Is de Nord Lead 3 een goede keuze?

Origineel geplaatst door koekebakker
Daarom ben ik benieuwd hoe het wel makkelijk gaat om een
synth in te mixen zonder audio recording en rendergebeuren.

Op zich vind ik jou werkwijze zoals die nu is niet heel vreemd. Weet alleen niet of Fruity alle latency's automatisch compenseerd?
Maar het antwoord op je vraag is toch wel Cubase SX3.1 denk ik. Met de nieuwe update is het nu mogelijk je hardware synth net zoals een VSTi in je mixer te krijgen en aan te sturen. Kost je uiteraard wel inputs op je soundcard. Latency wordt wel automatisch gecompenseerd.

Gemak dient de mens... ;)
 
Die inputs heb ik wel. Maar spreken we over een latency van een paar ms
of loopt het in de tienden van seconden? Met 10 Miliseconden kan ik wel
leven hoor.

Maar het leek me vrij basic dat een sequences een synth kon aansturen
(midi-in bestaat immers ook al bijna twee honderd jaar) Dus hoe doen
jullie (SF bezoekers) het dan met harware synths en sequencers?
Ik neem aan dat niet iedereen SX3.1 gebruikt.

Ik heb wel belachelijk weinig kaas van gegeten van de hardware/software
combinatie merk ik nu deze thread lekker op gang is gekomen. :)
 
het gaat niet om de midi aansturing, maar om het audio signaal dat vanuit je synth naar je computer gaat, dan door software fx en dan naar de outputs van je geluidskaart. Dit audio signaal heeft een bepaalde tijd nodig om geprocessed te worden en dit kan latency opleveren.
Ik weet eigenlijk niet hoe dat tegenwoordig met VST effecten werkt w.b. latency. Volgens mij moet dat wel redelijik in de buurt van realtime kunnen met een goede geluidskaart toch? Ik gebruik voor mijn Nord Rack II alleen de effecten op m'n Creamware kaarten maar dat is allemaal realtime op DSP's.
 
Ik speel al jaren op een NL3 en dat is nou 1 van de weinige VA's die je niet zo maar weg doet. Ik ben nogal fan van de analoge Prophet's, Jupiters en Oberheims mare....is mis ze niet echt, de sound van de NL3 is heel veelzijdig en daarnaast net zo makkelijk te programmeren, "what you see is what you get". FX? De NL3 klinkt kaal beter dan een Access Virus imho, en daar gaat het toch om.
 
Heb ik zeker over nagedacht, alleen vind ik een synth met
gebruiksvriendelijkheid net even belangrijker. Kijk, met
vanguard is het niet zo moeilijk om een lekker geluid te
maken. Deze softsynth heeft ook weer een hele boel
beperkingen natuurlijk. Aan Absynth durf ik niet echt te
beginnen. De NL3 is, als ik iedereen moet geloven, een
veelzijdig beestje met een relatief makkelijke interface.
Waarschijnlijk zou ik een te ingewikkelde synth na een
week aan de kant leggen en overstappen op de software.
Zonde van het geld dus...

Trouwens... Ik vind Dat de NL3 al een hoop modultie
functies had. De spect trokken me wel aan (zeker
wat betreft de polyfonie) Bovendien heb ik niet zo
op 2de hands dingen (betreft garantie)
 
Nordlead3 is top!

Super layout en zou verplicht moeten zijn bij alle nieuwe synths. (als ik het voor het zeggen had ;) )
Echt alles behalve midi en arp settings zit onder druk of draaiknoppen met LED-krans display.
Als je van part verwisseld zie je dus gelijk hoe dat je envelopes en filters staan etc.

En dan heb ik nog niet eens over de 4 morphingsources waarbij je bijna alles dynamisch kan mappen op modwheel/aftertouch/velocity/keytracking en controlpedaal. Echt super voor performing en freaking
Hij doet de Junos goed na en de FM en OSC mod features maken er ook een goede fx/filmscore synth van
De Andy is qua proggen en overzichtelijkheid denk ik het tegenovergestelde ondanks de vele realtimecontrols.


En als je bijv. in Logic7.1 Pro een instrumenttrack maakt en dan EXTERNAL INSTRUMENT (m/s) toevoegt en de juiste midipoort en audioinput instelt in de plug zelf, dan kan je met je hardware synths net zo werken als met VSTi. Je kan dan tevens alle hardwaresynth-miditracks uit je arrangement laten en alleen je audiotracks (en dus ook gelijk miditracks) weer te geven. En dat ruimt lekker op!

Ik heb in Logic7.1 een standaardarrangement van 24 tracks, waarop alle hardwaresynth zijn gepatcht in zon VSTi-external instrument track. En control ik met de Tascam US2400. Werkt als een zonnetje. Met Full Plugin delay compensation. Al moet ik op mijn hardware fxreturns een sampledelay plaatsen die de latency van mijn PCI424 (eigenljik in de monitorchannel die dan gemerged wordt met fxreturns naar de masterchannel). Dit komt omdat het geluid er dan 2 x in en uit gaat ipv 1 keer. Maar dit terzijde
 
En als je bijv. in Logic7.1 Pro een instrumenttrack maakt en dan EXTERNAL INSTRUMENT (m/s) toevoegt en de juiste midipoort en audioinput instelt in de plug zelf, dan kan je met je hardware synths net zo werken als met VSTi.

Hmm, dit klinkt wel interesting indeed. Dit kan nog niet in Logic 6 helaas. Ik doe de combi Nr3 met Logic door gewoon 5 aparte midi-channels te creeren in mijn autoload. 4 voor de gewone slots en een voor in perforamnce mode over midi-channel 16.

Hoe passen jullie het morphen toe bij de velocity en Keyboard? Morphing met de Wheel is heel wijs en lukt me ook wel maar met de andere twee vat ik het niet helemaal?
 
Origineel geplaatst door Septic
En als je bijv. in Logic7.1 Pro een instrumenttrack maakt en dan EXTERNAL INSTRUMENT (m/s) toevoegt en de juiste midipoort en audioinput instelt in de plug zelf, dan kan je met je hardware synths net zo werken als met VSTi. Je kan dan tevens alle hardwaresynth-miditracks uit je arrangement laten en alleen je audiotracks (en dus ook gelijk miditracks) weer te geven. En dat ruimt lekker op!

Ik heb in Logic7.1 een standaardarrangement van 24 tracks, waarop alle hardwaresynth zijn gepatcht in zon VSTi-external instrument track. En control ik met de Tascam US2400. Werkt als een zonnetje. Met Full Plugin delay compensation. Al moet ik op mijn hardware fxreturns een sampledelay plaatsen die de latency van mijn PCI424 (eigenljik in de monitorchannel die dan gemerged wordt met fxreturns naar de masterchannel). Dit komt omdat het geluid er dan 2 x in en uit gaat ipv 1 keer. Maar dit terzijde
Ik wist niet dat dit bestond, best cool.

En dit kan dus ook in cubase SX3 zoals iemand anders vermeldt?
 
Origineel geplaatst door Rauzi
Ik wist niet dat dit bestond, best cool.

En dit kan dus ook in cubase SX3 zoals iemand anders vermeldt?

yups..
En je kan dus ook external fx als VST fx in zetten. De external instruments is een nieuwe feature die ik nog niet heb gecheckt, is net 4 dagen oud... Maar iig alles full PDC. werkt dus vlekkeloos.

Maar ik denk dat als je veel hardware synths hebt dat een digitale mixer, die via adat ook dienst doet als audio interface, ook heel oke zal werken.
 
Origineel geplaatst door Septic

En als je bijv. in Logic7.1 Pro een instrumenttrack maakt en dan EXTERNAL INSTRUMENT (m/s) toevoegt en de juiste midipoort en audioinput instelt in de plug zelf, dan kan je met je hardware synths net zo werken als met VSTi. Je kan dan tevens alle hardwaresynth-miditracks uit je arrangement laten en alleen je audiotracks (en dus ook gelijk miditracks) weer te geven. En dat ruimt lekker op!

Ieck niet goed begraip :)
Als je je Harware Synth net zo kan bedienen als een VST waar is
dan de interface? En Waarom zou het handig zijn als je je hardware
synth midi tracks niet ziet. Lijkt me juist verdomd handig te weten
wat je synth uitspookt.
 
Origineel geplaatst door koekebakker
Ieck niet goed begraip :)
Als je je Harware Synth net zo kan bedienen als een VST waar is
dan de interface? En Waarom zou het handig zijn als je je hardware
synth midi tracks niet ziet. Lijkt me juist verdomd handig te weten
wat je synth uitspookt.


De interface is de synth zelf uiteraard.

Maar waarom je de miditrack niet wil zien ontgaat mij ook.
Je kan natuurlijk ook gewoon Grouptracks gebruiken om de midi en audiotracks samen te voegen.
 
eh, de miditrack ligt dus op die vst track......

Je hebt dus een audiochannel waar je midisequences op kan programeren zoals bij elke andere miditrack.
 
Origineel geplaatst door Ensemble
waarom ga je niet voor de rack versie?

Ik heb geen rack waar ik 'em in kan schroeven :) :)

Afgezien van dat lijkt het me lekker om live te gaan (beginnend
met jam sessies in plaatselijke soosjes en dancings)
Daanaast heb ik een MK-449 voor de vst'tjes. En met een mini
pc'tje (antec Aria) moet het voldoende zijn om te performen.
En natuurlijk staat een rooie bak best geil op een podium
natuurlijk.

Morgen ga ik em uittesten bij feedback te apeldoorn.
 
Ha, toch maar de NL3 besteld. Was uiteindelijk geen moeilijke
keuze toen in in de feedback stond. Ik was vooral onder de indruk van
de heldere klanken, de 4 laagjes performer mode en het gebruikersgemak.
Helaas moest ik het allemaal wel testen door een koptelefoon... Die lui
worden anders gek van het gepingel en gezaag natuurlijk. :)
Het viel me op dat het zo'n klein lief bakje was. Ik had een groter
onpraktisch monster verwacht.

Vrijdag kan ik 'em (hopenlijk) ophalen als de feedback in rotterdam
er een beetje vaart achter zet.

Thanks voor de info betreft dit onderwerp jongens!
Ik zal een trackje posten zodra ik iets gefabriceerd heb.
 
:okdan: Veel plezier alvast met die mooie rooie!
 
Back
Top