PWM alleen op square wave?

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.269
Locatie
Grou
Had gisteren avond een korte discussie met Hanz (die een belachelijk excuus had om af te kappen). Onderwerp: Kan je alleen van een square de pulse width moduleren? In mijn bescheiden mening is dit idd alleen bij een square mogelijk.

Mijn motivatie: Bij een theoretisch perfecte blokgolf kan je de lengte van de golf verlengen langs de x-as, zonder dat dit gevolgen heeft voor de positionering van de golf op de y-as, en de hellingshoek tussen deze 2 onderdelen van de golfvorm (de hoek blijft immers 90°).

Eens? Of niet?
 
eens :)

Volgens mij is een 'pulse' altijd een blokgolf, dus kan PWM alleen op blokgolven worden toegepast.
 
Als je het puur grafisch bekijkt wel ja. Maar als je puur kijkt naar het geluid wat er uit komt is het ook met bijv. een saw mogelijk. Je verandert met PWM namelijk de volumes van de overtonen, wat natuurlijk ook bij een saw kan. Volgens mij zijn er zelfs wel synthesizers die dit kunnen.
 
Nou, zo belachelijk was dat excuus niet.... (handel! handel!) :D

Maar idd. het blijft een leuke discussie. Want ik had hetzelfde verhaal ook al een keertje met Catscan gevoerd.
Zijn stelling: PWM kan alleen op pulse wave (square wave is een pulse wave op 50% pulsbreedte). Als je 'n PWM mechanisme loslaat op een andere golfvorm, beinvloed je alleen de pitch.

Maar ik meende me te herinneren dat bijv. een Alfa Juno 1 ook PWM kon op een zaagtand!
Hoe zit dat dan?

synthsec13_14.gif
 
Ik ben het met Proto eens. Als je de harmonische inhoud van een PWM blokgolf bekijkt, stelt PWM niks meer voor dan het constant veranderen van die harmonischen op tempo van je LFO. Er is niks dat je belet om de harmonische inhoud van een zaagtand, triangle of wat dan ook te laten moduleren door je LFO. Alleen zal je het dan geen pulsbreedtemodulatie maar eerder harmonische modulatie of zo moeten noemen ;) .

Ik weet bv dat je op een D20 met de pulsbreedteparameter de klankkleur van een zaagtand kan doen veranderen (eigenlijk een beetje transponeren). Nu heeft de D20 geen PWM-mogelijkheid, maar een D50 wel. Weet er misschien iemand wat er op een D50 gebeurd als je PWM met LFO op een zaagtand toepast? Want dan krijg je gelijk een bewijs dat dit dus op andere golven ook werkt.

Maar ... misschien heb ik het ook wel volledig mis :D.

Dit voor mijn 2 cts.

:doei:
 
uhm...PWM is toch Pulse Width Modulation....als je het op een zaagtand zou kunnen,zou het dan niet SWM moeten heten ? Of beter nog SFM ? (Saw Frequency modulation )

Maar dat terzijde...:D
 
Een beetje transponeren? Andere toonhoogten? Griebels zeg, de frequentie blijft toch gewoon hetzelfde, alleen de vorm verandert.

Ik zou even bij een Alesis Ion aan de 'shape' parameter gaan draaien van een zaagtandgolf. Ook gelijk even kijken naar hoe de harmonischen van een 50% eruitzien, die van een 30%, 20%, en 10%, en dan kijken welke er wegvallen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sawtooth_wave
http://en.wikipedia.org/wiki/Square_wave

En heel interessant : http://www.educatorscorner.com/index.cgi?CONTENT_ID=2487 !

Het wordt dus daarbij duidelijk dat als je met het scrollwiel van je muis door de duty cycle heenscrollt een comb-filter achtig effect ziet waarbij de tanden vanaf 50% steeds verder uit elkaar gaan staan. Aangezien een comb filter ook over een zaagtand gezet kan worden en je breedte en diepte kan moduleren (Ion, Q) kun je dus op die manier ook PWM met een zaagtand-golf doen. Alleen heeft 't dus meer nut om niet grafisch te denken met blokjes die opschuiven maar meer vanuit een harmonischen-perspectief.
 
Misschien niet helemaal hetzelfde maar op een voyager kun je in feite traploos morphen van de ene naar de andere waveform. Van triangle, naar saw, naar square en tenslotte pulse. Als je de waveform ergens tussen square en pulse instelt en daar een lfo aan toewijst krijg je PWM. Als je de waveform op een ander punt zet, bijvoorbeeld op saw en je gaat de waveform moduleren met het lfo, dan krijg je een lekkere morphende waveform (van saw naar square en weer terug). Is wel niet hetzelfde, maar toch wel leuk als je niet constant een strakke zaagtand wilt :)
 
Wat ik erg leuk vond, slightly offtopic wellicht: het moduleren van de SYMMETRIE van een golfvorm.
Dat lijkt in principe grafisch gezien best wel op het varieren van de pulsewidth.
Ik had dit ideetje ooit in m'n hoofd zitten, maar wat schetste gisteren mijn verbazing: "het bestaat!"

sine.gif


... het zgn. "Time Linearity Modulation" (bonuspunten! :D) zoals op de Spectralis...

When looking for a more common solution for the creation of Pulsewidthmodulation, not limited exclusively to Rectanglewaves but modulating the spectrum of other waveforms as well, we came up with the idea of “Time Linearity Modulation”. This novel form of modulation generates pulsewidthmodulation with reactangle waves, however, due to the more common algorithm it can also let a Sinewave, Triangle or even a sawtooth modulate it’s spectrum. With this new approach you can generate not only countless new waveforms but beyond that unheard of soundcolordynamics. Technically speaking, the first half of the selected waveform is being stretched or compressed compared to the second half. The opposite effect in the second half assures, that the frequency during this alteration does not change. In the animated GIF picture you can see the impact of the “Time Linearity Modulation” on a Sinewave.

http://spectralis.de/english/Guided...y_ModulationE/time_linearity_modulatione.html
 
Met een beetje creatief hacken lukt je dat ook wel met een G1, denk ik zo... ;)
 
maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan! ;)

maar ff serieus, om dat soort moduleerbare golfvormen te gebruiken als LFO source is echt heel gaaf :dj:
 
Origineel geplaatst door Sander02
maar ff serieus, om dat soort moduleerbare golfvormen te gebruiken als LFO source is echt heel gaaf :dj:

Inderdaad erg leuke functies.
 
Origineel geplaatst door demian
eens :)

Volgens mij is een 'pulse' altijd een blokgolf, dus kan PWM alleen op blokgolven worden toegepast.

Misschien dat ik het niet helemaal snap of zo maar op de ION kun je bv. een lfo op een Pulse maar ook op een Saw, Sine Triangel toewijsen en dan heb dus ook zeg maar iets van PWM, toch.
 
Origineel geplaatst door Sander02
maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan! ;)

maar ff serieus, om dat soort moduleerbare golfvormen te gebruiken als LFO source is echt heel gaaf :dj:

Als control source is het inderdaad erg grappig, zoiets heeft de Microwave XT ook (symmetry, etc. - net als de logic functies in de modulators). Maar wat ik me afvraag is wat het klankmatig doet in de audio range, niet zozeer in de control range... hoe zou dat nou klinken, dus! :)
 
Het kan idd ook op een saw....

ik heb het zelf gezien en gehoord bij Rob Papen... hij deed dat met zijn jupiter 8....

Resultaat was niet erg spannend. Hij had ook uitgelegd wat er precies gebeurde maar ik ben dat alweer vergeten...
 
Bij een Ion kun je de 'shape' (zoals het daar heet) aanpassen van zowel pulse, saw als sinus. PWM is dan natuurlijk de verkeerde term, vandaar 'shape'. Het heeft sterke geluidsveranderingen tot gevolg (niet qua pitch, qua golfvorm, die ook nog heel mooi in beeld wordt gebracht op het display), dus dat het alleen pitchveranderingen betreft klopt niet.
 
Uiteraard kan dit met de Saw hoe krijg je anders het Hoover geluid ?? (Alpha Juno)
 
Back
Top