hoe route je een anologe tafel nou naar de comp.

artists-choice

Ouwe rot
Lid sinds
4 januari 2004
Berichten
538
Locatie
Hoensbroek (zuid-limburg)
Hoi,

Ik heb een digi002 mengtafel van protools en werk dus gewoon via 1 enkel firewire kabeltje naar me pc om protools te besturen.

Aangezien produceren mijn passie is en ik er veel vanaf wil weten, wil ik ook wel eens weten hoe je nou precies een analoge mentafel op je comp aansluit.

Want je moet natuurlijk al je synths en micros IN je comp routen, maar om het aftemixen moet je ze weer vanuit je comp naar je mengtafel routen. (als je teminste met je mengtafel wilt mixen)

en als je het vanuit de computer naar de mengtafel route...routen jullie het dan ook weer terug naar de comp om te bouncen??

Het analoge gebeuren vind ik toch best moeilijk, maar maybe is het heel zimple en snap ik er gewoon niks van om dat ik gemakszucht heb met de 002.

Zou iemand mij dit misschien uit kunnen leggen. Want wie weet ga ik in de toekomst ivm uitbreiding over op een analoge tafel.

alvast hartelijk bedankt.
 
ten eerste moet je mengtafel een routingmogelijkheid hebben.
meestal zijn dat 4 of 8 output bussen, die je op je kanaal met buttons toe kan wijzen.
deze output bussen sluit je dan aan met de inputs van je geluidskaart. als je geluidskaart maar 2 inputs hebt, gebruik je alleen bus 1-2 van je routingsysteem
nu kan je een mix maken op je tafel en selecteren welk kanaal (of meerdere) er naaar je computer terug gaan
heeft je mixer geen routingsysteem, dan kan er nog een direct out per kanaal op zitten. werkt wat onhandiger omdat je dan steeds moet omprikken, en je kunt ook niet meerdere signalen mixen
 
Toch begrijp ik niet waarom er nog mensen zijn die perse analoog af willen mixen als alle sporen eenmaal in het digitale domein zijn.

Beetje omslachtig (synths -> multichannel A/D convertor -> computer -> D/A -> analoge mixer -> A/D -> mix)
 
als je je mix op een analoge tafel maakt met wat hardware fx aan de aux-en, kan je toch je totale mix naar de computer sturen?.. dan zit er maar een keer die A/D tussen ipv op elke track. kan je mastering nog met de cpu doen...je midi wel door de comjoeter laten regelen.. en alles wat je uit de pc haalt qua audio misschien meebouncen naar de master-track zonder die via de tafel te sturen.. geeft volgens mij nog wel een bruikbare gelaagdheid, mits je er goed gebruik van maakt

Vind ik wel wat voor te zeggen hoor
 
Origineel geplaatst door sten
Toch begrijp ik niet waarom er nog mensen zijn die perse analoog af willen mixen als alle sporen eenmaal in het digitale domein zijn.

Beetje omslachtig (synths -> multichannel A/D convertor -> computer -> D/A -> analoge mixer -> A/D -> mix)

Maar het kan wel de klank wat lekkerder maken.
 
Origineel geplaatst door Bryan
maar stuur je dan gewoon een sterokanaal via een aux de comp terug in of stuur je verschillende kanalen naar de comp.
Alvast bedankt

mvg bryan

als je de mix geheel op de tafel kan maken lijkt me 1 stereo terug naar de cpu ok toch?
 
Last edited by a moderator:
Als je geluid allemaal uit...

Als je geluid allemaal uit...

...digitale hardware komt (synths, samplers, etc.) dan werkt dit. Maar als je nog wat realtime instrumenten en vocals wilt toevoegen, moet je iets hebben om alvast wat geluid digitaal te "stallen" om het daarna af te mixem met die toegevoegde audiosporen.

Het blijft lastig.


Origineel geplaatst door DJ Fuse
als je je mix op een analoge tafel maakt met wat hardware fx aan de aux-en, kan je toch je totale mix naar de computer sturen?.. dan zit er maar een keer die A/D tussen ipv op elke track. kan je mastering nog met de cpu doen...je midi wel door de comjoeter laten regelen.. en alles wat je uit de pc haalt qua audio misschien meebouncen naar de master-track zonder die via de tafel te sturen.. geeft volgens mij nog wel een bruikbare gelaagdheid, mits je er goed gebruik van maakt

Vind ik wel wat voor te zeggen hoor
 
Origineel geplaatst door DJ Fuse
als je je mix op een analoge tafel maakt met wat hardware fx aan de aux-en, kan je toch je totale mix naar de computer sturen?.. dan zit er maar een keer die A/D tussen ipv op elke track. kan je mastering nog met de cpu doen...

Klopt, dat is de "normale" en meest gebruikte manier. Zelf deed ik het vroegah ook zo.

TS vraagt echter hoe hij de zaak evt. moet routen als hij weer vanaf de computer naar een analoge tafel wilt om het daar vervolgens af te mixen.
 
Origineel geplaatst door sander
Maar het kan wel de klank wat lekkerder maken.

Niet als je een rotte analoge mixer hebt. (Of AD/DA converters).
Krakende behringers met verrotte potmeters bijv. :)
 
Origineel geplaatst door sten
Toch begrijp ik niet waarom er nog mensen zijn die perse analoog af willen mixen als alle sporen eenmaal in het digitale domein zijn.

Beetje omslachtig (synths -> multichannel A/D convertor -> computer -> D/A -> analoge mixer -> A/D -> mix)

het is omslachtig maar als jij goede analoge outboard gear hebt dan kan het een hele grote toevoeging zijn in je eind mix en dat kan je vooral merken in de diepte en het karakter van je mix. met outboard gear bedoel ik wel het spul van de betere klasse.
 
Origineel geplaatst door fuse
Niet als je een rotte analoge mixer hebt. (Of AD/DA converters).
Krakende behringers met verrotte potmeters bijv. :)
Ik wil geen discusie aan zwengelen. maar ik vindt dit pure discriminatie
je moet niet mensen die blij zijn met hun mixer. niet zo "afkraken" want zo erg is het niet :(
dank je.
 
Back
Top