Wat is de naam van dit genre + eventuele artiesten

Emu

Koffieleut
Lid sinds
5 juni 2005
Berichten
57
Ik ben op zoek naar de naam van een bepaalde muziekstijl met eventueel wat namen van artiesten die deze muziekvorm maken.

Het is een soort stijl die ik een paar jaar terug op radio 1 ergens diep in de nacht hoorde. Dan draaien ze op radio 1 vaak de alternatieve stijlen en wereldmuziek. Het was een soort van ritmische aaneenschakeling van samples en synthgeluiden op een razend tempo en zeer afwisselend (kwa geluiden en tempo). Hhet was niet echt muziek in de zin van dat je er op zou kunnen dansen of dat je er uberhaupt een vast ritme en melodie in zat. Ik vond het toen ik dat hoorde echt super knap in elkaar gezet.. maar ik ben destijd vergeten op te schrijven wat het nou was. Iets staat me bij dat het noise heette of zo maar met alleen 'noise' kom je niet echt ver in Google.

Heeft iemand enig idee hoe dit heet?
 
nie gemakkelijk...

heb je geen enkel voorbeeldje? iets dat je hebt opgenomen op cassette of zo?
 
Bedoel je van die muziek met knip-en-plak-werk tot op de milliseconde zoals Akufen en Herbert? Dat noemen ze microhouse.
 
Nee ik heb helaas geen voorbeelden.

Het was inderdaad zeer ingenieus knip en plakwerk, elke maat was anders. Bv een loopje van een indiaase tabla die dan op een soort van willekeurige wijze herhaalt word en vervolgens gaat die met een rare ritmewisseling over in een bassdrum geluid die dan even 1 maat een vast ritme aanhoud waarna die weer overgaat in een kakefonie van andere samples etc etc. Ik zat destijd echt met verbazing naar dat nummer te luisteren, echt super knap gemaakt.

Ik ga ff wat voorbeelden van Akufen en Herbert zoeken, microhouse zou het misschien kunnen zijn.
 
Akufen en Herbert : geen ritme ? noise achtig ? razend tempo (met veel tempowisselingen) ?
dan moeten er nog een paar zeeeer obscure nummers zijn van beide die deze eigenschappen in zich hebben ... het deel dat ik ken (gokje, 100 tal nummers) zijn ritmisch, okee bevatten wat clicks en cuts (maar zou ik toch niet als 'noise' catalogeren) en zijn geeent op 4x4 beats met enige contraritmes tussen...wordt volgens mij nooit gedraaid op radio 1.
Maar check deze artiesten wel eens uit, zeker de moeite.
Maar ik denk echt niet dat het Microhouse is dat je gehoord hebt...

Maar ik kan verkeerd zijn ;-)
 
Ik heb het een en ander beluisterd maar het is idd geen microhouse. Het is geen muziek met een vierkwartsmaat, eerder maatloos. En met noise bedoel ik trouwens geen hardcore of een harde stijl. Het was meer een soort van wereldmuziek maar dan echt heel erg verknipt.. ik heb echt het hele internet al afgezocht maar ik kan het gewoon niet vinden. Ik weet toch echt zeker dat het een bepaalde stijl was want ik kan me herinneren dat die radiouitzending een special was over die stijl (het desbetreffende radioprogramma was zoiets als de Gezamelijke zenders Peazens en Moddergat of Over de Schutting).

Volgens mij had die muziek iets weg van de breaks die je wel eens in drum and bass nummers hoort, veel 'rollende' en repeterende sampletjes, wisselende tempo's etc).
 
Glitch?

En Akufen is vet ja. Die techniek van die mini-samples word ook wel microsampling genoemd.
 
Die link werkt niet meer of wel?

Maar was Taciturne niet toevallig hardcore? Ik geloof dat Taciturne - Der Toten een hardcore klassieker was, staat me iets van bij.

Ik weet niet hoe dat nummer klinkt maar wat ik bedoel is in ieder geval geen hardcore of een harde stijl zeg maar.

En Glitch, kun je daar nummer van noemen? Met Glitch als zoekopdracht kom je ook niet echt ver ;)
 
zou het misschien break-core kunnen zijn in de stijl van "sickboy" en / of "venetian snares" ?

:eureka:

W
 
Origineel geplaatst door Emu Ik weet toch echt zeker dat het een bepaalde stijl was want ik kan me herinneren dat die radiouitzending een special was over die stijl (het desbetreffende radioprogramma was zoiets als de Gezamelijke zenders Peazens en Moddergat of Over de Schutting). [/B]

Mail ze .. Over de schutting is VARA en zendt altijd uit in de nacht, Moddergat is VPRO.
 
Origineel geplaatst door Emu
Die link werkt niet meer of wel?

Maar was Taciturne niet toevallig hardcore? Ik geloof dat Taciturne - Der Toten een hardcore klassieker was, staat me iets van bij.

Ik weet niet hoe dat nummer klinkt maar wat ik bedoel is in ieder geval geen hardcore of een harde stijl zeg maar.

En Glitch, kun je daar nummer van noemen? Met Glitch als zoekopdracht kom je ook niet echt ver ;)
Link doet 't bij mij ook niet, maar hier staat ie ook.

Der Toten is idd een hardcore klassieker van Taciturne. Maar het album waar dit nummer van komt, Ebizeme, staat vol met het betere knip en plak werk.
 
Back
Top