Dynaudio vs. Scanspeak vs. PMC vs. ADAM vs.....??

Fields

Ingeburgerd
Lid sinds
24 juni 2005
Berichten
58
Ik ben me al een tijdje aan het orienteren wat betreft een aanschaf van nieuwe monitoren. Ik heb een (redelijk) acoustisch getunede ruimte van zo'n
25m2 en werk aan zeer uiteenlopende soorten muziek. Ik zit in een bunker en houd wel van flink knallen dus ook de power is niet onbelangrijk.

Ik ben ooit eens verliefd geworden op de Dynaudio BM15, ook al weet ik dat deze speakers een beetje "te" lekker kunnen klinken dus kijk ik ook of er iets anders is wat mijn "tweede liefde" zou kunnen worden..

Mijn interesse gaat uit naar:

- Dynaudio BM15A
- PMC TB2
- PMC LB1
- Scanspeak A4 (speakerland bouwpakket)
- ADAM P33-A
- Westlake BBSM-4 (2ehands)

- evt Dynaudio 6A aangezien dit een keer is aangeraden betreft mijn ruimte

Versterkers heb ik me nog niet echt mee bezig gehouden maar voor de passieve speakers denk ik een tweedehands bryston te zoeken ofzo, (tips zijn welkom)

Om al deze speakers hier te gaan testen heb ik niet zoveel trek in dus ben ik benieuwd of er hier iemand is met ervaringen met deze vergelijkingen.
(liefst in dezelfde ruimte).

Of als iemand een interessante ervaring met een andere speaker heeft hoor ik dat ook graag.
 
Leuk dit. Denk dat dit nog leuk gaat worden voor diverse fans van bepaalde modellen.
Ik zou zeggen, let daar niet al teveel op. En ook ik heb m'n voorkeuren.
Maar laat ik bij wijze van geen uitzonderen maar metteen opmerken dat er maar 1 uiteindelijk oordeel is. Dat van jouw nl.

Maar deze speakers zul je niet zomaar in dezelfde ruimte tegenkomen om een vergelijkende hoortest te kunnen afleggen.

Wat ik zelf vond bij diverse luistertests was dat de BM15 teveel kleurden. TB2 erg goed klinken voor met name zang en dat de A4 de beste allround speakers vond.

6A's vind niet bij deze groep passen en horen een stapje lager tov deze groep.

De rest ken ik niet persoonlijk maar weet wel:
LB1 zijn hier een paar leden helemaal laaiend enthousiast over.
Adam heeft ook zo z'n fans.
Westlake schijnt ook bijzonder te zijn.
 
Misschien zijn de Jacobi Monitors van forumlid Mischa ook wel interessant?
 
Origineel geplaatst door fuse
Leuk dit. Denk dat dit nog leuk gaat worden voor diverse fans van bepaalde modellen.
Ik zou zeggen, let daar niet al teveel op. En ook ik heb m'n voorkeuren.
Maar laat ik bij wijze van geen uitzonderen maar metteen opmerken dat er maar 1 uiteindelijk oordeel is. Dat van jouw nl.


Ik ga ook niet uit op fans, maar op vergelijkingen of beweegredenen waarom iemand specifiek fan van een van deze modellen is geworden, zoals ik al zei ben ikzelf fan van Dynaudio BM15 en zal daar waarschijnlijk ook het meeste plezier mee hebben in het begin, maar een speaker moet me niet voor de gek houden en na een dag werken niet te vermoeiend gaan klinken..

Misschien zijn de Jacobi Monitors van forumlid Mischa ook wel interessant?

Daar heb ik wel wat over gelezen hier maar de foto's die ik zag leken nogal op Mid/Main field, of ik heb het verkeerde plaatje voor ogen hoor.

Ik heb een tijdje met KRK 7000 (ook midfield) gewerkt maar dat werkt wat betreft mijn indeling van de studio niet echt practisch, of ik moet weer verbouwen..
 
Origineel geplaatst door fuse


Wat ik zelf vond bij diverse luistertests was dat de BM15 teveel kleurden. TB2 erg goed klinken voor met name zang en dat de A4 de beste allround speakers vond.



Ik meen dat Grooveron onlangs net hetzelfde beweerde van die tb2's ivm zang. Van Ron kan ik nog enigzins geloven dat hij dat echt vindt(hij heeft ze denk ik ook allemaal gehad), maar sowieso een monitor beoordelen op zang/bas/elektrische gitaar of enig ander instrument lijkt mij enigszins een beetje :confused:

6A's vind niet bij deze groep passen en horen een stapje lager tov deze groep.

Nou ja

Fields, ga eens na welke speakers in de verschillende modellen zit, wel kastontwerp etc... Wil je nearfield of iets anders? Dynaudio is sowieso niet slecht. Die A4's van fuse zitten zeker dure speakers in, maar zolang je niet weet hoe die filters/kast zich verhouden tot commerciële modellen kan je daar eigenlijk ook niet zoveel over zeggen. (maar ik veronderstel wel dat deze eigenlijk zeer goed zijn) Wil je een iets meer objectief vergelijk kan je beter op zoek gaan naar diy forums. Je kan een monitor nl. enkel min of meer objectief benaderen als je naar de materiële kant van die dingen gaat kijken.
 
Origineel geplaatst door fuse


6A's vind niet bij deze groep passen en horen een stapje lager tov deze groep.


Dat vermoeden had ik eigenlijk ook al aangezien het ook redelijk kleine kastjes zijn leek me dit ook niet echt gaan in deze (redelijk grote) ruimte


Origineel geplaatst door Toon


Fields, ga eens na welke speakers in de verschillende modellen zit, wel kastontwerp etc... Wil je nearfield of iets anders? Dynaudio is sowieso niet slecht. Die A4's van fuse zitten zeker dure speakers in, maar zolang je niet weet hoe die filters/kast zich verhouden tot commerciële modellen kan je daar eigenlijk ook niet zoveel over zeggen. (maar ik veronderstel wel dat deze eigenlijk zeer goed zijn) Wil je een iets meer objectief vergelijk kan je beter op zoek gaan naar diy forums. Je kan een monitor nl. enkel min of meer objectief benaderen als je naar de materiële kant van die dingen gaat kijken.

Zowiezo wil ik nearfield, maar de speakers en constructies probeer ik mezelf ook een beetje in te verdiepen maar ik zie het niet zo zitten om me erg veel bezig te houden met de onwikkelingen wat betreft kastconstructies en de nieuwste tweaters enzo.
ik weet dat die bouwpakketten van www.speakerland.nl goede tweaters bevatten en ik zou ook best wel zo'n kast willen bouwen maar dan ben ik wel erg benieuwd hoe dit zich verhoudt tot die andere "plug&play" kasten in mn lijstje,

ook vind ik het wel belangrijk dat de setup uitendelijk uit te breiden is naar 5.1 maar dat is voor zover ik weet met al deze kasten wel mogelijk..
 
ik heb sinds gisteren de adams p33-a. Ik vind ze qua karakter wat lijken op de dynaudio bm6a's. Het kuttige is dat ik de mijne nog niet goed heb kunnen testen thuis omdat de tweeter van de linkse speaker steeds uitvalt. :stupid
Lijkt een slecht contact ofzo te zijn, want als ik aan de regeling voor het hoog kom, dan springt de tweeter weer even aan, daarna valt hij weer uit.

Ik heb ze in de demoruimte gehoord naast de adam S2.5a's en die waren geweldig (maar ook een stuk duurder)! ik heb mijn p33a's een week op proef en dan moet ik beslissen.

Van de speakers uit je lijst heb ik dus enkel de dynaudio's en de adams gehoord. Mijn voorkeur gaat dus naar adam.
 
Alle speakers die je noemt hebben hun sterke en minder sterke kanten.

- Dynaudio BM15A

Beetje gekleurd voor mijn smaak maar erg goed om op temixen.

- PMC TB2

Ik heb ze jaren gehad en ben er altijd heel tevreden over geweest.
Voor het geld een fantastische speaker, zeker met een Bryston erachter.
Er is nu ook een actieve serie met de versterkers van Flying Mole erachter zelde effect zeer goede speaker.
Voor zowel mixen als masteren tegebruiken, laag is goed maar echt knallen dat doen ze niet.

- PMC LB1

Mijn huidge monitor, voor mijn kleine ruimte 22m2 perfect. Dit waren naar lang zoeken de beste monitoren die ik gehoord heb. hier kan je mee mixen en masteren, je kunt letterlijk in de mix luisteren, glamtijd veranderingen diffusion, je hoord het allemaal, EQtje 1 db erbij en je hoort wat je doet. Compressie fouten haalt hij genadeloos naar boven.
Heerlijke speaker die mooi diep doorgaar (35hz zonder te zweten). Ik heb er een Bryston sst 3 aahangen en dat gaat perfect. Maar zelfs met mijn oude marantz eindversterker klinkt het heel goed.
Duur maar erg mooi.

- Scanspeak A4 (speakerland bouwpakket)
een collega heeft ze, erg mooie speaker zeer neutraal en natuurlijk.
Een beetje te lief mischien, het klinkt al heel snel heel mooi op de A4's. Ik miste een beetje de diepte van de LB1.
Maar naast de PMC's en de ADAM een zeer goede keuze

- ADAM P33-A

We hebben de s3 in de winkel errug goede speker, brilljant hoog, mooi midden alleen het laag
Dat vond ik wat achter blijven bij de rest. Goed en neutraal maar wat minder diep.
ik ken de P33-a's niet maar aangezien ze zijn afgeleid van de S3 zal
het ongetweifeld eender klinken. Wel een goede monitor om op te mixen wat ik zo hoorde.
Ook hier kon je echt goed in de mix luisteren. Hele mooie speaker.

- Westlake BBSM-4 (2ehands)

Ik ben hier niet zo'n fan van ze gaan hard en zijn goed maar ik mis de verfijning van de andere hierboven genoemde.
Goede speaker voor rock ed maar echte acoustische zang, klassiek dance of zo word al gauw wat rommelig.

BM6a -
Goede speaker maar vergeleken met wat hier boven genoemt wordt een stapje minder van alles.
Ik vind dit wel voor rond de 1500 / 1600 Euro goede monitoren.
 
Origineel geplaatst door Toon
Ik meen dat Grooveron onlangs net hetzelfde beweerde van die tb2's ivm zang. Van Ron kan ik nog enigzins geloven dat hij dat echt vindt(hij heeft ze denk ik ook allemaal gehad), maar sowieso een monitor beoordelen op zang/bas/elektrische gitaar of enig ander instrument lijkt mij enigszins een beetje :confused:

Toch maakt dat wel wat uit Toon :-)
Als je nu alleen Dance, Techno of trance zou maken zou je voor een andere speaker kunnen kiezen dan als je zang, Rock
pop en klassiek of Jazz teverwerken krijgt.

Het succes bv van de Mackie HR824 zit hem in de Dance scene, erg vet klinkt met een dikke bult laag.
Daar zou ik perfect Dance Hiphop enzo op kunnen mixen.
Maar een Jazz combotje of een koor opname zou ik er niet op willen masteren :-)
 
ik ga het mooi bij mijn p33a's houden. Na een avondje muziek maken heb ik deze jongens al iets beter leren kennen en wat zijn mijn mackie 824's vlug vergeten zeg! :okdan:
 
Origineel geplaatst door dj_jochen
ik ga het mooi bij mijn p33a's houden. Na een avondje muziek maken heb ik deze jongens al iets beter leren kennen en wat zijn mijn mackie 824's vlug vergeten zeg! :okdan:

ik denk dat je helemaal gelijk hebt, die S3 (duurdere uitgave) was ook al heel mooi.
Succces met je monitoren
 
Kijk hier eens..

http://www.klein-hummel.com/e/html/studio/studio_index_e.htm en dan naar de O300D

Ik luister 4 dagen in de week een uur of 6 naar deze speakers, we hebben ze uitgekozen na talloze luistersessies met andere speakers (genelec, dynaudio, tannoy etc) . Deze speakers staken er met kop en schouders bovenuit.
Het zijn de opvolgers van de beroemde k&h 0Y series, de onverwoestbare monitors uit de jaren 80..
 
Origineel geplaatst door Tactic
Kijk hier eens..

http://www.klein-hummel.com/e/html/studio/studio_index_e.htm en dan naar de O300D

Ik luister 4 dagen in de week een uur of 6 naar deze speakers, we hebben ze uitgekozen na talloze luistersessies met andere speakers (genelec, dynaudio, tannoy etc) . Deze speakers staken er met kop en schouders bovenuit.
Het zijn de opvolgers van de beroemde k&h 0Y series, de onverwoestbare monitors uit de jaren 80..

Erg mooie speakers dit maar ik heb persoonlijk niet zoveel met klein&hummel, niet vanwege de kwaliteit maar ik denk dat dat iets persoonlijks is. Al moet ik zeggen dat ik 3-weg systemen altijd wel een stuk rustiger in het gehoor vind liggen..

ik heb net een winkel gevonden waar ze K&H, ADAM en Dynaudio bij elkaar hebben staan.. dat is het proberen even waard,

de vreemde eenden zijn voor mij nog steeds PMC, en die Scanspeak dingen, nadeel is dat ik nog geen winkel heb kunnen vinden waar ik deze kan testen naast de andere modellen,
 

Ik blijf dit boeiend vinden, die zelfbouw dingen.. alleen al vanwege de kwaliteit van de componenten die erin zitten.

maar toch zie ik weinig vergelijkingen getrokken worden met "conventionele" modellen, ik lees weinig over het karakter enzo. eigenlijk zie ik alleen maar mensen die ze hebben en er tevreden over zijn.. tot nu toe weinig geargumenteerde informatie gezien..(wel de nodige verkoopverhalen tot in de treuren aangehoord)

Ook heb ik ze nog nergens kunen vergelijken met de anderen, en ik denk dat dat lastig gaat worden..

mijn beeld over deze dingen is dan ook nog steeds een "zwart gat" en ik twijfel een beetje of dit niet wat betreft het karacter on een HIFI speaker lijkt...
 
Hmmmm...... waar is mischa als je hem nodig hebt?
Hij weet heel veel over zelfbouw speakers.
Sterker nog, hij heeft een eigen range nearfields.

Maar het grote voordeel van zelfbouw is dat je zelf ook je speaker kan optimaliseren.
Kastopbouw optimaliseren, gescheiden versterking etc.
En de componenten zijn eigenlijk veel beter dan die van fabrieksspeakers. Of soms ook gewoon gelijk.
Maar het grootste voordeel vind ik zelf dat je een betere prijs/prestatieverhouding hebt.
 
Origineel geplaatst door Fields
Ik blijf dit boeiend vinden, die zelfbouw dingen.. alleen al vanwege de kwaliteit van de componenten die erin zitten.

maar toch zie ik weinig vergelijkingen getrokken worden met "conventionele" modellen, ik lees weinig over het karakter enzo. eigenlijk zie ik alleen maar mensen die ze hebben en er tevreden over zijn.. tot nu toe weinig geargumenteerde informatie gezien..(wel de nodige verkoopverhalen tot in de treuren aangehoord)

Ook heb ik ze nog nergens kunen vergelijken met de anderen, en ik denk dat dat lastig gaat worden..

mijn beeld over deze dingen is dan ook nog steeds een "zwart gat" en ik twijfel een beetje of dit niet wat betreft het karacter on een HIFI speaker lijkt...

Moet je gaan verdiepen in speaker ontwerp dan kom je achter wat een speaker doet.
Ik heb die ref gehoord. Weet wat ik nodig heb, klaar, afvinken die hap.
 
al meteen shit met mijn adams dus! De tweeter die het niet deed blijkt te komen door een defect in de versterker. Er moet een geheel nieuwe versterker inkomen.

Hou zouden jullie hier tegenover staan, dit is de situatie:

Ik heb de monitoren donderdag gekocht en 1 zat dus al meteen kapot in de doos. Nu stellen ze voor om hem te repareren wat volgende week normaal gebeurd moet zijn.

Zouden jullie akkoord gaan met een reparatie van een speaker die je NET gekocht hebt nieuw of zouden jullie een geheel nieuw paar willen ook al moet je daar wel paar weken langer op wachten?
 
pff, lekker verhaal.. maar als je haar kapot uit de doos hebt gehaald hebben ze gewoon een kapotte speaker geleverd..

In principe (volgens de regels, volgens mij) kan je die 1 op 1 omruilen voor een nieuwe, of je geld terugvragen.

reparatie van een net nieuwe speaker vind ik ook een beetje onzin, die dingen zijn al duur zat,
 
Back
Top