timing probleem RM1X

ZERO1985

Stamgast
Lid sinds
22 februari 2003
Berichten
202
Locatie
Hazerswoude Rijndijk
Hoi iedereen,

Hoewel ik de RM1X een fijne sequencer vind, heb ik vandaag een raar timing probleem i.c.m. mijn Yamaha A4000.

Ik heb een TR-808 drumkit gemaakt (met de gratis akai samples).

In deze kit heb ik op mijn sampler de open en dichte hi-hats in alt-group 1 gezet, wat betekend dat deze twee geluiden elkaar afkappen en dat er dus altijd één van de twee geluiden hoorbaar is; OF open OF dicht.

Dit is goed toch? Lijkt me in ieder geval. Op de originele TR-808 is dit toch ook zo? Of niet?

In ieder geval heb ik nu het volgende probleem:

Op mijn RM1X heb ik in Section A + B hetzelfde drumpatroontje; wanneer ik tijdens het spelen van section A naar B ga, klinkt alles nog strak.
Wanneer ik omgekeerd doe, dus van sectie B naar A tijdens het spelen, hoor je duidelijk een onstrakke overgang.
Al zet ik de hi hat track uit (een track met open EN dichte hats) dan gaat switchen van A naar B en omgekeerd wél goed.

Al hef ik de alt-group voor de hi hats op mijn sampler op, dan verdwijnt dit probleem ook, maar dat betekend dus dat ik niet handig gebruik kan maken van deze alt-group functie :confused:

Iemand een workaround hiervoor? Per se alle open hats een vaste gate-waarde geven? (I.p.v. laten stoppen door een DICHTE hat?)

Olafmol? Jij weet dit vast wel ;-)

groet,

Daan
 
Owja; nog een idee is om de opbouw zó te maken dat je een section altijd maar één keer gebruikt en dus altijd gewoon één section opschuift (Van A naar B, van B naar C, C naar D etc.)

Want zoals ik al zei gaat van A naar B wél vloeiend maar omgekeerd niet...

Deze methode heb ik net even bedacht; zijn er nog anderen met alternatieven?

bij voorbaat dank,

daan
 
Origineel geplaatst door ZERO1985
Owja; nog een idee is om de opbouw zó te maken dat je een section altijd maar één keer gebruikt en dus altijd gewoon één section opschuift (Van A naar B, van B naar C, C naar D etc.)

Want zoals ik al zei gaat van A naar B wél vloeiend maar omgekeerd niet...

Deze methode heb ik net even bedacht; zijn er nog anderen met alternatieven?

bij voorbaat dank,

daan

kan het zijn dat er in section A een program change ofzo zit?
 
Nee, helaas is dat niet de oorzaak. Ik heb in het midi filter ook een heleboel uitgaande midi uitgezet (waaronder PC en sysex).
Wel is het zo dat de drumkit dus uit mijn sampler komt i.p.v. de rm1x zelf.

Het stomme is dus dat wanneer ik de alt-group voor de hi hats ophef, ik wel vloeiend van sectie B naar sectie A kan gaan, maar dan heb je uiteraard wel overlap van de open hi hats t.o.v. de dichte en andersom. (Dat hoort toch niet bij de ECHTE tr-808 hats?)

OF ik hou deze alt-group voor de hi hats in stand en zorg dat de volgorde van mijn secties oplopend is (A-->B, B-->C etc.)

Het ligt dus volgens mij echt aan het snelle 16de hi hat patroontje. Het stomme is ook dat bij switchen van sectie B naar A niet alleen de hi hats even 'onstrak' klinken maar ook de eerste kick van sectie A komt net te laat.
Tussen de RM1x en de sampler hangt nog een novation KS-rack maar dit kan toch niet de oorzaak zijn van dit probleem?

Ik hoop dat hier alsnog een 'nettere' oplossing voor is.

groet en bij voorbaat dank,

daan
 
sla je song(s) eens op op disk, en factory reset je rm1x eens...

daarna je song(s) weer inladen kijken wat hij doet..
 
@furious: bedankt voor je suggestie. Mocht echt niets lukken dan ga ik dit eens als laatste redmiddel proberen. (Veel werk om alles op te slaan, maar wel een mogelijkheid idd.)

@jena_mu6: Ik snap niet precies wat je hiermee bedoelt, maar ik heb op mijn sampler (A4000) een 808 drumkit op midi kanaal 1 en stuur deze vanaf track 1 + 2 op mijn rm1x aan. (track 1 voor kick en snare, track 2 voor open en dichte hats). Volgens mij is dit goed zo? Ik hoor i..i.g. wel wat ik wil horen, alleen die overgangen tussen sectie B naar A gaan niet vloeiend wat de drumkit betreft.

groet,

daan
 
Vreemd probleem..

ik heb zelf ook een a4000 maar heb er nog niet veel mee gewerkt.. Af en toe wist ik ook niet echt waaraan het lag als ik dingen verkeerd (of helemaal niet) uit de sampler hoorde komen.

Ik heb nog geen rock-solid controle over dat ding... nog te weinig gebrukt dus, te weinig gebruiks ervaring.

Op zich raar, want je a4000 heeft echt niet in de gaten van welk pattern hij midi signalen binnen krijgt.

Ik neem aan de je de rm1x gewoon op de hele maat laat switchen van patterns.

Heb je je geheugen van je RM1x al gecheckt? [shift + f1] Misschien begint hij wat te haperen als hij bijna helemaal vol is.. dat betekent dat je een aantal patterns leeg moet maken.

Als je niet veel progam changes in je song hebt aan het begin van je pattern zou dit het enigste probleem kunnen zijn waar ik op kom.

Ander oplossing is een rm1x van een vriend of bekende te lenen en kijken hoe deze je song afspeelt....
 
Back
Top