focusrite compounder vs mixmaster... wich one???

caster

Ingeburgerd
Lid sinds
6 augustus 2002
Berichten
83
Locatie
Genk
Ik ben op zoek naar iets om mijn eindmix wat beter te doen klinken. Ik ben aan 't twijfelen tussen de mixmaster en de compounder. Ik heb er hier al veel over gelezen maar weet het nog niet. De mixmaster lijkt me beter, maar is ook wel duurder...
Verder zoek ik ook nog een simpel compressor voor mijn kicks, etc. Suggesties iemand? Zal de composer van behringer goed genoed zijn?
Ik maak harde techno, het genre zoals adam beyer, chris liebing, gaetano parisio,... misschien dat dit ook wat helpt.
Zo, het advies mag beginnen :-)
 
de mixmaster is meer een mastering processor, de compounder een compressor..2 verschillende beestjes voor 2 verschillende zaken..als je het hebt over je eindmix zou ik voor de mixmaster gaan...isse simpel..
 
Wat Olaf zegt klopt. Ik heb zelf een Compounder en heb gewerkt met een Mixmaster (dat ding heeft zelf een poosje in mijn Rack gehangen). Beide machines zijn erg goed maar een compounder is gemaakt om individuele tracks te compressen en de mixmaster om hele mixen een mooie glans mee te geven. De mixmaster heeft dan ook een 3 bands compresser een spatial enhancer en een limiter en een EQ.
 
ik gebruik de mixmaster om te masteren, maar ook om individuele tracks mee te compressen...
ik zet bijvoorbeeld m'n drumtracks op een groep en die compress ik dan met de mixmaster...je kunt dan kiezen tussen multiband en conventioneel compressen, je kunt de eq gebruiken etc...erg effectief!
 
Nu, als je vanaf het begin met een goede compressor werkt zal de eindmix sowieso toch beter klinken. De mixmaster is eigenlijk voor de "home-producer" -vind ik- net een stap te ver.
als je je nummer uit zou willen brengen of wat dan ook dan gooien ze het toch wel door dure eindcompressie heen.
daarom ben ik van mening dat een mixmaster eigenlijk geen nut heeft; alhoewel die phase-meter (met dat mooie blauwe lampje) wel verrekte handig is. Aan een compounder heb je echt meer denk ik.
 
zozo, dit geeft me wel al een beter beeld. Het is dus beter om de mixmaster op mijn master te zetten... Het probleem hier is dat de muziekwinkels zoiets nooit in stock hebben dus uittesten is a no no.
Het zal toch nog ff sparen zijn maar ik denk wel de moeite...
 
Ga voor de mixmaster zou ik zeggen... all in one!

Zit er zelf ook aan te denken maar zijn zo duuur nog ;(
 
toch de mixmaster?? ik gebruik nu al een tijd de compounder en ik vind nou niet echt dat ik een mixmaster nodig heb; 't klinkt al vet genoeg. als je van tevoren goed eq'ed, compressed etc. zou je de mixmaster niet nodig hebben.
maar goed, toch suc6 :)
 
wat Sander02 zegt, daar zit wel wat in: je moet je afvragen of je je met "masteren" wilt gaan bezighouden...als je je track goed genoeg hebt geproduceerd zal ie zeker goed genoeg klinken om bv rondgestuurd te kunnen worden...zo'n mixmaster is natuurlijk ook geen wondermiddel....garbage in, garbage out ;)

ikzelf zou me denk ik eerder op de mix zelf concentreren, en dan is een "gewone" compressor natuurlijk bijna onmisbaar.....het masteren doen ze dan wel voor je als de boel wordt gereleased...

Olaf
 
Origineel geplaatst door olafmol


ikzelf zou me denk ik eerder op de mix zelf concentreren, en dan is een "gewone" compressor natuurlijk bijna onmisbaar.....het masteren doen ze dan wel voor je als de boel wordt gereleased...

Olaf


Ik ben het met olaf eens. Stap 1 is dat je mix goed is. Een release zou ik in 90% van de gevallen toch ff professioneel laten masteren. Het is natuurlijk leuk als je je je demootjes 'gemixmasterd' rond kan sturen, maar dat lijkt me pure luxe. Zelf gebruik ik voor wat minimale mastering-dingetjes bij demo's 'n paar plugins. Een piepklein beetje (multiband) compressie en 'n piepklein beetje limiting.

Met 'n mixmaster KAN je trouwens wel 'release-quality' masters afleveren, maar dan moet je verdomde goed weten wat je doet, en over hele goede afluistering beschikken; dus ook 'n goede ruimte. Zelf zou ik liever het risico niet lopen.
 
yoow,

Ik ben van mening dat je het masteren maar beter zelf kunt leren om de totaalbeeld van je eindmix zelf te bepalen, daar men je nummer volledig "naar de botten" kan laten klinken als hij niet gemasterd is naar je eigen goesting en je nummer verkeerd geaccentueerd is in het frequentiespectrum. (of anders zie dat je er bij bent tijdens de mastering indien je het niet zelf doet(wil doen).
Ikzelf werk al een 3 tal jaar met de TC-Finalizer plus nu en deze is goed maar je moet nooit overdrijven met processen zoals deze en duurt het wel even alvorens het naar je zin klinkt. A/B vergelijkingen met reeds bestaande eindproducten voor de variatie van gemasterde tracks te leren kennen is de boodschap.

Voor de gewone compressor zou ik op zoek gaan naar een okaziemodel? een Alesis 3630 bvb, heel goed voor ritmes ook en zeer goed en goedkoop. Het is een dual channel dus je kan hem ook stereo switchen.
http://www.alesis.com/products/3630/


"Voor drums, zet je je comp op HARD-KNEE en speel je met de ATTACK en RELEASE na het instellen van the RATIO en THREShOLd " maar dat wist je al zeker?


"don't overcompress(threshold+ratio) your rhythms, it will suck the life out of it"



groeten, p.*D
 
ik ben van mening dat er nogal een groot verschil zit tussen een goede mix maken en masteren....je hoeft echt geen mastering engineer te zijn om een goed gebalanceerde mix te maken..sterker nog: als je mix niet in balans is kan een mastering engineer daar geen ene ruk meer aan verhelpen omdat ie gewoon de multitrax niet heeft...
 
een vriend van me (roel van ex-unyx) gebruikte altijd een compounder over zijn eindmix. als je echt knallende muziek wilt maken helpt dat ding enorm, zeker door dat "huge" knopje in het midden dat nog een bass expander aanzet. dat ding kan echt pompen als een gek.

het is wel erg verleidelijk om dat ding veel te hard in te stellen, zeker als je een stel goede monitoren bezit, waardoor je mix uiteindelijk helemaal doodgecompressed klinkt als je 'm op een hifi afspeelt...

ik ken de mixmaster niet, maar de compounder doet zijn naam in ieder geval eer aan!
 
Ja klopt olaf, dat begin van vooraan in de ketting hè, je mengtafel met alle randapparatuur eraan :pan,eq,enhance,compr.,delay,ecxite,galm,distort. en wat eq op de het masterkanaal?

Voor de rest is daar niks geheimzinnig aan, aan dat masteren. Gewoon in bepaalde frequentiegebieden een beetje liften of cutten soms, je crossovergebied instellen en hier en daar een paar led'jes multibandcompressen tot het naar je zin is. Natuurlijk zou ik dit ook liever doen met dit hier:
 

Attachments

  • bluerange.gif
    bluerange.gif
    80,2 KB · Bekeken: 95
oelalala! :)
tis gewoon dat ik denk dat de huidige technologie mensen in de verleiding brengt om veel te veel petten tegelijk op te zetten..nu zijn de meeste mensen hier al zowel muzikant als engineer als producer etc.etc....en dan ook nog mastering erbij..zo kom je nooit meer toe aan het maken van muziek ;)
 
@olaf:

die foto is indrukwekkend maar eigenlijk zijn de twee onderste links en rechts enkel van toepassing voor het instellen van het eindresultaat, al dat andere is gewoon A/D convertor,AMP en verbindingsdoos centraal, als je een TC-finalizer's structuur binnenin bekijkt is deze in wezen hetzelfde alleen alles digitaal.

Er word soms alleen een TC in de ketting gezet bij gebruikers van analoge tafels voor de kwaliteit van hun A/D convertoren alleen al.

Ik luister al af op men(goede) monitors bij het begin van het maken van een track na de FINALIZER al! omdat ik al een reeds een soort van standaard instelling heb die niet veel meer afwijkt van de grosso modo eindproducten.(alleen de hoeveelheid signaal dat je instuurd moet dan wel altijd ongeveer hetzelfde zijn hè) Als basis kan dat dan zijn dat ik iets doffer ga voor een meer chilly track of iets scherper uit de hoek wil komen voor een iets sprankelder effect en van daaruit alles opbouw en direct het resultaat hoor van na de multibandcompressie.


En inderdaad niet iedereen ligt daar wakker van,( ik ook niet) maar wil ik wel "Total Control" over het eindresultaat van mijn nummers en wil ik niet bang afwachten naar het eigenlijke eindresultaat.

(ik wil niemand overtuigen ,doch de mogelijkheden naar voren schuiven van de manier van werken die voor iedereen anders is en soms leerrijk)

greets, p ;)
 
zijn er eigenlijk goedkopere alternatieven van de mixmaster?
 
een goeie standaard mastermix?

grapjeuh..



De TC-Electronic Finalizer Express misschien?


yoow p. ;)
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top