Wil formatie starten..

Origineel geplaatst door Backdrop
Het is gewoon zo'n tegenstelling, een drummer die als een drumcomputer wil gaan klinken :confused: En dan te bedenken dat de hele house is onstaan omdat je door de drumcomputers juist van die snelle monotone ritmes kon maken die eerst niet mogelijk waren. Je moet wel een erg goede drummer zijn als je zulke ritmes overtuigend kan neerzetten (nog afgezien van de geluiden die anders zijn en volgens mij niet werken).

Origineel ?
Wat heb je aan originele muziek die niet werkt ? Ik vind het leuker als m'n muziek werkt en iedereen uit z'n dak gaat dan dat ik me op de schouders klop omdat het zo origineel is en niemand danst. Je kan jezelf dan wel origineel vinden maar dan zit je wel in je eigen zeepbelletje. En zou nou echt niemand anders op dit idee zijn gekomen ?

Ik zou graag een voorbeeldje horen van zo'n housetrack met akoestische drums, ben wel benieuwd. :)

Moet je voor de grap eens ' It ain't what you do, it's how you do it' uit het album 'The Morning After' (1971) van de J. Geils Band luisteren, dat is een rocknummer uit begin jaren 70 waar echt een super house groove in zit, echt waanzinnig..! en dat met drum gitaar een hammond orgel en mondharmonica.

Anders is 'Funky Drummer' van James Brown ook een leuk voorbeeld, veel gecoverd ook (voor al in de house-scene).

Misschien dat een drummer het housegeluid niet kan produceren, maar zeker wel de drive.

Als topicstarter trouwens in Zeeland zou wonen zou ik zeker wel eens een probeer sessie willen ondernemen..! :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Re: Wil formatie starten..

Origineel geplaatst door minbari
Het is de bedoeling dat ik meedrum met voorgeprogrammeerd en/of geïmproviseerd materiaal op zo'n manier dat het interactief met de band en het publiek wordt.

Waar ik nu benieuwd naar ben en zo'n band best wel eens aan het werk zou willen zien en horen: hoe dat interactieve met het publiek wordt vormgegeven? Of zo'n drum geluid nou acoustisch is of uit een computer komt en met welke snelheid, het zou wat. Nee, wat mag het publiek actief gaan doen?

Wout
 
Origineel geplaatst door trash
Acoustisch klinkend als in de 707?
Anders ken ik geen 1 house plaat uit den beginne, die acoustische drums heeft, of je moet op disco doelen.

Ik denk dat ik een beetje op disco doel idd ja. En zoals een 707 bedoelde ik ja, zoiets.

Ok, toegegeven, als je echt die house wil maken die zo cool is door de electronische drums, dan ga je het knap lastig krijgen achter een akoestisch drumstel :D

Maar bijv. Moloko heeft opzich wel iets house-achtig met een akoestische drum. (als ik me niet vergis)
 
@Wout
Nou harder slaan als ze stil blijven staan.:D
Langer doorgaan als het aanslaat en anders snel van nummer wisselen lijkt me he ?

@Demian
Ik heb ff naar dat Geils nummer geluisterd en het komt op mij over als een band die staccato speelt, maar house achtig ?
En die funky drummer wordt/werd nou juist vaak gebruikt als loop over de kick heen om wat meer swing e.d. te generen, een beetje als percussie. Maar niet als vervanging.

Ik denk dat je in de genres hiphop en chemical veel beter uit de voeten kunt met de drums.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb ff met wat samples zitten spelen en ik vind het echt drie keer niks zo'n drumstel:
 

Attachments

  • acouhouse.mp3
    108,7 KB · Bekeken: 59
Origineel geplaatst door Backdrop
@Wout
Nou harder slaan als ze stil blijven staan.:D
Langer doorgaan als het aanslaat en anders snel van nummer wisselen lijkt me he ?

Wel, dat is moeilijk INTERactief te noemen. Wat kan het publiek doen om de acties van de band te veranderen, behalve tomaten gooien?

Wout
 
tja das lastig he, zoveel mensen, zoveel wensen dus als je het interactief wilt doen wordt het binnen no time een chaos.
 
Origineel geplaatst door Backdrop
Ik heb ff met wat samples zitten spelen en ik vind het echt drie keer niks zo'n drumstel:

het klinkt knetters vet hoor om met een goed drumstel over house hen te knallen.... zeker als je goed kan drummen. Maar ik moet zeggen dat ik die electronische drumstellen ook vet vind ..
 
Maargoed, ondertussen heeft Minbari nog steeds geen reactie.. 8o)
Ik ken Minbari toevallig en kan wel zeggen dat hij een goede drummer is..... vroeger nog wel muziek met hem gemaakt. En hij heeft ook een heel koel electronisch drumstel ... koele poep is et!

Volgens mij kan je aardig strakke kicks uit een electronisch drumstel toveren dus dat zit toch wel goed?

Anders kan je toch een trigger doorsturen naar een synth-kick
 
los daarvan... wat is er mis als iemand muzikale grenzen wil (proberen) te doorbreken...?

nee lekker om steeds weer exact hetzelfde te doen volgens een nagenoeg vast omlijnt iets waarvan niemand eigenlijk weet waarom... daaraan kun je toch zien dat wat de oude garde als 'house' bestempeld dus helemaal niet meer zo vernieuwend is...
 
Dit is zeker wel een goed idee en een acoustische bassdrum over techno/house whatever klinkt echt vet.
Jaren geleden op het virus festifal in Eindhoven gehoord toen lady aida haar laatste plaat draaide en de drummer van Front 242 even ging meespelen. zeer goed klonk dat.

Zeggen dat acoustisch geen impact heeft is echt onzin.

Luister eens naar souxsie and the banshees bv. altijd strakke drums en niet van dat rommilige heen en weer gerag op de hihats en tomtoms.

Minbari je bent goed bezig.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
los daarvan... wat is er mis als iemand muzikale grenzen wil (proberen) te doorbreken...?

nee lekker om steeds weer exact hetzelfde te doen volgens een nagenoeg vast omlijnt iets waarvan niemand eigenlijk weet waarom... daaraan kun je toch zien dat wat de oude garde als 'house' bestempeld dus helemaal niet meer zo vernieuwend is...

Wat is dan wel vernieuwend ? En is het wel aangenaam om naar te luisteren ? Waarom moet het vernieuwend zijn als we toch al weet niet hoeveel honderd jaar naar dezelfde muziek luisteren (trommels e.d.)? De mens vindt nu eenmaal sommige dingen prettig om naar te luisteren. We willen toch twee dingen ? a) emotioneel geraakt worden en b) een kick krijgen van de muziek zodat je gaat bewegen. Dat verandert toch niet en we hebben alleen steeds betere tools gekregen om b te bewerkstelligen. Dus waarom zou je daar niet van uitgaan en proberen een stapje verder te komen ?
 
Origineel geplaatst door Sander02
Maar bijv. Moloko heeft opzich wel iets house-achtig met een akoestische drum. (als ik me niet vergis)

roisin heeft nu een gast met samples voor de beat en een percussionist, die af en toe een snaretje en een kickje meepakt. vaak gedubbeld met samples.. behalve dat dat cool klinkt is die band al erg strak met dat sample/live combi sync gerommel.. iets minder harde house dan sommigen hier missch bedoelen, meer electrofunk of zo, maar wel vette funkende groefjes..
ook doet deze samplegast toetsjes aanraken
 
Origineel geplaatst door DJ Fuse
roisin heeft nu een gast met samples voor de beat en een percussionist, die af en toe een snaretje en een kickje meepakt. vaak gedubbeld met samples.. behalve dat dat cool klinkt is die band al erg strak met dat sample/live combi sync gerommel.. iets minder harde house dan sommigen hier missch bedoelen, meer electrofunk of zo, maar wel vette funkende groefjes..
ook doet deze samplegast toetsjes aanraken
Ja Moloko, erg goed maar ik denk idd dat ze meer poppy zijn. Ze hebben ook echte liedjes enzo maar het blijft voor mij (en da's persoonlijk :D ) meer luistermuziek. Over het algemeen vinden de combi tussen live en samples erg fijn bijv de drums van DM.

Overigens worden op de meeste platen met soundreplacer de drums vervangen/aangevuld omdat ze niet sterk/consistent genoeg klinken (of om tijd te sparen).
 
Vet man house gemaakt met een echte drum voor dansend publiek
Dat wordt wel hard werken
hoe lang denk je dat achter elkaar te doen?
 
Origineel geplaatst door Backdrop
't hoeft niet perse een 909 te zijn maar ik heb nog nooit een acoustische bassdrum gehoord met net zoveel impact en drive als een electronische.

Ik kan me goed herinneren dat Klaus Schulze - toen hij nog drummer was bij Tangerine Dream en Ashra Tempel - dat hij zijn acoustische drums door meerdere verschillende effectapparaten stuurde om ze zo elektronische mogelijk te laten klinken. Dus waarom zou het bij deze persoon ook niet lukken??

Phochos
 
Back
Top