Nord Rack, waar begin ik?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.746
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Ik heb al een aantal jaar een Nord Rack 1 waar ik me nooit erg in verdiept heb. Nou staat de zomer voor de deur en wil ik dit alsnog doen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Nou vond ik ooit in dit forum een link naar een Nord Editor, maar deze kan ik niet meer terugvinden? Heeft iemand de url?

Tweede gaat over het OS, ik heb er 1.6 inzitten, is het slim om te updaten? En de laatste vraag: is de Nord Modular enigszins vergelijkbaar met de Nord Rack, of is dit compleet anders? Wellicht handig om te weten bij mijn zoektocht.

Hopelijk kunnen jullie me een stukje op weg helpen, via Google liep ik dood.
 
Van het OS weet ik niets.

Wat betreft de Nord Rack... Waarom zou je een editor willen? Het hele ding is gebouwd met het idee dat je voor iedere functie een knop hebt.
De Nord Modular daarentegen is zoals je al verwacht iets anders, deze emuleert een modulaire synth en daarvoor heb je inderdaad software nodig om patches grondig te kunnen editen.
 
Wat bedoel dat je niet weet waar je moet beginnen? Hoe het editten van de Nord Rack in zijn werk gaat of sound editting in zijn werk gaat?

De Nord Modular is een virtuele modulaire synthesizer. waar je door middel van bouwstenen (oscilatoren, LFO's, Filters) zelf een synthesizer bouwt De Nord Rack is al een kant en klare synth.

De update kun je gewoon er overheen zetten. Waarschijnlijk staat op de Clavia website wel wat de update in houdt

Succes ermee
 
Ding aansluiten, aanzetten en knoppen draaien.. Freaken tot je omvalt!
Een synth leer je IMHO niet kennen door handleidingen en internetpagina's, maar gewoon door te klooien, te freaken, knoppen te draaien, etc.. En als je het niks vind dan mag je hem zo hier komen inleveren hoor :koffie:
 
Re: Nord Rack, waar begin ik?

Ik heb zelf een Nord Rack 3, die is qua opzet gelijk aan de 1 en 2. Je kunt via de knoppen alle parameters editen, daar heb je geen editor voor nodig. Sterker nog, de Nord Racks zijn juist gemaakt om het zonder editor te kunnen doen. Een Nord Modular, dat is een ander verhaal, zonder editor kun je daar niks mee. Je moet namelijk per patch/sound eerst je synth bouwen in de editor voordat er uberhaupt geluid uit komt. Het is dus qua opzet een compleet andere synth.

OS: zet altijd de laatste versie er op, dan heb je de meest stabiele versie en de laatste features
 
Een nadeel van de Nord Lead/Rack 1/2 is natuurlijk wel dat ze geen LED-ring rond de draaiknoppen hebben. Het is dus lastig om te zien hoe een ge-recall'de patch in elkaar zit qua continue parameterwaarden -filtertype enzo zie je natuurlijk wel. Wat dat betreft zou een stukje software om een patch te visualiseren wel handig zijn. Je kunt natuurlijk ook aan elk knopje gaan draaien en dan zorgen dat je steeds hetzelfde geluid houdt, maar dan ben je 20 draaiknoppen verder...

Ik heb trouwens een patch op mijn NR2 zitten met de raadselachtige eigenschap dat alle drie de filter-LEDs oplichten!! :confused: De patch klinkt ook heel apart... Ik heb de SysEx al proberen te decoderen, maar daar werd ik niet veel wijzer van. Iemand een idee?
 
Origineel geplaatst door elektrovolt
obscuur ! kan je die patch online zetten ?
Yep, dat kan ik vanavond wel even doen.

Overigens, enig zoeken op inet levert de JSynthLib met specifieke drivers voor Nord Lead/Rack 1/2 op. JSynthLib is een generieke patch librarian en converter op, dus misschien komt die tegemoet aan mijn wensen. Ik zal het vanavond ook even checken.
 
Het beste is waarschijnlijk om de theorie in de handleiding te lezen (en die van Clavia is erg goed te noemen) en dan in de praktijk te gaan kijken wat er gebeurt. Een kleine theoretische ondersteuning van wat een oscilator, een filter en envelopes is altijd wel handig.

Een aantal jaar geleden heb ik ook eens wat tijd gestoken in de theorie achter de synth en heb er erg veel aan gehad. Het maken van sounds ging daarna (met veel oefening) ook beter. Je krijgt er een beter inzicht in met welk knopje je welk effect bereikt.

Het grote voordeel van weten hoe bepaalde geluiden zijn opgebouwd is dat je de karakteristiek van een synth kan bepalen. Bouw maar eens een string, een dikke zaagtand of een basgeluid op verschillende synths als een nordrack, een virus of en Juno106. Dan zie je dat ze echt net wat anders klinken en ook iets anders te beinvloeden zijn en zich daardoor ook lenen voor een iets andere toepassing.
 
Tja, zal ik nu antwoorden of niet... :)

Die Editor, tja... Die is eigenlijk voor de NordLead2, dus...
http://nm-archives.electro-music.com/020_NordLead2/023_Miscellaneous/NordGenerator_Editor/
Het is inderdaad gemakkelijk om de knopinstellingen te kunnen zien en zo en er zijn wat extra mogelijkheden, maar helaas alleen voor de NL2. De NL1 kan er weinig mee doen, zo gezegd. Maar je kan het natuurlijk wel proberen, want kapot gaat'ie er niet van!

Die drie ledjes, daar wordt over geschreven op dezelfde site
http://nm-archives.electro-music.com/020_NordLead2/023_Miscellaneous/NordLeadSecrets.htm
Het is een speciaal NotchFilter, die niet in de handleiding vermeld staat :)
Helaas weet Clavia het ook niet meer. Kristofferson heeft de belangrijkste beschrijvingen meegenomen na een ruzie met Nordelius, al ontkent hij dat ten zeerste. Maar het zijn nog steeds vriendjes, hoor... Clavia en Propellorhead :)

Voor een NL1 is 1.6 wel een erg oude, maar ik denk dat je een update niet meer kunt kopen, al zou ik Feedback eens proberen.

In ieder geval, er is ook een stand waarbij het scherm aangeeft welke waarde de knop heeft, als je die maar even aanraakt, dus de Patch waarde is dan ééntje minder. Lees die NordLeadSecrets maar eens goed door.

Volgens de ontwerpers zit er een physical modeling mode in, maar niemand weet nog waar, dus, wie dat terugvindt, die krijgt van Clavia wel iets leuks, denk ik ;)

Gebruik een Sysex programma om je geluiden op de harde schijf van je computer op te slaan, want dat is eifgelijk wel gemwkkelijk, omdat die NL1 maar 40 geheugenplekken heeft, zonder kaart, die weer bijna nergens te koop is...

Gebruik de LFO's ook eens in de snelste stand: dat geeft een heerlijk raar vies geluid.

We horen wel,

Wout
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Volgens de ontwerpers zit er een physical modeling mode in, maar niemand weet nog waar, dus, wie dat terugvindt, die krijgt van Clavia wel iets leuks, denk ik ;)

Serieus, Wout?
 
Nord Rack 3

Nord Rack 3

Hallo,

Via het net kan ik een Nord Rack 3 kopen voor ca. 800/850 euros.

Aangezien ik zelf ooit een NL2X heb gehad en dus wel een beetje weet hoe dit ding te testen zou ik graag nog enkele ideeen willen horen alvorens over te gaan tot aankoop.

Allereerst zal ik moeten slikken dat er geen bon bij zit. De verkoper zegt dat hij een proefexemplaar heeft gekregen om te testen alvorens het apparaat in de markt zou worden weggezet. Eigenaardig maar a la, het kan.

Verder vroeg ik me af of jullie technische tips kunnen aanreiken bij het testen?
Ik zal iig de midi-ontvangst en verzending checken en aan alle knoppen draaien :)

Zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten?

Dank.

Semble
 
Re: Nord Rack 3

Re: Nord Rack 3

Origineel geplaatst door Ensemble
Hallo,

Via het net kan ik een Nord Rack 3 kopen voor ca. 800/850 euros.



Semble

en ik maar zoeken naar een nl3 voor zo'n prijs!!!!


Tja ik kan je helaas niet helpen maar dat is toch een fijne bak!
 
Origineel geplaatst door robnet
Serieus, Wout?

Dacht het niet, maar het is binnen Clavia een hardnekkig verhaal :)
Ik heb erg veel geprobeerd, vooral opstarten met een bepaalde knoppen combinatie, echter, helaas...

Wout
 
Tja ik kan je helaas niet helpen maar dat is toch een fijne bak!

Kijk dat het een fijne bak is zijn we over eens. Punt is dat ik wil weten wat ik nu voor het voordeel van de prijs moet slikken. Als dat alleen is dat ik geen bon krijg vind ik het ok. Maar als het apparaat bijvoorbeeld allerlei softwarematige gebreken vertoont is het toch weer erg VEEL geld;)
 
Wout,

Ik herrinner me dat jij ooit hebt geconstateerd dat er iets mis was met de arpeggio en het uitsturen van midi op de NR3.

Is dit nog steeds zo?
 
Re: Nord Rack 3

Re: Nord Rack 3

Origineel geplaatst door Ensemble
Allereerst zal ik moeten slikken dat er geen bon bij zit. De verkoper zegt dat hij een proefexemplaar heeft gekregen om te testen alvorens het apparaat in de markt zou worden weggezet. Eigenaardig maar a la, het kan.

Waarom zou die persoon een proefexemplaar hebben gekregen? Om te BetaTesten? Dat is alleen met de Key versie gebeurd. Voor het Rack is geen BetaTest run geweest, want de software was al uitermate getest. Alleen voor de Midi In/Out :) ?? Ik ruik een vreselijk vieze lucht...

Ik zou zeggen: vraag hem naar de laatste letter van het Clavia wachtwoord voor testers, alwaar nieuwe software iedere keer te downloaden is. Is dat geen 'p', dan zit'ie fout!

Ik kan me niet voorstellen dat hij de synth van een dealer gekregen heeft om uit te proberen, of het moet een synth grootheid zijn...

Wout
 
Waarom zou die persoon een proefexemplaar hebben gekregen? Om te BetaTesten? Dat is alleen met de Key versie gebeurd. Voor het Rack is geen BetaTest run geweest, want de software was al uitermate getest. Alleen voor de Midi In/Out ?? Ik ruik een vreselijk vieze lucht...

Ik zou zeggen: vraag hem naar de laatste letter van het Clavia wachtwoord voor testers, alwaar nieuwe software iedere keer te downloaden is. Is dat geen 'p', dan zit'ie fout!

Ik kan me niet voorstellen dat hij de synth van een dealer gekregen heeft om uit te proberen, of het moet een synth grootheid zijn...

Wout

Haha,

Ok Wout,

Ik wist dat ik bij jouw moest zijn! Super, nu alleen nog hopen dat hij deze thread niet leest;)
Of zijn er nog andere geheimen die hij als beta-tester zou moeten kennen? Zo ja, zeg het dan niet hier aub:D

Ja, eigenlijk klinkt dit toch iets te mooi om waar te zijn.
Maar hij zegt dat hij een enorme studio heeft met apparatuur alwaar ik morgen avond de NR3 mag komen aanschouwen. Ik ga er gewoon even kijken. Even in de ogen aankijken de goede man.

8~
 
Back
Top