Welke (digitale) analoge synth?

Acidfever

There's no "I" in denial.
Lid sinds
12 Maart 2004
Berichten
9.055
na wat in de search te hebben gegraven zit ik toch nog met dezelfde vraag:

Na een tijdje met een Virus C te hebben gewerkt mis ik toch krachtige oscillatoren in mijn setup. Soms komt die bak gewoon "ballen" tekort en dat is irritant.

Mijn idee was dus om een analoge bak toe te voegen voor deze klus. Ik heb echter geen zin om parameters te moeten opschrijven en dat soort ellende. Ik wil gewoon met behulp van patch geheugen mijn geluiden kunnen terughalen (zoals op de Virus zeg maar).

Ik zoek vooral een synth voor dikke leads/ basses (ala DarkStep Drum and Bass). Ik hou verder erg van lo-fi/grainy, gore geluiden........ echt de wat ziekere sounds zeg maar (met veel vervorming enzo).

Verder natuurlijk een goed filter, liefst niet alleen low-pass maar je kunt niet alles hebben.
Als het kan ook geen full size keyboard. Kleinere unit heeft de voorkeur!

En last but not least. Geen Alesis A6 prijzen. Het moet wel leuk blijven. Sterker nog, ik zou best een goed betaalbaar bakkie erbij willen hebben voor dit specifieke gebied. Hoeft niet veel te kosten. Ik hoef dan ook niet perse 10 parts en 32 voices... zelfs een monosynth kan nog interessant zijn....

Elke hint of tip is welkom omdat ik op dit gebied nog weinig ervaring heb......

Ik heb overigens als alternatief op dit gebeuren nog gedacht aan de Waldorf Pulse of zelfs MicroWave. Aangezien deze ook aardig gore geluiden kunnen voortbrengen. De microwave geluiden zijn ook zeker sounds die me erg trekken.
 
Ga eens een pulse checken...
of een micron of ion, betere oscs dan een virus (ik heb ze beide, maar tis wel een persoonlijke mening ofcourse)
 
Origineel geplaatst door virkaz
Ga eens een pulse checken...
of een micron of ion, betere oscs dan een virus (ik heb ze beide, maar tis wel een persoonlijke mening ofcourse)

Micron heb ik idd ook naar gekeken. Klinkt best goed. Maar haal je er ook die warme ooomph basses uit die uit die oudere bakken komen? Verder weet ik niet of de Micron in de categorie gore geluiden erg ver komt.....
 
Zeker wel.

Je hebt meerdere filtermodellen, dus voor die ranzige bassen zou ik dan een tb filter pakken. (lekker hard tov de andere modellen). verder zitten er een distortion en fuzz pedal etc in.
met de micron heb je dan ook nog extra fx(rev en dly) alleen die is wat minder makkelijk te editten. alles is via cc aan te sturen dus met een controller a la de bcr2000 kom je al een heel eind :)
 
Origineel geplaatst door Patat Met
Wat dacht je van de Roland juno serie?
Mwa, de charme van die D&B basjes is juist dat womwomwom effect dat je alleen krijgt als je gaat detunen. Filter is mooi genoeg, daar niet van, maar detune gaat niet met maar 1 oscillator (en chorus is geen alternatief!)

De Juno60 heeft hele vette bassen helemaal in unison mode.
Maar unisonmode is een lelijke hack en de bassen zijn door het minieme verschil in tuning niet altijd consistent.

De Alfajuno is de hoover bak. Deze kan ook de meer smerige geluiden maken. Beide heel geschikt voor D&B.
Ik vind de alpha wel geschikt, maar meer omdat 'ie chord memory heeft en van die mooie 90's chord stabs kan maken.

Ik stem zelf ook voor de Pulse. Betrouwbaar, MIDI, en dik genoeg. En 3 oscillators, wat er voor zorgt dat de oscillators als ze precies verkeerd staan elkaar niet kunnen uitdoven. Andere optie : Deep Bass 9, maar ik weet niet hoe die klinkt.

Voor alles wat daar boven zit zit je of heel erg aan de prijs (SE ATC) of er zijn geen geheugens meer (AS Spawn, Red Square, M3X).

Overigens zou ik op de Ion de ARP-filter gebruiken, en dan de compressor wat meer omhoog gooien. De TB-filter is ook errug lekker, maar de ARP is nog wat ranziger. :okdan:
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Mwa, de charme van die D&B basjes is juist dat womwomwom effect dat je alleen krijgt als je gaat detunen. Filter is mooi genoeg, daar niet van, maar detune gaat niet met maar 1 oscillator (en chorus is geen alternatief!)


Maar unisonmode is een lelijke hack en de bassen zijn door het minieme verschil in tuning niet altijd consistent.


Ik vind de alpha wel geschikt, maar meer omdat 'ie chord memory heeft en van die mooie 90's chord stabs kan maken.

Ik stem zelf ook voor de Pulse. Betrouwbaar, MIDI, en dik genoeg. En 3 oscillators, wat er voor zorgt dat de oscillators als ze precies verkeerd staan elkaar niet kunnen uitdoven. Andere optie : Deep Bass 9, maar ik weet niet hoe die klinkt.

Voor alles wat daar boven zit zit je of heel erg aan de prijs (SE ATC) of er zijn geen geheugens meer (AS Spawn, Red Square, M3X).

Overigens zou ik op de Ion de ARP-filter gebruiken, en dan de compressor wat meer omhoog gooien. De TB-filter is ook errug lekker, maar de ARP is nog wat ranziger. :okdan:

Duidelijk en bruikbaar antwoord, maar hoe staat zo'n Pulse dan staan t.o.v. de Ion of Micron sound? Red een Micron het tegen een pulse? (Ik vermoed van niet, al heeft de Micron wel veeeeeel meer filter models enzo)
 
Misschien flauw maar zou je niet eerst wat moeite doen om meer uit je Virus te halen?
Het is vaak makkelijker om eerder de schuld aan je gear te geven dan aan jezelf.
 
ION is idd een goede aanrader. Heb zlef ook de C en als ik die vergelijk met m`n ION dan hoor je echt wel goed verschil,m veel krachtiger en het laag die kun je echt lekker laten grommen als een motherf*cker.

BTW ook lekker veel modulatie mogenlijk heden (meer dan de virus volgens mij) en hjs niet egr duur 2de hands.
 
juno60 is wel tof, maar daar haal je geen vette jungle bassen uit
het arp filter is ook een goede keuze yoozer:)

maar het tb303filter is lekkerder in het laag (vind ik dan) en het arp filter is inderdaad heel ranzig.

ik heb die ook gebruikt voor een bas in m'n nummer different stages (hier wel eens gepost)

de pulse kost niet veel en is gruwelijk vet. de miditiming met arps vind ik niet altijd je van het

maaruh acid, over de virus c: kun je dan niet eens wat EQ gebruiken voor moddervette bassen?
 
nu gauw nog een micron halen, want de prijzen zijn aan het stijgen!

wat betreft de sound, hoe vet en ranzig ie ook kan zijn, hij is minder punchy dan sommige andere VA's die ik tot nu toe gehoord heb...
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Duidelijk en bruikbaar antwoord, maar hoe staat zo'n Pulse dan staan t.o.v. de Ion of Micron sound?
Van Waldorf heb ik hier alleen maar de Q staan (projectnaam Polypulse als ik 't toen niet mis had, of tenminste voor de Micro Q dan). Ik heb wel een Ion om 'm mee te vergelijken. Kort gezegd - de filters van de Ion zijn muzikaler en 'analoger', en omdat je uit een rijtje van 17 stuks kan uitkiezen heb je minder het alles-uit-1-machine idee. De filters van de Q zijn erg clean en 'wiskundig'. Die van de Pulse zijn dat niet zo, er zit een echte VCF in met een eigen karakter, maar het heeft wel een Waldorf-smaakje.

Red een Micron het tegen een pulse? (Ik vermoed van niet, al heeft de Micron wel veeeeeel meer filter models enzo)
Ik denk niet dat ik ze zou willen vergelijken op die manier zonder ze echt naast elkaar te hebben en te vergelijken. Sowieso is de Micron niet speciaal een monosynth/bassbak, terwijl de Pulse dat wel is.

Origineel geplaatst door fuse
Misschien flauw maar zou je niet eerst wat moeite doen om meer uit je Virus te halen?
Het is vaak makkelijker om eerder de schuld aan je gear te geven dan aan jezelf.
Dysonbass preset == errug vette D&B :) Maar je mist wel die echte low-end OOMPH, helaas. Jammer dat er geen Q-oscillators zitten in de Virus TI, of een Q-osc-mode, dan maar de polyfonie omlaag als je niet de typische Virus oscs wil gebruiken. Wat dat betreft misschien een gemiste kans, de Q oscs waren onder andere wat 't de moeite waard maakte om naast een Virus ook nog een Q te scoren.

Da's eigenlijk wat in de Virus TI wel mooi zou zijn geweest, extra oscillatormodellen en varianten op de standaard Virus filter (okee, de Moog emu is leuk, maar als de Ion ook op 17 types kan zitten - dat neemt alleen geheugen in, niet noodzakelijkerwijs meer CPU power).
 
Origineel geplaatst door virkaz
het arp filter is ook een goede keuze yoozer:)

maar het tb303filter is lekkerder in het laag (vind ik dan) en het arp filter is inderdaad heel ranzig.

ik heb die ook gebruikt voor een bas in m'n nummer different stages (hier wel eens gepost)

de pulse kost niet veel en is gruwelijk vet. de miditiming met arps vind ik niet altijd je van het

maaruh acid, over de virus c: kun je dan niet eens wat EQ gebruiken voor moddervette bassen?

Heb je het in het eerste stuk hierboven nu over de Micron/Ion of over iets anders?

Pulse lijkt me best ok ja. Eq-ing is iets wat ik niet meteen gebruik om bassen moddervet te maken maar het is een poging waard natuurlijk :).
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Heb je het in het eerste stuk hierboven nu over de Micron/Ion of over iets anders?

Pulse lijkt me best ok ja. Eq-ing is iets wat ik niet meteen gebruik om bassen moddervet te maken maar het is een poging waard natuurlijk :).

sorry in al mijn enthousiasme ben ik vergeten te vertellen dat het over de ion/micron ging :)
 
OK, laat ik het even anders stellen.

Als je geen fatsoenlijke lage D&B bas uit een 3OSC VA bak kan halen dan doe je iets fundamenteels fout. Desnoods leuk je het op met externe FX/EQ.
Ik haal uit een K-station (IMHO mindere bak dan een virus C) nog een fatsoenlijk knallende (preset) D&B lage bag waarbij je broekspijpen nog staan te wapperen.
Een losse synth is leuk, maar hij komt pas tot z'n recht in een setup waarbij je ook daadwerkelijk iets met het geluid van zo'n ding kan gaan doen. En dan lijkt het me symptoombestrijding om voor nieuwe gear te gaan als je je huidige setup niet eens goed beheerst.

Ik snap ook niet dat hier een vergelijking durft te worden gemaakt tussen de ION en échte analoge bakken. Niet dat ik zo'n analoge slet ben, maar het is wel zwaar verschillend qua geluid. En de ION is gewoon een lekker klinkende synth maar heeft niets met analoog te maken IMHO.

Maar goed, als je er een synth bij wilt hebben is misschien een MFB II wel interessant voor je.
 
Origineel geplaatst door fuse
OK, laat ik het even anders stellen.

Als je geen fatsoenlijke lage D&B bas uit een 3OSC VA bak kan halen dan doe je iets fundamenteels fout. Desnoods leuk je het op met externe FX/EQ.
Ik haal uit een K-station (IMHO mindere bak dan een virus C) nog een fatsoenlijk knallende (preset) D&B lage bag waarbij je broekspijpen nog staan te wapperen.
Een losse synth is leuk, maar hij komt pas tot z'n recht in een setup waarbij je ook daadwerkelijk iets met het geluid van zo'n ding kan gaan doen. En dan lijkt het me symptoombestrijding om voor nieuwe gear te gaan als je je huidige setup niet eens goed beheerst.

Ik snap ook niet dat hier een vergelijking durft te worden gemaakt tussen de ION en échte analoge bakken. Niet dat ik zo'n analoge slet ben, maar het is wel zwaar verschillend qua geluid. En de ION is gewoon een lekker klinkende synth maar heeft niets met analoog te maken IMHO.

Maar goed, als je er een synth bij wilt hebben is misschien een MFB II wel interessant voor je.

Sorry hoor maar ik heb wat ervaring op een KS-rack (vriend van mij heeft die) en met andere Novation synths en daar haal je veel makkelijker dikke lage basses uit dan uit een Virus. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, ik zoek alleen de mogelijkheden uit. Elke synth heeft zo'n zijn sterke en zwakke punten en ik vind de virus voor sommige geluiden net wat zwakker. Het is voor mij in ieder geval een feit dat bass geluiden een sterk punt zijn van elke novation synth.

Wat ik wel een sterk punt vind is dat je mensen probeert te wijzen op het beter beheersen van hun apparatuur. Dat is erg belangrijk en veel mensen kennen de helft van hun apparatuur niet. Misschien ben ik de Virus gewoon eventjes zat ofzo.
 
'k Heb eens bij een bekend iemand wat bijlessen over synthprogrammering genomen en daar werd wel wat getoond op een Virus B en ik kan je zeggen dat je uit een Virus B even vette geluiden krijgt als uit een analoge bak. Zelf heb ik een C en ik geef toe dat vele dingen op het eerste zicht niet mogelijk lijken, maar met de goeie programmeertechnieken denk ik niet dat je echt een andere bak nodig hebt.

Maar 't is natuurlijk wel leuk om een ION of zo te hebben :)

:doei:
 
Inderdaad Danny, ik krijg genoeg zieke geluiden uit mijn Virus KC, hij komt zeker geen ballen tekort. Vergeet niet dat veel smerige geluiden bij de donkerdere drum & bass resampled zijn om het geluid echt te vern*ken [soms wel tig keer] en daarna in een sampler gegooid. De source van welke synth deze samples vandaan komen is dan niet eens zo belangrijk meer, dat is ook de reden dat veel top d&b producers digitaal werken.
 
Wat de Pulse betreft: die is wel geschikt voor laag en/of ranzig. Volgens mij kun je daar niets eens nette, cleane geluiden uit halen, zelfs al zou je dat willen. Luister anders eens naar deze track van Feindbild: zo goed als compleet met de Pulse gemaakt (maar met de bas eruit ge-eq't, blijkbaar...). De Pulse kost niet veel (maximaal 250 euro) en is zo weer voor dezelfde prijs door te verkopen. En: het filter is echt analoog. Heb je dat ook meteen. 8)

Maar ik ben het vooral eens met de posters boven mij: ik geloof nooit dat verdere verdieping in de Virus je deze geluiden niet net zo goed kan opleveren.
 
Back
Top