die enkel een MPC gebruiken.

@ Smackos: Een MPC log en traag? Een MPC werkt juist vliegensvlug (IMO)! Misschien bedoel je het laden van samples vanaf diskette, want dat gebeurt wel traag. Maar dat diskettestation kun je vervangen door een veel snellere carddrive, die je zelf kunt installeren en niet eens veel kost (40 euro). Dit met een MPC2000XL
 
Back
Top