Subwoofer aansluiten in surroundopstelling...

Subgroover

Zweet spot
Lid sinds
6 mei 2004
Berichten
2.685
Locatie
Klopt
Hallo mede synthforummers!

Ik heb eens een vraagje.

Ik heb vandaag 2e hands een actieve subwoofer gekocht (de JBL TLX SUB125).
Nu wil ik deze aansluiten in een surroundopstelling voor 5.1 mixage doeleinden.

Er gaat dus 5.1 gemixed worden in de studio (voor film), maar ook (meestal) gewoon stereo muziek.

Nu zou ik willen dat de sub mijn stereo speakersysteem met wat laag aanvult bij een stereomixage, maar bij 5.1 mixage is de subwoofer natuurlijk een appart kanaal, het LFE kanaal.

Ik zal even een plaatje bijvoegen van de achterkant van de sub, zodat je de aansluitmogelijkheden kunt zien.

Het is dus zo dat ik 5 passieve speakers heb, allemaal aangesloten op losse versterkers.
Mijn uitgangen van m'n geluidskaart gaan naar die verschillende versterkers toe. Die staan standaard dan op 1 volume afgeregeld. Als ik het volume harder of zachter wil zetten, doe ik dat softwarematig met de Master Volume fader in Logic... tja... het is niet anders, maargoed... da's het probleem opzich niet zo.

- Als ik nu de speakerkabels uit m'n frontversterker en die van de centerversterker door de sub heen laat gaan, wordt het signaal gefilterd en rammelt de sub netjes mee, dit klinkt heel goed.
- Er zit op de sub nog een line-in ingang. Als ik daar signaal naartoe stuur wordt dit versterkt door de ingebouwde versterker in de sub.

Als ik nu voor film wil mixen, is het dan niet vreemd dat mijn sub ook meerammelt met een signaal wat ik alleen over mijn voorste 3 speakers mix?
Okee, bij huis- tuin- en keuken-surroundsetjes is dat ook zo bij het kijken van een dvd'tje, maar dat wordt geregeld door bass management.
Ik neem aan dat bij surroundmixage alle 6 de kanalen totaal gescheiden zijn? Dus zou dat betekenen dat ik als ik voor film in 5.1 ga mixen, mijn set moet omgooien door de speakers niet meer via de sub te laten lopen, maar totaal gescheiden.

Dat is dus de vraag...

Als ik nu de speakers wel via de sub laat lopen EN in de line-in het LFE kanaal prik, heb ik het volgende probleem:
Ik luister eerst iets stereo af, de sub rammelt mee en ik stel het volume van de sub zodanig af dat het gewoon lekker klinkt... niet te overdreven veel bas ofzo.
Als ik nu een signaal naar het LFE kanaal gooi, helemaal voluit, dan is dat veeeel te zacht. Dus zou ik de sub een stuk harder moeten zetten om dat kanaal een beetje te horen. Als ik de sub harder zet, is het signaal wat 'ie van mijn front-versterkers meekrijgt weer veel te hard, kortom... da's wel een beetje ***
Soms is het zelfs zo, dat het actieve signaal, van mijn versterkers + het LFE kanaal elkaar opheffen, waarschijnlijk door een looptijdsverschil. En dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling tijdens 5.1 mixage.

Wat een verhaal he... :) Weet iemand dus misschien hoe het aangesloten zit in een professionele 5.1 studio-situatie?

Ok, nog een vraagje dan...

De line-in achterop de sub is stereo.......? Waarvoor ingodsnaam....? De sub zelf is toch maar 1 speaker?
Als ik nu de sub volledig gescheiden ga aansluiten, dus alleen de line-in gebruik, moet ik dan mijn kabeltje splitsen, van 1 tulp (uitgang LFE kanaal geluidskaart) naar 2 tulp (ingang subwoofer)???

Kortom, een hele hoop vragen en waarschijnlijk (hopelijk) ook een hele hoop antwoorden!

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 

Attachments

  • img_0755.jpg
    img_0755.jpg
    63,5 KB · Bekeken: 112
Back
Top