303/606 stepbuttons(niet de orginele) reparatie doe je zo

sander

_
Lid sinds
17 juli 2001
Berichten
8.398
Locatie
Alphen a/d Rijn
Voor de mensen die de orginele stepbuttons al een keer vervangen hebben door de gene die van wat mindere kwaliteit zijn, voornamelijk omdat ze niet luchtdicht/afgeschermd zijn en daarom door allerlij aanslag aan de binnenkant slecht contact maken.
Deze knoppen kan je open maken. Geen idee of er ook niet orginele zijn die niet open te maken zijn. Dan heb je in iedergeval niks aan dit verhaal.

De vervangende knopjes die ik heb zijn bruin en de behuizing is chroom met zwart. (gekocht bij forum lid Senso). Dmv van 4 uitstekende puntjes zit de behuizing inelkaar geklempt.

Bij het schrijven van dit topic bedenk ik me ineens dat je stap 1 misschien wel kan overslaan en dus de kapjes gewoon op de knoppen kan laten zitten. Is de moeite waard om dat te proberen, want scheelt veel gefriemel.


Stap 1:

Het verwijderen van de kap, oftewel de grijze knop waar je op drukt. De behuizing van de knoppen die ik heb trek je zo uit elkaar. Dus doe een beetje voorzichtig. De originele 303 step buttons waren 1 geheel, dus had je dat probleem niet.

Stop een niet al te kleine platte schroevendraaier tussen de knop en kap en maak een draaibeweging zodat je de kap omhoog drukt. Doe dit voorzichtig en zorg dat de behuizing niet opengaat. Verhuis de schroevendraaier steeds naar een andere kant van de knop en doe hetzelfde. De schroevdraaier moet je er echt goed ertussen doen, zodat gedeelte onder de schroevdraaier naar beneden wordt gedrukt als je de draaibeweging maakt. Als je alleen aan de KAP zou gaan rukken trek je zo de bruizing uit elkaar.

Stap 2:

Gebruik een hele kleine schroevendraaier. Zo eentje waarme je ook een horloge kan openschroeven. Misschien iets groter nog.
Druk tegen de zijkanten van de 4 kleinze zware puntjes zodat ze iets smaller worden.
Per puntje dus 4 keer. (nou ja het komt niet zo nauw, het vermakkelijkt de volgende stap alleen en voorkomt dat stukje van puntje af kan breken, wat overigens ook geen ramp is).

Stap3:

Gebruik weer een heel klein schroevendraaiertje, en het liefst zo plat als je maar kan bedenken. Schuif deze in het kleine gleufje aan de zijkant. Schuif nu de schroevendraaier naar rechts tot naast het recher zwarte puntje. Maak vervolgens een draai bewegining en het chrome kapje schiet van 1 van de bevestingspunten af. Schuif de scheoevendraaier naar links tot vlak naast het linker bevestingspuntje en maak weer die draaibeweging.
Doe het zelfde aan de ander kant zodat alle 4 de punten los zijn en de behuizing open is.

Stap 4:

Verwijder het metalen rondje. Deze ligt er los in en zorgt voor het contact met het ondeliggende metalen contact als je op de knop drukt.

Stap 5:

Gebruik de kleine schroevendraaier om de oxidatie en andere troep van de contactpunten(3 stuks in totaal bij mij) af te krassen. Je zult ze zien veranderen van mat naar glimmend metaal.
Spuit(indien je fles perslucht heb) het losgemaakte vuil eruit. Of blaas of zuig.

Stap 6:

Rondje weer terugleggen. Bolle kant boven.
Stop het verwijderde gedeelte van stap 1 weer op z'n plaats. Met de kleine schroevendraaier druk je naast de 4 zwarte puntjes en hoor je klik. Mocht het niet goed klemmen of er is een stukje van een zwart puntje afgebroken, geen probleem, doe er gewoon een druppeltje lijm op.

Klaar is kees.

Als je stap 1 wel uitgevoerd hebt, zou je gelijk een stuk opmaat gesneden plastic (broodzak is ideaal)tussen de de knopjes en de Kapjes kunnen leggen. Dit houdt meer troep buiten. Maak de strook wel een stuk breder dan de rij knopjes, want anders trekt het strak tussen de knoppen en drukken de knoppen minder lekker.Ik heb er overigens voor gekozen om de knopjes rondom dicht te lijmen(wat misschien hemaal geen nut heeft of het me moeilijker maakt in de toekomst de knopjes nog eens schoon te maken), maar ga als nog platic er tussenstoppen, want dan is ook de kier rondom bewegende gedeelte gedekt.

Succes!!
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top