logic7.1 + latency compensation

Errol

The difference is Clear
Lid sinds
28 oktober 2003
Berichten
1.177
Locatie
Thailand
Jongens en meisjes..........................het werkt en hoe...waanzinnig makkelijk.

Ik was bijna definitief overgestapt ivm de al jaren aanhoudende bugs en latency en ook de vreselijke slechte geluidskwaliteit van de oudere versies van logic maar nu....ik geef het toe (kop dicht nokey8) ) logic is terug.

Je kunt heel makkelijk op elke track een insert maken en het maakt niet uit hoeveel tracks je door dezelfde analoge output/input heen knalt.

Zelfs als je bijv. een absynth3 even analoog naar buiten brengt door een mutator, daarna weer digitaal naar binnen en daarna weer analoog naar buiten door een analoge compressor en weer digitaal naar binnen hoor ik geen latency.

Overigens beginnen de plugins van logic me ook te boeien en is er hier besoten om nog maar een macg5 erbij aan te schaffen.

Shit.........zometeen ga ik de mac weer leuk vinden.8)
Wanneer komt er een g5 laptop?
 
Net op tijd van Apple: had je bijna alles op Nuendo gehad en dan had je je ervaring met de Mac zo in de wilgen gehangen, ben overigens ook blij dat Logic de achterstand ingehaald heeft...nu idd nog een G5:)
 
Je weet dat ik uiteindelijk altijd gelijk krijg :D

Maar goed, Logic heeft nog steeds een bepaalde 'sound'. Het klinkt gewoon anders dan Steinberg. Ik moet daar nog steeds aan wennen. En hoewel een heerlijke reverb, Space Designer drapeert ook een sausje over het geluid.

Ik kom zoals gezegd eerdaags wel eens langs. Ben wel benieuwd naar die TC FW.
 
ik las op gearslutz net iets over dat midi tracks niet automatisch rechtgetrokken worden??
 
Origineel geplaatst door n0_key
Je weet dat ik uiteindelijk altijd gelijk krijg :D

Maar goed, Logic heeft nog steeds een bepaalde 'sound'. Het klinkt gewoon anders dan Steinberg. Ik moet daar nog steeds aan wennen. En hoewel een heerlijke reverb, Space Designer drapeert ook een sausje over het geluid.

Ik kom zoals gezegd eerdaags wel eens langs. Ben wel benieuwd naar die TC FW.

de logic sound 7.1 in vergelijking met de 5 + 6 versie is veel minder gekleurd en heeft vooral eindelijk echte diepte en breedte.
 
de logic sound 7.1 in vergelijking met de 5 + 6 versie is veel minder gekleurd en heeft vooral eindelijk echte diepte en breedte.

Ik vraag me dan toch af wat er nu werkelijk aan het programma is aangepast waardoor deze dieper en breder klinkt ten opzichte van 6?
 
Laatst gewijzigd:
Het grootste verschil in sound (in positieve zin dan) vond ik de overgang van Logic 4 naar 5. Dat was echt duidelijk hoorbaar. Latere versies vond ik niet wereldschokkend anders (lees beter) klinken alhoewel, ik ben ook naar andere geluidkaarten en een ander mengpaneel overgestapt dus ik kan geen objectief oordeel hierover vellen eigenlijk...
 
Re: logic7.1 + latency compensation

Origineel geplaatst door Errol
ik geef het toe (kop dicht nokey8) ) logic is terug.
Shit.........zometeen ga ik de mac weer leuk vinden.8)

Nu nog zo'n "audio warp" realtime time-stretching/pitch shifting functie zoals in SX3,
én een Dual dual-core G5 (Quad G5 / 970 MP),
en alles komt in orde! :biertje:
 
sinds vorige week tiger met logic 7.1
en ik ben blij....heel blij. :D

-tc powercore is nu tenminste optimaal te gebruiken.
-de logic plug-ins worden ook steeds leuker (en het zijn er serieus veel!).
-node is super. heb nu een netwerkje in de studio met daaraan een g4 en een powerbook en het werkt als een zonnetje.
-er zijn nog wat kleine dingetjes die nét even wat intelligenter werken en het leven in de studio weer nét wat aangenamer maken.
 
Origineel geplaatst door Errol
Jongens en meisjes..........................het werkt en hoe...waanzinnig makkelijk.
Ik was bijna definitief overgestapt ivm de al jaren aanhoudende bugs en latency en ook de vreselijke slechte geluidskwaliteit van de oudere versies van logic

Bugs ? Latency ? Slechte geluidskwaliteit ?
Onder Win 98, V4 misschien ja, en dan nog... :dubbel:

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
ik heb als cubase x gebruiker ook maar logic express aangeschaft na aanwijzingen van R molendijk.
ik moet zeggen hij heeft wel een beetje gelijk gehad.
het werkt lekker.
de plugins vindt ik beter dan Cubase SX

Het is toch schrijnend dat het zo goed als altijd een openbaring en opluchting blijkt voor mensen die eindelijk
hun drempelvrees weten te overwinnen en dan toch de overstap naar Logic maken.
Hoe vaak dat ik dat al gezien heb ! Ik vergelijk het zelfs met mensen die eindelijk van hun alcohol verslaving
af geraken. Drinken is leuk...tot het niet meer leuk is...zoiets ?

Hoewel ik nog prima weg kan op een ouwe bocht PC met Logic 5.5.1 droom ik van een G5 met Logic 7. Alleen, hoe leg je die investering aan een vrouw uit ?:D

Origineel geplaatst door Errol
Je kunt heel makkelijk op elke track een insert maken en het maakt niet uit hoeveel tracks je door dezelfde analoge output/input heen knalt.

Het activeren van inserts op SX3 is werkelijk "moeilijkdoenerij" in vergelijking met Logic.

Origineel geplaatst door Dobre
sinds vorige week tiger met logic 7.1
en ik ben blij....heel blij. :D
Er zijn nog wat kleine dingetjes die nét even wat intelligenter werken en het leven in de studio weer nét wat aangenamer maken.

Vooral de woorden "blij" en "intelligent" zijn hier werkelijk typerend.:biertje:

Origineel geplaatst door Errol
maar nu....ik geef het toe (kop dicht nokey8) ) logic is terug.

Logic is nooit weg geweest vrees ik. Hoe graag ik ook probeer (op vraag van klanten) in de studio met SX te werken,
het blijft een omslachtige lichtjeskermis voor tieners. }:| Dat is ook de reden waarom zoveel studio's, radio en TV-studio's met de combine L7/G5 werken intussen. Broadcast Quality...David ?
Je vraagt je af of SX-adepts wel eens de moeite nemen om een keertje naar Logic te KIJKEN ?
Toen ik laatst uiteindelijk de moeite nam om SX3 te gaan gebruiken kon ik niet anders dan vaststellen : Wat een gedoe allemaal !
Heerlijke thread ! Laat de flamewar starten (dan heben we weer eens wat om handen op SF) en de SX users nu maar weer beginnen jammeren. Nothing beats de L7/G5 combinatie !
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Logic is nooit weg geweest vrees ik. Hoe graag ik ook probeer (op vraag van klanten) in de studio met SX te werken,
het blijft een omslachtige lichtjeskermis voor tieners. }:| Dat is ook de reden waarom zoveel studio's, radio en TV-studio's met de combine L7/G5 werken intussen. Broadcast Quality...David ?

Ik hou er geen statistieken op na, maar ook de combinatie L6/G4 is bij velen nog steeds in gebruik.
Overigens heb ik nog nooit in een radio-(broadcast) studio al een Logic, noch G5 zien staan... in ieder geval niet bij VRT radio. Wel bij externe "toeleveranciers" die bv jingle pakketten produceren voor radio of televisie. VRT televisie heeft wel meerdere productiestudio's in gebruik met Logic én ProTools systemen (op G4).

En wil je zeggen dat SX3 geen 'broadcast quality' zou leveren? :confused:
 
Origineel geplaatst door David
En wil je zeggen dat SX3 geen 'broadcast quality' zou leveren? :confused:

Neuh joh ! Ik maakte immers maar een grap. Het maakt helemaal niet uit of je met SX of Logic werkt.
Wat je d'r mee doet is veel belangrijker. Ik wou gewoon de SX gebruikers wat op stang jagen. Kwestie van weer eens een geanimmeerd topicje te hebben...}:|
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Je vraagt je af of SX-adepts wel eens de moeite nemen om een keertje naar Logic te KIJKEN ?

ik denk dat ik toch wel aardig wat weet van cubase sx. Daar komt bij dat ik ook aardig veel ervaring met Logic heb dus beide best goed kan vergelijken. Mijn mening is:

Sequencer
logic is een geweldig pakket en zeker niet slechter of beter als Cubase. Echter als je voornamelijk je computer als main daw gebruikt en veel gebruik maakt van softsynths en hardware synths tegelijk in 1 song met daarbij total recall van je softsynths en hardware synths en de daarbij horende automation paden, dan is Cubase daar duidelijk veel beter in.
Als je praktisch alleen hardware gebruikt en softsynths alleen een klein beetje erbij doet, dan is Logic duidelijk beter. De midi implementatie in Logic vind ik veel beter als de poging van steinberg in cubase en nuendo.

Plugins
De Synths en FX van Logic 7 zijn waanzinnig, zeker nu je die erbij krijgt als je logic koopt is dat een hele goede usp. De synths en fx van Cubase zijn leuk om mee te starten, en met wat moeite kun je er ook wel degelijk leuke producties mee maken, maar het haalt het niet bij de kwaliteit van Logic.

Eindconclusie:
Logic heeft een aantal sterke punten zoals de synths en fx en de midi stabiliteit (die in sx ook mogelijk zijn, maar met dan wel met wat meer moeite).
Echter zeker sinds SX3 kun je duidelijk de richting van steinberg zien, Cubase gaat volledig toe naar een geintegreerde oplossing waarbij het onderscheid tussen hardware en software volledig begint weg te vallen.

Daar komt bij dat steinberg zelf de eigenaar is van het VST protocol (wat nu steeds beter begint te worden, denk aan interne audiopaden) en van de loadbalancing protocollen in audio rendering farms. Dit wordt steeds beter geintegreerd in hun producten op dit moment. De industriestandaard heeft VST volledig omarmd en in logic zul je altijd met een converter moeten werken omdat logic de licenties voor vst niet heeft. Dit blijft lastig in mijn ogen.

Hoewel ik al vanaf versie 1.0 op de atari met cubase werk, heb ik pas sinds Cubase SX3 het idee, dat we eindelijk op het punt zijn aanbeland waarop we behoren te zijn met een sequencer in een hardware en software gebaseerde studio (wat in mijn ogen de toekomst is).

De integraties tussen je audiochains, de volledig automatische latency compensatie in je audiochains via adat, automation ondersteuning van je hardware, meerdere arrangementen in je zelfde song waartussen je kan experimenteren via play order, plus de enorm heftige mogelijkheden op het gebied van audio (duik maar eens in het advanced granulaire synthese menu van de audiowarps binnen cubase) geven steinberg op dat gebied mijn voorkeur. De synths en fx die veel beter in logic zijn, neem ik dan voor lief en vul ik wel op via native instruments.
 
Latency compensation klinkt als een wonder :engel: , maar leg deze leek eens uit wat dit nou precies doet, en welke nadelen er aan vast kleven?

PS: iemand ervaring met motu's digital performer? hoe staat deze seq. tussen de grotere logic en steinberg?
 
Re: logic7.1 + latency compensation

Origineel geplaatst door Errol
Jongens en meisjes..........................het werkt en hoe...waanzinnig makkelijk.

Ik was bijna definitief overgestapt ivm de al jaren aanhoudende bugs en latency en ook de vreselijke slechte geluidskwaliteit van de oudere versies van logic maar nu....ik geef het toe (kop dicht nokey8) ) logic is terug.

Je kunt heel makkelijk op elke track een insert maken en het maakt niet uit hoeveel tracks je door dezelfde analoge output/input heen knalt.

Zelfs als je bijv. een absynth3 even analoog naar buiten brengt door een mutator, daarna weer digitaal naar binnen en daarna weer analoog naar buiten door een analoge compressor en weer digitaal naar binnen hoor ik geen latency.

Overigens beginnen de plugins van logic me ook te boeien en is er hier besoten om nog maar een macg5 erbij aan te schaffen.

Shit.........zometeen ga ik de mac weer leuk vinden.8)
Wanneer komt er een g5 laptop?

kan dat ook met een M box en dan door een extrern FX
ik zie namelijk altijd maar 1 driver van de Mbox in Logic de analoge of de digitale..
 
Lees misschien ook 'ns dit artikeltje over latency als je later in een productie nog nieuwe tracks gaat opnemen :

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301025

In Logic Pro 7.1, if you set Plug-in Delay Compensation to "ALL", any NEW tracks you record will be late and out of sync with previously recorded tracks. You may also experience increased latency when playing Audio Instruments live.

During playback and mixing, the delay created to compensate for plug-in latency is imperceptible, but it can cause problems IF you do any tracking AFTER turning on full plug-in delay compensation. These recordings will be late because of the delay that Logic imposes to compensate for latency. The degree of lateness will vary, depending on which plug-ins are in the signal chain.

There are several ways to deal with these latency issues. The best way is to simply avoid setting up any signal routing that involves using plug-ins that create latency on busses, auxes, or outputs, UNTIL you are DONE tracking. Once you start MIXING, go ahead and set up any routing you like, including setting Plug-in Delay Compensation to "All."

If you can't avoid recording tracks after setting up such a routing scheme, then BYPASS any plug-ins you have on busses, auxes, or outputs that create latency, and change your delay compensation setting from "All" to "Audio tracks and instruments" while you are recording. You can quickly bypass plug-ins by Option-clicking on their inserts in the Track Mixer. You can toggle the Plug-in Delay Compensation setting by choosing Logic Pro > Preferences > Audio > General, or by setting up a KEY COMMAND for "Plug-In Delay Compensation: All." This key command will toggle the delay compensation setting between "All" and "Audio tracks and instruments." When you finish recording, re-enable the plug-ins on the busses and toggle the delay compensation setting back to "All."

Note: Bypassing plug-ins on Outputs will not eliminate the latency that they create. To eliminate it, you must remove these plug-ins entirely from the Output's insert slots.

If you are recording audio, another strategy would be to choose Audio > Audio Hardware & Drivers, then disable Software Monitoring. You would then need to monitor your recording via an external hardware mixer, or third party software mixing application that may be provided with your audio interface. When Logic is not providing software monitoring of incoming audio, then it can correctly position audio recordings even when full delay compensation is enabled. It is important to note that this technique will not help with recording Audio Instruments.
 
Klopt het dat de latency compensation alleen werkt in nieuwe arrangementen? Heb wat oude geprobeerd op te halen en daar werkte het vreemd genoeg niet op m'n TC powercore, maar wel als ik een nieuw arrangement maakte.
 
Origineel geplaatst door Guillaume
Klopt het dat de latency compensation alleen werkt in nieuwe arrangementen? Heb wat oude geprobeerd op te halen en daar werkte het vreemd genoeg niet op m'n TC powercore, maar wel als ik een nieuw arrangement maakte.

Misschien staat de instelling van de compensatie nog niet op 'all' in je oude arrangementen en moet je dat nog even aanpassen. Dit staat in de handleiding die je bij de update naar 7.1 hebt gehad.
 
Tuurlijk had ik dat al gedaan. Kijk het eerst goed na voordat ik vragen ga stellen. Dat stond idd al op ALL. Vind het toch vreemd eigenlijk.
 
Back
Top